Sklepy internetowe

Jaki hosting wybrać dla sklepu internetowego na PrestaShop?

Jeśli zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego i sprawdzasz, które rozwiązanie jest dla Ciebie najlepsze z perspektywy obsługi i rozwoju firmy – z pewnością trafiłeś na etap wyboru odpowiedniego hostingu dla PrestaShop. Czym powinien charakteryzować się serwer, na którym uruchomisz taki sklep? To wbrew pozorom ważne zagadnienie, ponieważ PrestaShop jako oprogramowanie posiada konkretne wymagania i nie każdy hosting może je spełnić.

Wybór hostingu dla PrestaShop

Decyzja o wyborze serwera dla Twojego sklepu internetowego jest jedną z najważniejszych w początkowym etapie budowy sklepu i wejścia w świat e-commerce. Wybór rozwiązania sklepowego jest równie istotny, ale to serwer ostatecznie będzie odpowiedzialny za obsługę ruchu klienckiego, szybkość wyświetlania produktów czy stabilność działania sklepu oraz dostępność o każdej porze dnia i nocy.  

Niejednokrotnie w artykułach dotyczących przyspieszenia sklepu internetowego PrestaShop znajdziesz wskazówki o optymalizacji kodu np. minifikacji JS, CSS czy HTML zgodnie z sugestiami Google PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl) czy GTmetrix (https://gtmetrix.com/). Pamiętaj, że wszystkie te działania oczywiście są przydatne i wpływają pozytywnie na funkcjonowanie Twojego sklepu, jednak bez odpowiedniego fundamentu jakim jest hosting, osiągnięcie wymarzonych wyników nie będzie możliwe. A wiadomo, że im szybciej działający sklep, tym lepiej dla klienta docelowego.

Motyw do sklepu Prestashop
Przykład wyglądu sklepu opartego na silniku Prestashop

Im szybciej umożliwimy potencjalnemu klientowi uzyskanie poszukiwanych informacji, tym większe prawdopodobieństwo, że transakcja zakończy się właśnie w naszym koszyku. Jaki serwer w takim razie będzie odpowiedni i na co należy zwrócić uwagę, aby umożliwić sprawny proces zakupowy? Dowiesz się czytając dalej.  

Hosting współdzielony, VPS czy serwer dedykowany – które rozwiązanie jest najlepsze pod PrestaShop? 

Wybór pomiędzy hostingiem współdzielonym, VPS oraz dedykowanymi rozwiązaniami jest bardzo często dyskutowany wśród ekspertów. Nie jest to zaskakujące, bo PrestaShop jest na tyle wymagającym oprogramowaniem, że różni użytkownicy wybierają rozwiązania dostosowane do ich możliwości finansowych lub wiedzy. Decydując się na wybór jednego z powyższych rozwiązań należy uprzednio poznać różnice między nimi oraz pamiętać, że szukając odpowiedniej usługi dobieramy ją do własnych potrzeb i możliwości.  

Hosting współdzielony – gotowe rozwiązanie

Hosting współdzielony to od lat najpopularniejszy na rynku sposób na zaprezentowanie swojej działalności w sieci. Wybierając hosting współdzielony otrzymujemy dostęp do własnej, wirtualnej przestrzeni na serwerze fizycznym oraz określonych zasobów, z których w ramach wybranej oferty firmy hostingowej możesz korzystać (np. pojemność, parametry bezpieczeństwa – wykorzystanie procesora lub pamięci). W tym wypadku możliwości serwera współdzielimy z innymi użytkownikami, których na tym samej maszynie może być kilkudziesięciu. 

Hosting współdzielony to rozwiązanie gotowe do użycia od razu po zakupie. Poza sprecyzowanymi parametrami bezpieczeństwa (https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/parametry-bezpieczenstwa-serwerow-home-pl) zawiera w sobie zakres funkcjonalności, skonfigurowanych przez operatora hostingu. Hosting jest więc usługą “zamkniętą” bez możliwości ingerencji w techniczne rozwiązania lub instalację dodatkowych modułów. Przypomina to trochę wynajem mieszkania, które ma narzucony metraż oraz umeblowanie. Użytkownikowi pozostaje wówczas doposażyć wnętrze, aby spełniało jego indywidualne potrzeby.

Rezygnując z elastyczności zyskujemy jednak inne zalety np. intuicyjny panel klienta, który umożliwia sprawne zarządzenie usługą bez konieczności posiadania wiedzy technicznej. Klient w ten sposób może zarządzać przestrzenią, bazami danych, domenami czy tworzyć konta email, FTP, a także instalować certyfikaty SSL czy aplikacje (np. WordPress lub PrestaShop właśnie). Jako, że usługa hostingu jest w pełni konfigurowana i administrowana odgórnie – operator powinien oferować wsparcie techniczne oraz kopie zapasowe, które będziemy w stanie przywrócić w razie potrzeby.

