Rozwijasz swoją działalność w Polsce i musisz pozyskać nowych klientów? Pora wsiąść w oklejony reklamami samochód, ruszyć w rundę po okolicy i raczyć przechodniów rytmicznym komunikatem, zachęcającym do zapoznania się z Twoją ofertą… Albo dotrzeć do nich za pomocą odpowiednich narzędzi do promocji firmy w sieci.
Niezależnie od tego, czy zaczynasz biznes w dużym, czy w małym mieście – podjęcie decyzji o „przejściu na swoje” jest zawsze trudne. Aby spać spokojnie potrzebujesz gwarancji, że znajdziesz klientów zainteresowanych swoimi produktami lub usługami. Ale jak najszybciej do nich dotrzeć? W 2022 roku odpowiedź na to pytanie jest prosta – w internecie. Aż 87% Polaków korzysta z sieci i spędza w niej ponad 6,5 godziny dziennie (raport Digital 2022).
Za pomocą internetu dotrzesz do klientów także wtedy, gdy prowadzisz działalność w małej miejscowości. To duża różnica w porównaniu z inicjatywami, które wciąż stawiają na tzw. sprzedaż stacjonarną. Brak ruchu w okolicy sklepu sprawia, że prowadzenie biznesu staje się wyzwaniem.
Co innego w sieci – nie ma w nim barier lokalizacyjnych, a szansa dotarcia do użytkowników mieszkających w dowolnym miejscu w Polsce sprawia, że firma prowadzona nawet w małym, domowym pokoju ma rację bytu.
Jak małe firmy mogą zaistnieć w internecie i z jakich narzędzi powinny skorzystać? Na samym początku zainwestuj w rozwiązania, które zwiększą Twój profesjonalizm. Biznesowa poczta email oraz przestrzeń na własną stronę WWW to dobry wybór na początek. Nie wiesz od czego zacząć? Zapoznaj się z informacjami Pakietu na Start dla przedsiębiorców:
Docieranie do nowych klientów w internecie – jak to zrobić?
Budowa zaufanej i profesjonalnej marki może trwać latami, ale stawianie odpowiednich fundamentów warto rozpocząć od razu po założeniu działalności. Zadbaj przede wszystkim o internetowe wizytówki:
- stronę internetową (najlepiej z własnym adresem internetowym, czyli domeną)
- konta firmowe na popularnych platformach social media (Facebook, Instagram, TikTok).
Dzięki temu użyjesz popularnych i sprawdzonych narzędzi, dzięki którym użytkownicy szybciej znajdą Cię w internecie lub aplikacjach social media. Własna strona WWW otworzy Ci również m.in. drzwi do uruchomienia w przyszłości reklamy Google Ads.
Internetowe wizytówki to nie wszystko. Jakie inne, mniej popularne pomysły warto wdrożyć w życie jako mały przedsiębiorca?
Uruchom konto w Google Moja Firma i zwiększ widoczność w wyszukiwarce
Google to oczywiste miejsce, w którym użytkownicy szukają odpowiedzi na swoje potrzeby. Jednak wielu przedsiębiorców nie wykorzystuje całego potencjału tej najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki. Wielu z nich nie pamięta np. o wizytówce Google Moja Firma oraz umieszczeniu adresu swojej siedziby na mapach Google.
Skorzystanie z tych darmowych narzędzi przynosi kilka korzyści:
- zwiększają widoczność firmy w wyszukiwaniu lokalnym. Przykładowo – jeżeli komuś zepsuje się samochód na trasie, wówczas uruchomi na smartfonie aplikację Mapy i poszuka warsztatów znajdujących się w okolicy (zwłaszcza, gdy nie ma ubezpieczenia AC do holowania z limitem kilometrów). Jeżeli Twój warsztat będzie dodany na mapach Google, istnieje szansa, że zostanie pokazany użytkownikowi w formie rekomendacji.
- wizytówka w Google umożliwia dodanie zdjęć lub filmów z telefonu, pokazujących Twoje usługi. Firmy, które robią to regularnie i mają rozbudowane profile, mogą liczyć na większą przychylność użytkowników. A to z kolei wpływa na wiarygodność marki i polecenia.
- zadowoleni użytkownicy mogą dodać pozytywne opinie o Twojej firmie na Mapach Google, dzięki czemu inni będą chętniej wybierać Cię podczas wyszukiwania lokalnego.
Tip: Dodając konto w Google Moja Firma oraz lokalizację firmy pamiętaj o uzupełnieniu informacji o adresie strony internetowej. Wyświetli się on na profilu konta i umożliwi użytkownikowi sprawniejszy oraz szybszy kontakt. Stronę internetową z własnym adresem uruchomisz m.in. w Pakiecie na Start.
Dodaj konto firmowe na LinkedIn i zadbaj o profesjonalizm
Serwis LinkedIn kojarzył się do tej pory z prowadzeniem „wirtualnego CV”, w którym panuje dość sztywna atmosfera. Ale w ostatnich latach platforma ta zmieniła się na bardziej przyjazną i otwartą. Nie zmieniło się w niej jedno – w dalszym ciągu preferuje ona komunikację z użyciem realnych, żywych użytkowników podpisanym z imienia i nazwiska. To w dużym stopniu odróżnia go od innych aplikacji.
Według danych z raportu Adriana Gamonia pt. „Linkedin w Polsce w 2022 roku„, w naszym kraju jest ponad 4700000 użytkowników tej platformy, co jest liczbą mniejszą niż w przypadku Facebooka lub TikToka. Mowa tu jednak o aplikacji, w której piszą żywi ludzie i robią to w pełni świadomie.
Dlaczego mała firma powinna przychylnym okiem spojrzeć na LinkedIna niż na tradycyjne social media (tj. Facebook)? Choćby dlatego, że… takich firm jest tam bardzo mało. Wg przywołanego raportu nieco ponad 2% kont firmowych na Linkedin pochodzi od osób samozatrudnionych (jednoosobowych działalności), a firmy liczące od 2 do 10 osób stanowią 12% bazy. To wciąż skromne wartości, które mówią wiele o Twojej konkurencji – jej tam po prostu nie ma!
Co warto robić na LinkedIn? Skup się przede wszystkim na:
- aktualizacji profilu – dodawaniu postów ze zdjęciami, filmami z działalności Twojej firmy
- dyskutowaniu z użytkownikami pod różnymi tematami lub w grupach – buduj swój autorytet, a także markę
- dzieleniu się wiedzą – dowiedziałeś/aś się czegoś ciekawego w swojej branży? Napisz o tym i zapytaj swoich obserwatorów, wchodź w różne interakcje.
LinkedIn nie jest może tak atrakcyjny i łatwy do obsługi jak Instagram, ale w niektórych branżach jest wręcz niezbędny i przynosi wiele korzyści, nie wspominając już o systemie poleceń czy rekomendacji ze strony użytkowników.
Dołącz do lokalnych grup na Facebooku i wsłuchaj się w społeczność
27 milionów Polaków korzysta z social mediów (dane wg. raportu Digital 2022), dotyczy to także mieszkańców małych miejscowości i wiosek. Czemu nie skorzystać z tej możliwości i nie dołączyć do lokalnych społeczności, aby zapytać ich o bolączki lub potrzeby?
Grupy są znakomitym nośnikiem informacji. Jeżeli bardzo mocno chcesz związać swój biznes z mieszkańcami pobliskich miejscowości (lub województwa) – poszukaj grup tj. Spotted, w których ludzie rozmawiają na różne tematy. Zachęcaj także znajomych i rodzinę do polecania Twojej firmy w grupach, do których należą.
Masz ochotę na więcej ciekawostek z raportu Digital 2022? Zapoznaj się z poniższymi slajdami:
Przygotuj materiały z przykładami realizacji usług
Twoja praca i wykonane realizacje są najlepszą reklamą – pomagają budować zaufanie i zachęcają do skorzystania z oferty. Zdjęcia (fotorelacja) i opis z wykonanej usługi możesz przedstawić w postaci portfolio, które w formacie PDF dodasz na swoją stronę internetową (np. w zakładce REALIZACJE/ PRZYKŁADY) lub wyślesz do klienta. W ten sam sposób możesz przygotować zakładkę case study, czyli analizę konkretnej realizacji.
Format case study na stronę internetową przechodzi krok po kroku przez takie zagadnienia, jak:
- z jakim wyzwaniem mierzył się klient,
- jak przeanalizowałeś jego potrzeby,
- jak wyglądała realizacja,
- z jakimi problemami mierzyłeś się podczas realizacji,
- jakie efekty przyniosła Twoja praca.
Oczywiście to nie jedyny sposób na przedstawienie swoich umiejętności. Według żelaznej zasady „recyklingu treści” skorzystaj z przedstawionych wyżej metod i pokaż swoje realizacje także na LinkedIn, w grupach na Facebooku oraz na zdjęciach w Google Maps.
Tip: Nie zaszkodzi także po udanej realizacji poprosić klienta o polecenie oraz tzw. testimonial, którego użyjesz w materiałach promocyjnych oraz stronie WWW. Jeżeli prowadziłeś/aś zlecenie dla innej firmy, oznacz ją także w swoim wpisie w social media.
Zamieść ogłoszenia w serwisach tematycznych
Serwisy z ogłoszeniami są w dalszym ciągu ciekawym źródłem zleceniem. Na większości z nich dodasz ogłoszenie bezpłatnie w ramach w wybranej kategorii. Jak je znaleźć? To proste – wpisz w wyszukiwarce frazę „darmowe ogłoszenia” i nazwę miasta (najlepiej najbliższej dużej aglomeracji).
Nie zapomnij dodać kluczowych informacji, aby klienci mogli się z Tobą skontaktować. Może to być firmowy adres email, jak również adres do strony internetowej. Obie rzeczy możesz uruchomić dzięki Pakietowi na Start dla firm:
Dla jeszcze lepszej ekspozycji wykorzystaj duże, płatne serwisy m.in. OLX oraz Gratka. Świetnie sprawdzają się one u osób poszukujących lokalnych przedsiębiorców oferujących wszelkiej maści usługi budowlane lub transportowe.
Czemu warto szukać klientów w internecie?
Prowadzenie biznesu poza internetem jest dzisiaj praktycznie niemożliwe – jako właściciel firmy jesteś wówczas zdany na lokalnych klientów, którzy potrzebują jakiejś usługi lub produktu tu i teraz, a następnie długimi tygodniami będą omijać Twoją ofertę z daleka. Nie bez powodu coraz częściej pisze się o końcu „osiedlowych warzywniaków” oraz sklepów spożywczych. Internauci stawiają bowiem nie tylko na komfort zakupów, ale także szukają rzeczy, które próżno znaleźć w sklepach stacjonarnych.
Korzystając z dobrodziejstw sieci kruszysz tę barierę i ułatwiasz ludziom z całego kraju (a nawet świata, jeżeli prowadzisz biznes wielojęzyczny) dotarcie do Ciebie przez różne kanały kontaktu – stronę WWW i profile w social media. Sytuacja ta cały czas ewoluuje i nie ma od niej odwrotu.
Niezalenie od tego, jaką prowadzisz działalność – zajmujesz się branżą budowalną, posiadasz warsztat samochodowy, zakład fryzjerski lub biuro rachunkowe – miejsce Twojego biznesu powinno być w internecie. Dlatego też zapoznaj się z narzędziami do promocji firmy w sieci i postaw w niej pierwsze kroki.