Poczta email powinna być nie tylko bezpieczna, ale również na swój sposób unikalna i charakterystyczna. Pomoże Ci w tym skrzynka pocztowa korzystająca z adresu Twojej domeny internetowej. Zanim jednak założysz takową, sprawdź, jakie są korzyści posiadania maila we własnej domenie oraz jakie usługi warto wziąć pod uwagę przy wyborze miejsca, gdzie z takiej skrzynki będziesz korzystać.
Jakie korzyści daje adres email z własną domeną?
Szukanie ciekawego adresu email w popularnych serwisach oferujących darmową pocztę jest bardzo trudne i czasochłonne. Po pierwsze – korzystają z nich setki tysięcy użytkowników, a więc te najlepsze adresy (np. wyglądające jak nazwisko@domena) są już od dawna zajęte. Po drugie – jeżeli Twój email wygląda jak inne, to przestaje on być po prostu ciekawy i intuicyjny.
Dlatego dobrą alternatywą jest skorzystanie z usług, które umożliwiają skonfigurowanie skrzynki email (lub kilku skrzynek) z bardziej przyjaznym adresem w rozszerzeniu. Dlaczego warto to zrobić, zwłaszcza będąc firmą internetową?
Podstawowe korzyści z maila we unikalnej domenie to:
- wiarygodny wizerunek przedsiębiorcy, który korzysta z komercyjnego rozwiązania, oferującego m.in. większe bezpieczeństwo
- łatwiejszy do zapamiętania adres, ponieważ może się wiązać z nazwą Twojej firmy. Docenisz to podczas dyktowania adresu w rozmowie telefonicznej
- większa elastyczność w tworzeniu adresu. Nie jesteś jako użytkownik przywiązany do darmowego rozwiązania, z którego skorzystały tysiące osób. Własna domena to wolność w tworzeniu skrzynek email np. z imieniem i nazwiskiem przed znakiem małpy (@)
- promocja marki przez całą dobę. Zarejestrowaną domenę lub cały adres email dodasz na wizytówce, folderach reklamowych, gadżetach itd. To nie tylko adres Twojej strony WWW!
- wyróżnisz się wśród konkurentów, którzy używają generycznych, darmowych domen w popularnych serwisach.
Jak stworzyć adres email z własną domeną?
Nie masz jeszcze własnej domeny? Możesz ją zarejestrować już teraz za pomocą wyszukiwarki wolnych nazw w home.pl. Sprawdź, jakie opcje będą dla Ciebie dostępne po wpisaniu preferowanej frazy. Pamiętaj, że nie musisz od razu decydować się na adres z rozszerzeniem .pl – jeśli wybrana nazwa jest zajęta, możesz skorzystać z innej domeny.
A jeśli jesteś już właścicielem domeny, przyjrzyj się poniżej różnym usługom, dzięki którym założysz email z takim adresem.
Gmail z własną domeną w adresie
To jeden z najczęściej występujących przypadków. Użytkowników Gmaila w Polsce jest na tyle dużo (takie konto mają np. osoby ze smartfonem na Androidzie), że prędzej czy później szukają oni możliwości powiązania poczty na koncie Google z własną domeną. Kiedyś firma umożliwiała skonfigurowanie darmowej skrzynki email z indywidualnym adresem, aczkolwiek teraz nie jest to już możliwe.
Nic jednak straconego, ponieważ Google przeniosło tę opcję do swojej komercyjnej usługi o nazwie Google Workspace. Ten pakiet biznesowy oferuje nie tylko większą przestrzeń na dane (zamiast limitu 15 GB, otrzymujemy 30 GB w najtańszym wariancie), ale przede wszystkim funkcję podpięcia opłacanej domeny internetowej.
Jeśli korzystasz z darmowego Gmaila, to z łatwością przejdziesz na wersję płatną (licencję zamówisz np. w home.pl), przy której wystarczy odpowiednia konfiguracja domeny dla usługi Google Workspace.
WAŻNE – pamiętaj, że zmiana darmowej skrzynki Gmail w płatny Google Workspace nie wiąże się z żadną utratą lub przeniesieniem danych. Zachowasz wszystkie dotychczasowe wiadomości.
Poczta na hostingu z domeną
Drugim sposobem na założenie skrzynki email we własnej domenie jest zakupienie usługi hostingu. Hosting to przestrzeń na dane strony internetowej, a także poczty elektronicznej. Pakiety posiadają zróżnicowane parametry, aczkolwiek w przypadku naszego celu (jakim jest email) najważniejszym z nich będzie pojemność.
Do każdego hostingu przypiszesz lub przekierujesz domenę, co automatycznie umożliwi Ci korzystanie z funkcji dodawania skrzynki z unikalnym adresem internetowym. Co ważne, w zależności od wybranego pakietu takich skrzynek założysz w razie potrzeby więcej, a więc skorzystają na tym Twoi pracownicy.
Przykładowe usługi home.pl oferujące przestrzeń na pocztę, z funkcją obsługi własnej domeny to:
- Hosting Biznes 100 GB
- Hosting WordPress Start 25 GB
- Poczta Biznes 100 GB (tylko do utrzymywania poczty)
Bez względu na Twój wybór, pozostanie Ci wyłącznie skonfigurowanie domeny i założenie skrzynki email o wybranej nazwie.
WAŻNE – pamiętaj, że w odróżnieniu od rozwiązania z Gmailem, hosting jest osobną usługą, przy której niezbędne jest przeniesienie zawartości dotychczasowej skrzynki na nowy serwer. Zobacz, jak przenieść pocztę z innego serwera do home.pl.
Pojedyncza skrzynka email z własnym adresem
Co zrobić, jeśli potrzebuję tylko jednej skrzynki email, zawierającej nazwę mojej domeny? W tym przypadku hosting nie będzie wymagany (aczkolwiek on również spełni taką potrzebę).
Niektórzy operatorzy darmowych adresów email oferują rozszerzenie usługi w formie płatnej, gdzie dodanie własnej domeny jest już możliwe. Działa to podobnie jak w przypadku Gmaila. Możesz również skorzystać z komercyjnej, biznesowej poczty tj. Prywatny Email w home.pl, który posiada opcję przypisania własnego adresu domeny w standardzie.
Płatna poczta ma również dodatkowe korzyści. Oprócz opcji dodania domeny znajdziesz tu kopię zapasową, regularnie aktualizowane filtry antyspamowe, jak również nie narażasz się na ryzyko, iż konto zostanie skasowanie w wyniku braku logowania do panelu (co jest częstym zapisem w darmowych skrzynkach email).