VPS – samodzielna konfiguracja serwera od PrestaShop

Decydując się na prywatny serwer wirtualny (VPS) uzyskujesz dostęp do wirtualnej przestrzeni serwera fizycznego, który został podzielony na kilka mniejszych. VPS często określany jest jako rozwiązanie w połowie drogi między hostingiem współdzielonym, a dedykowanym serwerem. Z tego powodu VPS będzie dobrym wyborem dla bardziej wymagających użytkowników.

Najważniejsze cechy serwera VPS to:

  • gwarantowane zasoby pamięci RAM oraz procesora,
  • otwarta struktura z dostępem root, dzięki której skonfigurujesz na nim dowolną aplikację dla danego systemu operacyjnego,
  • samoobsługa w administracji serwerem – z uwagi na jego elastyczność i możliwości to użytkownik odpowiada za działanie oraz zainstalowane na nim aplikacje.

Ogromną zaletą wyboru VPS dla PrestaShop jest potencjalnie większa wydajność i możliwość skonfigurowania własnej wersji serwera WWW (np. Apache, nginx, Litespeed), zupełnie niezależnej od tej która działa na hostingu współdzielonym.

Wadą (dla niektórych zaletą) jest z pewnością konieczność poświęcenia dużej ilości czasu na administrację usługą – prace techniczne, tworzenie kopii zapasowych, usuwanie błędów leży po stronie abonenta.

Serwer dedykowany pod PrestaShop

Wybór serwera dedykowanego to oczywiście najlepszy sposób, aby zapewnić sobie bezkompromisową szybkość i pełną dowolność w konfiguracji parametrów usługi. Na ten krok decydują się najczęściej firmy działające w ecommerce od kilku lat, potrzebujące własnego środowiska informatycznego, które będzie dostosowane do autorskich rozwiązań. Jednocześnie jest to najdroższe rozwiązanie, ale w pełni opłacalne jeżeli celujesz w niezależność (serwer należy wyłącznie do Ciebie) oraz moc, dzięki której obsłużysz tysiące klientów w sklepie internetowym nawet w jednym momencie.

Wybór hostingu dla PrestaShop – na co zwrócić uwagę?

Wybierasz hosting dla sklepu PrestaShop? Nie bierz pod uwagę wyłącznie aspektów technicznych. Są one ważne, ale nie mniej niż czynniki tzw. miękkie, które mogą zadecydować o Twojej działalności w sieci w przyszłości. Co należy wziąć pod uwagę:

  • historię operatora (firmy hostingowej) – im dłużej firma działa na rynku, tym większe posiada doświadczenie w świadczeniu usług. Owe doświadczenie jest kluczowe m.in. w sytuacjach kryzysowych np. przy usuwaniu awarii lub przeprowadzaniu zaplanowanych prac technicznych. Młode firmy zazwyczaj nie mają przepracowanych wszystkich scenariuszy i początkowo uczą się na błędach.
  • dyski SSD NVMe w specyfikacji usług – PrestaShop lubi mocne konfiguracje, a hosting z dyskami SSD NVMe to dobry punkt wyjściowy do wybrania odpowiedniej usługi.
  • dostęp do wspieranych przez PrestaShop wersji PHP na hostingu – operatorzy z reguły reklamują się najnowszymi wersjami PHP, ale w przypadku popularnej Presty jest zgoła inaczej. Dlaczego? Dowiesz się tego w dalszej części tekstu. Przed wyborem odpowiedniego hostingu sprawdź, czy dana firma nie będzie Cię ograniczać wyłącznie do wyboru najnowszych interpreterów PHP.
  • wsparcie techniczne od specjalistów – to bardzo ważny aspekt, ponieważ operatorzy z reguły oferują ogólną pomoc techniczną w pewnym obszarze działania usług. Niewiele jest firm, które posiadają wyspecjalizowane zespoły, wspierające klientów w ramach konkretnej aplikacji (np. PrestaShop).

Jaka wersja PHP jest najlepsza dla PrestaShop?

PHP to popularny język programowania, który jest szeroko wykorzystywany w tworzeniu aplikacji internetowych. PHP jest też językiem interpretowanym, co oznacza, że zależnie od wykorzystywanej wersji interpretera strona lub sklep internetowy zostaną wyświetlone poprawnie lub wręcz przeciwnie. Każdą stronę internetową warto aktualizować pod kątem jak najnowszej wersji PHP, aczkolwiek w przypadku PrestaShop jesteś zdany na twórców oprogramowania.

Wraz z rozwojem silnika PrestaShop deweloperzy zadbali o to, aby nowe wersje były zgodne z kolejnymi interpreterami PHP. W skrócie – oznacz to poprawę wydajności i szybkości działania sklepu oraz jego bezpieczeństwo. Pamiętaj, że starsze wersje PHP przestają być wspierane i nie są dalej rozwijane przez autorów tego języka. Przykładowo – wraz z końcem 2020 roku wygasło wsparcie dla wersji PHP 7.2. Kalendarz rozwoju PHP znajdziesz tutaj: https://www.php.net/supported-versions.php 

Dlaczego wybór wersji PHP dla PrestaShop jest tak ważny? Ponieważ poprawne działanie sklepu zależy także od wersji samego oprogramowania. Obecne wsparcie PHP dla PrestaShop wygląda następująco:

Tabela kompatybilności PrestaShop z wersjami interpretera PHP. Żródło:  https://devdocs.prestashop.com/1.7/basics/installation/system-requirements/#php-compatibility-chart 

Z powyższej tabeli można wyciągnąć łatwy wniosek – im starsza wersja PrestaShop tym gorsze wsparcie pod względem nowych interpreterów PHP, co wiąże się z obniżeniem bezpieczeństwa strony internetowej sklepu. Z drugiej strony, bardzo łatwo zakłócić działanie sklepu w momencie, gdy wskażemy na hostingu PHP w wersji 8. Nawet, gdy dysponujemy najnowszym wariantem PrestaShop lub dokonaliśmy aktualizacji sklepu. Najczęściej wybierane obecnie wersje sklepu wymagają najczęściej do działania PHP 7.2, 7.3 oraz 7.4.  Autorzy już pracują nad dostosowaniem silnika do PHP 8. 

Jeżeli zainstalowałeś PrestaShop w osobnym katalogu na serwerze i chcesz korzystać z konkretnej wersji PHP – sprawdź, jak wymusić to za pomocą pliku .htaccess.

Jak sprawdzić czy hosting spełnia wymagania PrestaShop?  

PrestaShop udostępnia własne narzędzie weryfikujące aktualne ustawienia serwera. Korzystanie z niego jest bardzo proste. Wystarczy, że wykonasz poniższe kroki: 

  1. Pobierz najnowszą wersje narzędzia z serwisu GitHub – https://github.com/PrestaShop/php-ps-info/releases
  2. Rozpakuj pobrany plik ZIP, 
  3. W rozpakowanym katalogu znajdziesz plik phppsinfo.php, który należy umieścić na serwerze w katalogu głównym sklepu PrestaShop,
  4. Uruchom powyższy plik poprzez przeglądarkę wpisując np. http://twojadomena.pl/phppsinfo.php lub http://nazwa-serwera.pl/katalog-prestashop/phppsinfo.php 
  5. W oknie logowania należy podać login i hasło prestashop

W tym momencie wyświetli się strona internetowa, która porówna ustawienia Twojego serwera z wymaganiami i rekomendacjami PrestaShop. Pamiętaj, że na niektórych serwerach część funkcjonalności rekomendowanych przez PrestaShop może być domyślnie zablokowana. W takich przypadkach warto posiłkować się możliwościami, jakie kryje własna konfiguracja hostingu za pomocą pliku php.ini.

Jak uruchomić sklep PrestaShop na hostingu w home.pl?

Zwykły hosting współdzielony to dobry wybór w przypadku utrzymania strony internetowej, która pełni podstawową funkcję zapoznawczą z ofertą lub umożliwiającą kontakt z firmą. Sklepy internetowe wymagają jednak od takich usług znacznie więcej mocy m.in. do obsłużenia większego ruchu z sieci.

Zaprezentowane powyżej rozwiązania pod sklep PrestaShop sprawdzą się doskonale na każdym etapie budowania swojego biznesu w Internecie. W przypadku home.pl rekomendujemy wybór PrestaHostingu – usługi specjalnie dostosowanej do rosnących wymagań sprzedawców w sieci oraz użytkowników odważnie wkraczających w świat ecommerce. Do podstawowych atutów tego rozwiązania należą:

  • szybki i stabilne serwery oparte na dyskach SSD NVMe
  • wysokie parametry wydajności, dzięki którym sklep działa stabilnie przy dużej liczbie klientów,
  • kopie zapasowe do 7 dni wstecz,
  • optymalna konfiguracja serwerów pod rozwiązanie PrestaShop,
  • szeroki nowych wersji PHP – od 5.6 do 8.0,
  • możliwość zarządzania wieloma sklepami na jednym serwerze,
  • wsparcie techniczne od dedykowanych specjalistów pod Prestashop.

Jeśli planujesz założyć sklep internetowy na PrestaShop skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy pomogą w uruchomieniu sklepu na na każdym etapie:

home.pl wspiera rozwój firm w Internecie

home.pl jest największym w Polsce dostawcą usług internetowych dla klientów biznesowych i indywidualnych. Jako członek globalnej grupy United Internet firma jest liderem branży również w Europie.

#wspieramyrozwójfirm