Dla firm

Odpowiednia nazwa domeny to szansa dla e-biznesu – jak wybrać dobry adres w 2020 roku?

Własna domena to jeden z najważniejszych wyborów postawionych przed firmą zanim rozpocznie swoją działalność w Internecie. Adres strony internetowej powinien być krótki, chwytliwy – to już wie każdy, kto chce od początku budować swoją markę. Ale adres powinien się również wyróżniać spośród konkurencji. Szczególnie ostatnia cecha jest niezwykle ważna dla biznesu w sieci, albowiem domena to “nazwa”, z którą potencjalny klient styka się po raz pierwszy np. znajdując stronę w Google. Jak dobrze wybrać nazwę domeny w 2020 roku i na jakie rzeczy warto zwrócić uwagę w kontekście budowy wizerunku?


Domena .pl już nie wystarczy – co zrobić, gdy dany adres jest zajęty?

Jako użytkownicy Internetu przyzwyczailiśmy się do tego, że większość stron WWW w języku polskim jest zakończona rozszerzeniem .pl lub .com.pl. Stało się to na tyle normą, że w zasadzie nie zauważamy już tych zakończeń i nie wzbudzają one w nas żadnych emocji. Domena krajowa, jaką jest .pl, wskazuje jedynie potencjalny zasięg Twojego biznesu, ale nie potrafi określić branży w której pracujesz. Wyjątek stanową domeny zawierające tzw. hasła kluczowe, związane z ofertą lub produktem. Problem z nimi jest jednak dość znany – większość atrakcyjnych domen jest po prostu zajęta. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku rzadziej spotykanych rozszerzeń.

Adres wykorzystujący niestandardowe zakończenie od razu skupia na sobie uwagę i wzbudza zainteresowanie, co jednocześnie zachęca do wizyty na stronie WWW. Guru marketingu Jack Trout napisał kiedyś książkę z charakterystycznym tytułem, przemawiającym do wyobraźni każdego przedsiębiorcy – “Wyróżniaj się lub zgiń“. W przypadku domen nie jest to może czynnik decydujący o sukcesie, ale niewątpliwie domena inna niż wszystkie składa się na wyróżnik Twojego biznesu wśród konkurentów.

Jak wybrać nazwę domeny dla firmy w 2020 roku?

Współczesny Internet to mieszanka treści ze stron internetowych, e-sklepów, blogów, serwisów informacyjnych, aplikacji oraz mediów społecznościowych. Dlatego pomyśl o swoim e-biznesie w kontekście zasięgu globalnego – nigdy nie wiesz, kiedy na Twojej stronie WWW pojawi się użytkownik z innego kraju, a nawet kontynentu. Dlatego dzisiaj wybór domeny jest bardzo ważny, a odpowiednie rozszerzenie będzie dla Ciebie owocować przez miesiące i lata. Jak dobrze wybrać nazwę dla strony WWW? Na dobry początek kieruj się 3 zasadami:

  • domena powinna posiadać biznesowy charakter,
  • adres musi być zrozumiały globalnie,
  • główna nazwa lub rozszerzenie powinna sugerować sugerować rodzaj działalności.

Jakie nowe domeny warto wybrać dla firmy?

Wszystkie te cechy mają trzy rozszerzenia domen, które szczególnie polecamy dla biznesu – domeny .expert, .company oraz .email. Należą one do kategorii tzw. nowych domen i posiadają wiele zalet, dzięki którym świetnie nadają się do stworzenia firmowego adresu strony WWW oraz unikalnego adresu email.

Zalety domeny .expert – podkreśla profesjonalizm w konkretnej dziedzinie

Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i lubisz dzielić się wiedzą z innymi? Domena .expert to rozwiązanie dla Ciebie. Podkreśli ona profesjonalny charakter Twojej firmy, a nawet (dzięki dobrze dobranym frazom w nazwie domeny) specjalizację w obrębie konkretnego zagadnienia. Co ważne, rozszerzenie to ma charakter globalny – słowo „expert” jest rozumiane niemal w każdym języku.

Rozszerzenie .expert stanowi znak rozpoznawczy wielu marek osobistych oraz różnych obszarów biznesowych. Ponadto świetnie łączy się z imionami i nazwiskami oraz pojedynczymi słowami. Przykładowo, strona która posiadałaby adres jankowalski.expert od razu prezentuje właściciela strony jako specjalistę w swojej dziedzinie. Jednocześnie, dzięki wszechstronności nazwy tej domeny, Pan Jan Kowalski mógłby być specjalistą w każdej branży – fotografii, programowaniu, doradztwie zawodowym czy sprzedaży online. I odwrotnie – jeżeli posiadasz domenę z nazwą stanowiska lub usługi i końcówką ekspert – podkreśli to profesjonalizm oferty.

Domena dla firmy - końcówka .expert
Przykład połączenia usługi z domeną .expert.

Domena .company to (dosłownie) nazwa Twojej firmy

Rozszerzenie .company podobnie jak końcówka .expert jest domeną, która posiada globalny charakter – dzięki nazwie w języku angielskim jest czytelna dla większości użytkowników sieci. Adres internetowy z zakończeniem .company ma zdecydowanie biznesowy charakter i jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw chcących zaznaczyć swoją obecność w Internecie.

Domena dla firmy - domena .company
Przykład nazwy firmy w domenie .company

Zakończenie adresu strony poprzez domenę .company jest dobrym rozwiązaniem dla stron firmowych, szczególnie tych, które przedstawiają informacje dotyczące przedsiębiorstwa lub ofertę biznesową wymagającą negocjacji (np. poprzez formularz kontaktowy). To również dobry sposób, aby zapewnić ciekawą nazwę dla strony WWW, na której opublikujesz oferty pracy.

Rozszerzenie .company skraca również internetowy adres w sytuacji, gdy w nazwie firmy posiadasz słowo “company”. Ułatwi to użytkownikowi zapamiętanie adresu strony internetowej. Ale to nie ostatnia zaleta tej domeny. Często w nazwie strony WWW zawarte są hasła, które nie świadczą o tym, iż dana witryna należy do firmy. Domena .company ułatwi więc również identyfikację.

Najlepsza domena dla poczty email? .email!

Domena .email jest jedną z ciekawszych końcówek, gdyż bezpośrednio nawiązuje do adresów poczty elektronicznej. To nieszablonowe rozszerzenie jest chętnie rejestrowane przez przedsiębiorstwa, a nawet osoby prywatne, aby tworzyć profesjonalnie wyglądające adresy poczty elektronicznej do celów komercyjnych. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest użycie końcówki .email ze swoim nazwiskiem. To przykład budowy marki osobistej oraz zaufania użytkownika.

Domena .email z własnym nazwiskiem to dobry przykład budowania marki osobistej.

Czy nowe domeny są dobrym wyborem?

Zarejestrowanie domeny z kategorii nTLD otwiera przed przedsiębiorcami nowe perspektywy. W porównaniu do domen standardowych, ich nowsze odpowiedniki mają wiele zalet m.in.:

  • tworzą adres, który wpada w pamięć,
  • posiadają globalny, międzynarodowy charakter,
  • przekazują informację o działalności firmy,
  • rejestracja atrakcyjnych nazw jest (jeszcze) łatwa.

Jesteś w trakcie rejestracji firmy lub poszukujesz domeny na nowy projekt lub akcję promocyjną? Zapoznaj się z naszymi artykułami:

Czy domeny nTLD wypływają na SEO?
Kiedy wybrać domenę .site?

Jak sprawdzić wartość strony WWW?