Restauracje, które nie mają jeszcze własnej strony internetowej mogą działać w centrum dużego miasta i pozostać właściwie niezauważone. Szacuje się, że nawet 80% osób sprawdza restaurację w Internecie przed jej odwiedzeniem. Jak jednak zbudować skuteczną stronę WWW restauracji? Eksperci z zespołu tworzenia stron internetowych w home.pl mają na to kilka sprawdzonych sposobów.
Projektowanie stron internetowych dla gastronomii – profil Klienta
Przygotowując case study dotyczące tworzenia i prowadzenia strony WWW dla gastronomii skupiliśmy się na kilku realizowanych przez nas stronach dla Klientów, poszukując nie tyle konkretnych efektów, co elementów wpływających na skuteczne działanie strony. Na sukces w branży gastronomicznej wpływa tak wiele czynników, że trudno byłoby sprowadzić wyniki jakiejkolwiek restauracji do tego, jak radzi sobie w sieci. Niemniej bez strony internetowej trudno zaistnieć dziś w świadomości klientów, szczególnie w dużych miastach i przy dużej konkurencji. Dla stron, które budowaliśmy w home.pl wybraliśmy więc działania dopasowane do wizerunku poszczególnych restauracji, dodając rozwiązania które mają szansę wpłynąć na sukces restauracji. Co naszym zdaniem przynosi najlepsze efekty?
Jak stworzyć stronę www w branży restauracyjnej?
Na początek warto skupić się na podstawowych elementach, które powinny znaleźć się na stronie WWW restauracji niezależnie od działalności, jaką prowadzi. Trzeba powiedzieć tu przede wszystkim o łatwych do znalezienia danych kontaktowych, przejrzystej stronie głównej zachęcającej do odwiedzenia restauracji oraz czytelnym menu z podstronami przekierowującymi do karty dań, historii restauracji, referencji i opinii czy do zamówień online. Ostatnia z kategorii jest obecnie szczególnie ważna – ludzie poszukujący możliwości zamówienia jedzenia na wynos korzystają często ze zbiorczych portali, ale utworzenie odrębnej usługi zamówień online na własnej stronie znacznie zwiększa szanse na pozyskanie klientów internetowych bez konieczności inwestowania w obecność na każdym istniejącym portalu.
Karta dań na stronie restauracji
Każda strona internetowa lokalu gastronomicznego powinna posiadać solidnie przygotowane menu. To właśnie karta dań będzie najczęściej odwiedzaną i wyszukiwaną podstroną ze wszystkich – przy wyszukiwaniach dla konkretnej nazwy restauracji, jedną z ważniejszych fraz kluczowych jest „nazwa restauracji” + menu. Ważne, by menu przedstawiało pełen przegląd dań wraz z cenami, a jeśli chcemy przyciągnąć nim uwagę do restauracji, także z apetycznymi zdjęciami potraw. Sam opis dania będzie ważny, szczególnie jeśli zadbamy o jego finezję, a nie proste wyszczególnienie składników znajdujących się na pizzy czy trafiających do sosu curry.
Umieszczając menu restauracji na stronie, dobrą praktyką jest przygotowanie go w formie atrakcyjnej graficznie treści ułatwiającej znalezienie poszukiwanego dania. Zdecydowanie odradzamy wrzucanie zdjęcia menu dostępnego na stolikach w lokalu – przetworzenie menu na format pasujący do strony internetowej nie wymaga wysiłku, a klikanie w kiepskiej jakości zdjęcie które trzeba przybliżyć i powiększyć by cokolwiek rozczytać zniechęci każdego.
Usługa zamówień online
W czasach życia w pośpiechu, ale też obecnie przy ograniczonych możliwościach wychodzenia na zewnątrz, możliwość sięgnięcia po dania z ulubionej restauracji dzięki prostemu systemowi zamówień online jest przez klientów mocno doceniana. Poza firmami obsługującymi zamówienia online dla restauracji (jak choćby Pyszne.pl), wiele lokali gastronomicznych decyduje się na własną obsługę zamówień na wynos i rozwiązanie takie ma wiele sensu. Posiadając własną stronę internetową, wdrożenie koszyka i formularza będzie wymagało pomocy ze strony specjalisty, ale z perspektywy klienta będzie o wiele wygodniejsze niż przechodzenie na portal zewnętrzny. Co więcej, stworzenie własnej obsługi zamówień wyklucza konieczność płacenia prowizji za każde danie dowiezione przez zewnętrzną firmę. Są w tym więc także plusy biznesowe.
Jak może wyglądać zakładka zamówień online dla restauracji?
Zamówienia online warto połączyć z zakładką menu. Klient może przeglądać kartę dań i jednocześnie dodawać interesujące go pozycje do koszyka, a później jedynie przejść do swojego zamówienia i szybko je zrealizować.
Pozostałe elementy strony www dla restauracji
Poza kartą dań oraz opcją zamówień online, na stronie restauracji warto umieścić zakładkę „o nas” przedstawiającą krótką historię lokalu i ludzi, którzy tworzą wyjątkowe dania dla jego klientów. Prezentacja sylwetek zespołu buduje relację klienta z restauracją, nawet jeśli ten korzysta z jej oferty wyłącznie przez zamówienie online. Na stronie ważne będą też opinie, najlepiej w formie widgetu połączonego z opiniami w mediach społecznościowych oraz wizytówką w Google Moja Firma.
Pozycjonowanie strony WWW dla gastronomii
Ważnym elementem tworzenia stron WWW w home.pl jest oczywiście ich pozycjonowanie. Swoje działania dla Klientów w branży gastronomicznej kierujemy tymi samymi torami, co w przypadku innych stron www, mając przy tym na uwadze specyfikę działania restauracji i lokali gastronomicznych. W miejscu, gdzie tekst nie będzie miał tak wielkiego znaczenia, dużą uwagę w zakresie pozycjonowania poświęcamy tworzeniu dobrych atrybutów alt i opisów do zdjęć, które przyciągną wizualnie uwagę klienta. Dla branży gastronomicznej „konsumowanie treści wzrokowo” nabiera zupełnie nowego znaczenia – opis dania, choć ważny, nie przemówi do wyobraźni tak dobrze jak pięknie przygotowane zdjęcia dań.
Przygotowując obrazy na stronę warto pomyśleć też o stworzeniu galerii zdjęć, w której poza fotografiami dań znajdą się także zdjęcia samej restauracji. Galeria to także dobre miejsce dla wplecenia treści nasyconych frazami do pozycjonowania strony w wyszukiwarce. Znaczenie będą miały przede wszystkim frazy lokalne, przyciągające uwagę klientów poszukujących restauracji w swojej okolicy.
Przy pozycjonowaniu przydaje się także zakładka za danymi kontaktowymi restauracji. Poza możliwością składania zamówień online, warto pozostawić klientom możliwość skontaktowania się z restauracją telefonicznie czy odnalezienia jej na mapie miasta. Dołączone do mapy treści mogą być dobrym miejscem do naturalnego wplecenia fraz kluczowych z lokalizacją.
Optymalizacja strony www
Budując strony internetowe dla klientów w branży gastronomicznej nie mogliśmy pominąć aspektów technicznych, dzięki którym strona funkcjonuje lepiej zarówno w oczach samych użytkowników, jak i robotów Google. Standardowo dla nowo budowanych stron i tych już istniejących wprowadzamy wersję mobilną strony, certyfikaty SSL, optymalizujemy pod kątem prędkości wczytywania i poprawiamy pod kątem SEO, dbając o nagłówki, śródtytuły, opisy alt i meta tagi oraz solidne linkowanie wewnętrzne.
Co można osiągnąć dzięki stronie internetowej w gastronomii?
Bazując na przykładach naszych dotychczasowych Klientów, strona WWW dla lokalu gastronomicznego to przede wszystkim internetowa wizytówka i reklama zarówno dla małych lokali, jak i dużych restauracji. Zamawianie jedzenia online jest obecnie bardzo silnym trendem nie tylko na dedykowanych do tego celu portalach, ale i własnych stronach internetowych restauracji. Zdecydowanie warto rozwijać swoją działalność właśnie w tym kierunku. Jednocześnie trzeba zauważyć, że restauracje to w dalszym ciągu lokale stacjonarne opierające znaczną część swoich zysków z obsługi klienta na miejscu.
Jeśli zbudujesz pozytywny i godny zaufania wizerunek w sieci i potrafisz odzwierciedlić go dobrym jedzeniem i przyjazną atmosferą w lokalu, masz spore szanse na udaną działalność w branży.
Jak zrobić stronę internetową dla gastronomii?
Jeżeli prowadzisz knajpę, restaurację czy sklep z warzywami i zastanawiasz się, czy warto wejść ze swoją ofertą do Internetu – skorzystaj ze wsparcia specjalistów.
W home.pl wystartowaliśmy ze specjalną ofertą skierowaną do wszystkich przedsiębiorców działających w branży gastronomicznej. Wejdź na stronę: http://strony.home.pl/strona-dla-gastronomii/, prześlij formularz, a my w ciągu 48 godzin zbudujemy dla Ciebie stronę, która pomoże Ci pozyskiwać głodnych klientów.