Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Atelier modowe online – jak założyć sklep internetowy z ubraniami? 

Atelier modowe online – jak założyć sklep internetowy z ubraniami? 

Własny sklep z modą w internecie (lub pracownia w formie atelier) to Twój plan na przyszłość? A może już prowadzisz butik stacjonarny i chcesz przenieść go po prostu do sieci? Bez względu na to, na jakim etapie biznesu jesteś, markę modową możesz promować w wielu miejscach i używać do tego łatwych w obsłudze narzędzi. Jeżeli widziałeś/aś słynne „sprzedażowe transmisje” na Facebooku, to musisz wiedzieć, że jest to zaledwie czubek góry lodowej wszystkich możliwości.

Wyobrażenia vs rzeczywistość – jak działa atelier z modą?

Spełnienie twoich marzeń – mały sklep przy ruchliwym rynku z wysokimi witrynami, z których wyłaniają się (niczym ludzie) przystrojone manekiny. Przyciągają uwagę przechodzącej kobiety, która na ich widok zatrzymuje się i podziwia stroje – kolorowe sukienki, płaszcze, apaszki, kapelusze… Wszystko dopasowane zgonie z najnowszymi trendami.

W wyobraźni zaczyna widzieć siebie w czerwonej sukience z witryny. Wchodzi więc do środka, o czym informuje głośne brzęczenie staromodnego dzwonka wiszącego nad drzwiami. Wita ją przytulne wnętrze sklepu – wieszaki z kolorowymi ubraniami i unoszący się w powietrzu zapach twojej ulubionej bergamotki z nutą ylang ylang.

Atelier na ulicy - sklep z ubraniami

Spieszysz się, aby podać jej sukienkę, którą może teraz ocenić na swojej sylwetce, przeglądając się w wysokim lustrze w przymierzalni. Zachwycona kupuję i wychodzi. Do sklepu zdążyło już wejść kilka nowych kobiet, które z naręczem ubrań udały się do przymierzalni. 

Może w tym opisie znajdziesz swoje wyobrażenie o własnego sklepu z modą lub prowadzisz podobny? Niestety dla wielu sprzedawców nad tym pięknym obrazem zaczęły gromadzić się w ostatnim czasie czarne chmury – kryzys, inflacja, rosnące ceny najmu i prądu… Wszystkie te czynniki utrudniają utrzymanie biznesu.

Aby przetrwać musisz dotrzeć do nowych klientów – i nie ma do tego prostszej drogi niż przez internet. Jeżeli prowadzisz właśnie taki sklep z modą w swoim mieście i martwisz o to, czy zdołasz go utrzymać, przenieś go do sieci. Zabezpieczysz swój biznes prowadząc go w wielu kanałach – offline i online. 

Własny sklep internetowy krok po kroku

„Jak cię widzą, tak cię piszą” – może właśnie w tym przysłowiu zawarta jest tajemnica, dlaczego Polacy tak kochają zakupy modowe. Niby nie szata zdobi człowieka a jednak… Nic tak przecież nie poprawi humoru jak nowa sukienka, czy buty. Według raportu „E-commerce w Polsce” (2022 r.), aż 79% kupujących w sieci, spośród 30 mln polskich internautów, wybiera produkty z kategorii Odzież, Akcesoria i Dodatki (85% kupujących to kobiety), a 66% obuwie.

Co się sprzedaje w internecie (kategoria Moda)

W sieci możesz sprzedać każdą modę – nową, używaną, czy ubrania które samodzielnie tworzysz.

Popularność odzieży używanej rośnie z wielu powodów, od chęci życia w stylu less waste, przez potrzebę oszczędności, aż po szukanie unikatowych ubrań (zainteresowanie stylem vintage). To samo dotyczy ubrań szytych przez niezależnych krawców i krawcowe – klienci doceniają polskich twórców i chętnie kupują ubrania „z duszą”.  

Internet pozwala na rozwój już istniejącego biznesu, otwierając drzwi do twojego modowego atelier na klientów z całej Polski, a także świata. Jak to zrobić? Najszybciej – zakładając własny sklep internetowy

Sprzedaż w social media czy własny sklep w internecie?

W czasach kiedy zakupy w sieci są tak popularne istnieją już narzędzia, które pozwolą ci szybko i łatwo założyć własny sklep internetowy. Zapomnij na chwilę o mediach społecznościowych. Tak, jest to bardzo popularne i wygodne źródło klientów, ale też bardzo ryzykowny krok jeśli chcesz prowadzić sprzedaż tylko za pomocą profilu firmowego na Facebooku lub Instagramie.

Poznaj 3 powody, dla których social media nie powinny być jedynym źródłem przychodu dla atelier:

  • utrzymywany na nim profil nigdy nie należy do Ciebie. Korzystając z dowolnej aplikacji akceptujesz regulamin użytkowania. Wiąże się to z tym, że dany operator może zrobić z daną stroną wszystko.
  • zmiany w regulaminach i działaniu algorytmów są tak częste, że z dnia na dzień może okazać się, że Twoje posty i filmy łamią standardy społeczności.
  • Facebook intensywnie pracuje nad „monetyzacją” transmisji sprzedażowych. W skrócie – to, że coś jest teraz dostępne za darmo, niekoniecznie musi takie być w przyszłości.

Pamiętaj, że powyższe czynniki dotyczą nie tylko Facebooka, ale również Instagrama (właścicielem obu serwisów jest Meta).

Co pozostaje w tej sytuacji? Najlepiej zadbać o własne, sprawdzone źródło przychodu, które zbudujesz od podstaw wg własnych zasad. I tutaj wkracza kwestia zakładania sklepu internetowego – z unikalnym szablonem, ciekawym adresem oraz przyjaznym interfejsem do zarządzania sprzedażą.

Jak założyć sklep internetowy z modą (atelier) i co powinien zawierać?

Jak założyć sklep online z dowolną kategorią produktów? Możliwości jest kilka, ale najczęściej stosowane są 2 sposoby:

  • za pomocą gotowej usługi, opłacanej w formie abonamentu. Takim rozwiązaniem jest np. sklep Shoper od home.pl. Aby zacząć sprzedawać w sieci wystarczy zamówić usługę (opłacić abonament miesięczny lub roczny), zalogować się do swojego panelu klienta i zacząć tworzyć atelier modowe online dodając produkty, zdjęcia, kategorie, a następnie aktywując metody płatności i dostaw.
  • poprzez zlecenie budowy sklepu od podstaw np. z wykorzystaniem takich technologii jak WooCommerce lub PrestaShop. Jest to rozwiązanie również popularne, ale dłuższe w realizacji, wymagające zatrudnienia specjalisty. Efektem tego będzie jednak sklep, w którym zadbasz o każdy, możliwy element. Możesz zapytać o projekt i darmową wycenę na naszej stronie, dzięki temu dowiesz się więcej.
Przykład szablonu sklepu online z modą
Przykładowy szablon dla sklepu internetowego w kategorii Moda.

Bez względu na wybór metody uruchamiania sklepu pamiętaj, że:

  • 70% kupujących w sieci wybiera płatność szybkim przelewem online (raport Gemius, 2022). W ramach usług partnerskich home.pl możesz podpisać umowę z największymi operatorami płatności elektronicznych w Polsce, jak np. PayU i otrzymać niższą prowizję oraz opłatę aktywacyjną. Usługa jest dostępna w panelu administracyjnym sklepu – po jej włączeniu twoi klienci mogą płacić za zakupy szybkim przelewem elektronicznym lub popularnym BLIKiem. 
  • Kupujący w sieci mają swoje ulubione metody dostaw – 81% najchętniej wybiera wysyłkę na Paczkomaty InPost (Gemius, 2022). Podpisz umowę z najpopularniejszą firmą kurierską lub zarejestruj się w serwisie Furgonetka i zyskaj dostęp do takich dostawców, jak InPost, DPD, DHL, GLS, UPS, Orlen Paczka, Pocztex, FedEx. Rejestrując się do serwisu Furgonetka w ramach usług partnerskich home.pl otrzymasz korzystniejsze warunki umowy. Wybrane metody dostawy szybko i łatwo uruchomisz w panelu usługi sklep Shoper w home.pl. 
  • Wygląd sklepu możesz też dopasować do własnej wizji – zmieniać go za pomocą gotowych szat graficznych. Sklep będzie wtedy dostosowany do branży modowej. Dotyczy to każdej usługi – sklep Sellastik, WooCommerce oraz PrestaShop.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego z modą?  

Współczesne rozwiązania ułatwiające start z własnym sklepem internetowym są bardzo elastyczne pod kątem cennika. Tak naprawdę nie ma górnej granicy, jeśli chodzi o potencjalne koszty – cokolwiek chcesz, aby znalazło się na Twojej platformie sprzedażowej, może się w niej znaleźć za odpowiednią ceną.

Oczywiście poczatkujące atelier, czy butik modowy nie muszą spoglądać w kierunku budżetów idących w tysiące złotych. Najczęściej wystarczy podstawowy pakiet składający się ze strony sklepu, własnego adresu (domeny) oraz ochrony danych klientów w postaci certyfikatu SSL. Kosztuje to zazwyczaj kilkaset złotych.

