Do czego użytkownicy wykorzystują WordPressa? Najczęściej do uruchomienia strony internetowej lub bloga. To jednak nie koniec jego możliwości, ponieważ coraz częściej jest on wybierany jako narzędzie do zbudowania sklepu w internecie. A wszystko to dzięki bezpłatnemu dodatkowi o nazwie WooCommerce. Jak wygląda sprzedawanie za pomocą WordPressa na własnym hostingu?
Sklep na WordPressie – czym jest WooCommerce?
WooCommmerce to jedno z tysięcy rozszerzeń (tzw. wtyczek) do WordPressa, którego głównym zadaniem jest przekształcenie strony w działający sklep internetowy. Wtyczka dostępna jest w polskiej wersji językowej.
Instalacja WooCommerce możliwa jest na kilka sposobów:
- za pomocą menu z wtyczkami w panelu zarządzania WordPressem (gdy już korzystasz z WordPressa) – wystarczy skorzystać z wyszukiwarki dodatków wpisując „WooCommerce” i wybrać opcję instalacji.
- za pomocą paczki instalacyjnej wtyczki (dostępna w tym miejscu) i wgraniu jej przez panel zarządzania WordPressem i menu Wtyczki -> przycisk Wyślij wtyczkę na serwer. (jw. dotyczy to sytuacji, gdy już używasz WordPressa)
- za pomocą autoinstalatora WordPress w home.pl – wybierając instalację aplikacji wraz z WooCommerce przez Panel Klienta oszczędzisz czas, bo całość zainstaluje się automatycznie (to optymalne rozwiązanie, gdy dopiero chcesz zacząć pracę z WordPressem).
Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie „jak uruchomić sklep internetowy?”, warto właśnie rozważyć połączenie WordPress + WooCommerce, do którego potrzebujesz własnego serwera (hostingu). Hosting dla WordPress w home.pl powstał z myślą właśnie o takich potrzebach – wysoka wydajność oraz przestrzeń na stronę i pocztę email sprawi, że użytkownik otrzyma kompletny zestaw narzędzi do postawienia sklepu oraz samej obsługi sprzedażowej.
Czy WooCommerce jest popularnym rozwiązaniem dla sprzedawców? Odpowiedzią na to są statystyki z badań przeprowadzonych przez serwis Statista.com, który zebrał dane dotyczące udziału tego dodatku do WordPressa na rynku sprzedaży internetowej w okresie od 2015 do 2022 roku:
W ciągu 7 lat sklepy internetowe oparte na WooCommerce potroiły swój udział na rynku e-handlu na świecie, co jest bardzo dobrym prognostykiem na przyszłość.
Dlaczego warto wybrać WooCommerce?
WooCommerce w swoich podstawowych założeniach jest dodatkiem, które wzbogaca panel WordPressa o opcje przeznaczone do handlu internetowego. Wprowadzisz za jego pomocą swoje produkty, definiujesz ich parametry (opisy, zdjęcia, ceny, stan magazynowy), skonfigurujesz cały proces zakupowy (od karty produktu przez koszyk, a na składaniu zamówienia kończąc). Jest kompleksowym rozwiązaniem dla każdego typu sklepu – od początkującego po bardziej zaawansowany i istniejący na rynku kilka lat.
Jakie są główne zalety WooCommerce?
- Jest bezpłatny. Argument w postaci ceny jest często kluczowy przy podejmowaniu decyzji. Jeśli posiadasz już serwer, na którym chcesz używać WordPressa, masz już tak naprawdę wszystko, co potrzebne do uruchomienia sprzedaży w sieci.
- Uruchomisz sprzedaż na już istniejącej stronie. Tę zaletę docenią osoby, które prowadzą już stronę WWW w oparciu o WordPressa. Nie potrzebujesz do tego osobnej strony czy instalacji, ponieważ WooCommerce zostanie dodany do obecnego panelu.
- Posiada setki rozszerzeń. WooCommerce żyje „własnym życiem”, co oznacza, że użytkownicy tworzą do niego osobne, specjalne wtyczki wprowadzające kolejne funkcjonalności. Jeśli brakuje Ci konkretnej opcji, to sprawdzasz katalog rozszerzeń i wybierasz te, które najbardziej pasują do Twoich potrzeb.
- Znajdziesz wiele gotowych motywów pod sklep internetowy. Jako, że WooCommerce to wtyczka dla sprzedawców, do poprawnego wyświetlania sklepu potrzebujesz jeszcze odpowiedniego motywu uwzględniającego np. karty produktów lub wygląd kategorii. Tych w sieci jest naprawdę mnóstwo – zarówno bezpłatnych (ale z ograniczonymi funkcjami i wsparciem) jak i płatnych.
- Masz pełną kontrolę nad jego działaniem i wyglądem. Masz dostęp do kodu WordPressa jak również dostęp do kodu WooCommerce. Jeżeli posiadasz wiedzę o webdevelopingu, dostosujesz wygląd sklepu i jego działanie do własnych potrzeb. W innym przypadku na ratunek przychodzi katalog dodatków.
