Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Zakładanie sklepu internetowego krok po kroku – jak stworzyć dochodowy biznes?

Zakładanie sklepu internetowego krok po kroku – jak stworzyć dochodowy biznes?

Ten artykuł przeczytasz w: 10 minut(y)

Chcesz być swoim własnym szefem i poczuć niezależność? A może po prostu szukasz dodatkowego źródła dochodu? Jeśli tak, weź pod uwagę założenie własnego sklepu internetowego. To jedna z najpopularniejszych ścieżek sprzedawców w dzisiejszych czasach, ponieważ z roku na rok rośnie liczba Polaków kupujących w sieci.

Na początku 2022 roku było ich aż 21 mln (raport Digital), czyli o 1,1 mln więcej w porównaniu z rokiem 2021. Jeżeli prowadzisz już sklep stacjonarny, warto pomyśleć o budowaniu stabilnej pozycji poprzez rozwój sprzedaży w Internecie. Dzięki temu Twój biznes będzie oparty na dwóch filarach – offline i online. Tylko wtedy będzie on naprawdę bezpieczny i odporny na trudne sytuacje rynkowe.

Jesteś o krok od założenia własnej działalności? Pamiętaj o właściwym PKD dla sklepu internetowego.

Jeżeli chcesz uruchomić sklep w internecie, ale nie wiesz jeszcze jak zacząć – zamów bezpłatną konsultację. Nasi specjaliści pomogą Ci na każdym etapie i ułatwią start w e-commerce.

Co sprzedawać w internecie?

Jeśli już to wiesz, przejdź do kolejnego kroku. Jeżeli jeszcze nie, możesz już teraz zrobić sobie burzę mózgów i wypisać, co jest Ci naprawdę bliskie oraz jakie są Twoje możliwości.

Może masz wyjątkowe hobby: szyjesz, robisz biżuterię, ozdoby, zabawki, piszesz książki, poradniki lub e-booki? Warto je promować na szerszą skalę poprzez sklep internetowy.

Jeśli bliżej Ci do spraw technicznych, rozejrzyj się za niektórymi rodzajami sprzętu w hurtowniach, z którymi zaczniesz współpracę. Podobnie będzie w przypadku odzieży – dużym ułatwieniem w jej sprzedaży w sieci będzie integracja sklepu online z hurtowniami.

Wartość rynku e-commerce w Polsce - 2021 rok
Wartość rynku e-commerce w Polsce – dane za 2021 rok (źródło – raport Gemius)

Aplikacje i usługi do uruchomienia sklepu internetowego

Na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań do konfiguracji i uruchomienia sklepu w internecie – od gotowych aplikacji do dedykowanych programów tworzonych na indywidualne zlecenie.

Najprostszą metodą jest skorzystanie z rozwiązania w modelu SaaS, dzięki któremu zbudujesz nowoczesny sklep internetowy bez konieczności zatrudniania informatyka lub programisty. Kupując usługę w abonamencie otrzymujesz prosty i łatwy w obsłudze panel do konfiguracji i zarządzania sklepem.

Samo oprogramowanie to jednak nie wszystko!

Koniecznie wybierz łatwy do wymówienia i zapamiętania adres internetowy, czyli domenę, pod którą Twoi klienci odnajdą sklep. Domena nawiązująca do nazwy firmy to dobry pomysł, ale warto też znaleźć wariant domeny, który łączy się z Twoimi produktami oraz ich charakterystyką.

Oprogramowanie, domena… co jeszcze powinien zawierać profesjonalny sklep internetowy?

Przede wszystkim zabezpieczenie w postaci certyfikatu SSL – to usługa, dzięki której obok adresu strony internetowej pojawia się ikona kłódki, gwarantująca szyfrowane połączenie w przeglądarce.

Poznaj wszystkie korzyści z posiadania certyfikatu SSL na stronie internetowej. W e-commerce to praktycznie niezbędny element do prowadzenia sprzedaży.

