Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak założyć sklep internetowy i na nim zarabiać? 9 rzeczy, które powinien wiedzieć każdy sprzedawca

Jak założyć sklep internetowy i na nim zarabiać? 9 rzeczy, które powinien wiedzieć każdy sprzedawca

Chcesz być swoim własnym szefem i poczuć niezależność? Mierzysz się z malejącą liczbą klientów w swojej firmie, ulokowanej w centrum miasta? To znak, że warto wziąć pod uwagę założenie własnego sklepu internetowego. To jedna z najpopularniejszych ścieżek sprzedawców w dzisiejszych czasach, ponieważ z roku na rok rośnie liczba Polaków kupujących w sieci.

Na początku 2022 roku było ich aż 21 mln (raport Digital), czyli o 1,1 mln więcej w porównaniu z rokiem 2021. Jeżeli prowadzisz już sklep stacjonarny, warto pomyśleć o budowaniu stabilnej pozycji poprzez rozwój sprzedaży w internecie. Dzięki temu Twój biznes będzie oparty na dwóch filarach – offline i online. Tylko wtedy będzie naprawdę bezpieczny i odporny na trudne sytuacje rynkowe.

Nie masz jeszcze własnego biznesu, ale myślisz intensywnie o sprzedaży internetowej? Pamiętaj o właściwym numerze PKD dla sklepu internetowego.

Jeżeli chcesz uruchomić sklep w internecie, ale nie wiesz jeszcze jak zacząć – zamów bezpłatną konsultację. Nasi specjaliści pomogą Ci na każdym etapie i ułatwią start w e-commerce.

Co sprzedawać w internecie?

Jeśli już to wiesz, przejdź do kolejnego kroku. Jeżeli jeszcze nie, możesz już teraz zrobić sobie burzę mózgów i wypisać, co jest Ci naprawdę bliskie oraz jakie są Twoje możliwości.

Może masz wyjątkowe hobby: szyjesz, robisz biżuterię, ozdoby, zabawki, piszesz książki, poradniki lub e-booki? Warto je promować na szerszą skalę poprzez sklep internetowy.

Jeśli bliżej Ci do spraw technicznych, rozejrzyj się za niektórymi rodzajami sprzętu w hurtowniach, z którymi zaczniesz współpracę. Podobnie będzie w przypadku odzieży – dużym ułatwieniem w jej sprzedaży w sieci będzie integracja sklepu online z hurtowniami.

Prognoza wzrostu rynku e-commerce w Polsce  do 2027 roku (źródło - raport PwC 2022)
Prognoza wzrostu rynku e-commerce w Polsce do 2027 roku (źródło – raport PwC 2022)

Jak założyć i otworzyć własny sklep w internecie?

Na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań do konfiguracji i uruchomienia sklepu w internecie – od gotowych aplikacji do dedykowanych programów tworzonych na indywidualne zlecenie.

Najprostszą metodą jest skorzystanie z łatwego w obsłudze rozwiązania jakim jest nowoczesny sklep internetowy w formacie usługi z abonamentem. Korzyści płynące z takiego wyboru są trudne do przecenienia dla sprzedawców:

  • posiadasz tzw. niski koszt wejścia na rynek – nie musisz inwestować tysięcy złotych w specjalistów, którzy opracują dla Ciebie stronę ze sklepem.
  • prosta obsługa bez konieczności zatrudniania informatyka lub programisty. Kupując usługę w abonamencie otrzymujesz przejrzysty w obsłudze panel do konfiguracji i zarządzania sklepem.
  • otrzymasz dostęp do usług wpierających sprzedawców na lepszych warunkach np. gotowe funkcje logistyczne lub e-płatności z niską marżą od transakcji.
Założenie sklepu internetowego i panel do zarządzania sprzedażą
Panel zarządzania sprzedażą w sklepie internetowym eSklep.

---

23 października 2023 r. usługa eSklep została zastąpiona przez sklepy Shoper od home.pl. Załóż sklep i:

  • Wygodnie sprzedawaj w wielu kanałach, m.in. Allegro i OLX,
  • Łatwo zmieniaj jego wygląd, dzięki gotowym szablonom,
  • Zarządzaj sprzedażą z dowolnego urządzenia,
  • Docieraj z ofertą do klientów przez blog i newsletter.

Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przetestuj sklep Shoper od home.pl przez 14 dni za darmo.

CHCĘ PRZETESTOWAĆ SKLEP ZA DARMO

Szukasz innej platformy do sprzedaży w sieci? Poznaj więcej możliwości na otwarcie sklepu internetowego.

---

Samo oprogramowanie to jednak nie wszystko!

Pamiętaj, że skoro sklep stacjonarny ma swój adres, tak sklep internetowy również powinien takowy posiadać. Dlatego otwierając sklep w internecie koniecznie wybierz łatwy do wymówienia i zapamiętania adres internetowy, czyli domenę, pod którą Twoi klienci odnajdą ofertę.

Domena nawiązująca do nazwy firmy to dobry pomysł, ale warto też znaleźć wariant domeny, który łączy się z Twoimi produktami oraz ich charakterystyką. Warto być kreatywnym, ponieważ pomysłowy adres przykuwa uwagę użytkownika.

Oprogramowanie, domena… co jeszcze powinien zawierać profesjonalny sklep internetowy?

Przede wszystkim zabezpieczenie w postaci certyfikatu SSL – to usługa, dzięki której obok adresu strony internetowej pojawia się ikona kłódki, gwarantująca szyfrowane połączenie w przeglądarce. Nie rezygnuj z tej opcji, bo dzisiaj jest ona niezbędna do podkreślenia wiarygodności strony w internecie.

Poznaj wszystkie korzyści z posiadania certyfikatu SSL na stronie internetowej. W e-commerce to praktycznie niezbędny element do prowadzenia sprzedaży.

Statystyka zakupów w internecie wśród polskich użytkowników (Gemius, 2022)
Statystyka zakupów w internecie wśród polskich użytkowników dla 2020 i 2022 roku. (Gemius, 2022)

Może się w tym momencie pojawić w Twojej głowie pytanie „ile to kosztuje?”. I bardzo słusznie, bo przecież każdy e-sklep do pewnego rodzaju inwestycja. O przykładowych cenach dowiesz się z osobnego artykułu – ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Jak powinien wyglądać sklep internetowy?

Dlaczego wygląd sklepu jest tak ważny? Dlatego, że to jeden z elementów, które wpływają na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Na zrobienie dobrego wrażenia masz zaledwie kilka sekund. Tak jak w butiku dobrze rozlokowane towary ułatwiają wybór (nikt przecież nie chce przerzucać kartonów), tak dobry szablon sklepu poprawia doświadczenia internautów i sprawia, że „chodzenie” po sklepie w internecie jest łatwe i przyjemne.

Przestarzały, nieatrakcyjny i niedostosowany do urządzeń mobilnych szablon sklepu odstraszy użytkowników i będzie ogromną wadą, nawet jeśli sprzedajesz towar wysokiej jakości.

Czy zakładając sklep internetowy można zamówić od razu specjalny szablon dla swojej branży? Jak najbardziej tak! Już w momencie podjęcia decyzji o własnym e-sklepie zastanów się, jak miałby takowy wyglądać.

Pamiętaj, że szata graficzna w sklepie online powinna być spójna, przejrzysta i czytelna – postaw na ograniczoną paletę kolorów, jednolite tło oraz minimalną liczbę ikon. To co najważniejsze – zdjęcia produktów – musi być wyraźne, wysokiej jakości. Wyeksponuj je, w końcu ludzie „kupują oczami”.

Szata graficzna sklepu internetowego
Przykład szaty graficznej dla sklepu odzieżowego.

Klienci nie kupują kota w worku, dlatego zadbaj, aby każdy produkt został przez Ciebie odpowiednio opisany. Najlepszym rozwiązaniem jest opracowanie unikalnych, własnych opisów. Przy szerokiej ofercie staje się do dużym wyzwaniem, ale na dłuższą metę będzie to opłacalne.

Obecnym standardem technologicznych, który wykorzystują najlepsze sklepy internetowe jest RWD (ang. Responsive Web Design). Niezależnie od tego czy Twoi klienci korzystają z komputera, tabletu czy smartfona – sklep wyświetla się prawidłowo i umożliwia dokończenie zakupów przez całą dobę i na każdym ekranie.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2022. Gemius dla e-Commerce Polska” już 75% internautów wykorzystuje smartfon w procesie zakupowym. Jednocześnie aż 36% kupujących mobilnie narzeka na niedopasowanie witryny e-sklepu do urządzeń mobilnych. Jeszcze przed projektowaniem sklepu postaw na przejrzystą i czytelną szatę graficzną, która ułatwi przyszłym klientom nawigację po ofercie.

Czy regulamin w sklepie internetowym jest potrzebny?

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się ze spełnieniem kilku wymogów formalnych. Koniecznie przygotuj regulaminu sklepu, w którym zawarte będą zarówno Twoje obowiązki jako sprzedawcy, jak również prawa przysługujące konsumentom.

Nie zapominaj o RODO. Będąc właścicielem sklepu internetowego stajesz się również administratorem danych osobowych. Klienci w procesie zakupowym pozostawiają wrażliwe dane, które jesteś zobowiązany chronić. Tworzenie i aktualizowanie regulaminu zakupów to fundament Twojej działalności – nie traktuj więc tego tematu jako trzeciorzędnego.

Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie go napisać, warto zwrócić się z tym do profesjonalistów. Pamiętaj o tym, że regulaminy udostępnione na innych serwisach objęte są prawami autorskimi i nie można ich swobodnie wykorzystywać.

Regulaminów nie warto kopiować również z innego względu – większość z nich dostosowana jest do rodzaju branży, asortymentu oraz typu działalności. Podmiana nazwy firmy w tekście nie spowoduje, że ten sam regulamin będzie odpowiedni również dla Ciebie!

Chcesz dowiedzieć się więcej o regulaminach dla branży e-commerce? Zapoznaj się z opcją Rzetelnego Regulaminu.

Istotnym elementem jest również posiadanie formularza odstąpienia od umowy oraz formularza reklamacyjnego. Dodatkowo w sklepie internetowym powinna być jasno opisana polityka zwrotów i reklamacji, a także polityka prywatności i plików cookies.

Jakie płatności w sklepie internetowym są ważne?

Czasy, kiedy przy założeniu sklepu internetowego wystarczyło podać w zakładce Kontakt numer do przelewu, bezpowrotnie minęły. Dzisiaj klienci oczekują nie tylko szybkiej dostawy, ale również szybkiej metody płatności. Co więcej – sklepy oferujące jedynie płatność za pobraniem lub zwykły przelew są uważane za podejrzane i użytkownicy je omijają.

Aktualnie zdecydowana większość nowych sklepów internetowych wchodzi na rynek z bezpiecznym modułem e-płatności, który oferuje kilka metod zapłaty za zakupy. Są to:

  • standardowy przelew przez elektroniczną bankowość,
  • płatność kartami,
  • BLIK w aplikacji bankowej
  • systemy ratalne,
  • odroczone płatności.

Te ostatnie w żadnym stopniu nie powodują utraty płynności finansowej Twojej firmy, gdyż kwestie uzyskania należności od klienta przenoszone jest bezpośrednio na operatora płatności.

Wybierając operatora płatności w swoim sklepie internetowym pamiętaj o 3 kwestiach:

  • rozpoznawalności marki,
  • wysokość prowizji za transakcję oraz kwotę aktywacji,
  • dostępnych metodach na opłacanie zakupów.

