Internetowy handel posiada wiele twarzy – od rozbudowanych, popularnych platform ecommerce, z których korzystają miliony konsumentów, a na social sellingu (sprzedaży przez social media) kończąc. Ten ostatni przypadek jest dużym wyzwaniem wśród małych lub początkujących przedsiębiorców z wąskim asortymentem lub wyspecjalizowanymi usługami pod konkretną grupę docelową. Dobrym rozwiązaniem na przetestowanie swojego biznesu jest sprzedaż bez posiadania sklepu internetowego, ale za pomocą specjalnego linku. Ale jak to zrobić, aby było to wygodne, bezpieczne i przede wszystkim skuteczne?
WAŻNE – od 29.02.2024 usługa 1koszyk nie jest już dostępna w ofercie home.pl. Jeżeli chcesz zacząć sprzedawać w internecie, skontaktuj się z naszymi specjalistami.
Sprzedaż bez sklepu internetowego – wyzwania przedsiębiorcy
Jednym z najważniejszych elementów sprzedaży internetowej jest szybkość realizacji zamówienia oraz dostawa towaru/usługi do użytkownika końcowego. To w dużej mierze wpływa na zadowolenie klienta. Jak najczęściej pozyskiwane są zlecenia od kupujących w przypadku, gdy przedsiębiorca nie posiada gotowej platformy do handlu w internecie? Możliwości jest przynajmniej kilka:
- wiadomości prywatne na Facebooku/Instagramie,
- bezpośredni email,
- formularze kontaktowe na stronach WWW,
- komentarze na Youtube.
Zebranie wszystkich danych od użytkowników jest w powyższych sytuacjach czasochłonnym zajęciem. Zwłaszcza w momencie, gdy dany klient zgłasza się poprzez powyższe kanały kontaktu i nie przekazuje od razu niezbędnych danych do wysyłki, jak również zwleka z płatnością za zakupy.
Powoduje to pewnego rodzaju komplikacje – czas realizacji zamówienia wydłuża się, a w najbardziej pesymistycznym scenariuszu zamówienie zostaje anulowane. Problem wynikający z komunikacji z użytkownikami w mediach społecznościowych jest powszechny, dlatego warto uprościć całą procedurę i ułatwić zainteresowanym zakupy.
Jak sprzedawać produkty poprzez link na Facebooku, Youtube, Twitch lub Instagramie?
Sprzedaż w social media nie jest intuicyjna, ale możesz to zmienić. Najszybciej i najłatwiej sprzedawać poprzez prosty link, który po kliknięciu wyświetla klientowi szczegóły zamówienia wraz z opcją płatności i wyboru rodzaju wysyłki. Jak to działa w praktyce?
Wyobraź sobie sytuację, gdy realizujesz transmisję live z prezentacją produktu. Podczas wydarzenia otrzymujesz pytania od użytkowników w jaki sposób go kupić. Zamiast zbierać zamówienia w wiadomościach prywatnych możesz opublikować dedykowany link w komentarzu, z którego skorzysta każdy obserwator Twojego profilu!
W jaki sposób stworzyć gotowy link do zakupów bez konieczności posiadania sklepu internetowego? Tu z pomocą przychodzi 1koszyk – usługa, dzięki której stworzysz adresy do zakupów Twoich produktów. Adresy te możesz następnie publikować w różnych miejscach:
- social media,
- blogu,
- stronie WWW,
- wiadomościach SMS,
- wiadomościach email,
- ulotkach,
- plakatach,
- w komunikatorze.
To Ty decydujesz, gdzie chcesz umieścić link, a 1koszyk zrobi resztę za Ciebie.
Czym jest 1koszyk i jakie są jego zalety?
1koszyk to prosta w obsłudze usługa stworzona dla poczatkujących sprzedawców i osób, które oferują wyspecjalizowane produkty lub usługi. Nie wymaga ona posiadania sklepu internetowego, albowiem cały proces zakupowy zaczyna się i kończy po kliknięciu w link stworzony w panelu 1koszyk. e-commerce, która umożliwia sprzedawanie produktów i usług bez konieczności zakładania sklepu internetowego. Sprzedajesz poprzez udostępnienie linku, kodu QR lub tagu NFC.
Do kluczowych zalet usługi 1koszyk zaliczają się:
- bezpłatne konto na start, bez abonamentu i umów. Bezpłatna wersja posiada prowizję 6,9% od transakcji, a także opcje modyfikacji wyglądu koszyka i niezbędne narzędzia do płatności oraz wysyłki – gotowe integrację z systemami płatniczymi oraz logistyką.
- przejrzyste zasady i warunki finansowe – wysokość prowizji nie zmienia się wraz z wartością produktu. Ta jest stała i wynosi 6,9% dla bezpłatnego konta oraz 4,9% dla konta płatnego.
- dodatkowe możliwości generowania linków z użyciem kodów QR i NFC – to narzędzie stworzone dla wszystkich sprzedawców, którzy np. prezentują swoje produkty na targach lub showroomach. Kody QR to szybki sposób, aby użytkownik zainteresowany towarem dokonał zakupu np. poprzez zeskanowanie ulotki.
- gotowe integracje z bramkami płatniczymi i usługami kurierskimi – nie musisz podpisywać dodatkowych umów, ponieważ wszystkie dodatkowe płatności są automatycznie wliczane w prowizję lub dodawane na etapie zakupu.
Jakie są przewagi konta płatnego 1koszyk nad bezpłatnym? To przede wszystkim niższa prowizja od transakcji (4,9%), automatyczne fakturowanie, integracja z pikselem Facebooka, jak również brak dodatkowych reklam i opcje związane z eksportem danych (zestawienia sprzedaży).
Kto powinien sprzedawać poprzez link?
Sprzedawanie bez posiadanie sklepu internetowego, ale za pomocą linku do świetny pomysł na przetestowanie nie tylko nowego pomysłu na biznes. To również dobre rozwiązanie dla małych przedsiębiorców, którzy chcą poprawić sam proces sprzedaży i zwiększyć skuteczność zakupów swoich usług. Kto może już teraz skorzystać z usługi 1koszyk i zwiększyć sprzedaż?
- Instruktor jogi udostępniający lekcje na własnym kanale YouTube
Instruktor jogi może sprzedawać dostęp do swoich lekcji online i nie musi tego robić poprzez wiadomości prywatne lub email. Wystarczy, że doda widget 1koszyka na stronie www (lub udostępni link na social media), a klient w prosty i bezpieczny sposób opłaci zajęcia np. poprzez BLIK.
1koszyk sprawdzi się także dla instruktorów fitnessu, którzy prowadzą grupy na Facebooku z zajęciami LIVE. Jeżeli prowadzisz takie zajęcia, możesz oferować różne rodzaje usług – pojedyncze zajęcia live, dostęp do gotowych nagrań lub karnety na cykliczne lekcje online. Wybór należy od Ciebie.
- Lokalny rolnik/właściciel pasieki, produkujący i sprzedający produkty ekologiczne
Rolnik lub właściciel niewielkiej pasieki może zwiększyć swoją sprzedaż dzięki udostępnieniu klientom możliwości zakupów produktu online na stronie internetowej lub profilu na Facebooku. To dobry pomysł w momencie, gdy chcesz dotrzeć z ofertą do lokalnej społeczności (np. mieszkańców okolicznych wsi i miasteczek). Dla przykładu – producent miodów udostępnia na swojej stronie zdjęcia i widget 1koszyk. Klient klika w link, który przekierowuje go do koszyka zakupowego i następuje finalizuje zakup. Linki do swoich produktów warto dodać na Facebooku np. na grupach zrzeszających miłośników zdrowej żywności lub kuchni dla wegetarian.
Dla rolników 1koszyk oferuje także praktyczną funkcje odnośnie dostaw i dostępności oferty. Jeżeli działasz tylko lokalnie i sam dostarczasz produkty do klientów – możesz wybrać obszar dowozów. Podczas sezonowej sprzedaży korzystasz z platformy tylko wtedy, gdy masz produkt w ofercie. Poza sezonem nie ponosisz żadnych kosztów posiadania konta 1koszyk.
- Rękodzielnik prowadzący profil na Instagramie, na którym prezentuje produkty na zamówienie
Wybierając Instagram jako kanał swojej działalności twórca prezentuje przykładowe produkty nie tylko na zdjęciach i filmach, ale także podczas transmisji na żywo. Zainteresowani zakupem mogą zgłaszać się poprzez wiadomość prywatną, w której otrzymają gotowy link do zakupu poprzez 1koszyk. Bez formalności, wymiany wiadomości z informacjami o wysyłce i koncie bankowym. To ogromne ułatwienie dla sprzedawców na Instagramie.
Oczywiście sprzedaż typu Live Commerce można prowadzić także na innych, popularnych kanałach social media tj. Facebook, Instagram, TikTok, YouTube czy Discord.
Jak zacząć sprzedaż poprzez 1koszyk?
Sprzedaż w 1koszyk jest intuicyjna i nie wymaga instalacji oprogramowania na komputerze lub innym urządzeniu. Jedyne narzędzie, jakie potrzebujesz to przeglądarka internetowa.
- Krok 1 – Rejestracja konta i dodanie produktów
Przygodę ze sprzedażą zaczynasz po rejestracji konta 1koszyk. Po aktywacji dostępów dodaj poprzez panel zarządzania produkty (fizyczne, cyfrowe) lub usługi. Każdy z produktów ma osobny link, który możesz umieścić na swojej witrynie (stronie www, blogu, czy social media) lub wysłać (SMS, chat, newsletter). Użytkownik klikając w link zostanie przeniesiony do koszyka z opisem produktu i opcjami do wykonania zamówienia.
- Krok 2 – Przygotowanie paczki i wysyłka
Platforma 1koszyk jest zintegrowana z firmami kurierskimi (DPD, Inpost z Paczkomatami). Dane do wysyłki są przekazywane bezpośrednio przez kupującego podczas składania zamówienia i dostępne w panelu. Wystarczy potwierdzić przygotowanie paczki do wysłania, a system sam wystawi etykietę i wezwie kuriera lub zarezerwuje wybrany Paczkomat. W tym miejscu możesz również określić obszar dostawy i jej koszt, jeżeli Twoje produkty są przeznaczone dla klientów lokalnych.
- Krok 3 – Wybór metod płatności
1koszyk posiada zintegrowaną bramkę płatniczą z wliczoną prowizją. Oznacza to, że nie musisz podpisywać osobnych umów na płatności elektroniczne. Cały proces związany z opłatami za produkt bierze na siebie 1koszyk, który następnie zasila Twoje konto bankowe. W bramce użytkownicy znajdą popularne metody płatności tj. BLIK. Istnieje również opcja płatności przy odbiorze.
Czy można sprzedawać bez zakładania firmy?
W ramach drobnej działalności zarobkowej dla osoby fizycznej, można sprzedawać produkty bez rejestracji działalności gospodarczej. Warunkiem jest, aby miesięczny dochód ze sprzedaży nie przekroczył 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia ( w 2021 roku to 1400 zł). Usługa 1koszyk jest więc dobrym rozwiązaniem również dla osób, które nie prowadzą firmy.
Polacy kupujący dziś w internacie są świadomi zagrożeń, a przez to bardziej ostrożni. Zwracają uwagę na bezpieczne połączenie transakcji i dostęp do znanych bramek płatniczych. 70% klientów podczas zakupów w sieci, wybiera płatność online (dotpay, PayU) a 48% decyduje się na Blik (E-commerce w Polsce 2021. Gemius dla e-Commerce Polska). Tak samo ważne dla kupujących są metody dostawy - 77% wybiera paczkomat Inpost a 50% możliwość dostawy kurierem do domu lub pracy. (Gemius, 2021). 1koszyk umożliwi Ci zaoferowanie tych usług.
Jeżeli jednak planujesz uruchomić własny sklep internetowy i sprzedwać produkty na większą kwotę – zapoznaj się z wymaganymi numerami PKD dla działalności związanej z handlem internetowym.
17 biznesów, które mogą sprzedawać poprzez link
Nie wiesz, czy Twój biznes nadaje się do „sprzedaży przez link”? Poniżej zamieściliśmy przykładowe rodzaje prowadzonych działalności, które doskonale nadają się do takiej formy sprzedaży. A to tylko początek!
- Zajęcia z aktywnością fizyczną (joga, fitness)
- Terapie w gabinecie psychologicznym
- Sesje dietetyczne
- Konsultacje zdrowotne online
- Szkolenia specjalistyczne
- Warsztaty stacjonarne
- Rękodzieło bez działalności gospodarczej
- Sztuka (obrazy, rzeźby)
- Wyroby domowe (miody, przetwory)
- Artkuły spożywcze z własnych sadów (owoce, warzywa)
- Gotowe produkty (zabawki, artkuły dla zwierząt, moda)
- Ebooki
- Audiobooki
- Gastronomia/Catering
- Muzyka
- Zdjęcia
- Webinary na żądanie