Dla firm

Polecane benefity pozapłacowe – jak dodatkowo wynagrodzić pracownika?

Okres pandemii i przewidywanego spowolnienia gospodarczego postawił przed wieloma przedsiębiorstwami pytanie czy firmy powinny wdrażać i utrzymywać dodatki pozapłacowe dla swoich pracowników. Mimo, że okres lockdownu wpłynął negatywnie na sytuację finansową średnio 6 na 10 przedsiębiorstw, to jednak ponad 80% polskich firm udostępnia benefity pozapłacowe, a co drugi przedsiębiorca planuje zwiększyć pakiet dodatków pozapłacowych dla przyszłych i bieżących pracowników*.

Benefity pracownicze pełnią ważną rolę w kształtowaniu motywacji zespołu, aczkolwiek ze względu na warunki pandemii ich zakres został mocno ograniczony. Coraz większe znaczenie zyskują dodatki związane z e-usługami, które pracownik może wykorzystać z wybrany przez siebie sposób. Które z nich warto rozważyć przy opracowywaniu lub modyfikacji oferty pozapłacowej?

*źródło: Raport Nationale-Nederlanden: Benefity pracownicze w dobie pandemii

Czy e-usługa jest popularnym benefitem pozapłacowym?

Wraz z rozwojem popularności pracy zdalnej w Polsce wzrosło również zainteresowanie e-usługami, dostarczanymi cyfrowo bezpośrednio do właściciela e-karty. Rok 2020 był dla sklepów e-commerce i platform streamingowych okresem dynamicznego wzrostu i wszystko wskazuje na to, że także po pandemii Polacy z chęcią będą sięgać po tego typu usługi. Z tego względu e-karty to nowoczesny i coraz częściej stosowany przez pracodawców benefit wynagradzania swoich pracowników. Jakie benefity pracownicze w formie e-usług warto wdrożyć w firmie?

Karta podarunkowa Allegro – zakupy online

Karta podarunkowa Allegro w formie kodu elektronicznego to łatwy do dystrybucji benefit, dzięki któremu pracownicy zrobią zakupy na najpopularniejszej w Polsce platformie e-commerce – Allegro. Do wyboru są 3 wartości kart podarunkowych:

Ich największą zaletą z punktu widzenia pracodawcy jest łatwe zamówienie i prosta dystrybucja kart wśród pracowników. Wystarczy przesłać elektroniczny kod e-karty Allegro na email pracownika. Karta podarunkowa Allegro sprawdzi się nie tylko jako dodatek świąteczny, czy element premii motywacyjnej, ale również jako atrakcyjna nagroda w wewnętrznych konkursach sprzedażowych np. w Dziale Obsługi Klienta (BOK). Sprawdź, jak działa karta podarunkowa Allegro.

Konto premium na CDA.pl – filmy i seriale online

CDA Premium to serwis streamingowy, na którym znajdują się zarówno najlepsze kinowe hity, jak i nowości ze świata filmu i seriali. Dostęp do konta premium na CDA.pl jako dodatek pozapłacowy to nie tylko atrakcyjny sposób zadbania o work-life balance pracowników, ale również oryginalny pomysł na wyróżnienie ofert pracy przedsiębiorstwa na tle konkurencji. Kod na aktywację konta premium w CDA.pl można przekazać elektronicznie np. wysyłając na email pracownika. Do wyboru są 2 warianty długości okresu premium:

E-karta Empik – odkrywaj i rozwijaj pasje pracowników

Platforma Empik to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na polskim rynku. Pomaga pracownikom w rozwoju swoich pasji m.in. dzięki dostępowi do tysięcy książek, e-booków, audiobooków oraz gie. E-karta Empik jest wykorzystywana nie tylko jako element nagrody dla pracownika czy jako forma premii motywacyjnej, ale również jako prezent rocznicowy czy niespodzianka urodzinowa dla członka zespołu. E-kartę Empik, jako kod elektroniczny, można zamówić w 4 wariantach:

Spotify Premium – spersonalizowane playlisty i wysoka jakość muzyki

Nikomu nie trzeba tłumaczyć jak ulubiona muzyka wpływa na produktywność i nastrój w miejscu pracy. Spotify Premium to niewątpliwie jeden z hitów oferty dodatków pozapłacowych w 2021 roku, który zaczyna być standardem benefitów pracowniczych (zaraz obok karty sportowej, czy kawy dostępnej w pracowniczej kuchni).