Jeżeli, którejś z opcji (np. przelew pay-by-link – w formie automatycznego przekierowania do systemu e-bankowości) zabraknie przy składaniu zamówienia, użytkownik wybierze ofertę konkurencji.

Coraz większą rolę w branży e-commerce pełnią również mobilne płatności elektroniczne. Jedną z najszybciej rosnących i innowacyjnych form opłacania zamówień w polskich e-sklepach jest BLIK.

Dobrym rozwiązaniem dla Twojego biznesu online będzie wybór operatora, który cieszy się zaufaniem klientów sklepów internetowych i oferuje najpopularniejsze metody płatności (BLIK, przelewy online, karty płatnicze). Liderem pod względem korzystania z serwisów płatności jest PayU (raport Gemius, 2022).

Jak obsługiwać logistykę w sklepie internetowym?

Wybranie odpowiednich firm, które będą dostarczały zamówione produkty jest również ważnym elementem, wpływającym na zadowolenie kupującego.

Każdy chciałby bowiem otrzymać zamówiony produkt jak najszybciej i oczywiście przy niskiej cenie za przesyłkę. Jedno i drugie można już dzisiaj połączyć korzystając z brokerów usług kurierskich.

Czym to się różni od klasycznej umowy indywidualnej z firmą logistyczną?

Przede wszystkim koszt przesyłki negocjowany jest przez samego brokera, który łączy sprzedawców z całego kraju i jest w stanie zapewnić odpowiedni wolumen przesyłek.

Dla firmy logistycznej ten warunek jest kluczowy – atrakcyjne warunki cenowe są dostępne tylko dla sklepów internetowych, obsługujących tysiące zamówień miesięcznie. Na początku Twojej drogi w e-commerce broker będzie więc idealnym rozwiązaniem, bo zaoferujesz klientom szeroki wachlarz firm dostarczających zakupy.

Pamiętaj, że klienci chcą otrzymywać przesyłki szybko i tanio. Jeżeli sprzedajesz produkty z wyższą marżą – dobrym pomysłem jest wliczenie dostawy w cenę produktu. Klienci chętniej kupują, jeśli mają opcję wyboru darmowej dostawy, jak również darmowych zwrotów.

Według raportów Gemius (2022) – 81% kupujących przez internet deklaruje, że najczęściej wybiera dostawę do Paczkomatu Inpost.

Brak atrakcyjnych form dostawy lub ich zbyt wysoki koszt są kolejnymi powodami, bardzo dużej liczby porzuconych koszyków w sklepie internetowym.

Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest przyjazny w użytkowaniu?

Poznaj 2 słowa, które zdefiniują przyszłość Twojego sklepu internetowego – user experience (UX). To wrażenia jakich doświadcza klient podczas robienia zakupów. Tutaj wszystko ma znaczenie:

  • wygląd sklepu,
  • dobrej jakości zdjęcia,
  • właściwe tytuły produktów,
  • opisy produktów zawierające istotne dla klienta informacje,
  • łatwość samego procesu zakupowego, a później dokonania płatności.

Jeżeli Twój klient w procesie zakupowym napotka trudności, jego wizyta zakończy się rezygnacją i wyjściem ze strony. Aby temu zapobiec wykonaj bardzo prostą rzecz, taką, której większość początkujących sprzedawców nie robi: Bądź swoim pierwszym klientem.

Przejdź przez cały proces zakupowy i sprawdź, czy wszystko po drodze jest jasne i zrozumiałe, czy nie ma w tym procesie zbyt dużej liczby kroków do wykonania, które mogą zniechęcać. Przykładem takiej przeszkody może być:

  • zbyt skomplikowany formularz zamówienia,
  • niedziałający przycisk na karcie produktu,
  • niezrozumiały opis produktu,
  • źle wyświetlana karta produktu na urządzeniu mobilnym,
  • brak wyraźnego, jasno opisanego CTA (wezwania do działania np. przycisk „Dodaj do koszyka”)

Koniecznie przeprowadź zakup testowy korzystając ze smartfonu i przekonaj się, czy jest on łatwy i przyjazny. Możesz pójść też o krok dalej i poprosić kogoś ze znajomych lub rodziny o to, aby dokonali zakupu w Twoim sklepie i podzielili się wrażeniami.

