Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak przenieść sklep z butami do internetu? Porady dla sprzedawców, którzy chcą rozwinąć biznes online z obuwiem

Jak przenieść sklep z butami do internetu? Porady dla sprzedawców, którzy chcą rozwinąć biznes online z obuwiem

Czy sprzedaż butów przez internet ma sens? Tak. Krótka odpowiedź, bo fakty mówią same za siebie, o czym przekonasz się czytając dalej. Przeniesienie istniejącego sklepu z butami do internetu lub poszerzenie go o sprzedaż online to prosty sposób, by rozwijać biznes nawet, gdy nie sprzyja temu gospodarka. A jeżeli chcesz od razu wystartować ze sprzedażą obuwia w sieci, to zarówno internetowe trendy, jak i możliwości technologii Ci sprzyjają.

Sklep stacjonarny czy internetowy – co wybrać?

Jeżeli masz już stacjonarny sklep z obuwiem znasz związane z tym trudności. 

Po pierwsze – koszty: wynajem lub czynsz, rachunki, zapewnienie na stanie odpowiedniej ilości modeli obuwia w różnych rozmiarach, zapas “stópek”, utrzymywanie lokalu w czystości, dekoracje. Do tego dochodzi promocja marki i samych produktów.  

Po drugie – Twój czas, a tego nie da się wycenić.  

Po trzecie – ograniczenia. Nie możesz np. handlować w niedziele i święta, jeżeli wynajmujesz lokal czy pawilon w osiedlowym centrum handlowym musisz dostosować godziny otwarcia. Nawet jakbyś chciał, to się nie roztroisz i nie obsłużysz kliku klientów naraz. A klient z końca miasta ma bliżej do konkurencji. 

Sprzedaż butów przez internet daje więcej korzyści.

Po pierwsze: omijasz większość ograniczeń. 

  • Obuwniczy sklep online działa przez całą dobę i przez cały rok. Nawet w niedziele handlowe ktoś może wejść na stronę i złożyć zamówienie, które zrealizujesz w poniedziałek rano.
  • Docierasz do klientów już nie tylko z całego miasta, ale i całego kraju (a możesz nawet i dalej). 

Po drugie: pracujesz na własnych zasadach i możesz to robić z każdego miejsca, właściwie na całym świecie. 

Po trzecie: oszczędzasz.  

Jeżeli stawiasz wyłącznie na sprzedaż online to odpada Ci wiele kosztów stałych. Nie płacisz za salon (i wszystkie związane z tym rzeczy) oraz media. 

Jeżeli poszerzasz swoją działalność o internet i nie chcesz rezygnować ze sprzedaży stacjonarnej (bo np. Twoja marka lokalnie ma już wyrobioną pozycję, a Ty chcesz dalej rozwijać biznes) i tak możesz o wiele więcej zyskać niż stracić. Możesz np.  przerobić tradycyjny sklep na mini showroom, a sprzedaż butów zintensyfikować w sieci. 

A po czwarte: działając w internecie masz więcej możliwości na skuteczną promocję swojego salonu.  

Czy sprzedaż butów przez internet jest opłacalna?

Statystki mówią same za siebie. Sklep z butami online to dobry pomysł. Zarówno na rozwój istniejącego już biznesu, jak i jego początek.

Co kupują Polacy w internecie?
Obuwie to druga najpopularniejsza kategoria kupowanych produktów w internecie (źródło – Gemius).

Jest dla kogo sprzedawać, bo liczba internautów i robiących zakupy w sieci w Polsce z roku na rok rośnie.  W roku 2022 roku było ich aż 30 mln. To o 1,2 mln więcej w porównaniu z rokiem 2021. 

  • Kupujący online to 77% internautów. To ponad 23 miliony potencjalnych klientów
  • Buty są drugą najpopularniejszą kategorią produktów kupowanych w sieci. Wyprzedza je odzież i dodatki. Średnie miesięczne wydatki online na zakup butów to 172 zł.
  • Gdyby spytać osoby, które dotychczas nie robiły zakupów online, co potencjalnie kupiłyby w sieci, buty są zaraz za odzieżą. Co trzeci niekupujący, byłyby zainteresowany obuwiem

(Raport Gemius, Ecommerce w Polsce 2022

Jak przenieść sklep obuwniczy do internetu?