Przykładowe koszty założenia sklepu w sieci znajdziesz w naszym osobnym artykule – ile kosztuje sklep internetowy?

Pamiętaj również, że w przypadku uruchamiania sklepu stricte w branży modowej, należy zadbać o jego odpowiedni wygląd i funkcje wspierające sprzedaż ubrań. Sklep dopasowany do marki modowej to nie tylko baner z sukienkami, kurtkami czy bielizną na stronie głównej. To także duże zdjęcia, przyjazny interfejs dla użytkownika oraz optymalne opisy Twoich produktów.

Możesz zlecić budowę sklepu modowego specjalistom w ramach usługi Sklep pod Klucz – otrzymasz dostęp do funkcjonalnego i estetycznego serwisu, który będzie czekać na klientów.

Jak sprzedawać damską odzież w internecie? 

Nie ma co się oszukiwać, kobiety posiadają bogatszą garderobę niż mężczyźni. Głownie one podążają za trendami zmieniając ubrania wraz z sezonem. Panie zdecydowanie polubiły zakupy w sieci i szukają ubrań do swojej szafy w różnych miejscach – od sklepów, przez marketplace’y do platform społecznościowych.

Najlepiej jest więc sprzedawać swoje produkty w wielu kanałach. Możesz to robić z jednego miejsca (co jest szalenie wygodne!) i połączyć e-sklep z najpopularniejszymi serwisami tj. Allegro, OLX, Modivo, Domodi, Erli, Amazon, Empik, Etsy, eBay i zarządzać zamówieniami przez jeden panel. 

Po założeniu sklepu możesz wesprzeć się (to jest odpowiedni moment) zasięgami, jakie dają platformy społecznościowe – 45% polskich e-konsumentów kupuje produkt pod wpływem social mediów, a co czwarty robi to podczas transmisji sprzedażowych na żywo, czyli popularnych „lajwach” (Klarna, 2022).

Jeśli chcesz zacząć sprzedawać ubrania w internecie nie ponosząc wysokich kosztów na starcie – zapoznaj się z usługą Sellastik. 21 dni testów za darmo, tani abonament i kilkadziesiąt szablonów w pakiecie sprawią, że Twoje pierwsze kroki z ofertą modową online będą łatwiejsze.

Kiedy sprzedajesz modę w sklepie stacjonarnym, kontakt z klientem jest ważną częścią procesu zakupowego. Klient może z tobą porozmawiać, dopytać o inny rozmiar, zobaczyć jak prezentowane ubranie wygląda w „ruchu”. Sprzedaż za pośrednictwem transmisji na żywo jest tego typu doznaniem, tylko że docierasz do klientów w całej Polsce.

Aplikacja TikTok - przykład profilu
Przykład sklepu promującego swoja ofertę na TikToku

Za pomocą live commerce możesz też sprzedawać na TikToku i Instagramie. Bez względu jednak na wybraną aplikację, pamiętaj, że dysponujesz jednym, prostym adresem kierującym użytkownika do sklepu w internecie. Pokazując więc swoje produkty na żywo nie zapomnij o podaniu adresu, gdzie klient zamówi towar i za niego zapłaci.

Atelier z modą w internecie – nowy trend?

O ile klasyczna sprzedaż markowych ubrań w sieci nie jest niczym nowym, tak pokazanie swoich wyrobów DiY, szycie ich na zamówienie oraz dodawanie ich do własnych sklepów internetowych robi się coraz bardziej popularne. Sam globalny rynek rękodzieła do 2027 roku ma się niemalże podwoić (źródło –Research And Markets):

Globalny rynek DiY - sprzedaż rękodzieł na świecie

Jest to interesujący trend, który ma swoje odzwierciedlenie w Polsce – od kilku lat zauważa się dużą liczbę nowych, małych sklepów online lokalnych marek modowych, bardzo często powiązanych z ekologią.

Jeżeli więc prowadzisz własne atelier lub mały butik – pomyśl, jak dołączyć do tego wyścigu o klienta. Wybierz dopasowane do Ciebie, intuicyjne narzędzie i rozwijaj swój biznes w internecie. Pamiętaj, że jego siłą jest ruch przez całą dobę – klienci kupują nie tylko po południu.

E-commerce żyje cały czas i przez 7 dni w tygodniu. Zamkniesz „mały sklep przy ruchliwym rynku” o godzinie 18 i udasz się do domu na zasłużony odpoczynek, a sprzedaż w sieci będzie trwała dalej.