Elementor jest jedną z najpopularniejszych wtyczek do CMS WordPress. O jej przydatności podczas tworzenia stron internetowych przeczytasz w osobnym artykule, w którym opisaliśmy zalety i wady edytora wizualnego w WordPressie. W tym wpisie znajdziesz natomiast rozwiązania problemów w działaniu wtyczki. Problemy te są opisywane przez użytkowników na całym świecie, w różnych miejscach (od grup dyskusyjnych na Facebooku po fora internetowe). Jeżeli zauważyłem niepokojące komunikaty błędów w Elementorze – sprawdź przynajmniej jedną z poniższych metod.
Korzystasz z hostingu innej firmy? Sprawdź pakiety hostingowe home.pl, które zostały opracowane z myślą o entuzjastach WordPressa.
Najczęściej pojawiające się błędy w Elementorze
Elementor jest na tyle rozbudowaną wtyczką do WordPressa, że pojawienie się błędów podczas korzystania z niej nie należy do rzadkości. Użytkownicy zarówno płatnej jak i darmowej wersji pluginu zgłaszają najczęściej następujące utrudnienia:
Błąd 500 podczas aktywacji i korzystania z wtyczki
Jest to błąd natury programistycznej, który może pojawić się w losowym momencie, również po zapisaniu szablonu lub dokonaniu zmian w obrębie strony internetowej.
Biała strona po załadowaniu edytora
Po zalogowaniu do WordPressa i przejściu do edycji dowolnej strony nie pojawia się ekran ładowania wtyczki Elementor. W efekcie dostępna jest tylko biała strona bez dostępu do funkcji wtyczki.
Po załadowaniu wtyczki Elementor nie pojawia się menu, za pomocą którego możesz edytować stronę. W jego miejscu znajduje się biały pasek lub widoczna jest cała strona internetowa, a po kliknięciu na dowolny element nie wyświetla się pasek z funkcjonalnościami wtyczki.
Brak widocznych efektów po zapisaniu zmian
Po zapisaniu projektu i opublikowaniu witryny nie widać efektów wykonanych zmian. Na stronie znajduje się starsza wersja widoku oraz nieaktualne elementy graficzne tj. ikony, zdjęcia.
Błąd 400 po uruchomieniu edytora
Po aktywacji wtyczki w panelu WordPressa lub załadowaniu edycji strony pojawia się błąd „400 Bad Request Error”.
Niedostępny podgląd strony – „Preview cloud not be loaded”
Wtyczka działa prawidłowo do momentu załadowania podglądu naniesionych zmian. Po uruchomieniu osobnej karty w przeglądarce pojawia się błąd o treści „Preview cloud not be loaded„, widoczny tuż obok przycisku.
Komunikat „403 Server error” podczas zapisywania projektu
W trakcie zapisania szablonu/blogu lub podczas publikacji strony pojawia się błąd o treści „403 Server Error„.
Komunikat „Undefined error” podczas ładowania szablonu
Po użyciu własnego szablonu lub wyglądu predefiniowanego z bazy wtyczki Elementor pojawia się błąd o treści „Undefined error”. W efekcie blok lub szablon załadują się nieprawidłowo lub w ogóle.
Jak usunąć błędy w działaniu wtyczki Elementor?
Ze względu na rozbudowaną strukturę pluginu i jego wymagania techniczne, niezbędne jest użycie przynajmniej jednej z poniższych metod rozwiązania problemu. Wynika to z faktu, że Elementor może powodować błędy w działaniu ze względu na instalację konkretnej wersji wtyczki lub konflikt w działaniu z innymi wtyczkami. Do kluczowych sposobów na usuwanie problemów w funkcjonowaniu Elementora należą:
Sprawdzenie wersji PHP na hostingu
Mając na względzie bezpieczeństwo i szybkość w działaniu skryptów PHP na hostingu upewnij się, że korzystasz z możliwie najwyżej wersji interpretera PHP. Twórcy Elementora w wymaganiach minimalnych informują o konieczności aktywacji PHP w wersji 7.x. W przypadku korzystania z PHP 5.6 wtyczka nie będzie działać prawidłowo. Sprawdź, jak zmienić PHP na hostingu home.pl.
Przekierowanie domeny na katalog bez separacji
W niektórych przypadkach wtyczka Elementor wymaga zapisania plików tymczasowych w katalogach znajdujących się poza głównym katalogiem strony WWW. Jeżeli skorzystałeś w home.pl z funkcji przekierowania domeny na katalog z separacją serwisu – dostęp do katalogów wyższych jest blokowany ze względów bezpieczeństwa. Aby usunąć błąd w działaniu wtyczki wybierz tymczasowo opcję „bez separacji.
Sprawdź, jak przekierować domenę na katalog w home.pl.
Zwiększenie parametru pamięci RAM w php.ini
Wtyczka Elementor wymaga do poprawnego działania minimum 128 MB pamięci RAM na proces w ramach hostingu współdzielonego. W niektórych przypadkach potrzeby te są jednak wyższe i jeśli ustawienia hostingu nie pozwalają na zwiększenie tego parametru – wtyczka nie będzie działać poprawnie. W przypadku hostingu w home.pl możesz zwiększyć dostępność pamięci RAM na proces za pomocą pliku php.ini.
Zmiana parametru max_input_vars
Parametr max_input_vars został wprowadzony w celu ochrony skryptów PHP przed nadmiernym użyciem zmiennych POST i GET podczas jednego żądania. Dzięki temu działanie Twojego hostingu jest zabezpieczone przed ewentualnymi atakami, które mogłyby wysycić szybko zasoby serwera. Domyślna wartość tego parametru wynosi 1000, aczkolwiek niektóre aplikacje CMS (np. WordPress) wymagają czasami większego limitu do poprawnej pracy. Nie inaczej jest z wtyczką Elementor. Aby zwiększyć limity parametru max_input_vars, skorzystaj ponownie z pliku php.ini.
Sprawdź, jak zmienić parametr max_input_vars poprzez plik php.ini.
Wyłącz wszystkie wtyczki poza Elementor i Elementor PRO
Wadliwe działanie edytora lub strony związane jest również z konfliktem w działaniu wtyczek. Aby sprawdzić, który plugin powoduje problem – wyłącz wszystkie dodatki oprócz Elementora, a następnie stopniowo włączaj je w kokpicie WordPressa i sprawdzaj, czy edytor oraz witryna funkcjonują prawidłowo.
Przeładowanie lub zmiana motywu
Kiedy usunięcie problematycznych wtyczek i zmiany w obszarze pliku php.ini nie pomogą – to znak, że trzeba przejść do samego WordPressa oraz ustawień wtyczki. Nieprawidłowe działanie wynikać może także z budowy motywu. Aby wyeliminować ten błąd – przejdź do menu z wyborem motywu i skorzystać z domyślnego rozwiązania od autorów WordPressa, czyli popularnego motywu Twenty Seventeen. Po włączeniu motywu przejdź do edytora Elementor i sprawdź, czy działanie wtyczki uległo poprawie.
Skorzystaj z opcji Switch Editor Loader Method
Elementor posiada także wbudowane narzędzia diagnostyczne i funkcje, które mogą usunąć część błędów. Jedną z nich jest funkcja „Switch Editor Loader Method” w zakładce Settings – Advanced. W zależności od aktywnej metody ładowania edytora wybierz Enable lub Disable.
Odświeżenie plików CSS
Ta metoda jest przydatna zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie widzisz po zapisaniu strony zmian. Aby upewnić się, że wyświetlana strona internetowa to faktycznie ostatnia zapisana wersja w edytorze, przejdź w kokpicie WordPressa do zakładki Elementor – Tools i przy opcji Regenerate CSS skorzystaj z przycisku Regenerate Files.