Każdy, kto chciał kiedykolwiek znaleźć atrakcyjną domenę dla swojego serwisu internetowego, wie, że w dobie, kiedy liczba domen maleje, jest to nie lada wyzwanie. Często zastanawiamy się, jakie rozwinięcie (tzw. rozszerzenie) domeny wybrać i czy warto rejestrować adresy ze znakami narodowymi w nazwie, a może wystarczy stosować myślnik w nazwie domeny dwuczłonowej. Kombinacji jest tutaj na tyle dużo, że znalezienie wolnego adresu może Ci zająć dodatkowy czas. Zapoznaj się z naszymi poradami, dzięki którym zaoszczędzisz wiele minut.
Domena jest zajęta – jak sobie poradzić z tym problemem?
Zastanawiając się nad nazwą domeny myślimy o tym, aby stworzyć ciekawą nazwę dla swoje działalności lub też, aby nazwa domeny dokładnie opowiadała na zapotrzebowania strony internetowej, którą tworzysz (lub zlecono jej wykonanie).
W zdecydowanej większości domeny o krótkiej nazwie (np. złożone od 3 do 5 znaków) są zajęte. A wiadomo, że im krótsza domena, tym lepiej – łatwiej ją zapamiętać, zapisać, umieścić na innych materiałach reklamowych.
Szukanie fajnej nazwy często wiąże się z wymyślaniem synonimów, wyrazów bliskoznacznych, dodawaniem sufiksów i prefiksów do wymarzonego słowa, które chcemy użyć w nazwie domeny. To otwiera drzwi do nowych możliwości, ale to nie jedyny sposób na zarejestrowanie atrakcyjnego adresu dla biznesu.
Jak znaleźć ciekawą, wolną domenę dla strony WWW?
Odnalezienie tej idealnej, dopasowanej do Ciebie domeny internetowej nie musi już trwać godzinami. Dzięki nowoczesnym narzędziom oraz wyszukiwarkom wolnych nazw możesz cały proces uprościć do zaledwie kilku kliknięć.
Na początku warto sobie zadać pytanie – co jest powodem, że wybrana nazwa jest już zajęta? Być może chcesz korzystać z jakiegoś pospolitego, słownikowego hasła, a może Twoja propozycja jest zbyt podobna do jakiejś znanej marki, która zastrzegła sobie domenę do celów wizerunkowych (np. aby nikt inny nie użył jej do ataków z podszyciem)?
Najczęstszym problemem jest chęć powiązania domeny z nazwą swojej firmy. Nic dziwnego – dobry marketing internetowy zakłada spójność między tym, jak firma się nazywa oraz pod jakim adresem jest widoczna w internecie. Dlatego pierwszym krokiem, jaki warto wykonać, jest znalezienie nazwy dla biznesu, która umożliwi Ci rejestrację podobnej domeny.
Inspiracji na ciekawą nazwę firmy nie brakuje. Dzisiaj używamy do tego celu m.in.:
- sztucznej inteligencji np. Chata GPT,
- motywów z popularnych filmów i seriali,
- oryginalnych, nietuzinkowych haseł z literatury,
- przymiotników, określeń nawiązujących do produktu lub usługi, którą sprzedajesz.
Wychodząc od takiego pomysłu i takiego rozwiązania, możesz płynnie przejść do znalezienia wolnej domeny.
Przykład: Użyłem ChatGPT do znalezienia 10 propozycji nazw dla firmy, która zajmuje się produkcją żywności na bazie orzechów. Poprosiłem go, aby w swoich propozycjach nie unikał zwrotów z języka angielskiego.
Uzyskałem takie przykłady dla biznesu, jak: Nutribe, Nutree, Nutterfly, Nutrise oraz Nutify. Nie brzmiało to dla mnie rewelacyjnie, więc „podrasowałem” moje pytanie do sztucznej inteligencji, aby uwzględniało polskie wyrazy oraz podeszło do całej idei nieco bardziej abstrakcyjnie. Pośród kolejnych propozycji moją uwagę zwróciły na siebie: Orzello oraz Nutfriend.
Obie te nazwy wziąłem pod uwagę przy wyszukiwaniu domeny dla firmy.
Szukanie domeny za pomocą wyszukiwarki
Gdy już udało mi się za pomocą sztucznej inteligencji znaleźć ciekawą, nieoczywistą nazwę dla firmy – sprawdziłem, czy może ona posłużyć również jako zwrot w domenie, którą chcę zarejestrować.
Jak sprawdzić, czy taka domena jest wolna? Wystarczy skorzystać np. z wyszukiwarki adresów internetowych na home.pl – https://home.pl/domeny
Po wpisaniu danej frazy otrzymasz w ciągu kilku sekund kilkadziesiąt propozycji, w tym kilka rekomendowanych na dobry początek działalności. W moim przypadku okazało się, że polska domena z taką nazwą jest dla mnie dostępna:
Ale to nie wszystko, bo poniżej otrzymałem również propozycje innych rozszerzeń z wybraną frazą. To dobry pomysł, aby nie tylko zabezpieczyć kilka adresów na własny użytek, co po prostu zmienić sposób myślenia o własnym biznesie – inny adres może bowiem otworzyć furtkę do klientów poza granicami Polski (tak m.in. postrzegana jest domena .eu, czy .com)
O czym warto pamiętać szukając wolnej domeny?
Rejestracja adresu internetowego na początku działalności jest kluczowa, bo to podstawowy element, który będzie kojarzony z Twoją ofertą w internecie. Dlatego szukając ciekawej nazwy dla strony internetowej pamiętaj o kilku kwestiach:
- Nie opieraj swoich wyborów na sytuacjach, gdzie wpisana przez Ciebie domena w Google nie jest widoczna lub strona pod nią się nie wyświetla. Domeny mogą być już zarejestrowane, ale nie używane do celów biznesowych (są to tzw. adresy pasywne). Najlepiej skorzystać z powyższej wyszukiwarki home.pl lub z danych rejestru WHOIS – dla domen polskich jest to NASK (kliknij tutaj), a dla domen .eu EURID (tutaj)
- Domeny to unikalne adresy. Jeżeli więc jakiś wariant jest już zajęty to przetestuj wyszukiwanie dodając jakiś znak – wyniki mogą się wtedy diametralnie różnić od poprzednich.
- Użyte wyrażenia w nazwie domeny nie mają wpływu na postrzeganie strony przez algorytmy Google. Jeżeli zarejestrujesz domenę najtansze-pasty-orzechowe.pl to nie będzie ona na czołowych miejscach wyszukiwania po wpisaniu frazy „Najtańsze pasty orzechowe”. Skup się na tym, aby adres był intuicyjny i prosty do wpisania w przeglądarce.
Przeczytaj również: