Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak zacząć sprzedawać szkolenia online?

Jak zacząć sprzedawać szkolenia online?

Chcesz sprzedawać szkolenia online, ale nie wiesz, od czego zacząć? Zainteresowanie rozwojem i edukacją stale rośnie, więc potencjał rynkowy w branży edukacyjnej jest ogromny. Dowiedz się, jak go wykorzystywać i skutecznie sprzedawać szkolenia. W artykule poznasz kluczowe kroki, które pozwolą Ci z sukcesem rozpocząć sprzedaż kursów i trafić do odpowiedniej grupy odbiorców.

Zacznij od planowania – jak ułożyć plan kursu?

Dowiedz się, do kogo i o czym chcesz mówić

Etap planowania to proces wymagający starannego przemyślenia. Zdefiniowanie grupy docelowej, badanie konkurencji, tworzenie konspektu i ustalanie harmonogramu oraz budżetu pozwoli Ci zrealizować wartościowe szkolenie online. Dzięki tym krokom stworzysz fundamenty, które wpłyną na sukces Twojej oferty.

Określ grupę docelową i daj jej to, czego potrzebuje

Kluczem do skutecznej sprzedaży kursu jest to, by wiedzieć, do kogo go kierujemy. To bardzo ważne – w inny sposób będziesz tłumaczyć dany temat osobie, która nie miała z nim wcześniej żadnej styczności, a inaczej człowiekowi, który porusza się w nim od wielu lat.

Poziom zaawansowania uczestnika to jednak nie jedyny czynnik, który powinien mieć wpływ na sposób przekazywania wiedzy i jej sprzedawania. Równie ważne będą także wiek, wykształcenie, zawód i wiele innych cech, którymi charakteryzować się będzie Twoja grupa docelowa.

Podczas jej tworzenia zastanów się także nad potrzebami, jakie mogą mieć uczestnicy. Jeśli masz taką możliwość, dowiedz się u źródła – przeprowadź ankiety, które pomogą Ci zidentyfikować problemy i wyzwania Twoich potencjalnych klientów. Dzięki temu łatwiej będzie zapewnić im to, czego potrzebują.

To warto wiedzieć o grupie docelowej przed stworzeniem szkolenia:

  • Kim są i czym się zajmują?
  • Jaki jest ich poziom wiedzy na ten moment?
  • Czego mogą potrzebować? Z czym mogą się mierzyć?
  • Jakie są ich obawy względem tematyki?
  • Co może być dla nich problematyczne?

Poznaj swoją konkurencję

Przygotowanie dobrej oferty musi zostać poprzedzone analizą konkurencji. Zbadaj, jakie kursy są już dostępne w Twojej tematyce, a następnie dokładnie je przeanalizuj. Zarówno przerabiany materiał i sposób przekazywania wiedzy, jak i cenę. Na podstawie zebranych danych zastanów się, co możesz zrobić lepiej lub inaczej, by Twoje szkolenie było interesujące i wyróżniało się wśród konkurencji.

W poszukiwaniu wyróżnika odpowiedz sobie na pytanie: “co czyni mój kurs wyjątkowym?” – może unikalny sposób nauczania, wsparcie po ukończeniu szkolenia, niepowtarzalne doświadczenie? Zaoferuj swoim klientom to, czego nie ma nikt inny.

Określ zakres, materiały i harmonogram

Wiesz już, do kogo i dlaczego chcesz kierować ofertę. Teraz czas na ustalenie, jak samo szkolenie ma wyglądać.

  1. Zawartość – określ szczegółowy plan i cele edukacyjne;
  2. Harmonogram – jeśli planujesz prowadzić warsztaty na żywo, ustal ich terminy;
  3. Metody nauczania – zastanów się, jakie metody nauczania chcesz wykorzystać, np. wideo, artykuły, quizy, webinary;
  4. Czas trwania i sposób dostępu – określ, ile szkolenie będzie trwać i w jaki sposób będzie udostępniane uczestnikom.

Pamiętaj o kwestiach technicznych

Jeśli w ramach kursu zamierzasz tworzyć materiały wideo, zadbaj o to, by były w wysokiej rozdzielczości i z dobrej jakości dźwiękiem. To bardzo ważny aspekt szkoleń online – nikt nie chce płacić za obraz, na którym będzie mógł policzyć piksele w akompaniamencie trzeszczącego mikrofonu.

WSKAZÓWKA: równie istotna jest jakość treści pisanych – wszelkie materiały w formie tekstowej muszą być wolne od błędów ortograficznych i interpunkcyjnych. Zadbaj również o ich czytelność.

Szkolenia stacjonarne czy gotowe kursy online – co jest lepsze?

Wybór pomiędzy kursami online a szkoleniami stacjonarnymi to ważna – jeśli nie kluczowa – decyzja dla osób planujących ich sprzedaż. Nie będzie zaskoczeniem, jeśli stwierdzimy, że obydwa warianty mają swoje plusy i minusy. Fakt jest taki, że raz stworzony kurs online będzie pracować dla Ciebie dłużej.

To proste – taki materiał możesz sprzedawać tak długo, jak będzie on aktualny, a nawet po aktualizacji (np. wynikającej ze zmian w prawie, wyglądzie narzędzi itp.) będzie wciąż atrakcyjnym i merytorycznym produktem dostępnym od ręki. Zapewni Ci stabilny przychód, bez konieczności ciągłej pracy nad nowymi edycjami. Dzięki temu zyskasz czas i przestrzeń na skuteczniejszą promocję, rozwijanie oferty lub inne działania.

Szkolenia stacjonarne z kolei wymagają znacznie większej organizacji i osobistego zaangażowania przy każdym wydarzeniu. To sprawia, że przygotowanie kursu stacjonarnego jest czasochłonne, więc w rezultacie możesz zrealizować ich znacznie mniej. Jest to jednak broń obusieczna – wkładasz więcej pracy, ale i więcej zyskujesz.

Tego typu szkolenia zwykle są droższe od tych prowadzonych online, a bezpośredni kontakt z uczestnikami często przekłada się na lepsze relacje. Dzięki temu mogą częściej wracać na Twoje szkolenia, jak i polecać je bliskim.

Wybór formy sprzedaży szkoleń powinien opierać się na Twoich celach finansowych, dostępności czasu oraz stylu nauczania, jaki chcesz oferować. Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się koniecznie do jednej formy – za pomocą gotowych narzędzi do prowadzenia sklepu internetowego możesz postawić na sprzedaż zarówno kursów online, jak i stacjonarnych.

Sprzedaż kursów online – jak dotrzeć do klientów?

Wykorzystaj media społecznościowe

Media społecznościowe to potężne narzędzie do promocji twoich szkoleń. Zastanów się, które platformy są najczęściej używane przez twoją grupę docelową i zacznij tworzyć angażujące treści, takie jak krótkie filmy, posty i grafikę, które przyciągną uwagę potencjalnych uczestników. To pomoże Ci zbudować wizerunek eksperta i dotrzeć do osób zainteresowanych tematem.

Zainwestuj w płatne reklamy

Jeśli chcesz jeszcze lepiej docierać do szerokiego grona odbiorców, rozważ inwestycję w płatne reklamy. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy X pozwalają na precyzyjne targetowanie, co umożliwia dotarcie do osób, które mogą być zainteresowane twoją ofertą.

Buduj relacje

W sukcesie szkoleń online liczy się interakcja z uczestnikami. Przydatne będą:

  • Forum dyskusyjne lub grupy – stwórz miejsce, gdzie uczestnicy będą mogli wymieniać się doświadczeniami i zadawać pytania.
  • Sesje Q&A na żywo – regularnie organizuj sesje pytań i odpowiedzi, aby na bieżąco odpowiadać na wątpliwości swoich kursantów.
  • Feedback i ankiety – po zakończeniu nauki zapytaj uczestników o ich odbiór. Możesz wykorzystać uzyskane informacje do ulepszania kolejnych kursów. Przy okazji będzie to także sygnał dla klientów, że ich opinie są dla Ciebie ważne.

Sprzedaż szkoleń poprzez własną stronę lub sklep

Przygotowując się do sprzedaży zwróć uwagę na wybór odpowiedniego do tego celu systemu. Poszukując najlepszego rozwiązania zwróć uwagę na łatwość jego użycia, zarówno dla Ciebie, jak i klientów. Ważne będzie też to, czy system oferuje pomoc techniczną, która wesprze Cię w starcie.

W zależności od Twoich potrzeb i możliwości, możesz stworzyć sklep od podstaw lub wykorzystać gotowe oprogramowanie oparte o model subskrypcyjny. Drugie rozwiązanie będzie lepsze, jeśli nie masz czasu i chęci na to, by zatrudniać programistę, któremu stworzenie sklepu od fundamentów zajmie najpewniej kilka tygodni.

