Dla firm

Ile warta jest strona internetowa? Sprawdź, czy posiadasz dochodowy serwis

Każdy element związany z prowadzeniem biznesu ma swoją wartość. I nie chodzi tylko o tradycyjne wyposażenie biura, urządzenia elektroniczne, know-how lub różnego rodzaju aktywa. Podczas zakupu i przepływu dóbr między firmą A i firmą B jedną z pozycji ujętych w transakcji może być strona internetowa, która również posiada jakąś cenę. Jak jednak wyliczyć koszt pozyskania strony WWW?

Domena za 1 grosz - baner

Wartość strony internetowej – z domeną czy bez?

Mimo, że z technologicznego punktu widzenia domena i strona internetowa to 2 różne byty mogące funkcjonować niezależnie, to w biznesowej płaszczyźnie są ze sobą nierozerwalne. “Strona internetowa” to całe zaplecze z kodem źródłowym, a domena to adres internetowy pod którą taka strona internetowa może się wyświetlać. Obie usługi pełnią nieco inną funkcję – strona dba o przychody i zachęca użytkownika do wykonania konkretnej czynności (np. zakupów), a domena staje się marką w Internecie i jest utożsamiana z Twoją firmą. Dlatego przy obliczaniu wartości strony WWW trzeba wziąć pod uwagę czynniki technologiczne oraz wizerunkowe.

Od czego zależy wartość strony internetowej?

Nowy samochód prosto z salonu osiąga najwyższą wartość na początku swojej historii użytkowania. Z każdym rokiem cena będzie spadać i w oczach klienta będzie on coraz mniej atrakcyjny. Ze stroną internetową jest inaczej – na jej wartość wpływa cała historia, jej reputacja oraz liczba klientów, jaką udało się przez ten okres pozyskać. Już sama domena internetowa może mieć bogato zapisaną kartę w wyszukiwarce Google i posiadać o wiele wyższą wartość niż warstwa techniczna w postaci strony WWW, a to dopiero początek. Przykładowe elementy, wpływające na szacowanie wartości strony internetowej to:

  • PageRank – algorytm, który szacuje wartość strony i jej pozycję w Google w oparciu o jakość treści oraz liczby linków prowadzących na nią z zewnętrznych stron internetowych. Pozyskiwanie linków zewnętrznych jest bardzo ważne, ponieważ wskazuje Google, że strona/domena ma duże znaczenie. Zapoznaj się z naszym artykułem, aby dowiedzieć się jak prawidłowo robić backlinking. Istnieje kilka narzędzi, które mogą w przybliżeniu oszacować PageRank dla Twojej strony WWW np. https://checkpagerank.net/check-page-rank.php
  • Typ branży – branża, w której prowadzimy stronę WWW ma bardzo duże znaczenie ponieważ im większa konkurencja na rynku tym mniejsza szansa na “przebicie się” i pozyskanie nowych klientów. Największe wartości dla strony uzyskać można w tzw. branżach wschodzących, które rokują na najbliższe lata i odnotowywane są w niej coraz większe przychody.
  • Stosowana technologia – czy strona internetowa, z której korzystasz działa na autorskim silniku, a może na popularnym WordPressie? Czy prowadzisz sklep internetowy czy blog? Wartość takiej strony w zależności od tego co prezentuje jest różna.
  • Pozycja w wyszukiwarce Google i zasięg organiczny – to łączy się ze wspomnianym wyżej algorytmem PageRank – im wyżej Twoja strona WWW znajduje się w naturalnych wynikach wyszukiwania Google tym większą wartość biznesową będzie posiadać. Jeżeli jeszcze nie zacząłeś pozycjonowania strony internetowej – warto to zrobić.
  • Historia domeny – domena zawsze “pisze” swoją historię w Google. Może ona mieć swoje pozytywne (np. wartościowa treść, duża liczba linków prowadzących) jak również negatywne strony – blackhat SEO, spam, zawirusowanie witryny (przeczytaj, jak zabezpieczyć stronę przed wirusami). Przed ewentualnym zakupem samej domeny sprawdź, czy nie ma ona złej reputacji w Google. W innym przypadku pozyskasz adres, którym nie będziesz w stanie skutecznie rozwinąć swojego biznesu.

Kalkulator wartości strony WWW – przykłady

W Internecie istnieje kilka ciekawych narzędzi, które przeanalizują Twoją stronę i przedstawią potencjalną cenę, jaką mógłbyś przedstawić zainteresowanemu kupcowi. Pamiętaj jednak, że taki kalkulator nie będzie w stanie oszacować Twoich przychodów, które uzyskałeś w przeszłości, a które przecież mogą przekładać się na wartość całej transakcji. Przykładowo – jeśli prowadzisz firmę, której model biznesowy opiera się na pozyskiwaniu kontaktów i negocjowaniu indywidualnych cen (np. za szkolenia internetowe lub tworzenie strony internetowej) to żadne narzędzie nie uwzględni liczby pozyskanych klientów.

Nie bez powodu różne narzędzia będą przedstawiać inną wartość strony internetowej. Fundamentem wyceny będzie tutaj najczęściej reputacja domeny w wyszukiwarce oraz siła SEO, czyli jak dana strona internetowa została wypozycjonowana. To jednak wierzchołek góry lodowej wszystkich możliwych analiz, ponieważ do wyceny można również użyć narzędzia Google Analytics ze skonfigurowanymi wartościami podstron – https://support.google.com/analytics/answer/2695658?hl=en.

Przykładowe narzędzia do obliczania wartości strony WWW to:

Pamiętaj jednak, że bazowanie w 100% na podanych przykładach nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Ale mogą one być początkiem bardziej dokładnych kalkulacji, które ułatwią Ci wystawienie strony internetowej na sprzedaż.

Sprzedaż strony WWW – jakich błędów nie popełniać?

Sprzedaż strony WWW to proces, który zawsze wymaga rzetelnej analizy zarówno od strony sprzedawcy jak i kupującego. Jakich błędów nie popełniać, aby zwiększyć swoją szansę na udaną transakcję i oddać witrynę oraz domenę w dobre ręce?

  • Przedstaw prawdziwe liczby – nie kupuj sztucznego ruchu na stronę internetową, który w żaden sposób nie konwertuje. Taki ruch bardzo łatwo zweryfikować. Statystyki mają swoją moc tylko wtedy, gdy są realne. Nawet jeżeli liczba odwiedzin Twojej strony nie powala na kolana – nie zamartwiaj się, ponieważ kupującego zawsze interesują realne wartości.
  • Zaktualizuj stronę WWW – jeżeli rezygnujesz ze swojej strony WWW i chcesz sprzedać ją innemu użytkownikowi – zadbaj o jej aktualizację, a nawet odświeżenie. Utrzymywanie nieaktualnego CMS’a, a nawet przestarzałej, nieresponsywnej szaty graficzne znacznie obniży wartość witryny w oczach kupującego. Pamiętaj również, że nieaktualny i niezabezpieczony CMS to pierwszy krok, aby taka strona została zhakowana. Tracąc do niej dostęp, tracisz tak naprawdę swoje źródło dochodu.
  • Szanuj swoją pracę – jeżeli nad tworzeniem swojej strony WWW spędziłeś wiele godzin, posiadasz bogatą bazę artykułów/wpisów, które na dodatek dobrze się wypozycjonowały w Google – to dobry argument, aby podyktować wyższą cenę. W innym wypadku dobrze rozeznany w rynku kupiec będzie zaniżał swoją ofertę.