Ilu Polaków kupuje w internecie?

Jak powinien wyglądać sklep internetowy?

Dlaczego wygląd sklepu jest tak ważny? Dlatego, że to jeden z elementów, które wpływają na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Na zrobienie dobrego wrażenia masz zaledwie kilka sekund. Przestarzały, nieatrakcyjny i niedostosowany do urządzeń mobilnych szablon sklepu odstraszy użytkowników, którzy znajdą Twoją ofertę w sieci.

Szata graficzna w sklepie internetowym powinna być spójna, przejrzysta i czytelna – postaw na ograniczoną paletę kolorów, jednolite tło oraz minimalną liczbę ikon. To co najważniejsze – zdjęcia produktów – musi być wyraźne, wysokiej jakości.

Szata graficzna sklepu internetowego
Przykład szaty graficznej dla sklepu odzieżowego.

Pamiętaj, aby każdy produkt został przez Ciebie odpowiednio opisany. Najlepszym rozwiązaniem jest opracowanie unikalnych, własnych opisów. Przy szerokiej ofercie staje się do dużym wyzwaniem, ale na dłuższą metę będzie to opłacalne.

Obecnym standardem technologicznych, który wykorzystują najlepsze sklepy internetowe jest RWD (ang. Responsive Web Design). Niezależnie od tego czy Twoi klienci korzystają z komputera, tabletu czy smartfona – sklep wyświetla się prawidłowo i umożliwia dokończenie zakupów przez całą dobę i na każdym ekranie.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2021. Gemius dla e-Commerce Polska” już 76% internautów wykorzystuje smartfon w procesie zakupowym. Jednocześnie aż 36% kupujących mobilnie narzeka na niedopasowanie witryny e-sklepu do urządzeń mobilnych. Jeszcze przed projektowaniem sklepu postaw na przejrzystą i czytelną szatę graficzną, która ułatwi przyszłym klientom nawigację po ofercie.

Czy regulamin w sklepie internetowym jest konieczny?

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się ze spełnieniem kilku wymogów formalnych. Koniecznie przygotuj regulaminu sklepu, w którym zawarte będą zarówno Twoje obowiązki jako sprzedawcy, jak również prawa przysługujące konsumentom.

Nie zapominaj o RODO. Będąc właścicielem sklepu internetowego stajesz się również administratorem danych osobowych. Klienci w procesie zakupowym pozostawiają wrażliwe dane, które jesteś zobowiązany chronić. Tworzenie i aktualizowanie regulaminu zakupów to fundament Twojej działalności – nie traktuj więc tego tematu jako trzeciorzędny.

Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie go napisać, warto zwrócić się z tym do profesjonalistów. Pamiętaj o tym, że regulaminy udostępnione na innych serwisach objęte są prawami autorskimi i nie można ich swobodnie wykorzystywać.

Regulaminów nie warto kopiować również z innego względu – większość z nich dostosowana jest do rodzaju branży, asortymentu oraz typu działalności. Podmiana nazwy firmy w tekście nie spowoduje, że ten sam regulamin będzie odpowiedni również dla Ciebie!

Chcesz dowiedzieć się więcej o regulaminach dla branży e-commerce? Zapoznaj się z opcją Rzetelnego Regulaminu.

Istotnym elementem jest również posiadanie formularza odstąpienia od umowy oraz formularza reklamacyjnego. Dodatkowo w sklepie internetowym powinna być jasno opisana polityka zwrotów i reklamacji, a także polityka prywatności i plików cookies.

Jakie płatności w sklepie internetowym są ważne?

Jeśli chcesz prowadzić profesjonalny sklep internetowy, zastanów się jakie formy płatności preferuje Twoja grupa klientów. W obecnej chwili istnieje wielu operatorów płatności elektronicznych, oferujących dogodne rozwiązania tj.:

  • standardowy przelew,
  • płatność kartami
  • płatności mobilne,
  • systemy ratalne,
  • odroczone płatności.