Przykładem gotowego oprogramowania, które świetnie sprawdza się w sprzedaży kursów przez internet, jest Sellastik od home.pl. To usługa, która umożliwia łatwy i szybki start sklepu internetowego nawet początkującym sprzedawcom.

Sellastik możesz zarejestrować za darmo na 21 dni i przekonać się, że to idealne narzędzie do rozpoczęcia sprzedaży.

Dlaczego Sellastik to w tym przypadku dobry wybór narzędzia do sprzedaży szkoleń przez internet?

  • To niezależność od serwisów lub usług edukacyjnych, które nierzadko pobierają sporą prowizję za sprzedaż za ich pośrednictwem;
  • Oferuje znane i sprawdzone metody e-płatności – klienci zapłacą tak, jak lubią np. Blikiem, kartą lub cyfrowym portfelem Google Pay (alternatywnie Apple Pay).
  • Umożliwia sprzedaż na stronie z własnym adresem WWW (domeną), co pomoże Ci się wyróżnić wśród konkurencji;
  • Dołączysz do oferty także kursy stacjonarne, bez inwestycji w osobny system – Sellastik umożliwia sprzedaż produktów cyfrowych oraz usług;
  • Łatwo i intuicyjnie połączysz go z narzędziami analitycznymi, by usprawnić marketing i skuteczniej prowadzić kampanie reklamowe.

Jak Sellastik pomaga sprzedawać kursy online i szkolenia stacjonarne?

Sprzedaż usług, produktów cyfrowych oraz fizycznych jest mocną stroną Sellastika. Jako trener, konsultant techniczny, specjalista lub po prostu certyfikowany ekspert możesz swobodnie mieszać różne formy sprzedawania szkoleń – online, stacjonarnie, a nawet w formie mieszanej (online jako forma przygotowania, stacjonarnie do doskonalenia umiejętności).

W sklepie Sellastik znajdziesz ku temu odpowiednie opcje. Pierwsza z nich to konfiguracja karty produktu z opisem, zdjęciami, ceną oraz parametrami produktu (możesz np. ograniczyć liczbę sprzedanych kursów stacjonarnych, aby zmieścić je wszystkie w kalendarzu).

Jeżeli chcesz sprzedawać szkolenia w gotowej formule, to skorzystaj z menu Pliki i dodaj automatycznie wysyłany plik po opłaceniu zamówienia. Może to być gotowy materiał filmowy, dokument PDF itd. Wszystko zależy od Twoich preferencji. Przykładowo kursy kulinarne mogą być sprzedawane w formie cyfrowej, w której znajdą się też linki do Twoich przepisów na Youtube.

Zakładka Pliki w opisie produktu na sklepie Sellastik, która służy do wysyłania cyfrowych materiałów po zakupie.
Dzięki zakładce „Pliki” dodasz do każdego produktu własne materiały, które zostaną wysłane do klienta po zakupie.

W przypadku szkoleń stacjonarnych warto dodać do karty produktu stosowne opcje, które przyśpieszą komunikację z klientem. Może to być np. wybór preferowanej daty szkolenia lub liczba osób, która weźmie w nim udział. Oczywiście pozostałe informacje warto ustalić już z klientem indywidualnie.

Tak przygotowany kursy możesz umieścić na stronie głównej swojego sklepu Sellastik. Przykładowy wygląd znajdziesz poniżej:

A tak prezentuje się gotowa karta produktu z kursem stacjonarnym:

W jakich branżach sprawdza się sprzedaż kursów online?

Sprzedaż kursów online znajduje zastosowanie w wielu branżach, przyciągając zarówno profesjonalistów, jak i amatorów pragnących rozwijać swoje umiejętności. Szkolenia cyfrowe sprawdzają się szczególnie:

  • w technologii, a zwłaszcza w obszarach takich jak programowanie, marketing cyfrowy czy analiza danych,
  • w tematyce zdrowia i wellness, w tym także fitness, medytacja, czy zdrowe odżywianie;
  • w sztuce i fotografii, a także w zakresie rękodzieła i muzyki;
  • w szeroko pojętym biznesie, gdzie znajdziemy kursy m.in. z zakresu sprzedaży.

Nie ma więc wątpliwości, że na rynku edukacyjnym znajdzie się miejsce dla szerokiego spektrum tematycznego. Zrozumienie specyfiki danej branży oraz potrzeb odbiorców umożliwia efektywne opracowanie programu kursów online, który będzie odpowiadać na bieżące trendy i oczekiwania rynku.

Uruchamiając własny sklep internetowy z kursami i szkoleniami nie zapomnij zapoznać się z innymi poradnikami: