Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Co jest potrzebne do stworzenia sklepu internetowego na WordPressie?

Co jest potrzebne do stworzenia sklepu internetowego na WordPressie?

Ecommerce jest obecnie najszybciej rozwijającym się sektorem detalicznym na świecie, a sama sprzedaż online ma się podwoić do 2020 r. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz towary fizyczne, cyfrowe pliki do pobrania czy usługi, nigdy nie było lepszego czasu na otwarcie swojego sklepu internetowego. WordPress, o którym mowa, posiada niezbędne narzędzia do uruchomienia profesjonalnego sklepu w sieci. Oto garść informacji, które przydadzą Ci się do rozpoczęcia przygody z ecommerce przy użyciu WordPressa.

WordPress kontra inne platformy do sprzedaży

Przedsiębiorcy poszukują platform, na których mogliby oferować i sprzedawać swoje produkty czy usługi jak najszybciej. Duże platformy ecommerce tj. Shoper czy Shopify mogą obsługiwać sklep internetowy za miesięczną lub roczną opłatę, w ramach której zawarta jest prosta konfiguracja sklepu oraz pewien zakres funkcjonalności, wystarczających do uruchomienia sprzedaży. Możliwości WordPressa wykraczają trochę poza tego typu rozwiązania i z pewnością spodobają się one osobom, które chcą zbudować sklep od zera i posiadać kontrolę nad każdym aspektem wizualnym lub programistycznym.

SaaS i WordPress – z czego wynikają różnice?

Budowanie sklepu internetowego za pomocą WordPressa zaczyna się tak naprawdę od wyboru dostawcy usług hostingowych, ponieważ – w odróżnieniu od oprogramowania typu SaaS – od możliwości hostingu zależy szybkość oraz stabilność działania oprogramowania. To podstawowa różnica między podanymi rozwiązaniami.

W modelu SaaS to operator dba o rozwój oprogramowania oraz szybkość działania w oparciu o swoje serwery fizyczne. Okupione jest to jednak najczęściej możliwościami ingerencji w kod sklepu, jego poprawę i dostosowanie do własnych potrzeb.

W przypadku WordPressa masz w zasadzie dowolność w modyfikowaniu szaty graficznej, skryptów oraz wyboru wtyczek – nie ma tutaj ograniczeń, poza dostępnymi parametrami serwera, które otrzymujesz w zakupionym pakiecie hostingowym. Bez względu na wybraną drogę Twój sklep internetowy i tak musi spełniać 3 reguły:

  • musi być atrakcyjny wizualnie (nie jest to jednak tożsame z użyciem wszystkich kolorów!),
  • musi być bezpieczny na etapie logowania, rejestracji i transakcji,
  • musi być przyjazny dla użytkownika (czytelne i jasne treści połączone z szybkością działania strony)

Czym jest Woocommerce?

WooCommerce to najpopularniejsza na świecie wtyczka ecommerce dla WordPressa, dzięki której działa prawie jedna trzecia wszystkich sklepów internetowych na całym świecie. Jest dostępna całkowicie za darmo w repozytorium wtyczek WordPress poprzez panel administracyjny. WooCommerce zawiera wszystkie narzędzia, które pozwolą na zbudowanie podstawowego sklepu, włącznie z podstawowym motywem, który posiada funkcję wyświetlania kart produktów.

Wtyczkę WooCommerce znajdziesz m.in. w autoinstalatorze dla WordPress Hosting w home.pl – hostingu stworzonym dla rozbudowanych serwisów. Dzięki technologii Litespeed oraz najnowszej wersji PHP Twój sklep będzie działać z maksymalną wydajnością.

Poza WooCommerce użytkownicy WordPressa mogą korzystać z wtyczek umożliwiających wprowadzenie do swojego sklepu konkretnych i specyficznych funkcji. Przykładem takiego dodatku jest IThemes Exchange, który jest dostępny zarówno w wersji bezpłatnej, jak i premium. To bardzo przydatne rozwiązanie w sytuacji, gdy Twój sklep oferuje produkty zarówno fizyczne jak i cyfrowe, lub szkolenia zawężone np. do konkretnej grupy użytkowników (członków społeczności lub subskrybentów).

Dodatki do WooCommerce – płatne czy darmowe?

O ile sama wtyczka WooCommerce jest w 100% darmowa, tak wtyczki zwiększające liczbę funkcji oraz możliwości tego dodatku dzielą się na darmowe i płatne. Wersje darmowe posiadają zazwyczaj mocno ograniczone funkcjonalności oraz minimalne wsparcie techniczne. Używanie ich w swoim sklepie nie wymaga dodatkowych rejestracji lub akceptacji regulaminów, a część opcji w nich zawartych wystarczy na początek przygody z ecommerce. Wraz z rozwojem sklepu zauważysz jednak, że nie będą one wystarczające do bieżącej obsługi zamówień lub pozyskiwania nowych klientów. W tej sytuacji warto od razu zdecydować się na płatne rozszerzenia, z dedykowanym wsparciem specjalistów.

Wybierz odpowiedni motyw dla Twojego sklepu

Jednym z pierwszych kroków po zainstalowaniu WordPressa jest wybór motywu dla sklepu. Istnieją setki opcji motywów dla ecommerce, dostępnych bezpośrednio z pulpitu WordPressa, a także w serwisach zewnętrznych. Wiele z nich jest specjalnie zaprojektowanych do wspierania biznesów ecommerce, z rozbudowanymi funkcjami do prezentowania zarówno cyfrowych, jak i fizycznych towarów.

Wybranie motywu przygotowanego specjalnie pod ecommerce, który dodatkowo będzie odzwierciedlał Twoją markę i rodzaj działalności, może znacząco usprawnić proces zakupowy w Twoim sklepie. Dlatego warto rozważyć płatne motywy dostępne np. w serwisie Template Monster. Koszt takiego rozwiązania jest uzależniony od autora i może wahać się od kilkudziesięciu do kilkuset dolarów. W cenie otrzymujesz zarówno wsparcie techniczne, jak i regularne aktualizacje motywu.

Motywy do Woocommerce
Przykładowy motyw dla sklepów internetowych, opartych na WordPressie.

 

Jakie wtyczki do WordPressa zwiększają funkcjonalność sklepu?

Twój motyw WordPressa definiuje wygląd i układ strony, ale aby dodać do niej pełny zestaw funkcji sklepu, musisz zainstalować – oprócz WooCommerce – kilka innych wtyczek dedykowanych sprzedawcom w Internecie.  W zależności od charakteru Twojego biznesu online, powinieneś rozważyć instalację takich dodatków jak:

  • e-płatności,
  • chat na żywo z klientami,
  • wygodne formularze rejestracji oraz logowania,
  • zarządzanie produktami cyfrowymi,
  • wtyczki poprawiające pozycjonowanie sklepu,
  • wtyczkę typu cache do przyśpieszania działania sklepu.

Zadbaj o bezpieczeństwo sklepu internetowego

Każdy sklep online ma do czynienia z pewną ilością wrażliwych danych klienta, takich jak tożsamość, lokalizacja czy informacje o karcie kredytowej. Twoi klienci muszą być pewni, że te informacje będą chronione przed kradzieżą i nieprawidłowym wykorzystaniem. Najlepiej jeśli podejmiesz dodatkowe kroki w celu ochrony danych osobowych swoich klientów.

Rozważ dodanie do witryny certyfikatu SSL (Secure Socket Layer) i aktualizuj swoją stronę oraz wszystkie zainstalowane na niej wtyczki. Zdecydowana większość włamań na stronę związana jest z nieaktualnymi wersjami zarówno WordPressa, jak i dodatków. Pamiętaj również o zabezpieczeniu swojego WordPressa poprzez skorzystanie z kilku zaproponowanych rozwiązań w naszym artykule.