Tak proste badanie da Ci wiele odpowiedzi na podstawowe pytania odnośnie funkcjonalności sklepu internetowego oraz szaty graficznej, którą wybrałeś.

Jak sprawdzić czy ktoś odwiedza sklep internetowy?

Jeśli wszystkie z powyższych punktów udało Ci się zrealizować, pomyśl o zbieraniu danych i mierzeniu działań, które wykonujesz w ramach sprzedaży internetowej. Najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie do tego celu Google Analytics. Dodanie kodu śledzącego Analytics umożliwi Ci sprawdzenie m.in liczby odwiedzin, skąd klienci do Ciebie trafiają i z jakich urządzeń korzystają.

W przypadku sklepów internetowych warto włączyć raporty e-commerce, dzięki którym przeanalizujesz zachowania zakupowe Twoich klientów.

Sklep internetowy z modułem statystyk Google Analytics
Moduł Google Analytics po założeniu sklepu internetowego.

Jak promować sklep internetowy?

Ostatnim krokiem jest reklama i budowa widoczności Twojego sklepu w Internecie. Wybór jest spory, począwszy od reklam na Facebooku, reklam na Instagramie, Allegro, reklam Google Ads, a kończąc na usłudze pozycjonowania sklepów internetowych. Najważniejsze, aby określić gdzie są Twoi potencjalni klienci, gdzie się udzielają i dyskutują, co czytają. To właśnie tam powinny wyświetlać się reklamy.

Sklep internetowy i jego promocja w Google, na Facebooku i Allegro
Reklama sklepu internetowego - Youtube, Gmail, remarketing, Google Shopping
Różne kanały marketingowe do promowania sklepu w sieci.

Jedną z ciekawszych reklam w wyszukiwarce są tzw. reklamy produktowe, które wyświetlają od razu zdjęcie produktu wraz z ceną. Nie mniej ważne jest pozycjonowanie sklepu internetowego, bez względu na asortyment.

Reklama Google Ads wyświetlają ofertę sklepu internetowego.
Przykład reklamy produktowej, wyświetlanej na ważną dla nas frazę kluczową w Google.

Pozycjonowanie w odróżnieniu od klasycznej reklamy jest działaniem długofalowym, a efekty tego procesu są widoczne dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach. Warto jednak działania pozycjonujące wpisać w swoją strategię, ponieważ – w odróżnieniu o reklam – treści organiczne zyskują mocno na wiarygodności i zwiększają potencjał sprzedażowy sklepu.

Wydatki na reklamę internetową w branży e-commerce - 2021 rok
Wydatki na reklamę w internecie w 2021 roku – raport IAB

Powyższe kroki to zaledwie początek przygody z e-commerce. Zakładanie sklepu internetowego staje się jednak ważnym i fundamentalnym źródłem dochodów dla coraz większej liczby firm. Nieważne, czy sprzedajesz 5, 10 czy może 10000 produktów – klienci szukają Twojej oferty w internecie. Jeśli Cię w nim nie ma, zyskuje na tym Twoja konkurencja.

Klienci kupują w internecie już wszystko – moda, elektronika, sztuka to najprostsze przykłady, ale coraz więcej „ruchu w interesie” zyskują sklepy z żywnością (zwłaszcza ekologiczną), produktami cyfrowymi tj. ebooki, czy produkty motoryzacyjne.

Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące założenia sklepu internetowego, skontaktuj się z naszymi specjalistami.

Bez względu na etap przygotowań (dopiero myślisz o własnym sklepie? A może już takowy posiadasz?) otrzymasz wsparcie ekspertów, którzy doradzą m.in. jak dobrze wybrać szatę graficzną, skonstruować prawidłowy i zgodny z prawem regulamin, a także jak promować się w sieci.