- Wsparcie i pomoc znajdziesz wszędzie. Dosłownie! Z uwagi na swoją popularność, w sieci znajdziesz fora dyskusyjne oraz grupy w social media (np. na Facebooku) poświęcone budowaniu i prowadzeniu sklepów na WordPressie.
O czym warto pamiętać wybierając WordPressa do uruchomienia sklepu w internecie?
Stojąc przed wyborem usługi do prowadzenia sprzedaży w sieci WooCommerce na pewno pojawi się na liście potencjalnych rozwiązań. Możliwe też, że zajmie na niej wysoką pozycję z uwagi na niski koszt wejścia (czy wręcz jego brak) oraz dużą elastyczność w dostosowaniu go do potrzeb Twoich klientów.
Pamiętaj jednak, że każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Nie ma systemów i aplikacji idealnych. Decydując się ostatecznie na wybór pod sklep e-commerce zapoznaj się ze wszystkimi argumentami ZA i PRZECIW.
Jeżeli szukasz odpowiedniego serwera do uruchomienia sklepu WooCommerce, zapoznaj się z usługą WordPress Hosting SSD, która została stworzona z myślą o entuzjastach aplikacji WordPress.
O ile argumenty przemawiające ZA skorzystaniem z duetu WordPress i WooCommerce opisaliśmy wyżej, tak poniżej zapoznasz się z informacjami, które dotyczą aspektów użytkowania usługi. Dla wielu użytkowników są one oczywiste (i nie są przeszkodą przy korzystaniu z WooCommerce), ale warto tę wiedzę uporządkować.
Czy wtyczka WooCommerce jest w pełni darmowa?
WooCoomerce jest wtyczką, która szybko i bezpłatnie uruchamia prosty sklep internetowy (określenie prosty jest tutaj istotne), który można skonfigurować i dodać do niego bazę produktów w kilka godzin.
Szybko może się jednak okazać, że odczujesz brak kilku dodatkowych funkcjonalności, których w standardzie (i za darmo) WooCommerce nie oferuje. Przykładem takich funkcjonalności są:
- obsługa płatności elektronicznych,
- integracja z przewoźnikami/kurierami,
- integracja z social media,
- dodatkowe funkcjonalności, np. mechanizm promocji i rekomendacji produktów, sprzedaż produktów w różnych wariantach, sprzedaż produktów cyfrowych.
Większość tego typu integracji jest płatna. W niektórych przypadkach ich autorzy oferują co prawda uproszczone, darmowe wersje do pobrania, najczęściej jednak nie znajdziemy w nich akurat tej funkcjonalności, której potrzebujemy.
Płatne integracje należy również rozdzielić na te, za które zapłacimy jednorazowo (podczas aktywacji), inne z kolei wymagają opłacania cyklicznego abonamentu. To powoduje, że całkowite koszty uruchomienia sprzedaży w oparciu o WooCommerce nie zawsze są możliwe do przewidzenia.
Pomoc techniczna – jak działa i gdzie jej szukać?
Podczas budowania sklepu na WooCommerce nie raz przyjdą Ci do głowy pomysły lub pytania, które zechcesz skonsultować z kimś doświadczonym i obeznanym w temacie WordPressa (np. jak edytować szablon lub skonfigurować kolejne wtyczki).
Z uwagi na charakter WooCommerce, dedykowane wsparcie techniczne nie zawsze będzie możliwe. Nie oznacza to jednak, że pozostajemy bez jakiekolwiek szansy na pozbycie się błędów w działaniu sklepu. Dzięki aktywnej społeczności (na forach/na Facebooku) szybko znajdziesz odpowiednie rozwiązanie. A jeśli problem okaże się bardziej złożony – niewykluczone, że niezbędna będzie odpłatna pomoc webdevelopera.
Z tego powodu koszt wsparcia technicznego jest mocno nieprzewidywalny, często uzależniony od specyfiki problemu i czego dotyczy. Pamiętaj jednak, że korzystając z płatnych wtyczek (np. do e-płatności) masz takie wsparcie już w cenie.
Czy sklep na WordPressie jest bezpieczny?
Sklep na WooCommerce wciąż polega na kodzie WordPressa, a więc dbając o jego bezpieczeństwo musisz pamiętać o standardowych procedurach, takich jak:
- Aktualizacja wtyczek oraz motywów. Ich nowe wersje wychodzą nie tylko z nowymi funkcjonalnościami, ale także naprawiają znalezione przez użytkowników błędy oraz luki bezpieczeństwa.
- Świadoma instalacja wtyczek, które są sprawdzone i wiemy, że NA PEWNO potrzebujemy ich do prowadzenia sklepu. Im więcej wtyczek, tym większe prawdopodobieństwo uzyskania nieautoryzowanego dostępu do sklep.
- Dostęp do plików WordPressa powinna posiadać wąska grupa osób – właściciel serwera (czyli Ty), ewentualnie dodatkowy użytkownik, który będzie Ci pomagać w prowadzeniu sprzedaży. Stosujmy skomplikowane hasło do panelu administracyjnego naszego sklepu oraz serwera FTP.
Jeżeli korzystasz z WordPressa – skorzystaj z naszego poradnika o zabezpieczaniu strony internetowej. W 15 krokach sprawisz, że Twój sklep będzie bardziej odporny na potencjalne zagrożenia.
Ile kosztuje uruchomienie sklepu z wtyczką WooCommerce?
WordPress i WooCommerce to zgrany duet, jednak wymaga on do poprawnego działania serwera. Kosztem, który także musimy wziąć pod uwagę jest w tym wypadku hosting. Jest to kwota, którą jesteśmy zawsze w stanie oszacować.
W pierwszym roku większość firm oferuje pakiety w bardzo atrakcyjnych cenach – to będzie jeden z tych kosztów, który jest przewidywalny i niezbędny do prowadzenia sprzedaży przez Internet.
Przy ustalaniu budżetu na start sklepu rozważ także kwestię utrzymania oprogramowania. Sam WordPress oraz WooCommerce to narzędzia bezpieczne, aktualizowane cały czas przez ich twórców. Problematyczne mogą natomiast okazać się wtyczki, które instalujemy.
Im więcej wtyczek, tym więcej słabych punktów serwisu. To sprawia, że szansa na uzyskanie dostępu do naszego sklepu przez nieautoryzowane osoby wzrasta. Zwłaszcza gdy owe wtyczki są od dawna nieaktualizowane.
Bardzo ważne jest, aby nie przedobrzyć z liczbą rozszerzeń. Te, z których korzystamy, należy aktualizować zawsze tak szybko, jak tylko pojawiają się ich nowe wersje. Może się to wiązać z uiszczeniem dodatkowych płatności – wtyczki komercyjne bazują na licencjach z ograniczonym czasem wsparcia oraz dostępem do aktualizacji.
Nie bez powodu specjaliści informują, że uruchomienie WooCommerce na hostingu może kosztować od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy. Całkowite koszty dla odnowień poszczególnych licencji są również trudne do ustalenia, bo zależą od rodzaju usług oraz samej oferty.
Jak może wyglądać przykładowe zestawienie kosztów? Poniżej zamieściliśmy przykładowe i przybliżoną wycenę uruchomienia sklepu w oparciu o najczęściej wybierane dodatki, potrzebne do prowadzenia skutecznej sprzedaży przez internet.
- Hosting pod WordPress – około 50-70 zł/rok
- Domena .pl – 5-10 zł za rejestrację adresu
- Wtyczka do e-płatności PayU – ok. 149 zł (licencja roczna, po roku niedostępne jest wsparcie techniczne i aktualizacje)
- Integracja z wybranym kurierem – ok. 199 zł (licencja roczna, po roku niedostępne jest wsparcie techniczne i aktualizacje)
- Integracja z Allegro – 499 zł/rok
- Integracja z Ceneo (Zaufane Opinie) – bezpłatne (wymagane jest jednak posiadanie płatnego konta na Ceneo jako sprzedawca)
- Integracja z Google Merchant – 199 zł/rok (licencja roczna, po roku niedostępne jest wsparcie techniczne i aktualizacje)
- Motyw sklepu pod WooCommerce – 0 zł (bezpłatny, brak wsparcia technicznego), 150-400 zł (zakupiony w banku szablonów, wsparcie przez 6-12 miesięcy), 800-2000 zł (szablon dedykowany na zamówienie, wsparcie techniczne przez 12 miesięcy, odpłatne modyfikacje po tym czasie)
- Aplikacja do księgowania – 30-200 zł/rok (cena zależna od promocji usługi lub dostępnych funkcji)
WordPress czy gotowa usługa – co wybrać do sprzedaży w internecie?
Mimo swojej nieprzewidywalności w koszcie utrzymania, WooCommerce jest ciekawym i elastycznym rozwiązaniem do uruchomienia sklepu internetowego. Ogromne możliwości personalizacji, wyglądu oraz szeroka dostępność wtyczek darmowych i płatnych powoduje, że jest on chętnie wybierany przez firmy, które chcą przenieść swoją sprzedaż do internetu.
Start z WooCommerce to z pewnością większa inwestycja finansowa niż w przypadku gotowych aplikacji e-commerce. Z drugiej strony jest to popularne rozwiązanie pod użytkownika, który chce krok po kroku skonfigurować i zbudować własny sklep internetowy, a potem dostosować go do swoich potrzeb.
Ten rodzaj niezależności jest na pewno kuszący i składnia do wyboru WordPressa jako fundamentu pod uruchomienie sklepu. Jeżeli wciąż zastanawiasz się nad wyborem między WooCommerce, a usługami sklepów internetowych (np. w home.pl) – przemyśl czego potrzebujesz i jak bardzo zależy Ci na wyróżnieniu sklepu od swojej konkurencji.
Chcesz porozmawiać o hostingu dla WordPressa lub zakładaniu sklepu internetowego? Zajrzyj na nasze strony: