Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

BDO w sklepie internetowym – jak rozliczać opakowania?

BDO w sklepie internetowym – jak rozliczać opakowania?

Rozpoczęcie sprzedaży w Internecie z roku na rok staje się coraz łatwiejsze. Nie wymaga ponoszenia wysokich nakładów finansowych, a wiedza jak zacząć, na co zwracać uwagę i jak skutecznie sprzedawać jest dostępna niemal na wyciągnięcie ręki. Jest natomiast jeden, szczególny element, o którym jako e-sprzedawca nie usłyszysz od większości specjalistów. To obowiązek rozliczania produktów w opakowaniach i opakowań które, w efekcie prowadzonej sprzedaży, wprowadzane są do obrotu. Czym jest tzw. BDO i dlaczego jest tak ważne?

Rozliczanie opakowań w sklepach online – na czym to polega?

Każdy e-sprzedawca, który pakuje i wysyła produkty do klientów oraz sprowadza do kraju produkty na zamówienie, a nawet sprzedaje to, co sam wyprodukuje, musi liczyć się z dodatkowymi obowiązkami w zakresie opakowań. Innymi słowy – jeżeli prowadzisz sprzedaż w internecie, w wyniku której wprowadzasz do obrotu opakowania lub produkty w opakowaniach (jako zabezpieczenie przesyłki oraz miejsce na etykietę adresową), podlegasz pod ustawę z dn. 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.

W praktyce oznacza to, że jesteś wprowadzającym opakowania lub produkty w opakowaniach i musisz m.in.:

  • zapewnić ustawowe poziomy odzysku i recyklingu opakowań, które za Twoim pośrednictwem trafiają do obrotu,
  • zapłacić wysoką opłatę produktową, jeśli nie osiągniesz wymaganych, ustawowych poziomów,
  • prowadzić proekologiczne działania w ramach Publicznych Kampanii Edukacyjnych,
  • składać co roku sprawozdanie, do Urzędu Marszałkowskiego, z wprowadzonych do obrotu mas opakowań.

Czy rejestracja w BDO jest obowiązkowa?

O bazie BDO zrobiło się o głośno, kiedy z początkiem 2020 r. wszedł w życie obowiązek korzystania z systemu podczas zlecania fizycznego odbioru odpadów z firm. Być może to właśnie dlatego nadal w świadomości większości przedsiębiorców BDO funkcjonuje jako rozwiązanie dla wytwarzających odpady. Nic bardziej mylnego! Każdy przedsiębiorca działający w e-commerce jest zobowiązany ustawą do uzyskania numeru rejestrowego. Co więcej – taki numer należy uzyskać jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia działalności związanej z wprowadzanymi do obrotu opakowaniami lub produktami w opakowaniach.

Czym jest opakowanie wg BDO?

Opakowaniem jest wszystko to, w czym możesz dostarczyć towar do klienta lub co posłuży do zabezpieczenia produktów w transporcie. Opakowanie może być wykonane z 7 rodzajów materiałów:

  • tworzywa sztuczne,
  • aluminium,
  • stal,
  • papier,
  • szkło,
  • drewno,
  • tzw. opakowania pozostałe.

Do tego wyróżniamy także różne rodzaje opakowań (jednostkowe, zbiorcze, wielokrotnego użytku itd.). W przypadku e-commerce najczęściej stosowane będą opakowania z papieru – kartony oraz tuby, drewno – palety (zwłaszcza w sprzedaży hurtowej) oraz tworzywo sztuczne – folia stretch i taśma klejąca. Do opakowań zaliczamy także wszelkiego rodzaju wypełniacze i etykietę adresową. Tak, ta etykieta, która zawiera m.in. dane adresowe odbiorcy, również traktowana jest jako opakowanie.

Rodzaje opakowań w BDO
Materiały, z których wykonane są opakowania, opakowaniowe, grafika własna tomoo.pl

Jakie są kary za brak przestrzegania BDO?

Dla wielu e-sprzedawców wiadomość o tym, że muszą rozliczać opakowania i realizować dodatkowe obowiązki z tym związane, jest często ogromnym zaskoczeniem. Informacji takiej nie dostali wcześniej od nikogo. Nie powiedział im o tym dostawca platformy sklepowej, a także producent opakowań. Najczęściej dowiadują się o tych obowiązkach na pewnym etapie prowadzenia działalności, np. od swojej księgowej lub w momencie, gdy pojawi się w firmie kontrola.

Brak znajomości przepisów nie zwalnia natomiast z odpowiedzialności, a ta może być kosztowna. E-sprzedawca, który nie będzie realizował ustawowych obowiązków związanych z rozliczaniem opakowań lub będzie te obowiązki realizował niedbale, naraża się na dotkliwe sankcje. Ustawodawca przewiduje możliwość nakładania na przedsiębiorców kar grzywny oraz administracyjnych kar pieniężnych od 5 000 zł do nawet 1 000 000 zł. Kara aresztu także jest przewidziana.

Rozliczanie opakowań nie tylko w sklepach internetowych

Konieczność spełnienia obowiązków wynikających z ustawy spoczywa na KAŻDYM, wprowadzającym produkty w opakowaniach lub opakowania. Będą to m.in.

  • importerzy – sprowadzający do Polski produkty w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz importujący spoza UE.
  • producenci – wytwarzający produkty pod własną marką.
  • restauratorzy, którzy swoje wyroby pakują w jednorazowe opakowania i wydają klientom na wynos.

Jak przekazać rozliczanie opakowań zewnętrznej firmie?

Podobnie jak prowadzenie rozliczeń można przekazać księgowej, działania marketingowe zlecić agencji, a uruchomienie sklepu internetowego ekspertom z home.pl, tak i realizację obowiązków wynikających z ustawy możesz przekazać wyspecjalizowanej firmie.

Organizacje Odzysku Grupy TOM przejmą od Ciebie – przedsiębiorcy – obowiązki w zakresie prawidłowego rozliczenia wprowadzonych do obrotu mas opakowań. Z takiego przekazania wynikają wyłącznie korzyści dla Ciebie, jako wprowadzającego:

  • oszczędzasz pieniądze – nie płacisz wysokiej opłaty produktowej, która bardzo często jest kilku lub nawet kilkunastokrotnie wyższa od wartości umowy z Organizacją Odzysku Grupy TOM,
  • oszczędzasz pieniądze (ponownie) – nie płacisz dodatkowych opłat za Publiczne Kampanie Edukacyjne – te opłaty również przejmuje organizacja odzysku,
  • oszczędzasz czas – nie składasz rocznego sprawozdania do Urzędu Marszałkowskiego – ten obowiązek przejmuje organizacja odzysku,
  • oszczędzasz nerwy – nie pilnujesz zmian w ustawie, przepisach – możesz działać aktywnie i rozwijać swój biznes.

BDO w firmach – od czego zacząć?

Chcesz wprowadzić w swojej firmie prawidłowe zarządzanie BDO? Obejrzyj naszą rozmowę z ekspertami Organizacji Odzysku Grupy TOM! Dowiesz się dzięki niej więcej o Twoich obowiązkach jako wprowadzającego opakowania lub produkty, o tym jakie obowiązki musisz jeszcze realizować oraz dlaczego nie opłaca się realizować tych obowiązków samodzielnie.

Chcesz obliczyć wartość swojej umowy BDO? Skorzystaj z kalkulatora Grupy TOM. Użyj kodu rabatowego HHPL21 i obniż wartość umowy o 50 zł:

Odbierz dodatkowe informacje o BDO. Wypełnij poniższy formularz i pobierz materiał PDF o obowiązkach BDO w firmach: