Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak dobrze wybrać smartfona z Androidem? Poznaj 3 wskazówki, które ułatwią zakup

Jak dobrze wybrać smartfona z Androidem? Poznaj 3 wskazówki, które ułatwią zakup

Mierzysz się z problemem w działaniu obecnego smartfona i planujesz zakup nowego sprzętu? Zanim wydasz na ten cel ciężko zarobione pieniądze, zapoznaj się ze wskazówkami, które zmniejszą ryzyko potencjalnego niezadowolenia. W tym artykule omawiam dla Ciebie 3 tematy związane z wyborem nowego telefonu, które potrafią zmienić decyzję w ostatniej chwili.

Jakie parametry wziąć pod uwagę przy zakupie smartfona z Androidem?

Więcej megapikseli w aparacie, a może więcej pamięci RAM? Lepiej kupić zeszłoroczny topowy model, a może pokusić się o zakup smartfona, który dopiero miał za sobą premierę?

Na takie pytania często musimy szukać odpowiedzi w momencie, gdy chcemy kupić nowego smartfona do użytku prywatnego lub firmowego. A jeśli chodzi o urządzenie z Androidem na pokładzie – takich zagwozdek może być więcej, bo co producent to inna nakładka systemowa, inna polityka wsparcia, no i cena. Cena, która często, choć nie zawsze, determinuje nasz zakup.

Telefon z systemem Android oraz potrójnym aparatem.
Dobry aparat do zdjęć to jedna z cech, która jest poszukiwana w smartfonach z systemem Android.

W tym artykule skupiłem się jednak na 3 aspektach, które są pomijane przy zakupie, a które mogą spowodować, że po 1-2 latach będziesz zadowolony (zadowolona) ze swojego smartfona bardziej lub mniej. Są to:

  • Dostępność aktualizacji
  • Przemyślane funkcjonalności pod kątem użytkownika
  • Wsparcie na wypadek awarii

Jeśli kupujesz dzisiaj nowe urządzenie tylko dlatego, że ma niską cenę lub jesteś przyzwyczajony/a do konkretnej marki – zapoznaj się z tym poradnikiem.

Długość wydawania aktualizacji przez producenta

Aktualizacje systemu Android są bardzo ważne dla urządzenia, a także samego użytkownika, choć mogą powodować u tych drugich wiele pytań. Dla uporządkowania podzielę je na 2 typy:

  • aktualizacje główne – aktualizują system do nowszej wersji, dodają nowe funkcjonalności oraz opcje do zarządzania telefonem. Rozpoznasz je po rozmiarze, sięgającym nawet kilku GB. To one wprowadzają największe zmiany.
  • aktualizacje bezpieczeństwa – aktualizują obecnie posiadaną wersję systemu lub nakładki i eliminują błędy oraz poprawiają zabezpieczenia. Potocznie mówi się na nie „łatki”. Ważą najczęściej kilkaset MB.

Takie zróżnicowanie jest kluczowe do zrozumienia, jak dany producent wspiera swoje produkty. Firmy oferują konkretny zakres czasowy wydawania aktualizacji dla konkretnego modelu (lub serii), ale liczy się on od momentu jego premiery, a nie zakupu.

Przykład – producent świadczy 2-letnie wsparcie aktualizacji systemu głównego oraz 3-letnie wydawanie poprawek bezpieczeństwa. Tych nie dodajemy do siebie, tylko kumulujemy w jeden. Jeśli kupujesz smartfona, który miał swoją premierę rok temu, to będziesz się cieszyć z aktualizacji głównych przez rok, a poprawki bezpieczeństwa będą wydawane do 2 lat. Oznacza to, że Twój smartfon będzie otrzymywać jakiekolwiek aktualizacje przez maksymalnie 2 lata.

Przed zakupem telefonu zapoznaj się ze stroną producenta, zapytaj go (lub sprzedawcę w sklepie) o politykę aktualizacji, ponieważ możesz przez przypadek kupić w atrakcyjnej cenie sprzęt, dla którego firma nie przewiduje dodatkowych poprawek. A niezabezpieczony smartfon może powodować istotne problemy związane z prywatnością oraz dostępnością danych.

Na rynku smartfonów pojawiają się coraz lepiej widoczne różnice między producentami w tym zakresie. Jedni informują o 2-letnim wsparciu dla głównych aktualizacji, inni z kolei wspierają swój sprzęt przez dłuższy czas, ale kosztem rzadziej wydawanych poprawek. Nie ma tutaj rozwiązania idealnego, ale z dwóch opcji wybrałbym z pewnością tę, która gwarantuje mi dostęp do aktualizacji systemu przez dłuższy (3-5 lat) czas, nawet kosztem częstotliwości.

Pamiętaj, że aktualizacja zabezpieczeń powinna iść w parze z czujnością użytkownika. Smartfony, tak jak komputery PC, są celem cyberprzestępców. Dlatego przemyśl dodatkowo zakup antywirusa na urządzenia mobilne.

Bateria, aparat i dostęp do sieci 5G – co jest najważniejsze w smartfonie?

Jeżeli przy wyborze smartfona sugerujesz się konkretnymi liczbami w opisie modelu, to musisz wiedzieć, że potrafią być one złudne. Odpowiedź sobie najpierw na pytanie – czego oczekujesz od nowego telefonu?

  1. Jeśli zależy Ci na długim czasie działania – bardziej pojemna bateria w opisie przykuje Twoją uwagę, ale nie zawsze spełni ona swoje zadanie. Okazać się może, że system producenta jest na tyle „prądożerny”, że uzyskasz gorsze czasy działania niż urządzenia z bateriami o 10-15% mniej pojemnymi.
  2. Jeżeli aktywnie korzystasz z social media, nagrywasz filmy i robisz zdjęcia to warto dopłacić do smartfona z lepszym aparatem i procesorem. Różnica w kwocie 400-500 złotych sprawi, że będziesz cieszyć się ze sprawnego i wydajnego telefonu dłużej.
  3. Jeżeli zależy Ci na korzystaniu z internetu w sieciach 5G to automatycznie aktywuj w ofertach sklepów filtr uwzględniający ten aspekt.

Skąd w ogóle czerpać informacje na ten temat, aby uniknąć błędu?

Wykorzystaj czas na obejrzenie materiałów na Youtube, gdzie ludzie sami tworzą różnego rodzaju filmy porównawcze kilku modeli jednocześnie. Są to np. testy wytrzymałości baterii z uwzględnieniem SoT (ang. Screen on Time – włączonego ekranu), szybkości uruchamiania aplikacji i przywracania ich z pamięci RAM, czy działania modemu w sieci WiFi (nie każdy telefon tak samo szybko obsługuje internet).

Takie porównania ułatwiają wybór smartfona w momencie, gdy masz na oku 3-4 modele w podobnej cenie. Chcesz mieć telefon, który robi dobre zdjęcia w nocy? Wyszukaj przykładowe materiały lub recenzje, które przeprowadziły test zdjęć przy słabym oświetleniu.

Czym charakteryzują się telefony z różnych przedziałów cenowych?

Rynek urządzeń mobilnych z Androidem dzieli się na 3 segmenty, które określają ceny i możliwości smartfonów.

Najtańszy z nich to segment budżetowy. To oferta telefonów, których ceny nie przekraczają 1000-1500 złotych. W tej klasie znajdziesz urządzenia, których możliwości są efektem wszelkiego rodzaju kompromisów, związanych z koniecznością dopasowania komponentów (procesor, pamięć, ekran) do ceny. Oznacza to, że musisz tutaj pogodzić się z gorszą jakością przynajmniej jednego (a najczęściej kilku) elementu. W tym przedziale cenowym producenci najczęściej stosują ekrany w technologii IPS, wolniejszą pamięć wewnętrzną oraz procesory mobilne, które są na rynku od 2-3 lat.

Cena oznacza, że dane urządzenie jest kiepskie. W takiej kwocie spokojnie zaopatrzysz się w smartfon, który posłuży Ci na lata, jeśli tylko zależy Ci na sprawdzonym, funkcjonalnym pomocniku, a sam nie oczekujesz od telefonu świetnej wydajności przy korzystaniu z Facebooka, Instagrama i TikToka jednocześnie.

Od kwoty 1500 zł do 3000 złotych zaczyna się średnia półka. W tym przedziale znajdziesz telefony, które aspirują do wyższej klasy, ale wciąż nie posiadają topowych podzespołów. Z drugiej strony, jeśli posiadasz takowy budżet to z pewnością jesteś w stanie jeszcze się pogodzić z tym, że wybrany model nie będzie ideałem (ale wciąż będzie bardzo dobrym sprzętem). Urządzenia w tej kwocie posiadają szybsze procesory, większą pamięć wewnętrzną, a standardem jest ekran w technologii AMOLED (oferujący głęboką czerń oraz żywe kolory).

Wskazówka – aktualnie cena smartfona ma mały wpływ na długość wsparcia producenta. Bardzo często modele za 1000, 2000 lub 5000 złotych mają podobny okres wydawania aktualizacji.

