Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Usługi, których nie ma w Polsce – skąd czerpać inspiracje na własny biznes?

Usługi, których nie ma w Polsce – skąd czerpać inspiracje na własny biznes?

Poszukiwanie pomysłów na firmę kończy się zazwyczaj na wyborze opcji, która jest bezpieczna i sprawdzona (a czemu tak jest – dowiesz się niżej). Zdarzają się jednak przypadki, gdy Twoja intuicja mówi Ci, że możesz podbić rynek i odruchowo zaczynasz szukać inspiracji, które pomogą Ci zdobyć w Polsce pozycję lidera. Taka szansa jak najbardziej występuje, ponieważ mało znane produkty lub usługi w kraju potrzebują iskry do rozwoju. Ten, kto znajdzie ją pierwszy – wygra. Jak znaleźć taki pomysł na biznes i na co uważać przed wprowadzeniem go w życie?

Sprawdzone pomysły na biznes – czyli jakie?

Osoby, które myślą nad założeniem własnej działalności gospodarczej zazwyczaj szukają inspiracji i pomysłów na biznes, które są sprawdzone, dobrze opisane i udokumentowane. Dlaczego tak się dzieje? Prawdopodobnie wynika to z chęci sprawdzenia się na aktualnym rynku, z możliwie najmniejszym ryzykiem i wkładem własnym w rozwój biznesu.

Wychodzą one z założenia, że jeśli w ciągu kilku miesięcy nie osiągną finansowego przełomu, to firmę się zamknie i wróci do pracy na etacie lub w innej formie. Trudno mieć o to jakiekolwiek pretensje.

Według badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Skłonność do podejmowania ryzyka jako czynnik rozwoju polskich przedsiębiorstw?” z 2021 roku aż 80% właścicieli mikroprzedsiębiorstw przejawia realną awersję do ryzyka, a prowadzenie działalności przez dłuższy czas eliminuje wręcz skłonności do podejmowania jakichkolwiek decyzji ryzykownych. Więcej informacji o badaniu znajdziesz tutaj.

Wykazywane i deklaratywne awersje do podejmowania ryzyka w firmach - wyniki badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego
Wykazywane i deklaratywne awersje do podejmowania ryzyka w firmach. Źródło: https://pie.net.pl/

Jeżeli więc szukasz sprawdzonych pomysłów na własną firmę, musisz się liczyć z większą konkurencją na rynku – bo taki sam trop wybrało więcej osób. Nie ulega również wątpliwości, że bardziej ryzykowne projekty są szybciej weryfikowane przez rynek – ten nie zawsze jest „przygotowany” na rewolucję, którą trzymasz w rękawie.

Bo choć ryzyko może się opłacić i to całkiem szybko, to widmo szybkiej porażki zniechęca wiele osób do mniej oczywistego podejścia do sprzedaży swojej usługi lub produktu.

Na naszym blogu znajdziesz kilka przykładów z listą sprawdzonych, opartych na aktualnych trendach, pomysłów na biznes. Wśród nich znajdziesz przykłady prowadzenia firmy w branżach, które wciąż nie są znacząco wyeksploatowane i mają duży potencjał wzrostu:

Skąd wziąć pomysł na rewolucyjny produkt lub usługi?

Jeżeli nie jesteś wynalazcą to zapewne zastanawiasz się, co sprzedawać (i jak), a czego jeszcze na rynku nie ma. Powinieneś jednak spojrzeć na tę sprawę inaczej i zadać to pytanie w sposób następujący: skąd mam wiedzieć, czego mogą potrzebować ludzie?

Obserwacja otoczenia

Z każdą sytuacją, czy to pozytywną lub negatywną, zyskujesz życiowe doświadczenie. Diabeł jednak tkwi w szczegółach i warto zawsze przemyśleć, co w Twoim przypadku mogłoby pomóc przyśpieszyć ten proces lub przezwyciężyć impas. Najciekawsze inspiracje czekają bowiem na Ciebie w Twoim otoczeniu. To, z jakimi wyzwaniami się mierzysz każdego dnia, może być dobrym punktem wyjścia do opracowania biznesplanu oraz pomysłu na produkt.

Każdy problem aż prosi się o odpowiednie rozwiązanie.

  1. Gdyby ludzie mogliby odbierać telefony od kurierów przez 24 godziny na dobę, nie powstałyby Paczkomaty.
  2. Gdyby stanie w kilkudziesięciu metrowych kolejkach nie oznaczało straty czasu, sklepy internetowe nie miałyby rację bytu.
  3. A nieustanne korki w centrach miast i wiecznie spóźniająca się komunikacja miejska nie sprzyjałyby rozwojowi wypożyczalni hulajnóg oraz rowerów.

Ryzykowne, ale rewolucyjne produkty i usługi nie biorą się (dosłownie) z kosmosu. One spełniają konkretne, przyziemne potrzeby ludzi.

Hulajnoga miejska jako przykład usługi, która rozwiązuje problem użytkownika
Hulajnogę znamy od kilkudziesięciu lat, ale usługa hulajnogi elektrycznej na wynajem dopiero od niedawna zyskała serca milionów użytkowników.

Rozmowy ze znajomymi

To bardziej rozwinięty pomysł z obserwacją otoczenia, ale tym razem chodzi o poznanie wielu perspektyw. Rozmawiaj ze znajomymi, sąsiadami, rodziną i wychwytuj jak najwięcej informacji, które mówią o problemach, wyzwaniach, czy pytaniach na które nie znają odpowiedzi. Takich osób jest przecież więcej, a dobrze opisany problem będzie fundamentem pod budowę usługi/produktu na większą skalę.

Sprawdzanie trendów

Założenie własnej firmy to wyzwanie, które wymaga również znajomości rynku, konkurencji i potrzeb klientów. Walutą w tym przypadku będzie dobra, wartościowa informacją. Trendy mogą Ci pomóc w zdobyciu kluczowych danych, które wspierają decyzje biznesowe.

Mogą one dotyczyć wielu aspektów, które dotykają gospodarki np. modę, technologię, politykę czy ekologię. Badanie trendów będzie dla Ciebie źródłem kolejnych inspiracji i innowacji, jak zrobić coś inaczej i lepiej niż konkurencja, a przy tym umożliwi Ci dostosowanie języka w komunikacji do grupy docelowej.

Przykładem może być trend (aktualnie to już sprawdzony model biznesowy) związany z influencer marketingiem, a wyzwaniem odpowiedni dobór influencera do promowania danej marki. Rozwiązaniem biznesowym jest natomiast platforma audytująca influencerów i zachęcająca ich do dołączenia celem rozpoczęcia współpracy z firmami.

Jakiej usługi lub produktu nie ma w Polsce?

Gdyby na to pytanie ktoś znał odpowiedź – na pewno byłby kandydatem na milionera 🙂 Niezwykle ciężko znaleźć dzisiaj na rynku usługę lub produkt, która nie jest ewolucją jego starszej wersji. Prawdziwe rewolucje są zarezerwowane dla jednostek, o których dowiadujemy się dopiero po wielu latach.

Przykład: znane już powszechnie ekrany ciekłokrystaliczne (LCD) zostały wymyślone w latach 70-tych XX wieku, ale dopiero w latach 80-tych zostały wprowadzone do sprzedaży. Ich popularyzacja nastąpiła natomiast na początku XXI wieku. Oznacza to nie mniej, nic więcej, że nie każda nowoczesna technologia przebija się od razu do tzw. mainstreamu.

Dlatego dzisiaj kluczowe jest nie tyle rewolucyjne podejście do produktu, co wypełnienie luki w rynku, który przecież nie jest łatwy. Z pomocą mogą tu przyjść pewne zwyczaje i trendy z innych krajów, dla których Polska będzie kolejnym przystankiem.

Mogą one nadejść wolniej lub szybciej i osiągnąć pewną skalę zainteresowania. Dlatego warto badać sytuacje na rynkach poza Polską – tam znajdziesz usługi i produkty, które mogą być obiektem pożądania Twoich klientów już niebawem.

Jak znaleźć taki produkt lub usługę? Kluczowe nie jest to „o czym się mówi”, tylko „o czym się zaczyna mówić. Z reguły takie inspiracje startują z poziomu totalnej niszy i zdobywają popularność angażując kolejnych użytkowników. Jakie rodzaje usług lub produktów mogą więc osiągnąć dynamiczny wzrost w przyszłości?

WAŻNE. Poniższe propozycje są jedynie przykładami, które mają Cię zainspirować do poszukiwania własnych pomysłów na biznes w najbliższej przyszłości.

