W ostatnich latach branża fotowoltaiczna zwiększyła swoje udziały na polskim rynku, a liczba gotowych instalacji na domach z roku na rok systematycznie rośnie. To sektor z wysokim potencjałem, który rozwija się wraz z trendem na pozyskiwanie zielonej, czystej energii. Warto jednak pamiętać, że wzrost zainteresowania panelami fotowoltaicznymi wpływa również na większą konkurencję pośród firm zajmujących się takimi usługami. Jak w tej sytuacji wyjść zwycięsko z rywalizacji i pozyskać klientów?
Korzyści z instalacji fotowoltaicznej – o czym warto pamiętać?
Rosnące ceny nabywania prądu znacząco wpływają na zainteresowanie branżą fotowoltaiczną. Koszt montażu ogniw fotowoltaicznych jest dzisiaj o nawet 4-5 razy niższy niż jeszcze kilka lat temu, a stosowane technologie są o wiele bardziej wydajne i trwałe. Niewiele wskazuje na to, aby cena energii elektrycznej obniżyła się w przyszłości, dlatego musisz komunikować swoim potencjalnym klientom, że inwestycja w panele fotowoltaiczne to nie tylko pozytywny wpływ na Twoje otoczenie i środowisko, ale także – w dłuższej perspektywie – potencjalne oszczędności.
Nic dziwnego, że użytkownicy mają spore obawy przed zastosowaniem fotowoltaiki w swoim domu, bo w pierwszej kolejności widzą w tym koszt. Jeżeli chcesz wpłynąć na zmianę zdania, to pokaż krok po kroku, jakie są korzyści z takiego rozwiązania zarówno w warstwie finansowej, jak i technologicznej.
Content marketing dla fotowoltaiki
Marketing treści to dla każdej firmy z ofertą fotowoltaiki niezbędny fundament do budowania wiarygodności. Technologia ta jest wciąż nieznana dużej części społeczeństwa i większość użytkowników zaczyna swoją drogę od typowego poszukiwania informacji lub materiałów filmowych na ten temat. Jeżeli nie tworzysz takich treści – internauci z pewnością wybiorą ofertę konkurencji.
Jak zaplanować content marketing w swojej firmie? Dzisiaj masz naprawdę wiele możliwości dzielenia się swoją wiedzą w internecie. Możesz tworzyć eksperckie artykuły na swojego bloga, które wprowadzą czytelników w świat fotowoltaiki. Warto również zaznaczyć swoją obecność w mediach społecznościowych – na Instagramie, Facebooku lub YouTube. Odpowiadaj na najczęściej pojawiające się pytania od swoich klientów, udzielaj porad i przedstawiaj nowości z branży, które mogą zainteresować nie tylko aktualnych, ale również potencjalnych odbiorców Twojej oferty. Publikacja wartościowych treści i dzielenie się wiedzą są dzisiaj niezbędne przy budowie marki.
Jak być wyżej w Google ze swoją ofertą na fotowoltaikę?
Aby odnieść sukces sprzedażowy w internecie, potrzebujesz wysokiej pozycji w Google. Pozycjonowanie strony i optymalizacja jej pod frazy kluczowe to długotrwały proces, ale bardzo opłacalny. Ponad 90% Polaków korzysta z Google i właśnie tam szuka odpowiedzi. Skuteczne pozycjonowanie sprawi, że Twoja strona wyświetli się wyżej w wynikach na konkretne zapytanie, a to jest bardzo ważne w kontekście pozyskiwania użytkowników na usługi fotowoltaiczne.
Zobacz case study dla firmy z branży fotowoltaicznej, w którym opisujemy jak dokładnie poprawić widoczność strony i jakie efekty można uzyskać wdrażając odpowiednią strategię.
Czy reklama Google Ads dla fotowoltaiki to dobre rozwiązanie?
