Własna domena to jeden z najważniejszych wyborów postawionych przed firmą zanim rozpocznie swoją działalność w Internecie. Adres strony internetowej powinien być krótki, chwytliwy – to już wie każdy, kto chce od początku budować swoją markę. Ale adres powinien się również wyróżniać spośród konkurencji, a to już może być wyzwaniem…
Ta ostatnia cecha jest niezwykle ważna dla każdego biznesu w sieci. Domena to „nazwa”, z którą potencjalny klient styka się po raz pierwszy np. znajdując stronę w Google. Jak dobrze wybrać nazwę domeny i na jakie rzeczy warto zwrócić uwagę w kontekście budowy wizerunku za pomocą adresu?
Domena .pl już nie wystarczy – co zrobić, gdy dany adres jest zajęty?
Jako użytkownicy Internetu przyzwyczailiśmy się do tego, że większość stron WWW w języku polskim jest zakończona rozszerzeniem .pl lub .com.pl. Stało się to na tyle normą, że w zasadzie nie zauważamy już tych zakończeń i nie wzbudzają one w nas żadnych emocji.
Domena krajowa, jaką jest .pl, wskazuje na potencjalny zasięg Twojego biznesu, ale nie potrafi określić branży w której pracujesz. Wyjątek stanową domeny zawierające tzw. hasła kluczowe, związane z ofertą lub produktem.
Problem z nimi jest jednak dość znany – większość atrakcyjnych nazw jest po prostu zajęta, wykupiona i niedostępna na lata. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku rzadziej spotykanych rozszerzeń.
Adres wykorzystujący niestandardowe zakończenie od razu skupia na sobie uwagę i wzbudza zainteresowanie, bo nie jest czymś, co użytkownik często spotyka w sieci. Guru marketingu Jack Trout napisał kiedyś książkę z charakterystycznym tytułem, przemawiającym do wyobraźni każdego przedsiębiorcy – „Wyróżniaj się lub zgiń„. W przypadku domen nie jest to może czynnik decydujący o sukcesie, ale niewątpliwie jest to pole do stoczenia walki z konkurencją.
Domena inna niż wszystkie wpływa na wyróżnik Twojego biznesu.
Jak wybrać nazwę domeny dla firmy?
Współczesny Internet to mieszanka treści ze stron internetowych, e-sklepów, blogów, serwisów informacyjnych, aplikacji oraz mediów społecznościowych. Dlatego pomyśl o swoim e-biznesie w kontekście zasięgu globalnego – nigdy nie wiesz, kiedy na Twojej stronie WWW pojawi się użytkownik z innego kraju, a nawet kontynentu.
Wybór domeny jest bardzo ważny, a odpowiednie rozszerzenie będzie dla Ciebie owocować przez miesiące i lata. Dla wielu firm nazwa z rozszerzeniem jest także fundamentem marki, którą promuje.
No dobrze, a jak w ogóle podejść do wyboru domeny dla strony WWW lub poczty email? Na dobry początek kieruj się 3 zasadami:
- domena powinna być jak najkrótsza (nie szukaj adresów złożonych z więcej 20-30 znaków),
- adres musi być zrozumiały dla jak najszerszej grupy lub Twojej grupy docelowej,
- główna nazwa lub rozszerzenie powinna sugerować sugerować rodzaj działalności.
Co ważne, nie zamykaj się wyłącznie na standardowe rozszerzenia pokroju domen .com, .pl, czy .eu. Jeżeli przykładowo prowadzisz szkołę językową lub prywatną placówkę edukacyjną, zastanów się nad końcówką edu pl.
Domen dla firm edukacyjnych jest oczywiście więcej, o czym przekonasz się z dalszej części tekstu.
Rozszerzenia, które wyróżnią Cię w internecie
Wszystkie powyższe cechy mają 3 rozszerzenia domen, które szczególnie polecamy dla każdego biznesu – to domeny .expert, .company oraz .email. Należą one do kategorii tzw. nowych domen, a ich korzyścią jest fakt, że świetnie nadają się do stworzenia firmowego adresu strony WWW oraz unikalnego adresu email.
Zalety domeny .expert – podkreśla profesjonalizm w konkretnej dziedzinie
Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i lubisz dzielić się wiedzą z innymi? Domena .expert to rozwiązanie dla Ciebie. Podkreśli ona profesjonalny charakter Twojej firmy, a nawet (dzięki dobrze dobranym frazom w nazwie domeny) specjalizację w obrębie konkretnego zagadnienia. Rozszerzenie to ma charakter globalny – słowo „expert” jest rozumiane niemal w każdym języku.
Rozszerzenie .expert stanowi znak rozpoznawczy wielu marek osobistych oraz małych i średnich firm, skupionych na świadczeniu konkretnej usługi. Świetnie łączy się z imionami i nazwiskami.
Przykładowo – strona, która posiadałaby adres jankowalski.expert od razu prezentuje właściciela, czym zwiększa swoją wiarygodność. Jednocześnie, dzięki wszechstronności nazwy tej domeny, Pan Jan Kowalski mógłby być specjalistą w każdej branży – fotografii, programowaniu, doradztwie zawodowym czy sprzedaży online. I odwrotnie – jeżeli posiadasz domenę z nazwą stanowiska lub usługi i końcówką ekspert – podkreśli to profesjonalizm oferty.
Domena .company to (dosłownie) nazwa Twojej firmy
Rozszerzenie .company podobnie jak końcówka .expert jest domeną, która posiada globalny charakter – dzięki nazwie w języku angielskim jest czytelna dla większości użytkowników sieci. Adres internetowy z zakończeniem .company ma zdecydowanie biznesowy charakter i jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw chcących zaznaczyć swoją obecność w Internecie.
Zakończenie adresu strony z domeną .company jest dobrym rozwiązaniem dla stron firmowych, szczególnie tych, przedstawiających informacje dotyczące przedsiębiorstwa lub ofertę biznesową wymagającą negocjacji (np. poprzez formularz kontaktowy). To również dobry sposób, aby zapewnić ciekawą nazwę dla strony WWW, na której opublikujesz oferty pracy.
Rozszerzenie .company skraca również internetowy adres w sytuacji, gdy w nazwie firmy posiadasz słowo „company”. Ułatwi to użytkownikowi zapamiętanie adresu strony internetowej. Ale to nie ostatnia zaleta tej domeny. Często w nazwie na stronie WWW zawarte są hasła, które nie świadczą o tym, iż dana witryna należy do firmy. Domena .company ułatwi więc również taką identyfikację.
Najlepsza domena dla poczty email? .email!
Domena .email jest jedną z ciekawszych końcówek, gdyż bezpośrednio nawiązuje do adresów poczty elektronicznej. To nieszablonowe rozszerzenie jest chętnie rejestrowane przez przedsiębiorstwa, a nawet osoby prywatne do użycia przy tworzeniu atrakcyjnych adresów skrzynek email np. do celów komercyjnych. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest użycie końcówki .email ze swoim nazwiskiem. To przykład budowy marki osobistej oraz zaufania użytkownika.
Czy nowe domeny są dobrym wyborem?
Zarejestrowanie domeny z kategorii nTLD otwiera przed przedsiębiorcami nowe perspektywy. W porównaniu do domen standardowych tj. .pl czy .com, powyższe przykłady kryją w sobie kilka zalet m.in.:
- tworzą adres, który łatwiej zapamiętać,
- posiadają globalny, międzynarodowy charakter,
- przekazują informację o działalności firmy,
- rejestracja atrakcyjnych nazw jest (jeszcze) łatwa i szybka.
Jesteś w trakcie rejestracji firmy lub poszukujesz domeny na nowy projekt lub akcję promocyjną? Zapoznaj się z naszymi artykułami:
Czy domeny nTLD wypływają na SEO?
Kiedy wybrać domenę .site?
Jak sprawdzić wartość strony WWW?