Te ostatnie w żadnym stopniu nie powodują utraty płynności finansowej Twojej firmy, gdyż kwestie uzyskania należności od klienta przenoszone jest bezpośrednio na operatora płatności.

Wybierając operatora płatności w swoim sklepie internetowym pamiętaj o 2 kwestiach:

  • rozpoznawalności marki,
  • dostępnych metodach na opłacanie zakupów.

Jeżeli, którejś z opcji (np. przelew pay-by-link – w formie automatycznego przekierowania do systemu e-bankowości) zabraknie przy składaniu zamówienia, użytkownik wybierze ofertę konkurencji.

Coraz większą rolę w branży e-commerce pełnią mobilne płatności elektronicznej. Jedną z najszybciej rosnących i innowacyjnych form opłacania zamówień w polskich e-sklepach jest BLIK.

Dobrym rozwiązaniem dla Twojego biznesu online będzie wybór operatora, który cieszy się zaufaniem klientów sklepów internetowych i oferuje najpopularniejsze metody płatności (BLIK, przelewy online, karty płatnicze). Liderem pod względem korzystania z serwisów płatności jest PayU (raport Gemius, 2021).

Jak obsługiwać logistykę w sklepie internetowym?

Wybranie odpowiednich firm, które będą dostarczały zamówione produkty jest również ważnym elementem, wpływającym na zadowolenie kupującego.

Każdy chciałby bowiem otrzymać zamówiony produkt jak najszybciej i oczywiście przy niskiej cenie za przesyłkę. Jedno i drugie można już dzisiaj połączyć korzystając z brokerów usług kurierskich.

Czym to się różni od klasycznej umowy indywidualnej z firmą logistyczną? Przede wszystkim koszt przesyłki negocjowany jest przez samego brokera, który łączy sprzedawców z całego kraju i jest w stanie zapewnić odpowiedni wolumen przesyłek.

Dla firmy logistycznej ten warunek jest kluczowy – atrakcyjne warunki cenowe są dostępne tylko dla sklepów internetowych, obsługujących tysiące zamówień miesięcznie. Na początku Twojej drogi w e-commerce broker będzie więc idealnym rozwiązaniem, bo zaoferujesz klientom szeroki wachlarz firm dostarczających zakupy.

Pamiętaj, że klienci chcą otrzymywać przesyłki szybko i tanio. Jeżeli sprzedajesz produkty z wyższą marżą – dobrym pomysłem jest wliczenie dostawy w cenę produktu. Klienci chętniej kupują jeśli mają opcję wyboru darmowej dostawy, jak również darmowych zwrotów.

Według raportów Gemius (2021) – 77% kupujących przez internet deklaruje, że najczęściej wybiera dostawę do Paczkomatu Inpost.

Brak atrakcyjnych form dostawy lub ich zbyt wysoki koszt są kolejnymi powodami, bardzo dużej liczby porzuconych koszyków w sklepie internetowym.

Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest przyjazny w użytkowaniu?

Poznaj 2 słowa, które zdefiniują przyszłość Twojego sklepu internetowego – user experience (UX). To wrażenia jakich doświadcza klient podczas robienia zakupów. Tutaj wszystko ma znaczenie:

  • wygląd sklepu,
  • dobrej jakości zdjęcia,
  • właściwe tytuły produktów,
  • opisy produktów zawierające istotne dla klienta informacje,
  • łatwość samego procesu zakupowego, a później dokonania płatności.

Jeżeli Twój klient w procesie zakupowym napotka trudności, jego wizyta zakończy się rezygnacją i wyjściem ze strony. Aby temu zapobiec wykonaj bardzo prostą rzecz, taką, której większość początkujących sprzedawców nie robi: Bądź swoim pierwszym klientem.

Przejdź przez cały proces zakupowy i sprawdź, czy wszystko po drodze jest jasne i zrozumiałe, czy nie ma w tym procesie zbyt dużej liczby kroków do wykonania, które mogą zniechęcać. Przykładem takiej przeszkody może być:

  • zbyt skomplikowany formularz zamówienia,
  • niedziałający przycisk na karcie produktu,
  • niezrozumiały opis produktu,
  • źle wyświetlana karta produktu na urządzeniu mobilnym,
  • brak wyraźnego, jasno opisanego CTA (wezwania do działania np. przycisk „Dodaj do koszyka”)

Koniecznie przeprowadź zakup testowy korzystając ze smartfonu i przekonaj się, czy jest on łatwy i przyjazny. Możesz pójść też o krok dalej i poprosić kogoś ze znajomych lub rodziny o to, aby dokonali zakupu w Twoim sklepie i podzielili się wrażeniami. Tak proste badanie da Ci wiele odpowiedzi na podstawowe pytania odnośnie funkcjonalności sklepu internetowego oraz szaty graficznej, którą wybrałeś.

Jak sprawdzić ruch w sklepie internetowym?

Jeśli wszystkie z powyższych punktów udało Ci się zrealizować, pomyśl o zbieraniu danych i mierzeniu działań, które wykonujesz w ramach sprzedaży internetowej. Najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie do tego celu Google Analytics. Dodanie kodu śledzącego Analytics umożliwi Ci sprawdzenie m.in liczby odwiedzin, skąd klienci do Ciebie trafiają i z jakich urządzeń korzystają. W przypadku sklepów internetowych warto włączyć raporty e-commerce, dzięki którym przeanalizujesz zachowania zakupowe Twoich klientów.

Sklep internetowy z modułem statystyk Google Analytics

Jak promować sklep internetowy?

Ostatnim krokiem jest reklama i budowa widoczności Twojego sklepu w Internecie. Wybór jest spory, począwszy od reklam na Facebooku, reklam na Instagramie, Allegro, reklam Google Ads, a kończąc na usłudze pozycjonowania sklepów internetowych. Najważniejsze, aby określić gdzie są Twoi potencjalni klienci, gdzie się udzielają i dyskutują, co czytają. To właśnie tam powinny wyświetlać się reklamy.

Sklep internetowy i jego promocja w Google, na Facebooku i Allegro
Reklama sklepu internetowego - Youtube, Gmail, remarketing, Google Shopping

Jedną z ciekawszych reklam w wyszukiwarce są tzw. reklamy produktowe, które wyświetlają od razu zdjęcie produktu wraz z ceną. Nie mniej ważne jest pozycjonowanie sklepu internetowego, bez względu na asortyment.

Pozycjonowanie w odróżnieniu od klasycznej reklamy jest działaniem długofalowym, a efekty tego procesu są widoczne dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach. Warto jednak działania pozycjonujące wpisać w swoją strategię, ponieważ – w odróżnieniu o reklam – treści organiczne zyskują mocno na wiarygodności i zwiększają potencjał sprzedażowy sklepu.

Wydatki na reklamę internetową w branży e-commerce - 2021 rok
Wydatki na reklamę w internecie w 2021 roku – raport IAB

Powyższe kroki to zaledwie początek przygody z e-commerce. Własny sklep internetowy staje się jednak ważnym i fundamentalnym źródłem dochodów. Nieważne, czy sprzedajesz 5, 10 czy może 10000 produktów – klienci szukają Twojej oferty w internecie. Jeśli Cię w nim nie ma, zyskuje na tym Twoja konkurencja.

Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące założenia sklepu internetowego, skontaktuj się z naszymi specjalistami.

Bez względu na etap przygotowań (dopiero myślisz o własnym sklepie? A może już takowy posiadasz?) otrzymasz wsparcie ekspertów, którzy doradzą m.in. jak dobrze wybrać szatę graficzną, skonstruować prawidłowy i zgodny z prawem regulamin, a także jak promować się w sieci.