Webinary

Jak tworzyć treści na strony, które zajmują wysokie pozycje w Google ? – odpowiadamy na pytania z webinaru

Za nami kolejne spotkanie online, organizowane przez home.pl, w ramach cyklu “Akademia home.pl“. Godzinny, bezpłatny dla wszystkich uczestników webinar to czas, w którym wszyscy zainteresowani otrzymują dawkę praktycznej wiedzy. Nasz ekspert nie tylko omawia prezentację, ale też odpowiada na pojawiające się pytania i wątpliwości. Ostatni webinar cieszył się ogromnym zainteresowaniem, padło też wiele ciekawych pytań. Poniżej publikujemy odpowiedzi eksperta, na każde z nich.

SPIS TREŚCI

Sklep internetowy – jeżeli na karcie produktu ująłem “Specyfikacja techniczna” w nagłówku H2 – to jest on poprawny jeżeli chodzi o pozycjonowanie danego produktu, czy nie? Czy tego typu teksty powinny w ogóle być zapisywane w nagłówku?

Tekst “specyfikacja techniczna” może być ujęty w nagłówku H2, najlepiej, aby pomimo tego wyrazu w nagłówku znalazło się także słowo kluczowe. Na przykład, jeżeli sprzedajemy odkurzacze pionowe, możemy zrobić nagłówek “Specyfikacja techniczna odkurzaczu pionowego”.

Drugi przykład, programista umieścił mi na sklepie “nr katalogowy: xxxx” w nagłówku H2. Czy jest to błąd (nie powinno się wykorzystywać w ten sposób nagłówków)?

Numer katalogowy, jest informacją wewnętrzną dla Pana/Pani sklepu i nie będzie wyszukiwany przez internautów – można nie umieszczać go w nagłówku.

W sugestii słów kluczowych (generator tematów) wystąpiło np. “pierwsza pomoc jak udzielić”. Jak wiemy, algorytm Google jest ciągle aktualizowany, rozwijany i obecnie gratyfikuje strony, które mają bardziej naturalne słowa kluczowe w treści. Więc jeżeli stworzę nagłówek o tytule “Jak udzielić pierwszą pomoc?” to będzie on miał taką samą moc co “pierwsza pomoc jak udzielić”?

Tak, dzięki aktualizacji algorytmu i pewnego zrozumienia przez roboty wyszukiwanych słów kluczowych, nagłówki, które są bardziej “naturalne” będą wspierane lepiej niż te napisane pod maszynę.

Odmiana przez przypadki słowa kluczowego – widzę po prezentacji, że SEMSTORM podchodzi do tego łagodnie 😉 – czy to oznacza, że odmiana przez przypadki słowa kluczowego nie pogarsza optymalizacji tekstu?? Korzystam z Yoast i tam obniża mi ocenę SEO, gdy odmieniam słowo kluczowe przez przypadki.

Odmiana przez przypadki nie wpływa na ocenę SEO. Algorytmy usprawniane są tak, aby móc zrozumieć język naturalny, w tym też synonimy czy odmiany. Ta zasada ma się do całej fleksji z jednym wyjątkiem, kiedy słowo zamieniamy np. z przymiotnika na rzeczownik. Na przykład – Kredyt hipoteczny na Hipoteka – co oznacza coś zupełnie innego.

Co daje ten program – krótko mówiąc?

Krótko mówiąc SEMSTORM daje możliwość przygotowania się do kampanii digital marketingowych. Dobór słów kluczowych, analiza konkurencji, edytor tekstowy pomagający w optymalizacji pod SEO i monitoring pozycji.

Jaka ma być wielkość zdjęć?

Trudno powiedzieć, grafika grafice nie równa. Jeśli jednak potrzebujesz informacji odnośnie odpowiedniej kompresji zdjęć, znajdziesz ją tutaj:
https://blog.home.pl/2015/04/tworzenie-strony-www-jakie-zdjecia-warto-na-niej-zamiescic/

Jak działa mechanizm audytu (optymalizacji) tekstu w SEMSTORM? Skąd dobiera ilość słów kluczowych? Czy są to stałe ramy dla artykułów na wszystkie tematy?

SEMSTORM sprawdza poprawność językową danego tekstu, a w przypadku błędu sugeruje podpowiedzi. Używa algorytmów NLP oraz reguł językowych specjalistycznych dla danego języka. Liczba słów kluczowych do użycia w tekście jest zależna głównie od długości tekstu (im dłuższy tekst tym częściej słowo kluczowe powinno wystąpić) oraz od złożoności samego słowa (długie frazy, składające się z wielu słów nie powinny występować bardzo często). W tym momencie liczba ta jest niezależna od tematyki artykułu.

Czy semstorm nadaje się do pomocy w tworzeniu explain video?

W samym tworzeniu  explain video nie, natomiast może pomóc w lepszej optymalizacji tytułów, opisów video np. na youtube. SEMSTORM wyszukuje frazy wpisywane przez użytkowników na portalach takich jak: youtube, vimeo czy google video.

Czy jest darmowy program do pisania tekstu?

Niestety nie. Edytor w SEMSTORM należy do zbioru płatnych narzędzi w naszym systemie.

