Za nami kolejny webinar specjalny organizowany przez home.pl w ramach cyklu praca zdalna. Podczas spotkania eksperci home.pl zaprezentowali możliwości aplikacji TeamViewer, pozwalającej na zarządzanie komputerami na odległość, co w dobie home office jest szczególnie przydatne. Webinar poprowadzili Rafał Krymowski – lider zespołu w dziale Web Presence home.pl i Łukasz Szydłowski – specjalista ds. wdrożeń usług Marketplace w home.pl. Poniżej publikujemy odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników podczas spotkania online.
Jakie są granice kontroli komputera klienckiego? Czy można zmieniać hasła kont lokalnych, zaszyfrować pliki lub modyfikować uprawnienia dostępowe do plików?
Sam TeamViewer nie ma zdefiniowanych maksymalnych uprawnień. Granice kontroli zdefiniowane są uprawnieniami użytkownika, który zalogowany jest w systemie operacyjnym sterowanego urządzenia. Nawet, jeśli nie ma on statusu administratora osoba nawiązująca sesję może uruchomić aplikację jako administrator, zalogować się i dokonać aktualizacji lub instalacji oprogramowania.
Czy użytkownik widzi, że w danym momencie ktoś jest „na jego komputerze” (przy opcji „Udzielono łatwego dostępu”)?
Tak, zawsze w prawym, dolnym rogu ekranu będzie widoczna informacja, że komputer jest zarządzany. Nie zabraknie danych o tym, kto steruje i jakie jest ID sesji. Nie ma możliwości wyłączenia tej funkcjonalności, wiec nie można monitować komputera zdalnie, będąc przy tym niezauważonym.
Na ile dane wysyłane przez Teamviewer są bezpieczne? Chodzi o pracę z danymi na innym komputerze, np. naprawę danych w bazie danych, pracę na programie księgowym, robienie przelewów?
Całe połączenie jest szyfrowane w identyczny sposób, jak w przypadku zabezpieczenia certyfikatem SSL. Nawet, jeśli ktoś podsłucha połączenie, to uzyska zbiór niezwiązanych ze sobą danych, nie do odszyfrowania. Co ważne, do tej pory nikt na świecie nie złamał jeszcze obecnie stosowanego szyfrowania.
Czy TeamViewer trzeba odblokowywać w firewallu i programach antywirusowych? Jeśli tak, to czy jest określony tryb pracy firewalla? Myślę o białej liście i trybie gry. Czy to jest konieczne?
Nie, domyślnie oprogramowanie typu firewall nie blokuje portu, po którym TeamViewer łączy się z urządzeniem. Jeśli Firewall jest konfigurowany indywidualnie przez administratora systemu, może wystąpić konieczność dodania aplikacji do białej listy. Domyślnie TeamViewer korzysta z protokołu TCP/UDP Port 5938, alternatywnie można użyć protokołu TCP i portów 443 i 80.
Czy macie jakiś konkretne doświadczenie, jak Teamviewer działa na Androidzie w kontekście stabilności oraz czy działa pod MIUI?
Tak, jeśli mowa o sterowaniu komputerem z urządzenia mobilnego, to jest to bardzo intuicyjne. Ekran smartfona zmienia się w ekran komputera, a nasz palec jest kursorem. Działają oczywiście wszystkie gesty oraz powiększanie obrazu.
Sterowanie smartfonem jest stabilne i funkcjonuje bez opóźnień. Weryfikowaliśmy to na dwóch urządzeniach wyposażonych w nakładkę MIUI oraz na samym androidzie i funkcjonowało to bezproblemowo.
Czy licencja bezpłatna do niekomercyjnego zastosowania ma wszystkie możliwości licencji komercyjnej?
Jeśli mowa o narzędziach wbudowanych w aplikację, to nie ma różnicy. Są natomiast różnice dla bezpłatnej aplikacji w obsłudze oprogramowania i jego supporcie.
Różnice będą przede wszystkim w długości połączeń (mogą być automatycznie zamykane po kwadransie), możemy być proszeni o potwierdzenie, że nie korzystamy z narzędzia komercyjnie oraz otrzymać blokadę z powodu podejrzenia wykorzystania innego, niż prywatne. Najważniejszą różnica jest jednak kwestia prawna – sposób wykorzystania. Bezpłatna licencja służy tylko do użytku domowego (https://community.teamviewer.com/t5/Knowledge-Base/How-exactly-is-quot-personal-use-quot-defined/ta-p/4712) i nie może być zastosowana komercyjnie.
Pracujemy głównie z dużymi firmami. Mają one określone procedury bezpieczeństwa. Jak często zdarza się Wam, że klient nie pozwala na Teamviewer? Jak zabezpieczyć interesy korporacji i rozwiać wątpliwości takiego klienta?
Każda sytuacja będzie inna i mocno zależna od konkretnych procedur. Niemniej jednak domyślnie TeamViewer blokuje tapetę, możemy na czas pomocy zdalnej wyłączyć i ukryć zbędne oprogramowanie oraz zawarte w nim informacje. Jeśli procedura tego wymaga, można zdefiniować regulamin takiego wsparcia do akceptacji przed połączeniem lub nagrać taką sesję w celu dokumentacji.
Ile konsol można zainstalować i ile tych konsol może pracować jednocześnie? Czy w aplikacji jest jakaś informacja, że dana konsola może w danym momencie pracować / czy nie jest wykorzystana liczba licencji?
TeamViewer nie określił, na ilu urządzeniach można zainstalować aplikację, korzystając z tego samego użytkownika i hasła. W zakładce Komputery i kontakty widzimy, które urządzenie jest dostępne (ma uruchomioną aplikację TeamViewera – ikona komputera jest niebieska).
Sama organizacja w ramach TeamViewera będzie miała określoną licencją liczbę użytkowników, z których każdy będzie miał prawo do aktywacji aplikacji na swoim urządzeniu. Natomiast na wszystkich użytkowników w organizacji przypadnie konkretna liczba sesji, które mogą być jednocześnie realizowane. W tym samym czasie mogą więc pracować wszystkie komputery (mieć aktywne aplikacje TeamViewer), natomiast można nawiązać maksymalnie taką liczbę połączeń pomiędzy nimi, na jaką pozwala licencja (np. licencja Corporate umożliwia jedocześnie 3 sesje).