Otwarcie sklepu z butami w internecie jest prostsze niż Ci się wydaje i pociąga za sobą mniejsze ryzyko niż inwestycje w biznes stacjonarny. Nie musisz znać się na informatyce czy technologii. Wystarczy, że znasz się na butach. 

Na rynku dostępne są sprawdzone rozwiązania dla e-commerce, czyli handlu elektronicznego. Wybór zależy przede wszystkim od tego, jak szybko chcesz zacząć sprzedawać w sieci i jaki masz budżet.  

Sklep internetowy w abonamencie

Gotowa platforma sklepu internetowego w modelu SaaS (Software as a Service, oprogramowanie traktowane jako usługa) to bardzo popularny sposób na prowadzenie sprzedaży online. 

Porównując to rozwiązanie do stacjonarnego sklepu z butami, to tak jakbyśmy dostali czyste, wyremontowane miejsce, ze wszystkimi elementami wyposażenia, których potrzeba w sklepie. Z półkami, które tylko czekają na towar. Wystarczy poustawiać buty i gotowe.   

Decydując się e-sklep w modelu SaaS dostajesz platformę sklepową gotową do sprzedaży właściwie od zaraz. Sprzedajesz i zarządzasz tą sprzedażą z jednego miejsca. Usługę opłacasz abonamentowo. 

  • Nic nie musisz instalować ani aktualizować. 
  • Nie musisz się martwić o serwery do obsługi narzędzia (czyli m.in. przestrzeń na wszystkie pliki), bo e-sklep jest utrzymywany na serwerach dostawcy. 
  • Panel zarządzania jest prosty w obsłudze i intuicyjny, a w razie jakichkolwiek problemów możesz liczyć na pomoc techniczną. 
  • Twój sklep jest zintegrowany z różnymi systemami potrzebnymi do sprzedaży w sieci (np. płatności, kurierzy, księgowość) i rozwijającymi biznes (np. Allegro, porównywarki cen) oraz z mediami społecznościowymi. 

Dla kogo jest sklep internetowy na abonament? Dla małych firm i sklepów. To dobre rozwiązanie, jeżeli masz ograniczony budżet, chcesz zacząć sprzedawać w sieci jak najszybciej i skupić się na biznesie bez poświęcania czasu na kwestie techniczne.

Sklep internetowy zbudowany od podstaw

Porównując to rozwiązanie do tradycyjnego sklepu z obuwiem, to jakbyś miał dostęp do przestrzeni, w której możesz właściwie dowolnie urządzić swój salon. Ale nie przychodzisz na gotowe. Albo sam meblujesz i urządzasz, albo zlecasz to architektowi wnętrz, który np. modułowe półki na buty zastąpi bardziej wyszukanymi (jeżeli sprzedajesz diabelnie wysokie i drogie szpilki, które nie mieszczą się w standardowych rozmiarach witryn, to może właśnie tego potrzebujesz).

Szablon dla sklepu internetowego z butami
Szablon dla sklepu internetowego z butami

Przekładając to na biznes online, możesz zlecić zbudowanie swojego sklepu internetowego specjalistom (lub jeżeli masz wiedzę programistyczno-techniczną zrobić to sam). W tym przypadku alternatywą dla gotowców będą rozwiązania w systemie open-source, czyli z dostępem do kodu źródłowego strony. Najpopularniejsze w Polsce są PrestaShop stworzona specjalnie dla e-sklepów i WooCoomerce, które rozwija popularnego Word Pressa o możliwość prowadzenia sklepu internetowego.  

Dla kogo jest sklep internetowy w modelu open-source? Dla firm i sklepów, które potrzebują niestandardowego projektu strony, zaawansowanych lub spersonalizowanych funkcji dostępnych w sklepie. To także rozwiązanie dla firmy z większym budżetem. 

Gdzie sprzedawać buty? Poznaj platformy sprzedażowe

Platforma sprzedażowe (w branżowym języku marketplace) to internetowy gigantyczny rynek, na którym swoją ofertę przedstawia wielu sprzedawców. I równie wielu tam kupuje, bo w minionym roku, aż 2/3 robiących zakupy online regularnie korzystało z platform sprzedażowych.

W Polsce najpopularniejsze jest Allegro, które wskazało w pierwszej kolejności 85% badanych. Kolejne były OLX (36%) i Zalando (19%) (Raport Gemius E-commerce w Polsce 2022).  

Sprzedaż online za pośrednictwem marketplace’ów i wystawianie towar w wielu miejscach pozwoli Ci dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Będzie też dobrym sposobem na dywersyfikację źródeł dochodu.  

Ale marketplace’y mają też swoje wady. O ile ich popularność ułatwia wejście w e-commerce i dotarcie do ogromnej grup potencjalnych klientów, o tyle bardzo duża konkurencja ma równie duży wpływ na cenę w jakiej chcesz sprzedać produkt.

Marketplace dla sprzedawców butów
Allegro to przykład marketplace, na którym można sprzedawać obuwie.

Ponadto, musisz zgodzić się na regulamin i politykę danej platformy oraz ich system prowizyjny od sfinalizowanej sprzedaży. Żeby sprzedawać na Zalando (lider na rynku w kategorii moda i beauty) trzeba mieć własny sklep internetowy i zgodzić się na 100-dniowy termin zwrotu. To bardzo wysokie wymagania w kontekście takich produktów jak buty, gdzie zwroty są czym normalnym (wynikają np. ze złego rozmiaru). Pamiętaj jednak, że dobry sprzedawca może ograniczyć zwroty w sklepie internetowym.

No to warto czy nie warto sprzedawać przez popularne platformy sprzedażowe?

Warto. Ważne, żeby marketplace’y były dodatkowym, a nie jedynym kanałem sprzedaży.  

Możesz połączyć swój sklep internetowy m.in. z Allegro, Domodi, Modivo, OLX. Integracje dostępne w usłudze sklep Shoper w home.pl pozwolą Ci na wygodne zarządzanie sprzedażą na różnych platformach bezpośrednio z jednego panelu administracyjnego. 

Z marketingowego punktu widzenia, platforma taka jak np. Allegro pomoże w zwiększeniu rozpoznawalności Twojej marki, ale nie w budowaniu jej wizerunku. To zrobisz poprzez Twój własny sklep internetowy i profil w social mediach. 

Ile kosztuje prowadzenie sklepu obuwniczego w internecie?

To zależy na co się zdecydujesz. Podanie jednej, konkretnej kwoty będzie mylące. Warto prześledzić początkowy wkład w taki e-commerce na przykładzie.

Cena za gotowy sklep internetowy w home.pl, waha się od ok. 370 zł brutto do 440 zł brutto za rok. A ten pierwszy bywa kluczowy, by sprawdzić i przetestować swoją biznesową koncepcję.  Za usługę można też płacić co miesiąc (niektórym łatwiej tak zarządzać budżetem), wtedy to od ok. 37 zł brutto do 49 z brutto miesięcznie przez pierwszy rok usługi.

Poszczególne pakiety pozwalają Ci na wybór adekwatny do skali Twojej sprzedaży. Możesz zacząć od małego sklepu w sieci, a gdy sprzedaż butów w internecie się rozkręci – poszerzyć go.

Co musi zawierać sklep z butami online?

Żeby Twój sklep internetowy działał profesjonalnie, poza stroną www (platformą sprzedażową), potrzebujesz jeszcze kliku podstawowych elementów. 

  • Domena, czyli unikalny adres, pod którym Twój sklep będzie się wyświetlał w sieci. 

 Rejestracja domeny w końcówkę .pl to koszt od kilku do kilkunastu złotych.  

Bez niego nie poprowadzisz sprzedaży przez internet. To wydatek ok. 25 zł brutto w pierwszym roku.  

  • Regulamin. To Twój obowiązek, narzucony przez przepisy prawa. 