Czy nazwa zakładki na stronie ma znaczenie czy tylko treść strony?

Oczywiście, że ma. Meta title to nic innego jak tytuł strony, który określa tematykę witryny. Jego optymalna długość to 67-70 znaków i można spotkać go w wynikach wyszukiwania Google, w nazwie karty przeglądarki internetowej i właśnie w nazwie zakładki.

Czy do tego narzędzia można wkleić już wcześniej napisany tekst i sprawdzić czy forma i słowa kluczowe są optymalne?

Tak, wystarczy wkleić tekst do narzędzia lub jeśli tekst jest już umieszczony na stronie załadować go z URL.

Czy można pominąć nagłówek h1?

Nie pomijaj nagłówka H1, zawsze staraj się utrzymać hierarchię przy konstruowaniu nagłówków.

Czy słowa kluczowe, np. “jak udzielać pierwszej pomocy” wpisywać jako tagi we wpisie blogowym?

Określenie tagów i kategorii pozwala użytkownikom na sprawne nawigowanie po Twoim blogu. Pamiętaj jednak jak określać oba te przypadki. Kategoria jest bardzo ogólna, pozwala na przypisanie tematyki grupy tekstów. Natomiast Tag jest dość precyzyjny i szczegółowy. W przypadku wykorzystywania słów kluczowych musisz pamiętać, że tagi powinny być unikalnymi hasłami dla użytkowników, dobrym pomysłem byłoby dobrać tagi z fraz z długiego ogona.

Jakie są koszty korzystania z programu?

Zależnie od potrzeb użytkownika ceny zaczynają się od 49zł netto /msc
Reszta znajduje się w cenniku: https://home.pl/semstorm/

Czy w przypadku sklepów semstorm też jest użyteczny?

Oczywiście, nasz moduł e-commerce pozwala na dobór słów kluczowych z intencją zakupową z największych platform e-commerce t.j. Amazon, Google Shopping, Allegro, OLX, Skąpiec czy Alibaba. Inne narzędzie jak Edytor pomagają przy kreacji opisów produktowych.

Mam do dyspozycji SENUTO, SURFERSEO i AHREFS’a czy potrzebuję jeszcze SEMSTORM? A może powinnam je wszystkie zamienić na SEMSTORM? Gdzie semstorm ma przewagi nad resztą narzędzi?

Wszystko zależy od Twojego zapotrzebowania. W Semstorm znajdziesz w jednym systemie narzędzia do analizy i doboru słów kluczowych, analizy konkurencji, edycji tekstu i monitoringu pozycji.

Czy warto zwrócić uwagę na Alt, bo Pan coś powiedział o tym, że nie ma potrzeby?

Oczywiście należy zwracać uwagę na Alty z dwóch przyczyn. Po pierwsze, tekst zawarty w atrybutach alt pojawia się na stronie w przypadku, kiedy zdjęcie z jakiegoś powodu nie może być załadowane. W taki sposób opis alternatywny zastępuje element graficzny i użytkownik nie traci informacji zawartej na zdjęciu. Po drugie, część użytkowników (i sporo urządzeń) nie potrafi rozpoznać treści zdjęcia. Dotyczy to zarówno internautów, jak i  robotów wyszukiwarek. Opis alternatywny obrazka pomaga w takich przypadkach dowiedzieć się, co jest na zdjęciu. https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/obrazki

Dlaczego w edytorze tekstu SEMSTORM tytuł i nagłówek H1 są odrębnymi bytami? Czy tytuł nie powinien być po prostu nagłówkiem H1?

Nie, tytuł i nagłówek to dwa różne elementy. W tagu H1, można zawrzeć frazę, która pojawia się w tytule, należy jednak pamiętać, że ta treść nie może być identyczna, gdyż pogarsza to pozycjonowanie witryny.

Opis Alt, a słowo kluczowe – w WordPress ostatnio pokazuje się ostrzeżenie przy opisie Alt do zdjęć: “Proszę pozostawić puste, jeśli jest on czysto dekoracyjny”. Co o tym myślicie? Posłuchać? 😉

Należy zwracać uwagę na Alty z dwóch przyczyn. Po pierwsze, tekst zawarty w atrybutach alt pojawia się na stronie w przypadku, kiedy zdjęcie z jakiegoś powodu nie może być załadowane. W taki sposób opis alternatywny zastępuje element graficzny i użytkownik nie traci informacji zawartej na zdjęciu. Po drugie, część użytkowników (i sporo urządzeń) nie potrafi rozpoznać treści zdjęcia. Dotyczy to zarówno internautów jak i  robotów wyszukiwarek. Opis alternatywny obrazka pomaga w takich przypadkach dowiedzieć się, co jest na zdjęciu.  Jak 2 odpowiedzi wyżej 🙂

Czy nie przeszkadza jak zakładka jest “zakopana” w menu czy lepiej dawać na pasek strony głównej?

To zależy od tego,  jak zbudowana jest strona. Teoretycznie zakładki mają pomagać użytkownikom w nawigacji, więc sugerowałbym utrzymanie jej na widoku.