  • Kawa grzybowa – spożycie kawy w skali świata cały czas rośnie, a kategoria produktów RTD (Ready To Drink) staje się oczkiem w głowie wielu producentów napoi zawierających kofeinę. Nie dziwi więc, że z roku na rok zwiększa się zainteresowanie produktami, które są miksem kawy oraz naturalnych dodatków. Jednym z nich jest tzw. kawa grzybowa, która w Polsce nie jest jeszcze dobrze znana. Rozwój rynku dla tego produktu rysuje się w pozytywnie, bo do 2030 roku ma on podwoić swoje przychody. Główna w tym zasługa pozytywnego dla zdrowia wpływu tego rodzaju kawy.
  • Autonomiczne roboty sprzątające do basenów i ogrodów – produkt z zupełnie innej kategorii, ale wciąż mało popularne na polskim rynku. Ale tak jak autonomiczne roboty sprzątające przyjęły się w domach, tak w najbliższych latach pojawią się również poza 4 ścianami, w miejscach gdzie spędzamy wolny czas i gdzie zależy nam, aby wszystko było zadbane. Wg analityków rynek tych produktów będzie do 2030 roku rozwijać się w tempie 10% rocznie.
  • Usługi związane ze sztuczną inteligencją oraz ChatGPT – hasło „ChatGPT” rozpala od 2022 roku branżę technologiczną nie tylko pod kątem rozwoju i dostępności aplikacji, ale także pracy w obszarze sztucznej inteligencji. Nowe stanowiska tj. prompt engineer wymagają nieustannego doskonalenia umiejętności w styczności z możliwościami AI. Dlatego jeśli zakładasz mikrofirmę i marzysz o pracy w IT, nie musisz już koniecznie kierować się na kurs programowania. Dzisiaj coraz większe znaczenie ma obsługa ChatGPT w niestandardowy sposób.
  • Home staging – ta usługa polega na przygotowaniu nieruchomości i podniesieniu jej wartości pod sprzedaż lub wynajem. Wbrew pozorom nie jest to jednak „sztuczne” pompowanie ceny, tylko rzeczywista praca, której efektem jest odświeżenie mieszkania/domu lub jego odpowiednie udekorowanie pod wizytę zainteresowanego kupca. Dlaczego usługi home stagingu mogą być w najbliższych latach potrzebne? Wynika to z liczb rynku – w 2022 i 2023 roku liczba ofert na wynajem w Polsce drastycznie spadła, co jest po prostu efektem wysokich cen i inflacji. Trend ten musi jednak w pewnym momencie się odbić w górę, a wtedy firmy świadczące usługi home stagingu będą potrzebne ze względu na większe zainteresowanie zakupami nieruchomości.
  • Ekologiczne zabawki – czas pandemii był prawdziwym okresem boomu na zakupy w internecie. Ze względu na zamknięte szkoły i przedszkola rodzice musieli zadbać m.in. o zabawki edukacyjne dla swoich pociech. To właśnie wtedy odnotowano znaczny wzrost zainteresowania produktami ekologicznymi np. z drewna. Wygląda na to, że trend ten zdoła się utrzymać przez kolejne lata, a nawet przyśpieszać ponieważ w dorosłość wkracza pokolenie Z, które zwraca uwagę na kwestie społeczne i ekologiczne. Jeśli zostaną rodzicami, to będą chcieli, aby jak największa liczba zabawek w domu była wyprodukowana z recyklingu lub naturalnych składników.
AI - robot ze sztuczną inteligencją
Trend z AI dopiero się rozwija. Może to moment, abyś się zainspirował nim i stworzył coś rewolucyjnego?

Co warto zrobić, zanim zaczniesz promować firmę lub produkt, którego (jeszcze) nie ma na rynku?

Twój produkt lub usługa, która ma podbić rynek – choć jeszcze nikt o niej nie wie – potrzebuje kilku elementów, które otworzą przed Tobą szanse na zdobycie klientów. To ważne, aby na początku zainwestować w obszary, które systematycznie będą komunikować użytkownikom jaki mają problem oraz jego rozwiązanie. I tym jest właśnie Twój produkt.

Strona internetowa produktu lub usługi

Nie miej złudzeń. Jeśli nikt nie wie o Twoim produkcie, a zobaczy gdzieś jego nazwę (np. w reklamie) to odruchowo wpisze go w każdym miejscu, w którym szuka informacji – w Google, social media, na Youtube.

Dlatego musisz zadbać o obecność na kanałach, które służą do wyszukiwania treści. Strona internetowa jest tutaj zdecydowanie potrzebna, ponieważ to na nią możesz kierować zainteresowanych z każdego źródła tj. posta na na Facebooku, filmiku na Tik Toku czy z materiałów promocyjnych tj. ulotki, plakaty, wizytówka.

Możesz pokusić się o minimalistyczną, ale funkcjonalną stronę w formacie one page albo bardziej rozbudowany serwis. Pomoże Ci w tym oprogramowanie WordPress z hostingiem strony.

Jeśli jednak nie masz czasu na wykonanie witryny samodzielnie, zleć stworzenie strony WWW specjalistom.

