Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Gdzie założyć bloga i jak zacząć blogowanie?

Gdzie założyć bloga i jak zacząć blogowanie?

Kilka lat temu mówiło się, że w związku z szalejącym wzrostem zainteresowania social media, blogi internetowe stracą na znaczeniu. Wizja ta zrealizowała się połowicznie, to znaczy: rzeczywiście nie są pierwszym wyborem dla internetowych twórców, ale wciąż stanowią ważny element w budowaniu rozpoznawalności. Są też narzędziem, które zarabia realne pieniądze dla blogera lub influencera. Jak zatem rozpocząć swoją przygodę z pisaniem dla czytelników i gdzie założyć bloga? Sprawdź poniższe propozycje i rekomendacje dla początkujących.

Jakie serwisy umożliwiają założenie bloga za darmo?

Według różnych wyliczeń w internecie znajdziemy około 600 milionów blogów, a każdego dnia pojawia się ponad 7 milionów nowych wpisów. Takie liczby przekazuje m.in serwis Master Blogging. Jak dołączyć do tego grona i gdzie założyć na dobry początek prostego bloga? Przyjrzyjmy się dostępnym opcjom, dzięki którym zrobisz to za darmo:

  • WordPress.com – legendarny już serwis, który milionom użytkowników kojarzy się jako początek podróży dla każdego blogera. Umożliwia szybkie i łatwe uruchomienie bloga o dowolnej tematyce, wybór motywu (szablonu) i lepsze poznanie interfejsu WordPressa.
  • Blogger – konkurencyjne rozwiązanie od Google, w którym znajdziemy opcję tworzenia bloga za darmo i od podstaw. Również bez opłat.
  • Ucraft – mniej znana propozycja wśród polskich użytkowników, która udostępnia podstawowe narzędzia do blogowania.
  • Hubspot Free Blog Maker – alternatywne narzędzie do tworzenia i prowadzenia bloga, udostępnione przez twórców popularnego systemu CRM dla firm. Darmowe konto umożliwia publikację wpisów pod bezpłatną subdomeną.

wordpress.com czy wordpress.org – jakie są różnice?

Wybór WordPressa do postawienia bloga jest dla wielu oczywisty. Mniej oczywiste jednak jest, jaką jego wersję wybrać – czy chcemy założyć go pod adresem wordpress.com, a może wordpress.org?

Funkcjonowanie tego rozwiązania pod dwiema domenami może wprowadzić użytkownika w zakłopotanie. Na szczęście, ta różnica między serwisami jest na tyle klarowna, że od razu zdecydujesz, który adres wpiszesz w oknie przeglądarki.

Otóż pod domeną wordpress.com znajdziesz gotową usługę zakładania bloga w subdomenie *.wordpress.com. Po prostu zakładasz konto i otrzymujesz dostęp do panelu zarządzania swoimi wpisami i wyglądem bloga.

Strona wordpress.org to z kolei miejsce dla osób, które chcą zbudować stronę na WordPressie (niekoniecznie musi to być blog) i dysponują własną przestrzenią na dane witryny (czyli mają kupiony hosting). Znajdziesz w nim odpowiedni pliki do pobrania, które następnie ulokujesz na serwerze. Oprócz tego na wordpress.org znajdziesz katalog z tysiącami dodatków do WordPressa – wtyczki, motywy, gotowe bloki itp.

Reasumując, pierwszy serwis to właściwie “gotowe” rozwiązanie z ograniczonymi możliwościami (choćby liczba dostępnych szablonów/motywów jest skromna), niczym wynajem umeblowanego mieszkania. Druga z kolei to sklep wielkopowierzchniowy, gdzie znajdziesz wszystko, co niezbędne dla Twojej strony, ale musisz samodzielnie dobrać elementy i je zainstalować na własnym hostingu.

Podpowiadamy: jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie zainstalować WordPressa na hostingu, skorzystaj z autoinstalatora w home.pl, który wykona to za Ciebie.

Darmowy blog czy blog na hostingu – co jest lepsze?

Z perspektywy początkującego blogera warto najpierw skorzystać z bezpłatnych rozwiązań. Dzięki nim przyswoisz podstawową wiedzę odnośnie obsługi interfejsu, układania tekstu oraz jego formatowania. To będzie też dla Ciebie mały poligon doświadczalny i weryfikacja, czy po prostu blogowanie “siądzie”.

Jeśli chcesz jednak mieć większą kontrolę nad treścią, a wygląd bloga ma dla Ciebie znaczenie, to warto zdecydować się na instalację WordPressa na serwerze. Samodzielne hostowanie tego CMSa to też element wiedzy technicznej, który warto poznać.

Blog pod własnym adresem – co jest do tego potrzebne?

Prowadzenie bloga internetowego w darmowej subdomenie nigdy nie będzie tak efektywne, jak serwis prowadzony pod unikalnym oraz oryginalnym adresem internetowym. To właśnie domena, pod którą wyświetla się strona, staje się elementem charakterystycznym dla blogera. Co jest potrzebne, aby blogować właśnie pod ciekawszym i przede wszystkim własnym adresem?

  • Domena – to podstawowa usługa, która umożliwia uruchomienie bloga pod innym adresem, niż ten, który dostaniesz za darmo. Własną domenę możesz podpiąć (proces ten może wyglądać inaczej u każdego dostawcy) pod stronę i cieszyć się wpisami, które działają pod pomysłowym adresem.
  • Hosting – własna przestrzeń na pliki daje Ci o wiele więcej możliwości, aniżeli tylko blogowanie. I to jest największa zaleta posiadania hostingu. Możesz na nim zainstalować właśnie WordPressa, który jest świetnym wyborem, jeśli chcesz mieć stronę firmową, sklep online, serwis informacyjny lub inny projekt. Na hostingu to Ty decydujesz w 100%, jak wygląda i co oferuje Twój blog. Umożliwia on również przypisanie własnej domeny.
  • Certyfikat SSL – to niezmiernie ważny element całej układanki. Dzięki certyfikatowi SSL połączenie z Twoją stroną jest szyfrowane i bezpiecznie, a użytkownik nie otrzyma w przeglądarce błędu o “niezaufanej witrynie”. To znana wszystkim ikona kłódki przy adresie domeny.

Podpowiadamy: cały pakiet usług potrzebnych do blogowania znajdziesz w Pakiecie na Start w home.pl.

Jak pisać, aby ludzie czytali bloga?

Zaczynając od zera musisz zaplanować pracę nad blogiem w taki sposób, aby zmaksymalizować swoje szanse na zyskanie czytelników. Najprościej ujmując, chwytaj się takich tematów, które są po prostu ważne i przyziemne (tu jednak warto wziąć poprawkę na to, że dla jednego użytkownika „przyziemnym” tematem będzie cena żywności na rynku, a dla drugiego know-how marketingu cyfrowego). Najlepiej podzielić sobie plan na 6 kategorii, o których piszę niżej.

Znajdź niszę, grupę docelową

Znajdź nośny motyw przewodni, którego poszukuje jakaś konkretna grupa odbiorców. Musi ona posiadać pewne cechy wspólne np. miejsce zamieszkania, płeć, podobną sytuację życiową itd. Uruchamianie bloga o tematyce mody lub kulinariów to zbyt ogólny zakres, aby utrzymać zainteresowanie czytelnika. Ale już blog z modą dla mężczyzn po 50 roku życia lub przepisy kuchni polskiej dla oszczędnie żyjących par, gdzie każdy grosz się liczy, może być lepszym rozwiązaniem.

Poznaj problemy odbiorców

Wnikliwie notuj, jakie problemy dotykają odbiorców Twojego bloga. Jakie mogą zadawać pytanie (lub jakich pytań wstydzą się zadawać szukają od razu rozwiązania w Google). Zaglądaj do grup na Facebooku, monitoruj trendy na TikToku i inspiruj się nimi tworząc własne artykuły.

Pisz szczerze, zmuszaj do refleksji

Przedstawiaj zawsze własny punkt widzenia. Niech czytelnicy poznają Cię lepiej. Nie unikaj cięższych tematów, wszak to co jest tematem tabu po prostu lepiej się klika.

Rozwiązuj problemy, inspiruj do działania

Nie dawaj czytelnikom poczucia, że zmarnowali kilka minut na zapoznanie się z Twoim blogiem. Zawsze przekazuj w tekście jakąś wartość, radę, spostrzeżenie i własne doświadczenia, które umożliwią użytkownikom zastosowanie ich w swoim życiu.

Nie zapominaj o słowach kluczowych

Świetnie napisane artykuły nie będą dobrze widoczne w Google, jeśli nie będą zawierać odpowiednich słów kluczowych. Jeżeli piszesz poradnik o najlepszych ubezpieczeniach wakacyjnych to nie możesz dopuścić do sytuacji, gdzie wyrażenia “ubezpieczenie” oraz “wakacje” pojawią się w całym artykule 2 razy. Wprowadzaj te słowa naturalnie w tekst, ale częściej, również stosując ich odmiany oraz synonimy (lub inne zamienniki). Techniczne aspekty blogowania wymagają wprawy, ale praktycznie od pierwszego tekstu warto zadbać o wzbogacenie każdego tekstu o frazy kluczowe oraz nagłówki.

Oferuj dodatkową, płatną treść

Czujesz się dobrze w wybranej dziedzinie i chcesz zarabiać na blogu? Rób to mądrze i nienachalnie. Twórz merytoryczne artykuły, które pomagają czytelnikom i jednocześnie podsycają u nich chęć zdobycia dodatkowej wiedzy. Tę możesz przekazać już w płatnej formie np. sprzedając ebooki lub dostęp do szkoleń internetowych.