Korzystam z edytora wizualnego w WordPressie, a nie tego wbudowanego, czy narzędzie nadal zaciągnie tekst z linku, nie pogubi się w tym?

Edytor zaciąga całość opublikowanego tekstu ze strony, bez znaczenia gdzie był przygotowywany.

Czy w nagłówku H1 lepiej użyć popularnej frazy, niż frazy long tail? Czy może long tail zostawić dla nagłówków h3, h3…?

Według Google największy wpływ na pozycjonowanie ma treść zawarta w <title> oraz w h1 i h2. Wszystko zależy od prowadzonego przez Państwa biznesu, pozycjonowanie na frazy ogólne sprawdza się w prowadzeniu większych sklepów internetowych, frazy long tail lepiej wypadają przy firmach lokalnych.

Czy słowa kluczowe użyte w tekście muszą być 1 do 1, czy możemy używać odmian? Np. Pomoc przedmedyczna – Pomocą przedmedyczną? Gdzieś czytałem, że w nagłówkach H2, H3 lepiej pisać słowo kluczowe w odmianie. Czemu pomijasz H4,5,6?

Obecnie algorytmy Google są bardzo zaawansowane w zrozumieniu języka naturalnego. Oznacza to, że roboty wyszukiwarki będę w stanie zrozumieć odmianę słowa kluczowego. H4, H5, H6 nie zostały pominięte – wspominałem o hierarchii, którą trzeba utrzymać tworząc nagłówki.

Czy w SEMSTORM sprawdzę, czy moja strona ma bana od Google?

Nie zobaczysz oficjalnego komunikatu od SEMSTORM, że Twoja strona została zawieszona. Zobaczysz, że wyniki przestały być mierzone i nie wyświetlają się w analizie stron.

Czy w tekście na 2-3 strony jedno słowo kluczowe wystarczy? A jeżeli nie, to dlaczego ważne jest użycie przynajmniej dwóch-trzech słów kluczowych na dłuższy tekst? Tak sobie myślę, że może chodzi o to, że  nie powinno się słowa kluczowego używać częściej niż trzy razy w tekście, więc jak chcemy dobrze pozycjonować, to potrzebujemy innych słów kluczowych = synonimów.

Główne słowo kluczowe warto wspierać dodatkowymi frazami. Jednak pamiętaj, aby nie przesadzić z upychaniem słów kluczowych na siłę. Staraj się trzymać w granicy 2% całości tekstu. Z drugiej strony Edytor tekstu w SEMSOTRM doskonale podpowie Ci, ile razy powinieneś wykorzystać w tekście daną frazę.

Czy audyt SEMSTORM działa jak audyt w Surferseo – analizując konkurencję zajmującą wysokie wyniki?

Aktualne audyty w SEMSTORM to Audyt SEO oraz Audyt Lighthouse – oba dostarczają wielu informacji na temat witryn, jednak bez analizy porównawczej z innymi stronami. Tego typu audyt pojawi się wkrótce.

Czy semstorm korzysta z jakiegoś własnego algorytmu przewidującego wymagania wyszukiwarki?

Sugestie z narzędzi SEMSTORM (np. Audytu SEO) pochodzą z różnych źródeł – głównie pół-zautomatyzowanych – wyliczanych przez algorytmy. Jest też część, która jest bezpośrednimi wytycznymi z Google’a (Audyt Lighthouse), oraz niektóre wytyczne wyznaczane empirycznie.

Czy w przypadku pisania tekstów do opisu produktów w sklepie internetowym, możemy ten sam tekst powtarzać na stronie z różnymi produktami, z tej samej kategorii. Chodzi mi np. o specyfikacje techniczną. Sprzedaje kubki z nadrukiem i różnią się one np. tylko kolorem uszka, ale specyfikacja jest zawsze taka. Czy Google nie potraktuje tego jako zdublowaną treść?

Jest to częsty problem w sklepach internetowych. Tak, google odbierze tak umieszczoną specyfikację jako duplicate content. Warto spróbować umieścić odnośnik do specyfikacji znajdującej się na osobnej podstronie, w opisie produktu.

Jak się ma Semstorm do Google Analytics?

Google analytics pozwala mierzyć efekty działań, a także konwersje na stronie. SEMSTORM natomiast, zbudowany jest w taki sposób, aby móc ułatwić analizy wszelkich napływających danych, dlatego umożliwia integrację z Google Analytics, co pozwoli spojrzeć na szersze spektrum analizy danych.

Czy semstorm można wypróbować na jakiś czas?

Oczywiście, jest możliwość skorzystania z wersji demonstracyjnej systemu
Jest to 14 dniowy okres próbny dostępny pod tym linkiem https://app.semstorm.com/giftcard?code=demo

Jak oceniasz wpływ Treści i Linków na SEO? Jakie proporcje 50/50?

Wszystko zależy od tego jaki tekst masz zamiar przygotować.
Zdecydowanie najlepszą “opcją” jest przygotowanie dłuższej treści wyczerpującej dany temat podpartej linkami ze stron o wysokiej jakości tekstu. Google potraktuje to lepiej niż hiperłącza do źródeł z małą ilością treści.

Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnych webinarach home.pl