Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak uczyć języków obcych przez internet? Poradnik dla szkół językowych i lektorów

Jak uczyć języków obcych przez internet? Poradnik dla szkół językowych i lektorów

Znajomość języków obcych w wielu środowiskach stała się koniecznością. Jeśli jesteś nauczycielem angielskiego, niemieckiego lub innego języka, który staje się coraz bardziej popularny, to wykorzystaj okazję i nauczaj go przez internet. Nie wiesz od czego zacząć? Z tego artykułu dowiesz się jakich narzędzi do tego użyć oraz jak promować swoją szkołę językową.

Nauka języka obcego stacjonarnie a zdalnie

Zanim opowiemy, jak podejść do nauki języka obcego przez internet, porównajmy dwa modele: tradycyjny system nauki w sali oraz naukę zdalną (tzw. e-learning).

 PlusyMinusy
Nauka stacjonarna✔ bezpośredni kontakt z uczniem
✔ lepsza weryfikacja zaangażowania w lekcje
✔ lepsza integracja grupy
✖ konieczność dojazdu do szkoły
✖ mniejsza liczba uczniów
✖ koszty utrzymania szkoły/wynajmu sali
Nauka zdalna✔ brak ograniczeń geograficznych
✔ oszczędność czasu i pieniędzy
✔ większa liczba uczniów
✖ słabsza integracja grupy
✖ gorsza ocena zaangażowania uczniów w lekcje

Oba sposoby nauczania mają swoje zalety i wady. Jednak nie da się nie zauważyć, że nauka zdalna może przynieść większe zyski przy jednoczesnym wzroście oszczędności – większa liczba uczniów (nie tylko z Polski) i brak wydatków na dojazd do szkoły czy wynajem biura to wyraźne sygnały, gdzie jest większy potencjał na zarobek.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby szkoła językowa działała hybrydowo – wiąże się to jednak z koniecznością nie tylko zatrudnienia dodatkowej osoby do organizacji pracy, ale także wzrostu kosztów wynajmu pomieszczenia.

Szkoła języków obcych w internecie – jak zacząć?

Niezależnie od tego, czy od lat prowadzisz własną szkołę języków obcych, czy dopiero co otworzyłeś/aś działalność w tym zakresie, możesz skutecznie zaistnieć w internecie. Dobre usługi e-learningu mają solidne podstawy w postaci obecności w internecie.

Jest wiele sposobów na pojawienie się w sieci: założenie strony internetowej, prowadzenie bloga, profilu na Facebooku czy Instagramie. Jednak, aby skutecznie rozreklamować swoją szkołę lub siebie, jako świetnego nauczyciela, potrzebna Ci będzie przemyślana strategia. Efektem będzie zwiększenie rozpoznawalności, a tym samym większa liczba uczniów.

Fundamentem obecności wielu firm w sieci jest firmowa strona WWW. Chcesz zaistnieć w internecie? Poznaj korzyści, które płyną z posiadania własnej strony internetowej.

Strona Twojej szkoły może być nawet pewnego rodzaju sklepem z gotowymi paczkami usług do nauki języka obcego. Możesz również zamieścić na niej formularz kontaktowy do zamawiania indywidualnych lekcji oraz – co jest również ważne – opłacania ich za pomocą gotowego modułu płatności elektronicznych.

A to tylko przykład, jak może działać szkoła językowa w internecie.

Jak promować szkołę językową w internecie?

Niech ludzie zobaczą, że jesteś ekspertem. Pojawienie się w różnych środowiskach online pozwoli Ci określić, które z nich mogą zaowocować większym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów-uczniów. Oto przykłady:

  • Jeśli masz predyspozycje do tego, aby dzielić się wiedzą na YouTube – nagrywaj interesujące materiały wideo. Łapki w górę i komentarze widzów pomogą Ci rozwijać kanał i będą źródłem inspiracji do tworzenia nowych filmów. Zwiększą również Twoje zasięgi w tym serwisie.
  • Regularne publikowanie postów na Facebooku, Instagramie również pozwoli Ci pokazać siebie jako autorytet w znajomości danego języka obcego.
  • Być może dobrze czujesz się w wyjaśnianiu ważnych kwestii w formie dłuższych rozpraw. Jeśli tak, dobrym rozwiązaniem będzie prowadzenie bloga, który podkreśli Twój profesjonalizm.

Powyższe aktywności, to dobre (i często bezpłatne) sposoby na pokazanie szkoły i siebie w internecie. Użytkownicy, do których dotrzesz w ten sposób, mogą być dobrą bazą do budowania szerszego grona swoich kursantów.

Reklama szkoły językowej w internecie – Google, Facebook, a może YouTube?

Nauczanie języków obcych przez internet to elastyczne zagadnienie, które dopasujesz do tego, w czym czujesz się najlepiej. Nie musisz być obecny/a wszędzie. Jeśli nie interesuje Cię nagrywanie i montowanie filmików, spożytkuj swoje siły na stworzenie profesjonalnej strony lub/i profilu w social mediach.

