Gabinety stomatologiczne zawsze mają rację bytu na rynku, w końcu dotykają wrażliwej kwestii związanej ze zdrowiem człowieka. W dużych miastach częstym widokiem jest dostępność kilku niezależnych placówek stomatologicznych na jednej ulicy. Problematyczna może okazać się tu jednak kwestia pozyskiwania nowych pacjentów, którzy mając szeroki wybór gabinetów będą kierować się opiniami i ocenami innych pacjentów, a ci zostawiają je najczęściej w sieci. Stworzenie własnej strony internetowej i odpowiednie jej pozycjonowanie pozwoli nie tylko kontrolować pojawiające się opinie i wizerunek gabinetu, ale też przyciągnąć uwagę potencjalnych pacjentów.
Na bazie pracy z jednym z naszych Klientów przygotowaliśmy case study obrazujący szczegółowo tematykę SEO dla stomatologów. Jak wygląda pozycjonowanie dla gabinetu dentystycznego?
Analiza rynku i przygotowanie strategii marketingowej dla stomatologa
Pozycjonowany przez naszych specjalistów gabinet stomatologiczny to mała prywatna praktyka lekarska działająca na jednym z wrocławskich osiedli. Ze względu na duże zagęszczenie gabinetów stomatologicznych w tej okolicy, dokładne zbadanie i analiza rynku oraz przygotowanie strategii i opracowanie realnych celów marketingowych były dla nas priorytetem.
Ważne było tu rozróżnienie pomiędzy bezpośrednią reklamą, a budowaniem wizerunku marki w sieci. Zgodnie z Ustawą o działalności leczniczej z 2011 roku (Dz. U. z 2011r. Nr 112 poz. 654), w Polsce obowiązuje zakaz reklamowania praktyk lekarskich i choć można zwiększać świadomość istnienia marki na rynku i informować o jej usługach, bezpośrednia reklama nie jest mile widziana.
Jakie cele obraliśmy przy uwzględnieniu strategii SEO?
Wybierając cele marketingowe od razu postawiliśmy na tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowanie pozycji lidera w wyszukiwarce. Chcieliśmy, by po zakończeniu prac nad stroną:
- Gabinet zyskał wysoką pozycję w wyszukiwarce dla wybranych fraz kluczowych,
- Gabinet był lepiej widoczny w wynikach z Google Maps,
- Strona WWW zyskała na liczbie wyświetleń i wydłużeniu pobytu użytkownika na stronie,
- Zwiększyło się zainteresowanie formularzem kontaktowym umożliwiającym umówienie wizyty online.
Pozycjonowanie gabinetu stomatologicznego w praktyce – przegląd najważniejszych działań
Zdecydowanie najważniejszym aspektem działań z zakresu pozycjonowania w branży stomatologicznej, który można zauważyć już w początkowych fazach analizy rynku jest skupienie się na pozycjonowaniu lokalnym i unikalnych formach prezentacji oferty. Praktycznie każdy gabinet stomatologiczny będzie mógł pozycjonować na te same frazy ogólne, dlatego dużą rolę odegrają tu frazy długiego ogona oraz skuteczne kierowanie na stronę osób poszukujących gabinetu w konkretnej lokalizacji.
Po konsultacji z Klientem doszliśmy do wniosku, że ważnym elementem budowy pozycji strony będzie też stworzenie jej wizytówki w usłudze Google Moja Firma i umożliwienie dodawania opinii użytkowników dołączone do strony w formie wygodnego widgetu. Rozwiązanie takie pomoże skutecznie monitorować wizerunek marki w sieci, a jednocześnie budować pozytywną relację z pacjentami i ułatwiając im odnalezienie rekomendacji od innych pacjentów.
Jak zmieniliśmy stronę WWW pod kątem SEO?
Ciekawym dodatkiem do strony internetowej gabinetu dentystycznego pozwalającym na budowanie wizerunku lidera marki w sieci oraz podnoszenie pozycji strony w wyszukiwarce jest dodanie sekcji najczęściej zadawanych pytań (FAQ), części poradnikowej (bloga) oraz rozbudowanych opisów oferowanych usług. Pacjent, który po wejściu na stronę stomatologa dowie się jak wygląda typowa wizyta, czego może się spodziewać i jak przygotować na wizytę u stomatologa chętniej skorzysta z oferty gabinetu, niż w przypadku spotkania z wyłącznie z cennikiem i numerem kontaktowym do recepcji. Ważna jest tu też estetyczna wizualna oprawa strony internetowej – minimalizm, nowoczesny design i dobrze uporządkowane menu główne to podstawa!
W ramach optymalizacji strony internetowej naszego klienta, która do momentu rozpoczęcia współpracy nie radziła sobie w sieci najlepiej, swoje działania rozpoczęliśmy od całkowitego przeprojektowania graficznego strony i optymalizacji jej kodu źródłowego. Docelowo chcieliśmy skrócić czas ładowania strony, poprawić jej atrakcyjność wizualną, dopasować ją do wymagań urządzeń mobilnych, poprawić nawigację na stronie, oraz wprowadzić rozwiązania umożliwiające śledzenie wyników strony w Google Analytics.
Efekty współpracy – co udało nam się osiągnąć pozycjonując gabinet dentystyczny?
Postawione na początku współpracy z naszym klientem cele, czyli między innymi zwiększenie ruchu użytkowników na stronie, wzrost widoczności strony w wyszukiwarce i zbudowanie pozycji lidera branży poprzez osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce można zbadać analizując wykresy generowane w Senuto czy Google Analytics. Dostarczone nam przez wskazane narzędzia dane pokazują, że w przeciągu ponad roku współpracy (od września 2017) udało nam się podnieść pozycję strony dla wybranych fraz w TOP 10 nawet czterokrotnie i utrzymać liczbę fraz dla których strona wyświetla się w TOP 3.
Co więcej, przedstawiony poniżej wykres podkreśla wpływ wykonanych działań optymalizacyjnych na ustabilizowanie pozycji i utrzymanie wysokiej liczby wyświetleń w TOP 10 pomimo wzmożonych działań konkurencji i spadku pozycji wielu stron o charakterze medycznym w wyniku tzw. „medic update” (aktualizacji algorytmu Google z września 2018).
Ostateczne efekty naszej współpracy z gabinetem stomatologicznym to między innymi:
- 40% przyrost osób korzystających z internetowego formularza zapisu na wizytę,
- Czterokrotne poprawienie liczby fraz w TOP 10 w stosunku do stanu bezpośrednio przed rozpoczęciem działań z home.pl,
- Regularne pojawianie się strony wśród trzech topowych wyników z Google Maps dla frazy „Gabinet stomatologiczny Wrocław Gaj”,
- Duże zainteresowanie podstroną „opinie” stworzoną na bazie komentarzy i ocen dodawanych przez użytkowników w wyszukiwarce Google.
Prowadzisz gabinet stomatologiczny? Pomyśl o pozycjonowaniu
Pozycjonowanie gabinetu stomatologicznego i innych gabinetów w obrębie branży medycznej jest nieco utrudnione, ale nie niemożliwe, nawet przy dużej konkurencyjności. Wybór doświadczonego i zaufanego zespołu specjalistów, którzy pracowali już przy dziesiątkach podobnych portali da Ci pewność, że strona Twojego gabinetu stomatologicznego jest w dobrych rękach i będzie przynosiła oczekiwane efekty. Sprawdź naszą ofertę pozycjonowania, wypełnij formularz i poproś o wycenę usługi.