Widzisz wszędzie dookoła reklamy związane z Black Friday? To znak, że zbliża się gorący okres sprzedażowy, który jest ogromną szansą każdego sklepu internetowego na udaną końcówkę roku. Jeżeli jesteś aktywnym sprzedawcą – nie zmarnuj jej. Jak się przygotować do Black Friday i na co zwrócić uwagę mając w posiadaniu e-sklep? Zapoznaj się z 6 krokami dla handlowców, którzy chcą być lepiej widoczni w sieci.
Czym jest Black Friday?
Black Friday (Czarny Piątek) to amerykańska tradycja, która mówi, że w piątek po Święcie Dziękczynienia (ang. Thanksgiving Day) rozpoczyna się sezon na zakupy z najlepszymi cenami. To właśnie wtedy sprzedawcy mogą liczyć na rekordowe zyski, a klienci na oferty, na które czekali cały rok.
Z uwagi na fakt, że to święto w Stanach Zjednoczonych jest ruchome, nie ma jednej i konkretnej daty przypadającej na Black Friday. Na przykład w 2023 roku Czarny Piątek obchodzi się 24 listopada. Z kolei w 2024 będzie to 29 listopada.
Jeszcze kilkanaście lat temu wyprzedaże z okazji Black Friday były oferowane właśnie w tytułowy piątek. Jednak po 2005 roku, w wyniku popularyzacji sklepów internetowych, przedłużano je do poniedziałku, który zyskał z kolei nazwę Cyber Monday (Cyber Poniedziałek) – był to sygnał dla użytkowników, że atrakcyjne rabaty na wymarzone prezenty czekają na nich jeszcze w internecie.
Ile trwają promocje związane z Black Friday?
Obecnie w Polsce jak i na całym świecie oferty związane z Black Friday nie ograniczają się wyłącznie do piątkowego święta. Sklepy w internecie, a także galerie handlowe wydłużają okres wyprzedaży i zaczynają celebrację nawet kilka tygodni wcześniej (bez problemu znajdziesz w sieci akcje pokroju Black Weeks i podobne).
Koniec listopada nie wiąże się również zakończeniem całego przedsięwzięcia – branża handlowa, zwłaszcza e-commerce, przechodzi płynnie w promocje świąteczne, których zwieńczeniem jest ostatni tydzień przed wigilią Bożego Narodzenia. Można więc dojść do wniosku, że Black Friday trwa nawet półtora miesiąca.
Doskonale obrazują to wykresy zainteresowania w Polsce tematami „Black Friday” i „prezent na święta” w Google Trends (okres od 01.09.2022 do 31.12.2022). Internauci do końca listopada tłumnie korzystają z najlepszych czarnopiątkowych promocji, a w kolejnych tygodniach skupiają się na poszukiwaniu pomysłów na prezent. Ruch w interesie trwa praktycznie do wigilii Bożego Narodzenia.
Tak wygląda wykres dla frazy „Black Friday” w Polsce:
A tak z kolei wygląda zainteresowanie frazą „prezent na święta”:
Jak przygotować sklep na Black Friday i przedświąteczne zakupy?
Bez względu na branżę, w której sprzedajesz swoje produkty, warto przygotować swój sklep internetowy na większe zainteresowanie ze strony użytkowników. Nawet jeśli sprzedajesz coś wybitnie sezonowego (np. deska do surfingu lub buty do biegania na lato), internauci czekają na lepszą cenę i kupują „na zapas” lub jako prezent pod choinkę.
A czego Polacy najczęściej szukają w internecie? Najpopularniejsze kategorie produktów w e-commerce opublikował Gemius w swoim raporcie E-commerce w Polsce 2023. To może być dla Ciebie ważna podpowiedź w kontekście dodania rabatów na odpowiednie produkty.
Sprawdź, czy posiadasz asortyment
To pierwszy krok, jaki musisz zrobić, aby być gotowym na Black Friday i cały okres przedświątecznych zakupów. Dlaczego? Klienci nie lubią, gdy wchodzą na stronę internetową sklepu i dowiadują się, że wybrany towar jest niedostępny. Jeżeli nie masz na stanie dużej liczby produktów – nic straconego. Zapoznaj się z pojęciem dropshippingu, czyli wysyłki towarów prosto z hurtowni.
Zaletą sprzedaży w modelu dropshipping jest przeniesienie obowiązku wysyłki produktu ze sprzedawcy na hurtownika. Wadą takiego rozwiązania jest obniżenie marży na samej sprzedaży.
Chcesz uzupełnić jak najszybciej zapasy w swoim sklepie? Sprawdź listę ponad 300 polecanych hurtowni, które oferują integrację z platformami sklepowymi tj. sklep Shoper w home.pl czy Prestashop.
Jaki asortyment brać pod uwagę w tym kroku? Przede wszystkim sprawdź stan magazynowy produktów, które w ostatnich 1-2 tygodniach były najczęściej odwiedzane w Twoim sklepie lub dla których otrzymałeś/aś najwięcej pytań. Zadbaj także o odpowiednią liczbę produktów sezonowych lub po prostu często wybieranych jako podarunek dla bliskiej osoby – kosmetyki, zabawki, moda od zawsze jest kupowana pod choinkę.
Zapewnij szybkie działanie sklepu
Wyobraź sobie taką sytuację – szukasz przez kilka dni ciekawej oferty na zakup sprzętu komputerowego. Czekałeś/aś na odpowiedni moment, bo chcesz trafić na promocję, w której zaoszczędzisz nawet kilkaset złotych. Zauważasz taką ofertę w Google, klikasz i…. strona ładuje się tak wolno, że tracisz cierpliwość i rezygnujesz z wizyty. Dla sprzedawcy to realna strata, ponieważ nie zapewnił potencjalnemu klientowi komfortu w użytkowaniu swojego sklepu.
Szybkość działania sklepu w e-commerce jest kluczowa. Dobrze funkcjonująca strona powinna ładować stronę w mniej niż 2 sekundy. Powyżej tego wyniku rośnie tzw. wskaźnik porzuceń strony. Przy czasie ładowania powyżej 5 sekund możesz liczyć się z odpływem nawet połowy potencjalnych klientów!
Jak sprawdzisz, czy Twój sklep działa wystarczająco szybko? Możesz do tego wykorzystać ogólnodostępne narzędzia tj.:
Pamiętaj również, że szybkość działania – zwłaszcza przy dużym zainteresowaniu ze strony użytkowników – jest uzależniona również od konfiguracji serwera. Jeżeli posiada on odpowiednio wysokie parametry techniczne, to Twoi klienci nie odczują spowolnień w działaniu strony.
Prowadzisz już sklep w internecie, ale szukasz szybszego serwera? Zapoznaj się z usługami, dzięki którym Twój e-commerce oparty na WordPressie lub Prestashop będzie działać stabilnie: Hosting WordPress SSD oraz Hosting PrestaShop.
Zaproponuj nowoczesne metody płatności
Black Friday to szał zakupów i wiele spontanicznych decyzji u klientów. To, co ich interesuje najbardziej – oprócz ceny – to wygoda w doborze metody zapłaty za zakup oraz logistykę. Sklepy internetowe, oferujące wyłącznie wysyłkę za pobraniem oraz odbiór osobisty stoją na straconej pozycji.
Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023” aż 69% użytkowników podczas zakupów w internecie wybiera szybki przelew. Na drugim miejscu z 63% znajduje się kolejna forma elektronicznej płatności BLIK (jest to wzrost o 5 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego roku).
Jeżeli jeszcze nie masz wprowadzonej e-płatności za zakupy – potraktuj wyprzedaż Black Friday jako impuls, aby wreszcie to zrobić. Do najpopularniejszych operatorów w tej kategorii należą:
Chcesz poznać szczegóły tj. prowizja oraz kroki potrzebne do rejestracji konta? Kliknij przycisk poniżej i przenieś się na stronę home.pl ze specjalną ofertą dla sprzedawców:
Skorzystaj z reklamy w Google
Korzystasz z reklam Google Ads? To dobrze, ale pomyśl o zwiększeniu budżetu reklamowego na czas Black Friday. To właśnie wtedy trwa największa walka o portfele klientów. Twoja konkurencja na pewno już się zbroi na ten okres i nie zrezygnuje z żadnej okazji, aby przekuć wizytę po kliknięciu w reklamę na zakup warty nawet kilkaset złotych.
Dlaczego reklama podczas wyprzedaży jest tak ważna? Po raz kolejny nieodzowny jest raport z badania polskich konsumentów przez firmę Gemius. Według najnowszych danych 26% decyzji o zakupie jest podejmowanych pod wpływem informacji w reklamie. Mniej niż 1/3 respondentów uważa, że podejmuje decyzję o wyborze sklepu i oferty w pełni samodzielnie.
Jeżeli Twój sklep jeszcze nie reklamuje się w Google – czas to zmienić! Zamów bezpłatną wycenę działań reklamowych dla Twojego sklepu internetowego:
Reklama w Google Ads czy pozycjonowanie (SEO)?
Niewykluczone, że w innej części internetu (lub po prostu znajomy) zarekomendowano Ci pozycjonowanie strony ze sklepem. Tzw. SEO działa pozytywnie dla biznesu, aczkolwiek w kontekście zbliżającej się wyprzedaży w Black Friday nie jest odpowiednim rozwiązaniem. Pozycjonowanie jest długim procesem, który przynosi owoce po kilku tygodniach pracy.
Chcesz być wyżej w Google? Zamów bezpłatną wycenę pozycjonowania od specjalistów z home.pl.
Zapewnij obsługę przedsprzedażową
Użytkownicy, którzy trafią na Twoją stronę mogą mieć wiele pytań o proces zakupu produktu lub na temat samego produktu. Bądź na nich gotowy, bo jedną odpowiedzią jesteś w stanie przekonać do skorzystania z oferty. Bądź dostępny na mailu, czacie, a nawet w aplikacjach do social media – poprzez Facebooka i Instagrama potencjalni klienci wysyłają swoje pytania w wiadomościach prywatnych (odpowiednio przez Messengera oraz DM).
O co najczęściej pytają internauci przed zakupem?
- Koszty i czas wysyłki;
- Dostępność innego wariantu produktu;
- Kody rabatowe (zależy im na najniższej cenie właśnie w Black Friday);
- Usługi dodatkowe – zwłaszcza przy większych zakupach np. dodatkowe gwarancje lub ubezpieczenie;
- Płatności odroczone – to ważne w kontekście terminu Black Friday (koniec miesiąca). Płatności odroczone ułatwiają zakup przy niewystarczających środkach na koncie. Robi już tak 15% polskich internautów podczas zakupów online (wg raportu Gemius).
Buduj zaufanie poprzez opinie
Zadowoleni klienci są skorzy do wystawienia pozytywnej opinii o Twoim sklepie, ale musisz ich o to najpierw poprosić. Nie rób jednak tego w wiadomości prywatnej na Facebooku, tylko postaw na automatyzację – wysyłkę wiadomości email kilka dni po zakupach z gotowym modułem dodawania opinii.
Pozytywne, ale wiarygodne opinie (czyli dodane przez prawdziwych klientów, a nie przez boty) budują autorytet sklepu i sprawiają, że jest on nie tylko chętniej polecany wśród użytkowników, ale także ułatwiają nowym klientom podjęcie decyzji o zakupie.
Wspomnieliśmy o automatyzacji w pozyskiwaniu opinii i jest to wątek, który na pewno warto przeanalizować nie tylko pod kątem Black Friday i okresu wyprzedaży. Pozytywne oceny będą wpływać na przyszłe działanie biznesu w e-commerce, a zakupy przed świętami to dobry argument, aby uruchomić taką opcję w swoim sklepie. Każda opinia oraz recenzje produktów (zwłaszcza, gdy ich jeszcze nie masz) będą na wagę złota.
Jedną z usług, która ułatwia dodawanie takich opinii jest TrustMate w home.pl. Bezpłatne konto umożliwia automatyzację wysyłki z prośbą o wystawienie opinii do maksymalnie 20 zamówień.
Nie zdążyłem przygotować się na Black Friday – co teraz?
Nie udało Ci się znaleźć czasu na przygotowanie sklepu? To jeszcze nic straconego. Owszem, świetny moment na zwiększenie sprzedaży nie trafia się często, ale nie oznacza to, że nie pojawi się on ponownie za kilka tygodni lub w konkretnym sezonie. Dlatego musisz zakasać rękawy, nie zmarnuj ani sekundy.
Co warto wziąć na tapet w kontekście udoskonalania swojego sklepu na przyszłość? Oto krótka lista rzeczy do wykonania:
- Sprawdź widoczność sklepu w Google. Wykonaj w tym celu darmowy Audyt SEO, który w 90 sekund przedstawi mocne i słabe strony Twojego biznesu. Popracuj nad elementami, które tego wymagają.
- Jeżeli jeszcze nie zareklamowałeś się w Google – zacznij to robić, nawet z małym budżetem dla wąskiej gamy produktów. Dzięki temu wypromujesz markę wśród użytkowników, którzy jeszcze nie znają Twojej oferty.
- Testuj pomysły na biznes. Nawet małe zmiany w kategoriach produktów lub nazwach przycisków na stronie mają ogromne znaczenie. Zapoznaj się z naszym przewodnikiem, jak wykonać testy w małej firmie.
- Zacznij wyróżniać się wśród konkurencji nie tylko ceną, ale także przyjemnymi dla oka banerami. Wprowadź spójną identyfikację wizualną swojego sklepu. Zwiększ swoją rozpoznawalność.