Nie oznacza to, że Twoja szkoła nie może zostać zauważona przez użytkowników YouTube’a. Możesz mieć tylko stronę internetową, a reklamować się w różnych miejscach:

  • Reklama w wyszukiwarce, czyli Google Ads. Najchętniej używana wyszukiwarka internetowa jest doskonałym miejscem na reklamę. Jeśli przykładowo Twój potencjalny uczeń wyszuka frazę „lekcje angielskiego online”, zobaczy odnośnik do Twojej strony internetowej.
Jak rozpocząć naukę języków obcych online? Poradnik dla szkół językowych
Wyniki płatne najczęściej wyświetlają się nad wynikami naturalnymi (bezpłatnymi).
  • Reklama w social mediach, np. Facebook Ads. Reklama na Facebooku czy Instagramie jest oparta o określoną grupę odbiorców, np. użytkowników z wybranej kategorii wiekowej czy o konkretnych zainteresowaniach. Post lub banner reklamujący Twoją szkołę będzie wyświetlany podczas zwykłego przeglądania Facebooka, Instagrama czy nawet Messengera. Reklama może kierować na Twoją stronę WWW, gdzie użytkownik zapozna się z ofertą kursów.
  • Reklama wideo lub banner na YouTube. Wielu użytkowników internetu woli konsumować treści wideo niż w formie pisanej. Tematyka języków obcych w najpopularniejszym serwisie wideo jest szeroko rozpowszechniona – to daje duże pole do pokazania siebie.

Pozycjonowanie strony internetowej szkoły języka obcego – czyli jak cię znaleźć w Google

Jeśli masz stronę internetową i chcesz regularnie pozyskiwać ruch z wyszukiwarki (np. Google czy Bing), niezbędne będzie pozycjonowanie Twojej witryny na najważniejsze frazy kluczowe, powiązane z Twoimi usługami. Jeśli ktoś zechce znaleźć dobrego nauczyciela angielskiego, to pewnie rozpocznie poszukiwania od wpisania w Google takich fraz, jak:

  • nauka angielskiego
  • szkoła języka obcego kraków,
  • lekcje angielskiego online,
  • kurs chińskiego w internecie
  • nauka angielskiego warszawa,
  • angielski online itp.

Konkurencja na tym polu jest duża, dlatego nie musisz za wszelką cenę dążyć do uzyskania czołowego miejsca w Google. Jednak jeśli Twoja strona znajdzie się na pierwszej karcie wyników, to będzie to miało bardzo dobre przełożenie na biznes.

Przewaga pozycjonowania nad reklamą internetową, to przede wszystkim brak ograniczeń czasowych. Reklamę planuje się w określonym czasie i trwa ona tyle, na ile Cię stać. Jej budżet może być różny w zależności od grupy docelowej i fraz, na które się reklamujesz.

Ciężko przewidzieć z kolei dokładny czas pozycjonowania się strony, jest to nawet nierealne, ponieważ dana pozycja nie jest dana raz na zawsze. Jeżeli jednak uzyskasz dobry efekt i Twoja szkoła pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania – klienci będą do Ciebie trafiać naturalnie, bez wydawania pieniędzy na reklamy Google Ads.

Czytaj więcej o rozwoju swojej strony dzięki reklamie internetowej i pozycjonowaniu.

Jaką aplikację do lekcji wybrać dla szkoły językowej?

Jakie aplikacje wybrać, aby łatwo rozpocząć nauczanie języka obcego online? Opcji jest co najmniej kilka, jednak zanim wybierzesz rozwiązanie najlepsze dla siebie, poznaj funkcje, które taki program do spotkań online powinien zawierać:

  • nielimitowane wideorozmowy i czat,
  • kalendarz i planowanie wydarzeń (lekcji),
  • funkcja udostępniania ekranu,
  • narzędzie „tablica” do wizualizacji i wspólnej pracy,
  • udostępnianie plików,
  • wspólna praca nad dokumentami,
  • pokoje (dzielenie uczestników na mniejsze grupy).
Aplikacja dla szkoły językowej w internecie - przykład funkcji tablicy w Microsoft Teams,
Przykład pracy na wspólnej tablicy dzięki dodatkowi Microsoft Whiteboard.

Przykładowe aplikacje, które doskonale nadają się do użytku w e-learningu, to Microsoft Teams oraz Google Meet. Dobrze przygotowane środowisko do prowadzenia zajęć online pozwoli wygenerować dodatkowe oszczędności. Dlaczego? Bo koszty licencji dla kilku nauczycieli w skali roku są często mniejsze niż miesięczny czynsz za wynajem pomieszczenia dla lekcji stacjonarnych. Sprawdź, jakie dodatkowe korzyści przynoszą takie aplikacje:

Jak zapraszać uczniów i prowadzić lekcje języka online?

Całe planowanie rozkładu zajęć wykonasz z poziomu kalendarza, który znajdziesz w komunikatorze. Planowanie spotkania i zapraszanie uczestników w Teams i Google Meet wygląda bardzo podobnie. Czynność ta zamyka się w 3 szybkich krokach:

  1. Otwórz kalendarz w komunikatorze i wybierz moment rozpoczęcia lekcji, np. 16:00.
  2. W edytorze spotkania określisz:
    • czas trwania lekcji,
    • uczestników (wpisz adresy mailowe w odpowiednim polu),
    • cykliczność spotkania, np. poniedziałki i czwartki.
    • opis wydarzenia.
  3. Zakończ tworzenie wydarzenia – każdy zaproszony dostanie mailowe powiadomienie ze szczegółami.
Jak zapraszać uczniów na lekcje języka obcego online? Przykład konfiguracji wydarzenia w Teams
Przykład planowania lekcji w Microsoft Teams.

Prowadzenie zajęć online nie wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu aplikacji Microsoft czy Google. Jeśli zechcesz dowiedzieć się więcej o prowadzeniu szkoły językowej w internecie, odwiedź naszą bazę wiedzy lub skontaktuj się z nami.

💡 Czytaj więcej