W przypadku wybrania reklam Google Ads masz pewność, że Twoja oferta pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na wybrane frazy. Jest to rozwiązanie najszybsze i zarazem skuteczne, jeśli zależy Ci na pozyskaniu zainteresowania od pierwszego dnia swojej działalności w branży. Dzięki kampanii Google Ads dotrzesz do klientów, którzy szukają ofert takich firm jak Twoja, jednocześnie mogą być na innym etapie decyzyjnym. Użytkownik, który wpisze w Google:
- Jak działa fotowoltaika
po prostu szuka podstawowych informacji. Nie musi się interesować samymi usługami, może mieszkać w miejscu, gdzie instalacja jest niedostępna, być może usłyszał o fotowoltaice od znajomych i chce ją poznać lepiej. Z drugiej strony może to być również potencjalny klient, a zapytanie tego typu może być zalążkiem do kolejnych kontaktów w przyszłości.
Inny użytkownik z kolei może w wyszukiwarce Google użyć zwrotu:
- Ile oszczędzę na panelach fotowoltaicznych
co może już świadczyć, że okres zapoznania się z technologią ma za sobą, ale szuka dokładniejszych informacji, związanych z kosztami i korzyściami jakie niesie za sobą instalacja fotowoltaiczna.
Użytkownik przed podjęciem właściwej decyzji o zakupie paneli do swojego domu może już użyć zwrotu, który jasno wskazuje jego intencje np.:
- Jak zamówić panele fotowoltaiczne do domu
Możliwości jakie daje Google Ads są bardzo duże i dlatego warto połączyć z podanym wyżej marketingiem treści i kierować użytkowników do artykułów lub materiałów odpowiadających na podane zagadnienia. Co ważne – informacja o Twojej firmie może pokazywać się nie tylko w wyszukiwarce lub w formie baneru graficznego na innych stronach internetowych, ale także jako reklama na YouTube. Jest to związane z faktem obecności systemu reklamowego Google o nazwie Google Display Network (GDN), który jest na tyle szeroki, że umożliwia przeróżne warianty dotarcia ze swoim komunikatem.
Oferta fotowoltaiki przez telefon – najczęściej popełniane błędy
W ostatnim czasie nasiliła się bardzo mocno tendencja związana z telefonami od firm fotowoltaicznych, które wykupiły bazy użytkowników od firm trzecich. Takie działanie, mimo teoretycznie dostępu do dużej liczby numerów telefonów, ma swoje duże wady.
Po pierwsze – brak weryfikacji bazy pod względem jakości. Odsprzedane numery telefonu mogą być powiązane z użytkownikami, którzy mieszkają w aglomeracjach, gdzie instalacja fotowoltaiki nie jest możliwa lub jest mocno ograniczona przez przepisy.
Po drugie – firmy fotowoltaiczne wychodzą z założenia, że losowo wykonany telefon w środku dnia to szansa na potwierdzenie i rozgrzanie leada (kontaktu), który zainteresuje się usługami. Efekt jest jednak odwrotny od zamierzonego i na tysiące telefonów, może kilka z nich przekuje się na nieco większe zainteresowanie.
Po trzecie – brak precyzyjnie określonej grupy docelowej powoduje, że większość kontaktów jest uznawana za mało rokujący. Klienci fotowoltaiki mają kilka cech wspólnych tj. miejsce zamieszkania.
Po czwarte – to, co łączy się z powyższymi punktami, czyli koszty pracy i czas przeznaczony na obdzwonienie zakupionej bazy. Zamiast inwestycji w bardziej konkretne działania reklamowe lub content marketing, firmy fotowoltaiczne szukają klientów „po omacku”. A takie działania warto podjąć np. w formie reklamy Google z przyciskiem do kontaktu telefonicznego.
Pozyskiwanie klientów do branży fotowoltaicznej – o czym warto pamiętać
Zapotrzebowanie na rozwiązania fotowoltaiczne jest coraz większe, dlatego każdego roku konkurencja w tej branży się rozszerza. Wdrożenie dodatkowych działań reklamowych pozwoli przebić się Twojej firmie przez konkurencję i jednocześnie zoptymalizować szereg procesów. Większość działań marketingowych można prowadzić samodzielnie (przynajmniej na początku), jak również skorzystać z usług firm specjalizujących się w reklamie Google.