Najbardziej zaawansowane technologicznie smartfony kosztują powyżej 3000 złotych, przy czym warto tutaj rozróżnić urządzenia z Androidem na wyglądające tradycyjnie, jak klasyczne bryły, a także nowoczesne urządzenia z zaginanym/składanym ekranem. Te drugie potrafią kosztować znacznie więcej. Co znajdziemy w takich urządzeniach? Nie bez powodu mówi się o nich „flagowce”, ponieważ są wizytówką możliwości producenta. Muszą więc posiadać najlepszą na dany rok specyfikację, a także wyróżniać się jakością wykonania.

Czy najdroższy oznacza zawsze najlepszy? I tak i nie.

Niektóre elementy topowych modeli (zwłaszcza te znajdujące się w środku) to faktycznie czołowe rozwiązania. Wiele z takich urządzeń posiada także normę odporności na pył, a nawet wodoszczelności (oznaczenia IP 67 oraz IP 68), których próżno szukać w tanich smartfonach.

Z drugiej strony, aktualna technologia wytwarzania np. baterii do smartfonów nie pozwala na zdecydowanie dłuższą pracę najdroższych urządzeń w stosunku do tańszych. W obu kategoriach z łatwością znajdziemy przykłady, w których przy standardowym użytkowaniu, ładowanie odbywać się będzie najczęściej co 1-2 dni.

Wsparcie techniczne na wypadek awarii smartfona

Smartfon jest dzisiaj podstawowym urządzeniem, z jakim mamy styczność w życiu prywatnym jak i biznesie. Dlatego postaw na takie rozwiązania, które zabezpieczą Cię przed potencjalną utratą danych lub dostępu do samego smartfonu. Mowa tu zwłaszcza o takich zjawiskach jak ataki cyberprzestępców, a także uszkodzenia fizyczne (np. po wypadnięciu telefonu z kieszeni lub ręki).

O ile te pierwsze zagrożenia można zniwelować tzw. zachowaniem ostrożności i higieny w użytkowaniu smartfona, tak w drugim przypadku na próbę wystawisz wsparcie techniczne w postaci autoryzowanego serwisu, który będzie musiał wykonać naprawę.

Wskazówka – przechowywanie wrażliwych danych na telefonie prywatnym lub służbowym zabezpiecz dodatkowo poprzez kopię zapasową, która ułatwi Ci przywrócenie plików np. na nowym urządzeniu. Pamiętaj, że darmowe usługi od Google posiadają limity przestrzeni na tzw. backup.

I tutaj warto zrobić rozeznanie, bo nierzadko za naprawę przyjdzie Ci zapłacić równowartość samego urządzenia. Każdy producent powinien na terenie Polski posiadać sieć autoryzowanych serwisów (lub konkretną firmę zewnętrzną), które świadczą usługę napraw smartfonów danej marki. Zapoznaj się z opiniami na temat serwisu, a także listą punktów, gdzie możesz w razie awarii dostarczyć telefon – im więcej opcji do wyboru, tym lepiej.

Podsumowanie – o czym należy pamiętać wybierając smartfon z Androidem?

Jeżeli dotarłes/aś do tego fragmentu, to zapewne rzuciło Ci się w oczy jedno – nie podałem przykładów konkretnych modeli lub nazw producentów. Powód jest prozaiczny – każdy producent/marka smartfonów w ramach wypuszczanych serii oferuje podobny schemat w kategoryzowaniu urządzeń (niska, średnia i wysoka półka), a zestaw powyższych wskazówek jest uniwersalny i mógłby je przypisać dla każdej firmy produkującej telefony komórkowe.

Jeśli miałbym wskazać konkretne urządzenia, to taki ranking byłby prawdopodobnie nieodpowiedni dla Ciebie. Dlatego zamiast wszelakich zestawień TOP 10 powtórzę w skrócie to, co napisałem wyżej:

  • Zapoznaj się z polityką aktualizacji producenta i odnieś ją do wybranego modelu. Im dłuższe wsparcie, tym lepiej dla Twojego bezpieczeństwa.
  • Każdy smartfon ma swoje wady i zalety, bez względu na to czy kosztuje 1000 czy 10000 złotych. Skup się na swoich potrzebach (tj. jakość zdjęć), a także potencjalnych zagrożeniach (np. upadek telefonu z wysokości) – ktoś będzie to musiał naprawić. Czasem jedna cecha przykryje w Twoich oczach 5-6 potencjalnych wad.
  • Chroń swoje urządzenie bez względu na cenę, bo przechowasz na nim te same zdjęcia i filmy.
  • Pomocne w wyborze mogą być różnego rodzaju porównania na Youtube, aczkolwiek skup się na opisach i ocenach konkretnych parametrów (np. wytrzymałość baterii). Rankingi opłacalności są mocno subiektywne.