Inne

Jak wykorzystać moc chmury?

Od wielu lat rozwiązania spod znaku chmury obliczeniowej (tzw. cloud computingu) rozszerzają swoje pole działania i oddziaływania na rozwój firm oraz branż, także i w Polsce. Spowodowane jest to wzrostem zaufania do infrastruktury chmurowej. Dodatkowo firmy skłaniają się do wyboru usług elastycznych, które dostosowują się do warunków rynkowych oraz zmieniającej się dynamiki prowadzenia biznesu.

To wszystko stwarza nowe możliwości dla uruchamiania przedsięwzięć w internecie. W obecnych czasach chmura obliczeniowa umożliwia zachowanie elastycznego charakteru działań, tym samym oferuje stabilne i efektywne (skalowalne) warunki rozwoju. Innymi słowy chmura obliczeniowa ściąga z barków przedsiębiorcy ogrom zadań o charakterze infrastrukturalnym. Dzięki czemu może skupić się on wyłącznie na bieżących działaniach biznesowych.

 

 

Ale do kogo właściwie jest skierowana chmura obliczeniowa? Oczywiście najprostszą odpowiedzią byłoby to, że do wszystkich firm, bez względu na branżę. Jednak jest to zbyt ogólne stwierdzenie, które nie mówi zbyt wiele o skali działania tego typu usług. Startujesz od zera? A może masz już ugruntowaną pozycję na rynku i tradycyjny hosting przestaje spełniać swoje zadanie? Chmura jest właśnie odpowiedzią na tego typu sytuacje.  Przyjrzyjmy się więc paru praktycznym rozwiązaniom.

Sklepy internetowe

Chmura ze względu na swoją elastyczność  jest świetnym rozwiązaniem dla właścicieli e-sklepów w gorących okresach (Święta Bożego Narodzenia, Black Friday, Cyber Monday), w których trudno przewidzieć, jak duże będzie zainteresowanie klientów daną ofertą. Rozwiązania chmury obliczeniowej umożliwiają natychmiastową reakcję na nagły wzrost wejść na stronę, co może wynikać ze zwiększonego zapotrzebowania na dany produkt lub też usługę. Upraszczając – chmura dostosowuje się automatycznie do bieżących potrzeb w zakresie mocy, tak aby obsłużyć wszystkich użytkowników, którzy wchodzą na stronę www i mogą zostać potencjalnymi klientami. Szybko działający serwis jest podstawą do zatrzymania takiego użytkownika w procesie zakupowym. Pamiętaj, że z jego perspektywy celem jest zakup, natomiast z Twojej jest to wyłącznie sprawna obsługa zamówienia.

Startupy

Budując biznes w internecie trudno, przynajmniej na początku, jednoznacznie przewidzieć potencjał wzrostu. Najlepszym tego przykładem był fenomen popularności serwisu Nasza-Klasa.pl. Jego twórcy nie przewidzieli, iż tak w krótkim czasie tak wiele osób będzie chciało z niego korzystać. Efekt? Na początku działalności ten serwis społecznościowy często nie działał, ponieważ serwery nie potrafiły poradzić sobie z tak dużą ilością osób, które chciały z niego korzystać w tym samym czasie. Twórcy starali się tygodniami usprawnić działanie serwisu zwiększając wydatki na dodatkowe serwery, mogące obsłużyć kolejnych użytkowników. To wymagało również sporej ingerencji i nadzoru w proces rozbudowy całej platformy. Przypadek Naszej Klasy jest zresztą bardzo ciekawy, albowiem w tym samym czasie powstawał na rynku amerykańskim inny portal do budowania społeczności internetowej, czyli Facebook. W przeciwieństwie do Naszej Klasy Mark Zuckerberg szybko przeszedł jednak na rozwiązania typowo chmurowe, dzięki czemu błyskawicznie dostosowywał się do panujących warunków na rynku.

Agencje reklamowe

W planowaniu i wdrażaniu kampanii marketingowych bardzo istotnym elementem jest ciągła optymalizacja działań. Chmura obliczeniowa idealnie wpisuje się w tę sferę, ponieważ umożliwia utrzymanie dyscypliny w zakresie kosztów. Nie ma więc mowy, aby nagły ruch, będący efektem przeprowadzonej kampanii, zaskoczył i położył na łopatki marketingowca. Uruchamiasz kampanię reklamową? Nie daj się zaskoczyć i zainwestuj w chmurę, która będzie w stanie obsłużyć nagły skok popularności serwisu.

Firmy finansowe

Według danych raportu “Blue Skies Ahead? The State of Cloud Adoption” autorstwa Mcafee, najczęściej (52% ankietowanych tak wskazało) przechowywanymi danymi w chmurze obliczeniowej są dokumenty związane z rachunkowością finansową. Dotyczy to nie tylko usług księgowych, ale szerokiego spektrum usług finansowych (audyty, doradztwo). Dlaczego? Firmy finansowe zdają sobie sprawę z kwestii bezpieczeństwa. W przypadku awarii serwera dedykowanego dane mogłyby zostać uszkodzone lub nawet utracone. Dzięki chmurze, replikacji danych oraz architekturze rozproszonej (dane nie są umieszczane wyłącznie w ramach jednej maszyny fizycznej) dane te są bezpieczne, a ryzyko ich utracenia zminimalizowane.

Media internetowe

Rozwój mediów społecznościowych (ich masowy charakter) spowodował, że obecnie informacja może w bardzo krótkim czasie zdobyć ogromną popularność. A to z kolei wiąże się z dużym ruchem na stronę danego medium. Na szczęście obecnie dzięki chmurze obliczeniowej można gospodarować efektem kuli śnieżnej. Media nie są już zdane na pojawienie się błędu 404 na ich stronie internetowej.

Rozwój serwisu nie jest przeszkodą do pozyskania dodatkowej mocy, gdyż chmura dostosowuje się do Twojego biznesu automatycznie. Co ważne, dotyczy to również delegowania na zewnątrz konkretnych potrzeb w zakresie zasobów sprzętowych (przykładowo – strona WWW umieszczana jest na hostingu, ale już poczta email obsługiwana jest przez chmurę, sytuację można również odwrócić w zależności od potrzeb).

Firmy coraz częściej wybierają chmurę także ze względu na oszczędności, a jej popularność jest coraz lepiej widoczna. Tylko w tym obszarze możemy zauważyć wzrost w 2016 roku o 30% nowych usług w porównaniu do roku poprzedniego.

Dzięki „usługom chmurowym” prowadzenie biznesu nie było tak łatwe i pozbawione większych barier, jak jest to obecnie. Nie powinien zbytnio dziwić fakt, iż duża część budżetów działów IT firm jest skierowana (lub będzie skierowana) na tego typu rozwiązania. Nie jest żadną przesadą czy też nadużyciem sformułowanie, że chmura obliczeniowa jest obecnie fundamentem rozwoju większości usług internetowych.