Spotify Premium zapewnia dostęp do najlepszej muzyki o wysokiej jakości dźwięku, a dzięki inteligentnym algorytmom dopasowuje muzykę do preferencji słuchacza. Kod elektroniczny można z łatwością zamówić oraz rozdysponować wśród pracowników za pośrednictwem poczty email. Spotify Premium dostępne jest w wariantach:

Tidal Premium – najlepsza muzyka na smartfonie, tablecie i komputerze

Tidal Premium to druga, po Spotify, najpopularniejsza platforma muzyczna w Polsce. Choć mniej znana, to nie ustępuje swojemu konkurentowi zakresem oferty audio. Na użytkowników Tidal Premium czekają tysiące utworów muzycznych, spersonalizowane playlisty i podcasty. Kod elektroniczny na Tidal Premium można z powodzeniem przesłać pracownikowi za pomocą poczty email, a dostępny jest w dwóch okresach:

Prenumerata Gazety Wyborczej – najlepsze artykuły, publicystyka i ekskluzywne materiały branżowe

Prenumerata publicystki już na dobre zagościła wśród polskich przedsiębiorców. Niemal w każdym lobby czy pomieszczeniu socjalnym pracownicy mogą znaleźć wydania popularnych dzienników, gazet i magazynów branżowych. Dostęp do wyselekcjonowanej publicystyki to również dobry pomysł, aby zapewnić pracownikom źródło wiedzy o branży, w której działa Twoja firma.

W okresie pandemii dostęp do prasy papierowej w biurze stał się utrudniony. Z pomocą jednak przychodzi cyfrowa prenumerata Gazety Wyborczej, która oprócz głównego wydania oferuje dostęp do wielu popularnych magazynów i tysięcy ekskluzywnych materiałów z takich dziedzin jak biznes, ekonomia, nowe technologie, prawo, kultura, rozrywka. Dostępne są dwa warianty prenumeraty:

Xbox Game Pass – najlepsze gry na konsole i komputery PC

Xbox Game Pass to z pozoru nieoczywista propozycja benefitu pozapłacowego, jednak coraz częściej spotyka wśród firm IT i w zespołach charakteryzujących się niską średnią wieku. Zwłaszcza w okresie pracy zdalnej, gdy możliwości przebywania w biurach są mniejsze niż kiedyś. Xbox Game Pass to popularna usługa, w której najważniejszy jest dostęp do ulubionych gier w formie abonamentu.

Jakie są dostępne warianty usług Xbox?

Xbox Live (karta przedpłacona) – jest to e-karta w formie kodu elektronicznego. Innymi słowy jest to waluta dla graczy, którą można wydać na platformie Xbox na zakup gier lub dodatków, które urozmaicają rozgrywkę. Jest dostępna w wariantach:

Xbox Game Passjest to cyfrowa przepustka dostępu do ponad 100 najlepszych gier. W zależności od tego jaki sprzęt posiada pracownik – benefit ten może być przeznaczony na konsolę Xbox, na komputer lub na obie platformy. Długość ważności subskrypcji Xbox Games Pass wynosi 3 miesiące lub 6 miesięcy.

Xbox Live Gold – dodatek umożliwia przechodzenie gier wraz z przyjaciółmi np. współpracownikami. Xbox live Gold to również 4 darmowe propozycje gier wybieranych przez Microsoft w każdym miesiącu.

PlayStation – najlepsze gry na konsole oraz globalna społeczność graczy

W firmowej propozycji benefitów pracowniczych nie może zabraknąć pozycji dla fanów konsoli PlayStation. Analogicznie jak przy Xboksie, dodatek w formie karty sprawdzi się doskonale w młodych zespołach np. w branży rozwoju usług i nowych technologii, IT, ale też działach BOK czy zespołach developerskich. Benefit w formie subskrypcji PlayStation to dobre rozwiązanie, które możesz połączyć z wymienioną wyżej usługą Xbox Game Pass (w ten sposób zapewnisz różnorodność). Warto wspomnieć, że same usługi Playstation różnią się od siebie.

PlayStation ® Network – uzupełnienie portfela – jest to kod elektroniczny na doładowanie wirtualnego portfela gracza. Dzięki zwiększeniu środków pracownik może zakupić dodatkowe gry lub elementy wyposażenia, które zwiększą atrakcyjność rozgrywki. Uzupełnienie portfela w PlayStation ® Network dostępne jest w 3 wariantach, które można z powodzeniem przekazać mailem w formie vouchera pracownikom:

Sony PlayStation ® Plus – użytkownik może dzięki tej wersji rozszerzyć listę o dwie gry na konsolę PS4, które są dołączane co miesiąc. Dodatkowo uzyska dostęp do rozgrywek online. Posiadacze Sony PlayStation® Plus otrzymują również dostęp do atrakcyjnych rabatów oraz najnowszych kinowych hitów na platformie VOD Sony (PlayStation Plus Video Pass). Benefit w formie dostępu do usługi Sony PlayStation ® Plus można przekazać mailem w formie kodu elektronicznego. Dostępne są dwa warianty:

home.pl wspiera firmy, szukające benefitów pozapłacowych, które warto wdrożyć w formie dodatków pozapłacowych w 2021 roku

Czym jest kultura wdzięczności?

W wielu polskich firmach funkcjonujący system zarządzania wciąż nie wspiera kultury wdzięczności. Pracodawcy często wychodzą z założenia, że sukces zleconego zadania czy projektu, niezależnie od włożonego wysiłku, leży w gestii obowiązków pracownika. Jak wynika z raportu Indeks Doceniania 2019 jedynie 28% pracowników uważa, że w ich firmach promowana jest kultura doceniania. Co warto podkreślić, przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym częściej stosują politykę doceniania pracowników (38%), niż firmy z kapitałem polskim (26%). 

Podejście polskich przedsiębiorstw jednak coraz częściej ewoluuje. Dzięki temu do polityki zarządzania zespołem coraz częściej dołączają elementy kultury wdzięczności. Nie można się temu dziwić – 97% pracowników chciałoby zostać doceniona poprzez gratyfikację finansową (np. premię lub e-kartę prepaid), a 88% liczy na zwykłe dziękuję 🙂 Aż 85% chciałoby otrzymać informację zwrotną „dobra robota” po zakończeniu zadania.

Sposób zarządzania zespołem i stosowana polityka nagradzania ma niepodważalny wpływ na motywację oraz lojalność pracowników. Kultura wdzięczności (zarówno ta wynikająca z oferty dostępnych dodatków pozapłacowych, jak i ta tworzona przez kadrę zarządzającą) staje się jednym z głównych trendów nowoczesnego podejścia do motywowania zespołów w polskich przedsiębiorstwach.

Jak benefity pozapłacowe wpływają na motywację pracowników?

Docenianie pracowników odgrywa kluczową rolę w utrzymywaniu wysokiej motywacji zespołu. Jak wynika z raportu Indeks Doceniania 2019 pracownicy, którzy są doceniani w pracy:

  • mają więcej energii do pracy (61% vs. 23% niedocenianych pracowników)
  • czują satysfakcję z wykonywanych zadań (73% vs. 32% niedocenianych pracowników)
  • angażują się w powierzone zadania (93% vs. 86% niedocenianych pracowników)
  • czują, że ich praca jest ważna (70% vs. 44% niedocenianych pracowników)
  • czują się szczęśliwi w pracy (70% vs. 16% niedocenianych pracowników)

Czy benefity pozapłacowe wspierają procesy rekrutacyjne?

Co równie istotne, dodatki pozapłacowe nie wpływają wyłącznie na motywację pracowników, ale są również istotnym elementem konkurencyjności w zakresie pozyskiwania z rynku nowych talentów. Aż 69% pracowników poleciłoby pracę w firmie, w której czują się doceniani. W kontrze jest zaledwie 12% pracowników, którzy nie są doceniani w swoich organizacjach. Docenieni pracownicy to również najlepsi ambasadorzy firmowej marki, budujący pozytywny Employer Branding przedsiębiorstwa na rynku.

Dodatki pozapłacowe są nieocenionym narzędziem wspierającym procesy rekrutacyjne. Daje się to zauważyć zwłaszcza w bieżącym okresie, gdy rynek pracodawcy znów zaczyna przechodzić w rynek pracownika. Po ponad roku zamknięcia gospodarki, podczas którego firmy podchodziły ostrożnie do nowych rekrutacji, znów stawiają na rozwój i zaczynają rywalizować o pozyskiwanie utalentowanych pracowników. Jak przyciągnąć najlepszych specjalistów z rynku w warunkach wysokiej konkurencyjności ofert pracy? Jednym ze sposobów jest zagwarantowanie dodatków pozapłacowych, których nie posiada konkurencja.

Czy polskie firmy stosują benefity pozapłacowe?

Blisko 80% polskich firm oferuje swoim pracownikom benefity pozapłacowe, a blisko połowa przedsiębiorstw rozważa zwiększenie zakresu dodatków, aby zwiększyć motywację i zachować konkurencyjność względem rynku. W samym 2018 roku polskie przedsiębiorstwa zainwestowały w dodatki pracownicze ponad 12,2 miliarda złotych. Aktualnie najczęściej oferowanymi benefitami pozapłacowymi w polskich firmach są:

Benefity pozapłacowe stosowane w polskich przedsiębiorstwach w 2020 roku. Opracowanie własne na podstawie raportu Nationale-Nederlanden: Benefity pracownicze w dobie pandemii
Benefity pozapłacowe stosowane w polskich przedsiębiorstwach w 2020 roku. Opracowanie własne na podstawie raportu Nationale-Nederlanden: Benefity pracownicze w dobie pandemii
  • Grupowe ubezpieczenie na życie – 61%
  • Szkolenia zawodowe lub rozwojowe – 49%
  • Możliwość pracy zdalnej – 43%
  • Samochód służbowy (również do celów prywatnych) – 37%
  • Bony podarunkowe i okolicznościowe30%
  • Prywatna opieka medyczna – 25%
  • Karty sportowe – 21%
  • Karty paliwowe – 15%
  • Benefity dla rodziców pracujących zdalnie – 8%
  • Inne – 3%

Jak pandemia wpłynęła na znaczenie dodatków pozapłacowych?

Okres pandemii zmienił podejście do poszczególnych benefitów pracowniczych. Dodatki, które wg ankietowanych pracowników najbardziej zyskały na znaczeniu to:

Wzrost popularności tych udogodnień podczas pandemii nie dziwi. Praca zdalna jest jednym z najpopularniejszych obecnie benefitów pozapłacowych. Wynika to nie tylko z bezpieczeństwa, ale także z braku konieczności dojazdów do biura, czy większej elastyczności łączenia pracy z życiem osobistym. Dodatkowo pracownicy zaczęli kłaść większy nacisk na zdrowie swoje i bliskich, co wyraża się m.in. większym zainteresowaniem prywatną opieką medyczną czy firmowym ubezpieczeniem na życie. Warto zauważyć również wzrost zainteresowania bonami podarunkowymi, np. e-kartami Allegro.

Z drugiej strony benefity, które najbardziej straciły na znaczeniu podczas lockdownu to karty sportowe (45%) oraz szkolenia zawodowe/ rozwojowe (30%). Jest to wynikiem m.in. zamknięcia branży fitness, czy utrudnionym dostępem do szkoleń stacjonarnych.

Sprawdź także:

home.pl wspiera rozwój firm w Internecie

home.pl jest największym w Polsce dostawcą usług internetowych dla klientów biznesowych i indywidualnych. Jako członek globalnej grupy United Internet firma jest liderem branży również w Europie.

#wspieramyrozwójfirm