Poznaj przykładowe ceny budowania stron internetowych w 2023 roku

Wsparcie i obsługa

Twój produkt nie musi być od razu zrozumiały dla każdego. Część użytkowników na pewno będzie chciała zadać kilka pytań np. o gwarancję, pomoc techniczną, dodatkowe korzyści itp. Musisz być przygotowany na taką sytuację, dlatego zadbaj przynajmniej o 2 kanały kontaktu – email lub chat, ewentualnie email i telefon.

Odpowiadając na pytania użytkowników wykaż się cierpliwością. Dużo tu zależy od specyfiki samego produktu i jego gabarytów – z reguły „większe” rzeczy przychodzi nam kupować dłużej (i przy okazji zadajemy więcej pytań) niż produkty do łatwego zbycia np. ubrania, elektronikę czy żywność.

Jeżeli jednak sprzedajesz coś, co w Polsce nie jest jeszcze dobrze znane i budujesz dopiero niszę z grupą odbiorców – dobra obsługa ułatwi klientowi podjęcie decyzji o zakupie.

Materiały promujące i wyjaśniające Twoje usługi

Pokaż, jak to działa i co poprawia w życiu klienta. Zrób to za pomocą zdjęć, materiałów video i treści w social media. Dopiero wtedy, gdy użytkownik zobaczy w akcji Twój produkt – będzie w stanie osadzić go w swojej rzeczywistości i otoczeniu. Tylko wtedy uzna, że to rzeczywiście jest warte jego pieniędzy.

Czy zrobisz to na stronie WWW, czy na kanale Youtube – pamiętaj, aby dostosować język komunikacji do odbiorcy, który nie zna i nie wie czym jest de facto produkt. Nie komplikuj przekazu, bądź bezpośredni, nie zapominaj o przykładach z życia, które przybliżą użytkownikom zasady funkcjonowania.

Pamiętaj, że to co sprzedajesz nie jest samo w sobie gwiazdą, wokół której zbierzesz społeczność. To rozwiązanie konkretnego problemu w życiu lub biznesie będzie interesowało ludzi. Jeśli nie przekonasz ich wystarczająco dobrze – wybiorą coś innego.

Jak dobrze komunikować produkt lub usługę, która jest mało znana w kraju? Zadbaj o takie obszary jak:

  • landing page – główne miejsce, do którego skierujesz zainteresowanych odbiorców
  • darmowy ebook z przykładami zastosowania produktu/usługi – jako tzw. lead magnet, który zwiększy zainteresowanie produktem u odwiedzających
  • webinary z prezentacją – dla użytkowników, którzy chcą zobaczyć to na własne oczy.
  • obecność z demo produktu na targach i konferencjach – jeżeli Twój produkt jest niszowy i skierowany do konkretnej grupy (np. budowlańców, adwokatów, kierowców itd.), to ważne jest aby porozmawiać o tym właśnie na wydarzeniu organizowanym w ramach tej grupy.

oraz…

  • social media – wykorzystaj moc zasięgów w mediach społecznościowych (Instagram, Tik Tok) i publikuj treści związane z konkretnym trendem i hashtagami. Działaj kreatywnie, nieszablonowo. Jeśli produkt jest w stanie rozwiązać jakiś zabawny problem to pokaż to. Ponownie, pokazuj rozwiązanie, z humorem i przytupem, tak aby użytkownicy napisali „Bardzo fajne, czego użyłeś/co to jest?”.
Aplikacje social media
Aplikacje social media jako źródło badania trendów i researchu to dobry pomysł na biznes z nowatorską usługą.

Wywiady środowiskowe i testy

Wiesz już co sprzedawać i jak podbić rynek? Wyeliminuj przed samym startem ostatnie błędy, które mogą utrudnić wykonanie kolejnych kroków. Mogą to być nie tylko wady samego produktu, ale również samej komunikacji.

Wykonaj testy w swoim otoczeniu i sprawdzaj reakcje osób, które miały styczność z Twoim rozwiązaniem. Zapytaj je o wrażenia, co im się podobało (oraz co się nie podobało), co było dla nich zrozumiałe i intuicyjne, a co wymaga lepszego opisu.

Nie rób jednak tego w nieskończoność!

Jak mówiła kiedyś Sheryl Sandberg (była CCO Facebooka) – „Done is better than perfect” (pol. „zrobione jest lepsze niż perfekcyjne”). Nie odkładaj wszystkiego w czasie i nie dąż do ideału, bo… prawdopodobnie nigdy go nie osiągniesz. Nawet najbardziej rewolucyjne produkty w świecie IT nie działają perfekcyjnie, ale są używane przez miliardy ludzi bo spełniają ich kluczowe potrzeby.