Myślisz o biznesie, ale chcesz najpierw sprawdzić, czy Twój produkt jest rzeczywiście atrakcyjny dla klientów w Twojej okolicy? Nie ma nic lepszego niż… sprzedażowy test za pomocą darmowego sklepu internetowego. Warto jednak już na samym początku zadać pytanie – czy posiadanie narzędzia do sprzedaży za darmo jest rzeczywiście realne?
Czy darmowy sklep internetowy naprawdę istnieje?
Aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba najpierw usystematyzować pewne informacje. Jeśli chcesz sprzedawać produkty we własnym sklepie internetowym, to musisz posiadać niezbędne narzędzie i technologię, aby to zrobić.
Sklep internetowy jest po prostu stroną WWW, która posiada opcję sprzedażowe tj. koszyk, karty produktów, czy moduł e-płatności. Aby postawić taki system, trzeba przynajmniej 2 solidnych fundamentów:
- Hostingu/serwera, który będzie odpowiadać za działanie sklepu,
- Domeny internetowej, czyli adresu, pod którym widoczny będzie sklep w sieci (np. mojsklepinternetowy.pl).
A jest to zwyczajne minimum, aby sklep był po prostu widoczny. Uzyskanie powyższych usług za darmo jest bardzo trudne, zwłaszcza w kontekście domen, które trzeba rejestrować i odnawiać odpłatnie (jeśli chcesz dysponować takim adresem dłużej).
Darmowe hostingi mają również wiele ograniczeń i nie nadają się do prowadzenia tego typu stron, choćby ze względu na niską wydajność, ograniczenia technologiczne, czy brak kopii zapasowych w pakiecie.
Obok tradycyjnych hostingów znajdziemy jeszcze usługi e-commerce w formie abonamentu – kupujesz po prostu gotowy sklep, który już działa i dodajesz do niego własne produkty, opisy etc. Jak jednak sama forma wskazuje, tu już wymagane jest opłacanie regularnej stawki za działanie sklepu. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak można sprawdzić funkcjonalność takiej usługi za darmo.
Jeśli sklep jest darmowy, to co jest kosztem?
Nawet jeśli zminimalizujesz koszty lub jakimś cudem znajdziesz oferty darmowego hostingu lub domeny, to przecież sam sklep nie powstanie w kilka sekund. Walutą jest bowiem czas i tutaj każdy wycenić go może indywidualnie. Dla informatyka z wiedzą techniczną uruchomienie sklepu może być kwestią godzin, dla kogoś innego – nawet kilkanaście dni.
Dodatkowo po drodze mogą pojawić się tzw. koszty ukryte tj. licencje na użycie oprogramowania, zakup szablonu, korzystanie z wtyczek do elektronicznych płatności lub integracji z mediami społecznościowymi.
Reasumując – praktycznie niemożliwe jest uruchomienie sklepu internetowego bez opłat, ale nie oznacza to, że nie ma przestrzeni na zmniejszenie kosztów przy starcie działalności w e-handlu.
Jak uruchomić sklep w internecie za darmo?
Uruchomienie sklepu w internecie za darmo polega w tym momencie bardziej na wyborze usługi, która oferuje okres testowy. Najczęściej firmy oferujące usługę sklepu online dają użytkownikom 7 do 14 dni próbnych bez kosztów.
CO WARTO WIEDZIEĆ? Zarejestrowane sklepy w okresie testowym najczęściej nie udostępniają opcji do uruchomienia aktywnej sprzedaży. Ich rolą jest wyłącznie przeprowadzenie użytkownika przez podstawowe funkcje, szablony oraz narzędzia wewnętrzne.
Wyróżniającą się na tle konkurencji usługą sklepu internetowego jest tutaj z pewnością Sellastik. Posiada on bowiem aż 21 dni testów, na dodatek oferuje praktycznie wszystkie opcje związane ze sprzedażą od samego początku bez dodatkowych dopłat – usługi kurierskie, bramkę płatności i ponad 40 szablonów do wyboru w pakiecie.
Sellastik jest więc atrakcyjnym wyborem, jeśli zależy Ci na uruchomieniu sklepu internetowego za darmo i sprawdzenie się w roli sprzedawcy przez okres 3 tygodni. Co więcej, jeśli zechcesz przedłużyć abonament sklepu o rok – zrobisz to w konkurencyjnej, niskiej cenie.
WSKAZÓWKA – pamiętaj, że bez względu na wybrane rozwiązanie (hosting lub gotową usługę sklepu) warto zarejestrować również własną domenę (adres), pod którym Twój sklep będzie widoczny.
W jakich sytuacjach warto sprawdzić darmowy sklep internetowy?
Budowanie od podstaw naszej działalności handlowej można podzielić na 4 etapy. Pierwszy z nich zazwyczaj dotyczy rozeznania i sprawdzania, co jest dokładnie potrzebne do prowadzenia sprzedaży w internecie. W drugim etapie weryfikujemy działania konkurencji i inspirujemy się nimi. W trzecim szukamy odpowiednich narzędzi, a w czwartym klikamy magiczny przycisk “Uruchom” i pojawiamy się z ofertą w sieci.
Sklep internetowy, jak każda inwestycja w biznes, wymaga elastycznego podejścia. Z jednej strony duża część użytkowników nie chce za wiele ryzykować biorąc pierwsze z brzegu rozwiązanie lub wiązać się umową na usługę sklepu na dłuższy okres, aczkolwiek z drugiej – ryzyko może się opłacić.
Kiedy warto założyć własny sklep?
Tym ryzykiem może być poświęcenie swojego czasu i błyskawiczne wejście na rynek w odpowiednim momencie, aby spróbować swoich sił w handlu elektronicznym. I sklep internetowy za darmo, nawet w wersji uproszczonej, może być pierwszym krokiem do uruchomienia prawdziwego biznesu na większą skalę i w dłuższej perspektywie do przejścia na komercyjną i bardziej zaawansowaną wersję narzędzia, za pomocą którego będziesz sprzedawać swoje produkty lub usługi.
Takich sytuacji jest wiele, ale sklasyfikujemy je w 4 grupach. Do przykładowych momentów, gdy chcemy jak najszybciej sprawdzić się w roli sprzedawcy, należą:
- Testy pomysłów – masz w głowie natłok myśli, który popycha Cię ku decyzji związanej z otwarciem biznesu w internecie? Sprawdzenie sklepu za darmo, na krótki okres jest jak najbardziej zasadne, aby odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania (Ile to może kosztować? Jak to działa? itp.).
- Krótkie wyprzedaże – zbliża się gorący okres sprzedażowy? To może być dobry moment, aby uruchomić darmowy sklep (np. za pomocą Sellastika) i przez kilkanaście dni osiągnąć dodatkowy przychód.
- Zakupy sezonowe – pewne zakupy są powtarzalne i możesz przewidzieć zainteresowanie konkretną gamą produktów. Zbliżają się wakacje? To moment, gdy ludzie rozglądają się za akcesoriami do nurkowania, trekkingu i wędrówek pieszych. Wczesną jesienią możesz z kolei pokazać się w internecie z ofertą usług wymiany opon na zimowe. Takie okresy sprzedażowe trwają maksymalnie kilka tygodni i sklep internetowy założony za darmo może ci pomóc.
- Przewidywalna skala sprzedaży – darmowy sklep internetowy na krótki okres jest też rozsądnym rozwiązaniem, gdy potrzebujesz „na już” narzędzia do przeprowadzenia zakupów w konkretnej grupie osób bez względu na porę roku. Przykładowo, szkółka piłkarska zamawiająca stroje sportowe dla dzieci może w ten sposób uprościć całą procedurę stawiając gotowy e-sklep dla rodziców. Wiesz wtedy, ile mniej więcej zamówień otrzyma Twoja firma.
Przeczytaj również: