Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak samodzielnie pozycjonować sklep odzieżowy w Internecie?

Jak samodzielnie pozycjonować sklep odzieżowy w Internecie?

Branża odzieżowa w Internecie jest zróżnicowana i przede wszystkim mocno konkurencyjna. Firmy bardzo często prześcigają się w kreatywnych reklamach w postaci banerów, reklam tekstowych (np. Google Ads), czy filmów „sprzedających” konkretny produkt np. na Youtube. Zanim jednak użytkownik zainteresowany danym produktem kliknie w link i dokona zakupu, będzie szukał informacji o produkcie w sieci. Doskonałym rozwiązaniem w tej sytuacji jest pozycjonowanie sklepu, dzięki któremu strona WWW zyska więcej tzw. organicznego ruchu, za który nie będzie musiała zapłacić w formie reklam.

Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie to proces, który polega na optymalizacji strony WWW i dostosowaniu jej w taki sposób, aby była bardziej przyjazna i lepiej widoczna przez wyszukiwarkę Google. Efektem dobrego pozycjonowania jest wyższa pozycja w wyszukiwarce na kluczowe frazy, związane z Twoim biznesem. Mowa tutaj o wynikach wyszukiwania, które nie są oznaczone jako „Reklama” przy adresie URL.

Na jakie elementy trzeba zwrócić uwagę pozycjonując sklep? Zapoznaj się z poniższymi poradami.

Znajdź słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój sklep internetowy

Pozycjonowanie sklepu internetowego w branży odzieżowej warto zacząć od stworzenia bazy słów kluczowych, które są ściśle powiązane z Twoim biznesem. Jeżeli sprzedajesz odzież sportową na zimę – nie używaj haseł typu „suknia tiulowa”, „garnitur ślubny”. Staraj się podejść do tego zadania profesjonalnie i wypisać takie frazy, które idealnie pasują do asortymentu. Tak zebrane słowa wykorzystaj do tworzenia treści na stronę, która będzie wartościowa dla użytkownika szukającego informacji o produktach (niekoniecznie jednak chcącego karty z produktem w sklepie). Gdzie publikować takie treści?

  • Sekcja z blogiem – idealny sposób na podkreślenie profesjonalnego wizerunku sprzedawcy, który zna się na biznesie odzieżowym. Publikacja wskazówek jak dany produkt zastosować w rzeczywistości, jak o niego dbać lub nawet zwykły unboxing będą dla czytelnika interesujące.
  • Sekcja „Aktualności” – dobry pomysł na zapoznanie czytelnika z branżą i wydarzeniami, które mają miejsce w Polsce lub na całym świecie. Mogą to być krótkie, ale treściwe informacje z targów, prezentacji oraz publikacja nowości na rynku.

Branża odzieżowa w Internecie jest bardzo konkurencyjna, dlatego też musisz to robić lepiej niż inni. Słowa kluczowe trzeba co jakiś czas aktualizować np. gdy Twoja kolekcja zostanie wymieniona na nową. Jeżeli zrezygnowałeś ze sprzedaży „pomarańczowych rękawiczek” – przestań używać tej frazy w swojej strategii pozycjonowania. Aby być na bieżąco z najlepszymi słowami kluczowymi, wybierz odpowiednie narzędzie ułatwiające wyszukiwanie haseł, które wpisują użytkownicy do wyszukiwarki. Pomogą Ci w tym m.in. Google Trends oraz SEMSTORM.

Precyzyjne hasła kluczowe dla produktów – to one rządzą w Google

Użytkownicy Google dodają bardzo często frazy precyzujące dany produkt, tak aby wyniki były zbliżone do ich oczekiwań. Zrób proste doświadczenie – wpisz w Google „jaki smartfon z Androidem” i sprawdź wyniki wyszukiwania, a następnie zmień wyszukiwaną frazę na „jaki smartfon z Androidem do 1000 zł wybrać”. Zobacz, jak zmieniają się wyniki wyszukiwań poprzez określenie budżetu. Klienci są bardzo świadomi, ile środków posiadają. Nie wiedzą jednak, które rozwiązanie będzie dla nich najlepsze w tym przedziale cenowym.

Tak samo jest w branży odzieżowej. Gdy szukamy nowych ubrań Internecie, nie wpisujemy wyłącznie hasła „sukienka”, a raczej „czerwona sukienka maxi na lato”. Dlatego tak ważne jest, aby w Twoim sklepie pojawiały się treści idealnie dopasowane do potrzeb oraz intencji klientów. Gdy spełnisz ten warunek – masz dużą szansę, że Twój sklep będzie częściej odwiedzany i bardziej rozpoznawalny, a to przełoży się na większą liczbę klientów.

Dobre SEO dla kart produktów to nie „kopiuj-wklej”

Sklep internetowy w branży odzieżowej sprzedaje ubrania pochodzące z 2 źródeł – hurtowni lub własnej pracowni. W przypadku pierwszej opcji producenci starają się dostarczać od razu opis produktu, co ułatwia i przyśpiesza dodanie nowej karty w sklepie. Z drugiej strony w Internecie znajdziesz dużo sklepów, które posiadają identyczne opisy produktów, a jedyne różnice wynikają z ceny. Jeżeli chcesz wyróżnić się wśród konkurencji – to idealne miejsce, aby to zrobić.

Tworzenie unikalnych opisów jest czasochłonne, ale również opłacalne. Google widząc „unikalność” treści, będzie ją wyświetlać wyżej niż sklep konkurencji, który skopiował tekst z pliku przygotowanego przez producenta. Oczywiście musisz zachować kluczowe informacje tj. rozmiar, materiały i zastosowanie, ale nie zaszkodzi dodać treści związanej np. z dbaniem o ubranie lub filmiku ukazującego ubrania w akcji.

Własne treści są niezwykle ważne przy uruchamianiu nowego sklepu internetowego z odzieżą. Jeżeli algorytmy wyszukiwarki zobaczą ten sam tekst w kilku różnych miejscach, negatywnie ocenią Twoją stronę internetową.

Optymalizacja kodu źródłowego sklepu i obrazków

Algorytmy Google sprawdzają również techniczne zaplecze strony internetowej oraz czas ładowania witryny. Im bardziej „przebajerowany” skryptami sklep internetowy tym gorzej (z drugiej strony – bardzo trudno analizować ruch bez m.in. dodanego kodu Google Analytics).

Skuteczna optymalizacja SEO to sztuka kompromisu. Chcemy, aby sklep wyglądał efektownie i profesjonalnie, a przy okazji aby był dostosowany do naszych potrzeb analitycznych oraz marketingowych. Na szczęście dzięki audytowi SEO w kilkadziesiąt sekund sprawdzisz słabe strony swojej witryny i szybko wprowadzisz odpowiednie poprawki. Warto rozważyć m.in.:

  • Optymalizację znaczników title i meta tagów (powinny zawierać słowa kluczowe)
  • Poprawę prędkości ładowania Twojego sklepu internetowego w przeglądarce m.in. poprzez zmniejszenie liczby skryptów/wtyczek lub obrazków,
  • Poprawne przekierowania 301 z domeny na domenę,
  • Konfigurację strony błędu 404,
  • Zmniejszenie rozmiaru obrazków dla kart produktów oraz dodanie do nich parametrów „alt” (z frazami kluczowymi).

Zbieranie wartościowych linków z innych stron

Pozycjonowanie sklepu internetowego z odzieżą to proces złożony, w którym musi się pojawić tzw. link building. Jest to nic innego jak pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących na witrynę Twojego sklepu internetowego. Pamiętaj jednak, aby nie pochodziły one z jednego serwisu (w innym przypadku Google potraktuje to jako spam). Linki do sklepu powinny trafiać do wpisów na blogach, artykułów sponsorowanych, komentarzy, katalogów stron, for internetowych oraz oczywiście mediów społecznościowych (Facebook, Twitter).

Unikaj przy tym tzw. „farm do linkowania” – publikacja linku w takim miejscu może się skończyć karą od Google i obniżeniem pozycji w wyszukiwarce.

Samodzielne pozycjonowanie czy pomoc eksperta?

Pozycjonowanie sklepu internetowego z odzieżą na pewno jest opłacalne. To w końcu efekt w postaci organicznego ruchu na stronie WWW jest nagrodą za włożony wysiłek, jeśli robimy to samodzielne. Rzeczywistość jest jednak taka, że większość czasu przeznaczamy na obsługę swojego biznesu – i nie chodzi tylko pakowanie zamówień i wysyłkę, ale także wprowadzanie nowości do katalogu oraz prowadzenie kampanii reklamowych. Gdy zrobisz to bez pomocy specjalisty, okaże się, że na wszystko nie wystarczy czasu.

Tym bardziej, gdy oprócz reklam prowadzących na stronę sklepu planujesz rozwijać treść pod kątem SEO i zyskać dodatkowych klientów. Taka strategia wymaga poświęcenia nie tyle tygodni, co miesięcy. Czy w tej sytuacji znajdziesz dodatkowe godziny, aby zbudować markę eksperta w branży odzieżowej?

Dobrym przykładem na skutecznie przeprowadzone pozycjonowanie sklepu internetowego z odzieżą, jest historia jednego z klientów home.pl.  Dzięki pracy, jaką włożyli nasi specjaliści w optymalizację tekstów, kodu źródłowego, a także w budowę silnego zaplecza linkowego, zwiększyli ruch na stronie o 200% w 6 miesięcy.

Efektem współpracy jest wzrost sprzedaży kolekcji, większa rozpoznawalność marki i zadowolenie użytkowników, którzy poprzez wejścia organiczne dostrzegli ciekawe treści. Jest to jeden z wielu przykładów, którymi chętnie dzielimy się z przedsiębiorcami. Szukasz pomocy w dostosowaniu sklepu pod SEO? Skontaktuj się z nami, a otrzymasz bezpłatną wycenę oraz zakres działań.