Podczas redagowania tekstów wspomagamy się zaawansowanymi funkcjami formatowania, by efekty naszej pracy były użyteczne i przyjemne dla oka. Mimo to skróty klawiszowe są dla nas w dużej mierze trudne do zapamiętania, ale ich opanowanie mogłoby istotnie oszczędzić nasz czas. Skróty klawiszowe pozwalają wywołać w ułamku sekundy funkcję, zadanie, przekopiować tekst, przenieść tabelę czy otworzyć nowy dokument. Jeśli używasz Office’a i chcesz usprawnić swoją dotychczasową pracę z tym pakietem, to poniższy artykuł jest właśnie dla Ciebie.
WORD
Ctrl + strzałka lewo/prawo – sprawne poruszanie się po tekście przeskakując co wyraz, bez konieczności użycia myszki
Ctrl + Shift + strzałka lewo/prawo/góra/dół – zaznaczanie danego tekstu do formatowania. Skrót ten pozwala wprawnie i szybko zaznaczyć dokładnie taki fragment tekstu, jaki potrzebuje użytkownik. Często zaznaczanie myszą lub panelem dotykowym sprawia trudność, gdyż zaznaczenie nie łapie takie fragmentu jak chcemy.
Ctrl + 1 – ustawia odstęp zaznaczonego tekstu na pojedynczy
Ctrl + 2 – ustawia odstęp zaznaczonego tekstu na podwójny
Ctrl + 5 – ustawia odstęp zaznaczonego tekstu na 1,5 wiersza
Szybkie formatowanie interlinii bez zbędnego przeklikiwania ustawień akapitów.
Indeks dolny Ctrl + =
Indeks górny Ctrl + Shift + = szybki sposób na formatowanie jednostek, bądź tworzenie numeracji przypisów.
Oczywiście przy swojej pracy używać można różnych kombinacji klawiaturowych, które pomogą w formatowaniu dokumentów.
OUTLOOK
Ctrl + 1/2/3/4/5/6 ( płynne przechodzenie między kartami Poczta, Kalendarz, Kontakty, Zadania, Notatki, Foldery)
Ctrl + N – nowa wiadomość
Ctrl + Shift + A – Nowe zdarzenie / termin w kalendarzu
ONENOTE
Win + Shift + S (wycinanie tła. Wygodny i szybki sposób na wycięcie dowolnego obszaru i wstawienie w dokument OneNote, bez używania zbędnych aplikacji.)
CTRL+ALT+D – Dokowanie okna OneNote. Pozwala na przypięcie okna notatki, co umożliwia łatwe zapisywanie bez zbędnego przełączania okien.
EXCEL
Ctrl + H – służy do otwierania okienka „znajdź i zmień” pozawala na wpisanie wyrażenia, liczby czy innego parametru do wyszukania w całym dokumencie i zamienienia go na wskazane przez siebie wyrażenie.
Ctrl + L – tworzenie tabeli z nagłówkami kolumn. Po zastosowaniu tego skrótu, pojawia się okno w którym możemy wpisać nazwy komórek, lub przeciągnąć myszą zakres z którego chcemy stworzyć tabelę.
Ctrl + Shift + End – Rozszerzanie zaznaczenia komórek do ostatniej używanej komórki w arkuszu (prawy dolny róg). Jest to bardzo przydatny sposób przy dużych arkuszach, do zaznaczenia całości tabeli np. do przekopiowania całości do innego pliku.
Ctrl + Home – Szybki powrót na sam początek arkusza.
Sprawdź również, jak efektywnie korzystać z funkcji Excela.
Skróty wielofunkcyjne
Wśród ciekawych wielofunkcyjnych skrótów klawiaturowych można wymienić klawisz F4 – jest bardzo przydatny dla wszystkich, którzy chcą szybko sformatować jedną funkcją dany fragment arkusza. Działa jak skrót wklej do wykonanej wcześniej czynności. Pomaga szybko wykonać np. scalanie kilku komórek w programie Excel lub oznaczyć szybko kolorem komórki z różnych części arkusza. Działa również w innych programach pakietu Office.
Ciekawą nowością w pakiecie Office jest panel wyszukiwania „powiedz mi, co chcesz zrobić”. Jeśli nie znajdziemy jej na wstążce, wywołujemy ją kombinacją Alt + Q – pozwala za pomocą frazy wyszukać funkcje i akcje jakie użytkownik chce wykonać. Doskonałe dla użytkowników, którzy nie są biegli w zapamiętywaniu skrótów, lub znajdowaniu konkretnych funkcji ze wstążki.
Oczywiście nie możemy zapomnieć także o dobrze znanym ale użytecznym skrócie jakim jest Ctrl + F – Wyszukiwanie. Działa w każdej aplikacji i przeglądarkach. Umożliwia wyszukanie frazy w całym dokumencie i przenosi automatycznie do niego, bez przewijania wszystkich stron.