Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Zlecenia na wykonanie strony internetowej – o czym warto wiedzieć przed wyborem wykonawcy?

Zlecenia na wykonanie strony internetowej – o czym warto wiedzieć przed wyborem wykonawcy?

Szukasz ofert na budowę strony internetowej i przeglądasz grupy na Facebooku lub inne serwisy w poszukiwaniu ochotników? Zatrzymaj się na chwilę i zapoznaj z kilkoma wskazówkami, które ułatwią Ci wybór, a nawet sprawią, że projekt strony powstanie szybciej niż myślisz. Zlecenie na stronę WWW to nie temat na kwadrans, ponieważ od tego zależy nie tylko jej wygląd, ale i funkcjonalność.

Co jest potrzebne do strony internetowej?

Niemal każdy odpowie Ci w tym miejscu, że hosting i domena. I jest to racja, bo bez tych 2 elementów nie możesz posiadać strony w internecie. Dla przypomnienia:

  • domena to adres, pod którym wyświetla się strona internetowa,
  • hosting to wirtualna przestrzeń na pliki strony WWW, do której przypisujesz/przekierowujesz domenę.

W większości przypadków wykonawcy strony WWW oferują w usłudze dodatkowo obie usługi (informując o pakiecie), aczkolwiek nie jest to optymalne rozwiązanie. Przede wszystkim pamiętaj, że hosting i domenę warto mieć na własność – zarejestruj je samodzielnie na dane firmowe, skonfiguruj własny login i hasło do panelu zarządzania. Dzięki temu będziesz w 100% właścicielem obu usług do obsługi docelowej strony.

W sytuacji, gdy taki pakiet oferuje zewnętrzny wykonawca niewykluczone, że zarejestruje on domenę oraz hosting na siebie. Oznaczać to będzie w przyszłości poważne komplikacje m.in. brak praw do zarządzania stroną jeżeli umowa między stronami wygaśnie.

Przed zleceniem tworzenia strony WWW musisz się jeszcze przygotować merytorycznie. Zadbaj o materiały graficzne tj. logo lub zdjęcia Twojej firmy i produktów, które oferujesz. Każdy element będzie bardzo ważny, bo podpowie wykonawcy jak powinien wyglądać projekt. Zainspiruj się już gotowymi przykładami w sieci tj. strony internetowe Twojej konkurencji.

Czy można samemu zrobić stronę internetową?

Tak, potrzebna jest do tego minimalna wiedza w zakresie korzystania z internetu i wyglądu stron internetowych. Czas potrzebny na zrobienie strony bywa różny – od kilku tygodni do kilkudziesięciu minut – i zależy nie tylko od posiadanych umiejętności, ale także skali. Im więcej podstron, elementów i treści, tym więcej czasu spędzisz nad ich prawidłowym ustawieniem. Dzisiaj nie potrzebujesz już znajomości kodowania, bo najpopularniejsze rozwiązania na rynku oferują gotowe edytory z metodą „drag & drop”. Do najczęściej używanych należą:

  • WordPress wraz z wtyczkami typu page builder do budowy stron – najpopularniejsze oprogramowanie CMS na rynku, które umożliwia budowę strony o dowolnym przeznaczeniu – od prostego bloga po sklep internetowy. Do jego obsługi potrzebujesz hostingu.
  • Kreatory stron internetowych – proste, funkcjonalne narzędzia z gotowymi szablonami, które służą do przeciągania i dodawania gotowych modułów tj. formularz, galeria i wiele więcej. To najczęściej osobna usługa. Sprawdź przykład kreatora stron w home.pl:

Jakie korzyści daje strona internetowa?

XXI wiek to błyskawiczny rozwój mediów społecznościowych. Można więc zadać pytanie – po co firmie strona WWW, jeżeli jest opcja w postaci kont na Facebooku, Instagramie czy Tik-Toku? Pamiętaj, że w przypadku profili social media ich faktycznym właścicielem jest dany serwis. Co za tym idzie – może on w dowolnej chwili usunąć daną stronę, post lub materiał uznając go za niezgodny z regulaminem.

Każda firma, a nawet osoba fizyczna korzysta z social mediów na zasadzie „usługi prowadzenia profilu”, ale nigdy nie będzie ona jego posiadaczem. Strony internetowe to zupełnie inna kategoria treści – za publikację, pliki i działanie strony jesteś odpowiedzialny Ty. Jedyne co musisz respektować to regulamin usługodawcy hostingu. To, co zamierzasz opublikować ma jednak drugorzędne znaczenie (o ile nie łamie polskiego prawa). Reasumując, własna strona WWW to:

  • większa niezależność – Twoja firma posiada własne miejsce w sieci. Masz pełną kontrolę nad tym, jak wygląda strona WWW i co jest na niej publikowane.
  • profesjonalny wizerunek – użytkownicy chcący skorzystać z Twoich usług sprawdzą w wyszukiwarce Google, czy Twoja firma jest dostępna. Obecność w sieci wzbudza zaufanie.
  • bezpieczeństwo – strona WWW to doskonałe zabezpieczenie przed nieprzewidzianymi sytuacjami w social media tj. globalna awaria Facebooka i Instagrama 4 października 2021 roku.
  • główny lub dodatkowy kanał sprzedaży Twoich usług – dzięki formularzom, mechanizmom koszyka i integracji z e-płatnościami staje się Twoim fundamentem do pozyskiwania klientów oraz budowania z nimi relacji.

Komu zlecić budowę strony WWW?

Decydując się na złożenie zamówienia strony internetowej musisz przeanalizować, którego wykonawcę wybrać. Nie tylko pod względem ceny, ale również formy prowadzenia samej działalności. Każda z tych opcji może być tak samo dobra, ale na etapie szczegółów pojawią się rzeczy, które będą dla Ciebie kluczowe przy tym wyborze. Kto dzisiaj tworzy strony internetowe:

  • Webdeveloper – to doświadczony twórca stron WWW, który zajmuje się tym zawodowo. Na co dzień współpracuje z innymi osobami, które wpływają na wygląd powstających serwisów tj. UX designer, copywriter, czy grafik.
  • Freelancer – to osoba, która oferuje budowę stron WWW i posiada kompleksową wiedzę w tym zakresie – zadba o wygląd stron, działanie, doda . W przypadku freelancera nie musi to być jednak podstawowe zajęcie.
  • Agencja reklamowa – to zespoły specjalistów, którzy posiadają doświadczenie w budowaniu stron internetowych i oferują szereg dodatkowych możliwości tj. opieka nad aktualizacją treści, rozbudowa serwisu w późniejszym etapie, czy zabezpieczanie aplikacji.

Na co zwrócić uwagę przed wyborem wykonawcy strony WWW?

Wybór wykonawcy powinien być podyktowany nie tylko ceną wyjściową projektu. Co więcej, gotowe pakiety posiadają pewne ograniczenia, które niekoniecznie będą dla Ciebie najlepsze w dłuższej perspektywie. O co warto zapytać potencjalnego twórcę strony?

  • Portfolio – poproś dostawcę o przykłady realizacji, które robił w ostatnich miesiącach. Każdy, doświadczony webdeveloper, freelancer lub agencja powinna posiadać w swoich dorobku strony, którymi chce się pochwalić. Tak wykonany research pozwoli ci na uniknięcie błędu z wyborem niedoświadczonego wykonawcy.
  • Wycena – gotowe pakiety cenowe są przejrzyste – wiesz, ile zapłacisz za projekt. Z drugiej strony, może w nich brakować kluczowych dla Ciebie usług. O wiele ciekawszym sposobem jest poproszenie o darmową wycenę projektu na bazie Twoich potrzeb. Firmy dzięki temu mogą zaproponować nie tylko optymalne rozwiązanie, ale także uwzględnić usługi wspierające Twój biznes np. roczną opiekę nad stroną lub dodatkową gwarancję.

  • Kontakt – dobra komunikacja z wykonawcą to podstawa, aby projekt był realizowany szybko i sprawnie. Po drodze mogą bowiem pojawić się pytania, na które trzeba odpowiedzieć. Dobra oferta powinna zawierać opcję kontaktu przez email, a także telefon.
  • Stosowane technologie – zapytaj wykonawcę, czy tworzy strony w popularnych rozwiązaniach pokroju WordPressa lub Joomli. Jest to o tyle ważne, że nawet za kilka lat łatwiej Ci będzie w razie czego edytować stronę samodzielnie lub zlecisz to komuś innemu. W przypadku bardziej niestandardowych rozwiązań trudniej Ci będzie znaleźć osobę, która dokona aktualizacji treści. Pamiętaj też, że w niektórych przypadkach Twoja strona musi być dostosowana dla osób z niepełnosprawnością, a nie każdy zleceniobiorca jest w stanie to zapewnić.
  • Warunki – oferta na budowę strony to również umowa, która nakłada na kupującego i wykonawcę obowiązki m.in. związane z czasem wykonania projektu. Co więcej, taka umowa może zawierać także punkt dotyczący gwarancji na stronę lub czas przeznaczony na opiekę, liczony w roboczogodzinach.

Jak zamówić stronę internetową w home.pl?

Jeżeli szukasz wykonawcy na stronę WWW i nie wiesz, czy wybrać webdevelopera lub freelancera – skontaktuj się z naszymi specjalistami. Oferujemy budowę serwisów internetowych o różnym przeznaczeniu, a w naszym portfolio znajdziesz m.in. strony dla klubów sportowych, kancelarii prawnych, firm gastronomicznych i innych. Przy każdym kontakcie otrzymasz m.in. bezpłatną wycenę z całą listą funkcji, które będzie posiadać Twoja przyszła strona WWW.