Podpis elektroniczny to usługa, która jest na wyposażeniu w coraz większej liczbie przedsiębiorstw. Wciąż jednak tysiące firm w całej Polsce waha się nad wprowadzeniem tej technologii w codziennym obiegu dokumentów m.in. przez niską świadomość prawną. Sytuacja ta zmieni się diametralnie w ciągu kilku najbliższych lat. Sprawdź, w których branżach e-podpis stanie się niezbędny już w 2022 roku.
Kto korzysta z podpisu elektronicznego?
Według danych z 2021 roku, kwalifikowanego podpisu elektronicznego aktualnie używa 22% przedstawicieli sektora MŚP:
- 22% średnich firm,
- 18% małych firm,
- 29% mikroprzedsiębiorców.
Sprawdź, dlaczego warto dysponować mobilnym podpisem elektronicznym.
Powyższe statystyki będą rosnąć. Już w tym roku co czwarta, a do roku 2025 co trzecia firma planuje wdrożenie podpisu elektronicznego. Co jest tego powodem? Głównym czynnikiem tej zmiany jest regularne zasilanie rynku młodymi przedsiębiorcami, którzy w znacznej mierze opierają swoją działalność o cyfryzację.
Zgodnie z raportem EFL (Europejski Fundusz Leasingowy) w najbliższych latach cyfrowy podpis zamierza wprowadzić:
- 31% firm zarządzanych przez pokolenia Z i Y,
- 25% firm zarządzanych przez pokolenie X,
- 22% firm zarządzanych przez pokolenie BB.
Wdrażanie cyfrowych rozwiązań w biznesie nie dotyczy tylko młodych przedsiębiorców. W ciągu 3 lat 48% przedstawicieli pokolenia Baby Boomers planuje zainwestować w e-podpis. Jest to uwarunkowane potrzebami klientów, którym zależy na:
- szybkiej obsłudze,
- należytemu poziomowi zabezpieczeń,
- współpracy online.
Jakie zmiany wprowadzi Ministerstwo Finansów w 2024 roku?
Kolejne miesiące będą dla wielu firm bardzo ważne. Wynika to bowiem z wprowadzanych systematycznie zmian przez Ministerstwo Finansów, zwłaszcza w zakresie fakturowania. Do końca 2023 roku przedsiębiorcy mogą korzystać z trzech metod:
- klasycznie – papierowo,
- elektronicznie,
- za pomocą Krajowego Systemu e-Faktury (nowość od 1 stycznia 2022).
Od 1 stycznia 2024 roku e-fakturowanie przez e-Faktury stanie się obligatoryjne. Oznacza to, że podpisywanie faktur będzie odbywać się jedynie drogą elektroniczną.
Ministerstwo Finansów podkreśla zalety takiego rozwiązania, m. in:
- szybszy zwrot VAT,
- szybsza obsługa dokumentacji,
- gwarancja najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Czym jest platforma e-Doręczenia?
Oprócz działających już e-Faktur Ministerstwo Finansów szykuje usługę e-Doręczeń. Sprawdź, kto będzie miał obowiązek korzystania z nowej platformy:
Podmioty publiczne
- organy administracji rządowej i jednostki budżetowe obsługujące zawody zaufania publicznego (od 5 lipca 2022),
- NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i ochrony prawa (od 5 lipca 2022),
- uczelnie wyższe (od 1 stycznia 2023),
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki (od 1 stycznia 2024),
- wszystkie podmioty publiczne (od 1 stycznia 2025),
- sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania (od 1 października 2029).
Podmioty niepubliczne
- podmioty mające wpis w KRS (od 5 lipca 2022),
- podmioty mające wpis w CEIDG (od 30 września 2026),
Jeśli podmiot niepubliczny uzyskał wpis w KRS przed 5 lipca 2022, to ma obowiązek utworzyć adres do e-Doręczeń do 1 października 2022.
Kiedy kupić podpis elektroniczny dla firmy?
Na 2022 rok jest zaplanowanych wiele zmian. Niektóre z nich już mają miejsce, inne z kolei planowane są na kolejne miesiące. Mimo, że w niektórych obszarach e-podpis jeszcze przez jakiś czas nie będzie obowiązkowy, to warto już teraz przemyśleć tę inwestycję. Dzięki temu przyzwyczaisz się do nowej metody podpisywania dokumentów i przejdziesz przez transformację cyfrową bez dodatkowych zmartwień. Pamiętaj, że coraz więcej klientów oczekuje najwyższego poziomu zabezpieczenia dokumentów i ceni sobie szybkość obsługi. A e-podpis gwarantuje i jedno i drugie.
Gdzie kupić podpis elektroniczny?
Jeśli szukasz bezpiecznego i wygodnego podpisu elektronicznego, wybierz Mobilny Podpis Elektroniczny SimplySign w home.pl. Do podpisywania dokumentów nie potrzebujesz dodatkowego czytnika, ani karty kryptograficznej. Wystarczy mobilna aplikacja na smartfonie lub program zainstalowany na komputerze.
Aby kupić e-podpis SimplySign:
- Wejdź na stronę home.pl i zamów oraz opłać SimplySign: Mobilny Podpis Elektroniczny;
- Po zaksięgowaniu środków otrzymasz elektroniczny kod aktywacyjny wraz z instrukcją dalszego postępowania;
- Zdecyduj, czy potrzebujesz certyfikatu podstawowego czy z rozszerzonymi danymi np. informacją o firmie/ instytucji publicznej i wygeneruj potrzebne dokumenty;
- Skontaktuj się z Punktem Potwierdzania Tożsamości, np. eSIGN i umów się na wizytę, zabierz wygenerowane dokumenty i dowód tożsamości lub inny, równoważny dokument (oraz fakturę zakupu certyfikatu w home.pl, aby uzyskać specjalną zniżkę na weryfikację tożsamości w eSIGN);
- Potwierdź tożsamość w punkcie i otrzymaj certyfikat podpisu kwalifikowanego.