Witajcie po wakacjach. Za nami pierwszy wrześniowy webinar organizowany przez home.pl w ramach inicjatywy Akademia home.pl. Spotkanie dotyczyło usługi edukacyjnej stworzonej przez zespół home.pl. To rozwiązanie na wszystkich, którzy w nowej rzeczywistości, szukają rozwiązań dla atrakcyjnych i profesjonalnych szkoleń online.
Poniżej publikujemy odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników podczas webinaru.
Poproszę o sugestie jakich błędów należy unikać przy tworzeniu szkoleń i lekcji online.
Z pewnością można wymienić więcej błędów, które są popełniane przy tworzeniu szkoleń i lekcji online, natomiast te 3 zdarzają się najczęściej.
1. Szkolenie online to nie tylko wykład, czy prelekcja. Sucha teoria wykładana przez parę godzin z pewnością się nie sprawdzi. Trener prowadzący szkolenie w Internecie musi przygotować ciekawe zadania, aktywności i interakcje np. takie jak: gry, konkursy, ankiety, współdzielenie ekranu czy wspólna burza mózgów na czacie. To wszystko jest potrzebne do tego aby zwiększyć zaangażowanie uczestników szkolenia i utrzymać ich uwagę.
2. Podczas szkolenia stacjonarnego zazwyczaj szkolisz 10-25 osób, w sieci możesz prowadzić szkolenie nawet dla setek uczestników. Usługi webinarowe i e-learningowe oczywiście dają takie możliwości. Bez problemu utworzysz na nich test, który sprawdzi się automatycznie. Pamiętajmy jednak, że aby nasza firma była odbierana przez klientów profesjonalnie, nadal musimy zapewnić obsługę szkoleń na tak samym, wysokim poziomie, jak to było w przypadku 25 osób. Powinniśmy mieć możliwość analizy indywidualnych przypadków oraz wysłuchania potrzeb każdego z uczestników naszego szkolenia.
3. Ośmiogodzinne szkolenie przeprowadzane stacjonarne na sali szkoleniowej to nie to samo, co ośmiogodzinne szkolenie online. Dlatego też typowy webinar powinien trwać od 60 do maksymalnie 90 minut. Oczywiście jeśli szkolenie wymaga aby uczestnik zapoznał się z większą ilością materiału, można podzielić szkolenie na części lub nawet na kilka osobnych spotkań. Dodatkową wiedzę można umieścić w materiałach dołączonych do webinaru np. w formie e-booka dla chętnych.
Prosimy o krótki przegląd narzędzi bezpłatnych i płatnych, do prowadzenia szkoleń/webinarów.
Webinar/szkolenie online
Bezpłatne:
Komunikatory typu Google Meet, MS Teams lub Zoom – niestety darmowe rozwiązania nie oferują dostępu do statystyk danego wydarzenia, nie umożliwiają automatycznego nagrywania spotkan i najczęściej ze względu na to, że są darmowe mają ograniczone funkcje lub limity czasu albo uczestników.
https://blog.home.pl/2020/04/jak-zaczac-prace-z-microsoft-teams-instrukcja/
Płatne:
ClickMeeting – to jedna z najpopularniejszych usług oprogramowania do webinariów. Jedną z najważniejszych cech ClickMeetingu jest możliwość prowadzenia interaktywnych spotkań: z czatem, ankietami, testami, udostępnianiem pulpitu oraz automatycznymi nagraniami spotkań. Ponadto korzystając z tej usługi nie musisz samodzielnie wysyłać linków do spotkań. Chętni do udziału w webinarze zapiszą się na niego samodzielnie i dostaną przypomnienie.
ClickMeeting można przetestować przez 30 dni za darmo. Ceny pakietów uzależnione są od ilości uczestników oraz funkcji z jakich chcemy korzystać.
GetResponse – to przede wszystkim usługa do e-mail marketingu, ale oferuje również kompletne rozwiązanie do przeprowadzania webinarów. Za pomocą GetResponse jesteś w stanie przygotować webinar w ciągu 3 minut.
Edukacja na oprogramowaniu open source
Darmowym narzędziem do stworzenia aplikacji e-learningowej jest oprogramowanie Open Source – Moodle. Decydując się na to rozwiązanie trzeba się jednak liczyć z tym, że konfiguracja takiej usługi pozostaje po naszej stronie.
Alternatywą może być rozwiązanie proponowane przez homecloud.pl (marka home.pl), która oferuje gotową usługę edukacyjną za pomocą, której można tworzyć i przeprowadzać szkolenia bez ograniczeń czasu i miejsca.
W moich szkolenia jednym z głównych elementów jest kontakt między trenującymi, bądź miedzy trenującymi a aktorami. Zwracanie uwagi na mowę ciała, na emocje. Która usługa może być namiastką spotkania face to face?
Tak naprawdę świetnie sprawdzi się każdy komunikator, który umożliwia przeprowadzanie wideokonferencji lub aplikacja webinarowa. W takiej sytuacji koniecznie trzeba zadbać o dobry sprzęt – kamerę, która będzie w stanie objąć całą sylwetkę prowadzącego i mikrofon – w tym przypadku to dobrzy sprzęt odgrywa największą rolę.
Czy istnieje jakaś szeroko dostępna technologia do monetyzacji transmisji na żywo?
Rozwiązania typu YouTube czy Twitch – natomiast w obu przypadkach wcześniej my jako twórcy musimy zadbać o dobry content na naszym kanale, żeby później móc monetyzować wyświetlenia lub pozyskiwać pieniądze od sponsorów.
Od ilu szkoleń (prezentacji) warto już ruszać z założeniem platformy edukacyjnej.
O platformie edukacyjnej warto pomyśleć już od pierwszego szkolenia, jeśli jest ono rozbudowane – zawiera wiele modułów (lekcji), mamy dużą liczbę uczestników i wymagane jest aby kursant po zakończeniu szkolenia zdał np. test albo jeśli chcemy śledzić jego postępy w nauce.
Czy Teams jest bezpłatną usługą ?
Ze względu na obecną sytuację na świecie Microsoft umożliwia założenie bezpłatnego konta i korzystanie z MS Teams. Bezpłatna wersja umożliwia:
- Nieograniczone wysyłanie wiadomości za pomocą czatu i wyszukiwanie.
- Organizowanie spotkań online, połączenia głosowe i wideo dla spotkań pojedynczych osób, grup jak również całego zespołu.
- 10 GB magazynu plików zespołu plus 2 GB na osobę na magazyn osobisty.
Czy Google Meet jest dobrym wyborem do szkoleń internetowych?
Ten komunikator posiada wszystkie funkcje, które pozwolą przeprowadzić szkolenie. Warto jednak pamiętać, że w przypadku komunikatorów nie mamy dostępu do szczegółowych statystyk webinaru/szkolenia oraz to, że to na nas spoczywa obowiązek wysłania zaproszeń na szkolenie do odpowiednich osób jak również nagranie szkolenia za pomocą narzędzi zewnętrznych.