Praca zdalna nie jest kompletnie nowym zjawiskiem – od dawna firmy na całym świecie oferowały pracę z domu, jednak większość pracowników pracowała w biurze. Ze względu na pandemię Covid-19, przedsiębiorstwa musiały podjąć poważne decyzje, a praca z domu dla wielu osób stała się nową normą. Sprawdź, co oznacza home office dla firm i jak może wpłynąć na pracowników oraz firmę.
Zalety i korzyści płynące z pracy zdalnej
W pierwszej połowie 2020 roku, wraz z wprowadzeniem kwarantanny, wiele firm stanęło przed poważnym wyborem: przejść na pracę zdalną, czy zawiesić działanie i poczekać, aż kwarantanna zostanie zakończona? Ze względu na możliwości współczesnych pakietów aplikacji biurowych oraz dostępność aplikacji pozwalających na zdalne łączenie się z komputerami, wiele firm zdecydowało się przejść na pracę z domu.
Korzystanie ze współczesnych narzędzi współpracy i zdalnego dostępu do urządzeń pozwala wprowadzić nowy wymiar pracy w firmie. Coś, co kiedyś wymagało wolnej sali konferencyjnej czy zawiezienia komputera do informatyka, dziś można zrobić przez Internet. Dzięki narzędziom poprawiającym zdalną pracę może skorzystać nie tylko firma, ale i pracownicy.
Oszczędność czasu
Jedną z najbardziej oczywistych zalet prac zdalnej jest oszczędność czasu. Dojazdy do pracy potrafią wyciąć sporą chwilę z dnia pracownika oraz powodować spóźnienia na ważne spotkania w firmie czy z klientami. Brak potrzeby dojeżdżania do biura lub do klienta pozwala także wykonać więcej zadań w jednym dniu, zwiększając efektywność pracy. Dzięki temu pracownicy mają też więcej czasu w życiu prywatnym, co niewątpliwie przekłada się na ich zadowolenie z pracy i produktywność.
Mniejsze koszty
Dojeżdżanie do klientów niesie ze sobą koszty, kiedy firma posiada flotę służbowych aut. Wydatki także generuje wynajmowanie i opłacanie przestrzeni biurowej, która przy pracy z domu nie jest wymagana. Zwiększając liczbę pracowników zdalnych, firma może zaoszczędzić i przeznaczyć te pieniądze na wyższe wynagrodzenia lub dalszy rozwój firmy.
Atrakcyjność pracy w Twojej firmie
Pracownicy, którzy poznali już zalety pracy z domu, mogą chcieć pozostać w takim trybie. Oferując możliwość wykonywania swoich obowiązków w domu i pracę z nowoczesnymi narzędziami do pracy zdalnej, możesz przyciągnąć nowych pracowników, którzy cenią elastyczność na swoim stanowisku.
Czy praca zdalna zmniejsza efektywność pracownika?
Jednym z największych zmartwień pracodawców, podczas przejścia na inny tryb pracy, jest spadek produktywności pracowników pracujących z domu. Obowiązki domowe, opieka nad dziećmi, telewizja czy media społecznościowe mogą znacznie wpłynąć na koncentrację i efektywność pracy. Są to słuszne obawy, jednak czy praca z domu ma rzeczywisty wpływ na wyniki firmy? Okazuje się, że tak i często efekt jest bardzo pozytywny.
Według wielu badań, m.in. z Uniwersytetu Stanforda, produktywność pracowników decydujących się na pracę zdalną nie tylko nie spada, ale i może wzrastać. W jednym z eksperymentów chińska firma Ctrip podzieliła na dwie grupy 1000 pracowników: jedna grupa pracowała z domu, druga w biurze. Po zakończeniu dwuletniego badania okazało się, że pracownicy zdalni robili mniej przerw podczas pracy, brali mniej wolnego oraz rzadziej korzystali ze zwolnień lekarskich. Dzięki temu ich produktywność wzrosła o 13%. W wyniku tego eksperymentu firma umożliwiła potem pracę z domu dla wszystkich 16 tysięcy zatrudnionych pracowników.
Oczywiście, w dobie koronawirusa, kiedy szkoły są zamknięte i siłą rzeczy spędzamy więcej czasu w domu, wyniki pracy zdalnej mogą się różnić od tych z badań w innych warunkach. Pomijając jednak wyniki firmy, sam fakt możliwości pracy zdalnej może być dużą zaletą dla pracownika – podczas kwarantanny i poza nią. Jedną z kluczowych zalet takiej formy wykonywania obowiązków jest elastyczność.
Brak potrzeby dojazdu do pracy – który może zajmować nawet godzinę w większych miastach – oznacza także więcej czasu w życiu prywatnym, co niewątpliwie przekłada się na samopoczucie pracowników. Każdy może mieć swoje powody do pracy w domu lub w biurze, praca zdalna też nie jest dla wszystkich, ale danie wyboru może tylko pozytywnie wpłynąć na zadowolenie pracownika.
Jakie są najlepsze narzędzia do zdalnej pracy?
Przejście firm na pracę zdalną okazało się nie być takie trudne, jak mogło by się wydawać. Stało się to dzięki pakietom Office 365 i Google Workspace, które pomimo swojej ówczesnej popularności zyskały kolejne miliony użytkowników na całym świecie. Większość pracowników zna już podstawowe narzędzia np. Word lub Excel, a korzystanie z nich w chmurze praktycznie w ogóle się nie różni do pracy w biurze. Przedsiębiorstwa przechodzące na pracę zdalną musiały tylko wdrożyć nowy sposób komunikacji, oparty w większości na komunikatorach.
Przed większym wyzwaniem stanęły firmy zajmujące się np. szkoleniami lub obsługujące klientów lokalnie, w swoich biurach. Udostępnienie dokumentu czy rozmowa przez telefon nie zapewnia większego poziomu interakcji, który wymagany jest w wielu zawodach i firmach. Do grupowej pracy nad projektem, szkolenia czy obsługi klienta, firmy musiały sięgnąć po inne oprogramowanie – aplikacje do uruchamiania zdalnego pulpitu, czyli TeamViewer oraz AnyDesk. Dla wielu firm oraz informatyków obsługujących przedsiębiorstwa, praca zdalna byłaby niemożliwa bez tych narzędzi.
Sprawdź porównanie AnyDesk z TeamViewer, by wybrać narzędzie odpowiednie dla Twojej firmy.
Przyszłość home office – czy praca zdalna zostanie z nami na stałe?
Co stanie się z pracą zdalną po 2020 roku lub po oficjalnym zakończeniu pandemii koronawirusa? Czy firmy w pełni wrócą do pracy w biurach? Trudno stwierdzić jednoznacznie, czy firmy przestawią się w 100% na taki model. W niektórych przypadkach będzie to niemożliwe. Nie ulega wątpliwości, że liczba pracowników pozostających na home office znacznie zwiększy się w porównaniu do poprzednich lat.
Podczas badania przeprowadzonego przez Owl Labs w 2018 roku 71% pracowników, którzy już pracowali zdalnie uznało, że możliwość pracy zdalnej przeważyłaby w wyborze nowego pracodawcy. Natomiast 55% z badanych stwierdziło, że szukaliby innej pracy, jeśli nie mogliby kontynuować swojej pracy zdalnie. To z kolei wymaga większego wysiłku od rekruterów w firmach, aby zawrzeć pracę zdalną jako czynny element oferty dla kandydatów.
Nawet jeśli w następnych latach nie nastanie „zdalna rewolucja”, temat home office na pewno pozostanie w świadomości pracowników w Polsce i na całym świecie.