Warto korzystać ze sprawdzonych rozwiązań i wygody, że wszystko zorganizowane jest w jednym miejscu. I tak np. usługa przygotowania i darmowej aktualizacji regulaminu dla Twojego sklepu online w home.pl to koszt 367,77 brutto na rok. 

  • Hosting, czyli wirtualna przestrzeń, w której “trzymasz” wszystko co znajduje się w sklepie online (np. opisy i zdjęcia produktów, pliki wideo, regulaminy).  

W przypadku sklepu Shoper od home.pl hosting masz już zagwarantowany. Jeżeli chcesz mieć dodatkowe miejsce na pocztę e-mail, która będzie przychodzić na adres powiązany z domeną Twojego sklepu, będzie trzeba hosting dokupić.

Reasumując, istnieją tutaj 2 ścieżki, które może wybrać każdy sprzedawca:

  1. Inwestycja w gotowe narzędzie typu sklep Shoper w home.pl, gdzie znajdują się wszystkie najważniejsze funkcje do uruchomienia sklepu w sieci.
  2. Zakup własnego hostingu i budowa sklepu od podstaw za pomocą różnych rozwiązań tj. WordPress czy PrestaShop.

Skoro buty to przede wszystkim moda, a moda to estetyka i wygląd, nie zapominaj, że w obuwniczym sklepie online duże znaczenie będzie miał wygląd samej strony i zdjęcia produktów. Szablon sklepu, który jest ładny i zarazem funkcjonalny dla klienta, szczególnie w branży odzieżowo-modowej, ma ogromne znaczenie – i dla wizerunku i dla samej sprzedaży.

Gotowy sklep zapewnia i jedno i drugie, a dodatkowo jest zaprojektowany w technologii RWD co oznacza, że automatycznie dostosuje się do rządzeń mobilnych.

Dropshipping – sposób na zaopatrzenie sklepu internetowego

Dropshipping to sposób na prowadzenie klepu bez magazynu. W uproszczeniu polega na tym, że sprzedajesz rzeczy należące do hurtowni, z którą Twój sklep online jest połączony. Klient kupuje buty w Twoim sklepie internetowym, ale całym procesem wysyłki zamówienia zajmuje się hurtownia. Oczywiście nie dotyczy to stricte Twoich wyrobów, jeżeli je także sprzedajesz w sklepie.

Jak działa dropshipping w sklepach internetowych?
Schemat działania dropshippingu w sklepach internetowych.

To rozwiązanie dla osób, które zaczynają działać w e-commerce, chcą ograniczyć ryzyko i ponieść jak najmniejsze nakłady inwestycje. To również metoda na optymalizację kosztów bieżących – posiadając dodatkowy magazyn musisz liczyć się z wyższym czynszem i innymi opłatami. Dropshipping „zdejmuje” z Ciebie ten obowiązek.

Rozważ dropshipping jeżeli: 

  • masz własny produkt, czyli buty, ale chcesz swoją markę podpromować innymi, bardziej znanymi na rynku, które przyciągną klienta, 
  • chcesz prowadzić multibrandowy sklep obuwniczy w internecie, w którym sam chciałbyś kupować wyjątkowe buty, 
  • chcesz sprofilować swoją ofertę i sprzedawać np. obuwie dziecięce, sportowe, szpilki, buty marek high fashion itd. od różnych marek i producentów, 
  • nie masz miejsca na magazynowanie towaru lub jest ono bardzo ograniczone oraz nie chcesz brać na siebie pakowania zamówień i wysyłki.

Ogromnym plusem tego rozwiązania jest fakt, że wraz z połączeniem z hurtownią otrzymasz gotowe opisy towarów i zdjęcia. Skupiasz się wówczas na promocji sklepu i samych produktów.

Czy dropshipping ma jakieś wady? Jak każda metoda na e-handel, wymaga ona przeanalizowania. Z pewnością musisz się liczyć tutaj z mniejszą marżą, jaką jesteś w stanie uzyskać na sprzedaży – ceny dyktuje bowiem hurtownia.

W ramach usługi sklep Shoper w home.pl możesz połączyć swój sklep z nowoczesnym systemem Apilo, a tym samym z hurtowniami, które oferują dropshipping.  

Jak promować sklep obuwniczy w internecie bezpłatnie?

Jeżeli reklama jest dźwignią handlu, to internet jest dźwignią reklamy.  Sklep internetowy z butami daje Ci ogromną przewagę w skuteczności działań reklamowych nad sklepem stacjonarnym, bo promujesz się tam, gdzie rzeczywiście są Twoi klienci. Nie marnujesz pieniędzy i czasu na “działania na ślepo”.

Sprzedaż butów przez media społecznościowe 

Media społecznościowe (Facebook, Instagram, Tik Tok) dają szybką możliwość trafienia do klientów i zbudowania swojej lojalnej społeczności. Obecność w social mediach możesz oprzeć na działaniach organicznych, czyli bezpłatnych lub na reklamie płatnej.

Już samo prowadzenie fanpage’a (bez dodatkowych nakładów na reklamę) daje kilka korzyści. Zwiększasz świadomość marki, kreujesz jej wizerunek, budujesz relację z klientami, a nawet przyjmiesz zamówienia przez Messengera lub DM na Instagramie. To też może przełożyć się na zyski w postaci sprzedaży.

Prawie jeden na dwóch (45%) kupujących buty lub ubrania kupił produkt po tym, jak zobaczył go w mediach społecznościowych. Gdzie?  

  • Najpopularniejszy jest Facebook – 68%  
  • Instagram – 31%  
  • Tik Tok – 28% (najaktywniejsze jest tu najmłodsze pokolenie 18-25 lat) 

(Raport Modna Polska 2022, Klarna.For Business) 

Transmisje sprzedażowe live (nie tylko na Facebooku)  

Użytkownicy social mediów (a więc Twoi klienci) uwielbiają tzw. lajfy, czyli transmisje sprzedażowe na żywo. Co czwarty chciałby robić zakupy właśnie w trakcie takich transmisji, a prawie co 5 (19%) już zrobił.  

Chcesz wiedzieć więcej jak to działa? Posłuchaj naszej audycji: Jak zrobić live sprzedażowy na Facebooku 

Zakupy w sklepie czy zakupy w internecie? Wygrywa sprzedaż na żywo! 

To właśnie sprzedażowy lajf na Facebooku czy Tik Toku łączy jedno i drugie. Klientowi jest wygodnie. Z miejsca, w którym akurat jest może obejrzeć buty na żywo, a nawet w użytku (np. na nogach tego, kto prowadzi lajf). Poprzez pytania zadawane w czacie pod transmisją i bezpośredni kontakt z prowadzącym może od razu rozwiać wszelkie wątpliwości i upewnić się w zakupie.

Sprzedaż na Instagramie bez sklepu internetowego
Transmisja sprzedażowa na Instagramie? Wystarczy do tego smartfon.

Siła social media jest ogromna. Jednak sam fanpage nie wystarczy, żeby prowadzić opłacalną działalność w e-handlu. Ważna jest integracja sklepu internetowego z mediami społecznościowymi. Gdy np. na lajfie pokazujesz swoje produkty, zainteresowanych klientów odsyłasz do swojego e-sklepu, gdzie mogą zamówić i zapłacić za towar.

Jeżeli firma zakładająca sklep w internecie, na którą się zdecydowałeś jest rzetelna i nowoczesna, powinieneś w swoim sklepie internetowym mieć uruchomione szybkie płatności elektroniczne i różne formy dostawy. Im więcej opcji, tym lepiej i zgodnie z aktualnymi trendami, by klienci mogli płacić i zamawiać towar tak, jak im najwygodniej. 

Decydując się na sprzedaż przez sklep Shoper w home.pl masz zapewnione integracje ze najpopularniejszymi systemami płatniczymi i firmami kurierskim.

To jeszcze może Cię zainteresować, jeżeli myślisz o przeniesieniu biznesu do sieci: 

Własna strona to dopiero początek. Jak rozwijać firmę?

Dyrektywa Omnibus w Polsce – co oznacza i jak działa?

5 pomysłów na dotarcie do nowych klientów przez małą firmę