Zakładasz firmę? Szukasz odpowiedniego narzędzia do promocji w Internecie? Dobrze trafiłeś(aś)! W trzeciej części naszego cyklu o uruchamianiu biznesu w sieci przedstawiamy specyfikę działania i zalety korzystania z hostingu. Jeżeli jesteś zainteresowany(a) prowadzeniem firmy poprzez inne narzędzia, sprawdź nasze artykuły na temat Facebooka lub Kreatora stron WWW.
Czym jest hosting? To nic innego jak udostępnione zasoby w postaci przestrzeni dyskowej i parametrów wydajnościowych na serwerze fizycznym. Kolejne lata związane z rozwojem branży nie zmieniły co prawda tej definicji, jednakże sam hosting pod względem wykorzystanych technologii bardzo mocno się zmienił, a przede wszystkim przyśpieszył.
Hosting dla firmy – dlaczego warto?
Duża elastyczność – Chcesz założyć bloga? Zwykłą wizytówkę internetową? Sklep? A może pragniesz założyć serwis informacyjny? Hosting umożliwia umieszczenie strony WWW o dowolnym przeznaczeniu, ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Co więcej, ze względu na charakterystykę działania, takich stron możesz na jednym hostingu umieścić wiele. Dzięki temu posiadając jedną usługę, możesz korzystać z udostępnionych zasobów w różny sposób.
Strona WWW „uszyta na miarę” dzięki aplikacjom CMS – Tak naprawdę moglibyśmy ten atut określić jako „instalując na hostingu Joomlę, Drupala lub WordPressa – możesz stworzyć wszystko”. I jest to prawda. Dzięki popularnym aplikacjom CMS do tworzenia i edycji stron nie ma praktycznie żadnych ograniczeń odnośnie wyglądu Twojej strony. Nawet bazując na popularnych motywach (płatnych i darmowych), możemy je dostosować do swoich potrzeb. Wymaga to oczywiście pewnej wiedzy programistycznej, jednak fakt jest taki – hosting otwiera drzwi do uruchomienia strony WWW, która nie będzie żadnym kompromisem między naszymi oczekiwaniami, a możliwościami.
Skalowalność – Dobrze prowadzony biznes będzie się rozwijać i to w szybkim tempie. Z czasem Twoja firma będzie potrzebowała dodatkowych pracowników, a Ci – skrzynek email. Może się więc okazać, że wykupiony początkowo pakiet hostingowy okaże się mało pojemny. Co wtedy? Na szczęście współczesny hosting oparty na chmurze jest na tyle elastyczny, że można w każdym momencie zwiększyć zasoby. Wystarczy kontakt z biurem obsługi klienta.
Poczta email z wersją mobilną – poczta elektroniczna to podstawowe narzędzie pracy i przy korzystaniu z hostingu masz możliwość utworzenia kont pocztowych, z której będą korzystać pracownicy. Przy wyborze oferty warto sprawdzić, czy poczta email danego operatora oferuje nie tylko panel w wersji mobilnej, ale również dodatkowe narzędzia tj. kalendarz, zadania, czy wbudowany dysk w chmurze do udostępniania plików współpracownikom (dzięki temu nie musisz wysyłać załączników – Twój zespół ma dostęp do zawsze aktualnej wersji pliku).
Dostęp do przestrzeni na FTP – hosting jest totalnym przeciwieństwem fanpage’a na Facebooku, umożliwia bowiem umieszczanie na dysku serwera danych, dla których możemy również skonfigurować odpowiedni dostęp (np. tylko dla wybranych osób). Tym sposobem hosting staje się tak naprawdę dodatkowym miejscem na pliki i dokumenty firmowe, co w przypadku działalności nastawionej np. na usługi audiowizualne jest właściwie nie do przecenienia.
Bezpieczeństwo (backup) – usługa hostingu posiada kopie zapasowe na wypadek, gdyby Twoje dane np. ze skrzynki email zostały przypadkowo skasowane. Dzięki temu jesteś w stanie szybko przywrócić np. plik strony WWW, bazę danych sklepu lub wspomnianą korespondencję. W ten sposób zabezpieczasz swoją firmę przed niepowetowanymi stratami, wynikającymi z zagrożeń sieciowych tj. wirusy lub malware. W przypadku, gdy korzystasz wyłącznie z portali społecznościowych odzyskanie danych jest bardzo trudne (skasowanie zdjęcia lub filmu) i wymaga kontaktu z administracją serwisu, co w przypadku tak masowych serwisów jest czasochłonne.
Okres testowy – każdy operator hostingu powinien udostępniać okres testowy (w home.pl trwa on 14 dni), w trakcie którego klient powinien otrzymać dostęp do większości funkcjonalności usługi tj. FTP, bazy danych, poczta. W ten sposób każdy użytkownik jest w stanie sprawdzić jakość hostingu przed jego opłaceniem na wybrany okres abonamentowy. Pamiętaj jednak, że na cenę usługi wpływają nie tylko pojemność i szybkość serwera, dostępność biura obsługi, ale również dodatkowe funkcjonalności np. wykonywanie kopii zapasowych. Jeżeli planujesz opierać działalność firmy na hostingu, nie wybieraj do tych celów bezpłatnych usług (mimo teoretycznie atrakcyjnych parametrów). W tym artykule przedstawiliśmy powody, dla których darmowe serwery nie są dobrym rozwiązaniem.
Hosting – na co zwrócić uwagę?
Tworzenie zaawansowanego serwisu wymaga czasu (i specjalisty) – hosting umożliwia „postawienie” serwisu WWW, który nie jest tylko prostą wizytówką lub blogiem, jednak wymaga to pracy specjalisty (a nawet kilku). Dysponując odpowiednim budżetem i angażując w pracę ludzi z właściwą wiedzą, musimy uzbroić się w cierpliwość. Czas wykonania strony może sięgać kilku tygodni, a nawet miesięcy. Dlatego takie działania należy zaplanować odpowiednio wcześniej.
Konieczność aktualizacji i zabezpieczania aplikacji CMS – przy instalacji WordPressa, Joomli lub innej aplikacji CMS nie można zapominać o jej regularnej aktualizacji. Twórcy oprogramowania wydają co kilka tygodni łatki, które usuwają błędy programistyczne i luki bezpieczeństwa. Te ostatnie są szczególnie ważne, gdyż stara wersja aplikacji może w łatwy sposób paść ofiarą hakerów. Dlatego zadbaj o to, aby strona WWW była oparta na zawsze najnowszej wersji CMS. Dotyczy to również motywów (szat graficznych) i wtyczek, które również mogą być powodem nieautoryzowanego dostępu do plików. Rozważ również zabezpieczenie swojej strony WWW poprzez wprowadzenie kilku prostych zmian – w TYM artykule przedstawiliśmy 14 sposobów na zabezpieczenie WordPressa.
Własne oprogramowanie? Przejdź na serwer VPS lub dedykowany – Twój sukces będzie jednocześnie sygnałem, aby zrobić kolejny krok do przodu np. wydając osobną aplikację, uruchamiając dedykowany sklep itd. Takie procesy wymagają jednak większej mocy obliczeniowej oraz środowiska skrojonego pod swoje potrzeby. Może się zdarzyć, że tradycyjny hosting okaże się niewystarczający. Co wtedy zrobić? Programista potrzebuje zazwyczaj serwera, który skonfiguruje samodzielnie. Jest to możliwe na usługach VPS oraz serwerach dedykowanych. Są to usługi droższe, ale o wiele bardziej elastyczne i mocniejsze w kontekście wydajności.
Ustal dostępy do usługi dla odpowiednich osób – prowadząc firmę zadbaj o dostęp do usług dla osób, które rzeczywiście powinny taki dostęp posiadać. Pamiętaj, że hosting i domeny są fundamentem prowadzenia biznesu w sieci i oddanie pełnej obsługi wyłącznie w ręce informatyka nie jest najlepszym rozwiązaniem. Usługi powinny być zawsze rejestrowane na dane Twojej firmy, tak samo jak dane kontaktowe abonenta powinny być powiązane z Twoim adresem email lub numerem telefonu. Dodatkowo, jako właściciel firmy powinieneś mieć pełny dostęp do wszystkich usług w panelu administracyjnym. Unikniesz w ten sposób niepotrzebnego ryzyka w sytuacji, gdy informatyk odejdzie z firmy wraz z dostępami do usług, które mógłby (teoretycznie) usunąć/zmienić bez Twojej wiedzy.
========
Chciałbyś wystartować ze swoim biznesem w Internecie już teraz? Sprawdź pozostałe możliwości: