Prowadzisz bloga lub sklep internetowy, a Twoja strona uparcie nie chce pojawić się w topie wyników wyszukiwania? Powodów słabego pozycjonowania strony może być wiele, a jednym z nich niejednokrotnie okazują się treści niskiej jakości. Dlaczego teksty należy pisać dla ludzi, a nie “pod wyszukiwarkę”? Wyjaśniamy w tym artykule.
Wyszukiwarka Google polem bitwy o klientów
Skuteczne pozycjonowanie stron to dla wielu firm „być albo nie być”, jeśli chodzi o funkcjonowanie sklepu czy portalu. Czynników, które pomagają zbierać ruch z wyszukiwarki, jest wiele. My jednak skupimy się na jednym z najważniejszych, czyli wartościowym kontencie (treści).
Zgodnie z wytycznymi Google, które pojawiły się w związku aktualizacją algorytmów (zwaną jako Helpful Content Update), strony publikujące niskiej jakości treści będą miały z tego powodu kłopoty. Czytaj dalej i dowiedz się, dlaczego publikowanie artykułów wypchanych po brzegi słowami kluczowymi („pod SEO”) to przysłowiowy strzał w kolano.
Wdrożenie Helpful Content Update w polskich wynikach wyszukiwania rozpoczęło się na początku grudnia 2022 roku i zakończyło 12 stycznia 2023 roku.
Wartościowe treści będą nagradzane, a słabej jakości – karane
Czym nie jest dobry kontent? W dużym skrócie możemy stwierdzić, że Google surowo będzie traktować serwisy, które:
- tworzą treści z myślą wyłącznie o wysokiej pozycji w wyszukiwarce, a nie o użytkowniku,
- nie spełniają oczekiwań odbiorcy co do zawartości strony czy wręcz wprowadzają w błąd,
- nadużywają AI (sztucznej inteligencji) do tworzenia treści,
- opracowują cudze materiały, bez wnoszenia dodatkowej wartości.
Jakie treści będą miały pierwszeństwo w wynikach Google?
Katarzyna Mularz, SEO Content Manager w home.pl
Oznacza to, że Google chce, by użytkownicy w pierwszej kolejności trafiali na treści:
- unikalne (autorskie).
- pomocne (użyteczne).
- pisane przez człowieka dla człowieka (autentyczne).
- eksperckie (pogłębione).
Pamiętaj, że w procesie pozycjonowania istnieją również niepożądane praktyki, zwane Black Hat SEO. Za ich użycie grożą duże kary, łącznie z usunięciem całej strony z wyników wyszukiwania!
SEO jest ważne, jednak na pierwszym miejscu ma być człowiek
Uzyskanie dobrego efektu z treścią na stronie nie musi wiązać się z natychmiastowym zatrudnieniem armii profesjonalnych copywriterów, czy wywróceniem swojego portalu do góry nogami.
Jeśli nie masz pewności, czy treści na Twojej stronie na pewno są przyjazne użytkownikom, odpowiedz sobie na kilka istotnych pytań:
- Kto jest pierwszym odbiorcą i czytelnikiem mojego tekstu – człowiek czy roboty Google?
- Czy treści mojego sklepu/portalu są spójne – nie są przypadkowe, niezwiązane z moją dziedziną?
- Czy nie nadużywam treści pisanych przez AI?
- Czy mój kontent niesie coś nowego, unikalnego, a nie jedynie podsumowuje cudze wnioski?
- Czy moje treści nie są przypadkowe i dotyczą jedynie aktualnych trendów?
- Czy na pewno wyczerpuję temat i czytelnik nie musi opuszczać mojej strony, by szukać odpowiedzi w innych miejscach?
- Czy nie skracam lub nie wydłużam sztucznie tekstów, by zmieścić się w konkretnej liczbie znaków?
- Czy moje treści nie wprowadzają w błąd np. clickbaitowymi tytułami?
- Czy treść zachęca użytkownika do powrotu na moją stronę w przyszłości?
Dobry kontent nadal wymaga przemyślanych działań dotyczących optymalizacji pod wyszukiwarkę, jednak nie mogą być one ważniejsze od doświadczenia czytelnika, który konsumuje treści.
Wysokie pozycjonowanie stron internetowych jest efektem, do którego dąży się poprzez różne działania SEO (Search Engine Optimization), m.in. tworzenie wartościowego kontentu.
Jak dobrze wypozycjonować stronę w Google według wytycznych Helpful Content Update?
Chcesz zacząć tworzyć treści przyjazne użytkownikom internetu lub wprowadzić poprawki w serwisie, który już posiadasz? Zastosuj się do omówionych wytycznych – więcej szczegółów znajdziesz w oficjalnym poście Google.
Jeżeli jednak wolisz oszczędzić czas i pozycjonowanie stron www zlecić profesjonalistom, skontaktuj się z ekspertem home.pl i uzyskaj indywidualną wycenę.
Artykuł powstał we współpracy z Katarzyną Mularz – SEO Content Managerem w home.pl, która wiedzą i doświadczeniem dzieli się wewnątrz firmy oraz poza nią, m.in. prowadząc eksperckiego bloga. Więcej wartościowych treści Katarzyny znajdziesz na https://contentplan.pl.
Źródła: