Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak sprawdzić czy pomysł na biznes jest dobry?

Jak sprawdzić czy pomysł na biznes jest dobry?

Bez względu na to, czy rozwijasz firmę kilka lat lub jesteś początkującym przedsiębiorcą, który niedawno zarejestrował jednoosobową działalność, chcesz ograniczyć popełniane błędy. Każdy nowy pomysł na biznes oraz plan powodują, że w głowie może pojawić się wiele pytań o przyszłość inwestycji. W tym artykule dowiesz się, jak uniknąć dodatkowych zmartwień lub wątpliwości przy wprowadzaniu nowej jakości na rynek.

Dlaczego warto sprawdzać lub testować pomysły?

Czy wiesz, jak powstała słynna Coca-Cola? Ranny podczas wojny secesyjnej żołnierz szukając alternatywy dla brakującej morfiny wpadł na pomysł wymieszania ulubionego syropu z wodą gazowaną. I tak powstał “medyczny tonik”, który przeistoczył się potem w światowy fenomen.

Z tej historii wynika, że niektóre pomysły biznesowe są dziełem przypadku i taki jest fakt. Ale większość z nich to jednak skrupulatnie zaplanowane i realizowane punkty przyjętej strategii. Jak podejść do testowania i weryfikacji własnych hipotez? Wykorzystaj poniższe metody i przekuj wizję na prosperujący biznes w internecie.

Chwilowy trend czy dłuższa zmiana?

Niektóre zmiany gospodarcze, społeczne oraz kulturowe zostają z nami na dłużej. Inne potrafią “wypalić się” po kilku miesiącach. Dobre poznanie co jest teraz w trendzie i co będzie w przyszłości kluczowe dla konsumentów, jest jedną z istotnych cech rozwijających się biznesów.

Najważniejsze trendy, dotykające milionów (a nawet miliardów) ludzi nazywa się megatrendami. Kształtują się przez wiele lat i są dla wielu firm wyznacznikiem kolejnych inwestycji. Przykładowe megatrendy to m.in. postępująca urbanizacja, problemy żywnościowe czy rosnące potrzeby energetyczne wynikające nie tylko z pojawiających się ekologicznych źródeł, ale też zmiany stylu życia wielu ludzi.

Poznawanie realnych kosztów

Pomysły na biznes mogą być bardzo spontaniczne, a decyzja o założeniu firmy podjęta praktycznie z dnia na dzień. Wiele osób przechodzi “na swoje” ponieważ chce mieć 100% decyzyjności. Ale i tu nie można zapomnieć o testowaniu idei, która początkowo wydaje się skazana wyłącznie na sukces.

Tylko w ten sposób zweryfikujesz, czy posiadasz potrzebne środki na realizację. Niektóre koszty mogą być dla Ciebie nieznane lub źle oszacowane, a to z kolei może zburzyć całą koncepcję i rentowność biznesu.

Lepsze zrozumienie branży

To, jak dobrze czujesz się w danym temacie wpłynie na stabilność i rozwój biznesu w pierwszych miesiącach, a nawet latach. Nawet jeśli uważasz, że konkretny obszar nie kryje przed Tobą tajemnic, to warto zapoznać się z dodatkowymi informacjami, które mogą poszerzyć Twoją perspektywę i jeszcze lepiej zminimalizować ryzyko popełnienia błędów.

Kto pyta, nie błądzi – tak mówi znane przysłowie. W przypadku biznesu jest to jak najbardziej uzasadnione, aby zapytać w środowisku o jakieś przykłady inwestycji lub projektów, które minęły się z celem.

Sposoby na sprawdzenie pomysłu przed wejściem na rynek

Co zrobić z głową pełną pomysłów? Najlepiej ocenić je w zderzeniu z rzeczywistością. Tylko wtedy wyciągniesz pierwsze wnioski i lepiej przygotujesz się do zaspokojenia potrzeb odbiorców. Pamiętaj jednocześnie, że niektóre projekty wymagają nie tylko czasu, ale też środków finansowych. Poniżej zamieściliśmy kilka popularnych metod na zbadanie, czy pomysł ma ręce i nogi.

WSKAZÓWKA: Chcesz pracować zdalnie? Poznaj inspiracje dotyczący prowadzenia firmy w trybie home office.

Analizowanie konkurencji

Sprawdzenie co robią Twoi rynkowi konkurenci może ułatwić Ci podjęcie decyzji o wprowadzeniu nowej marki, produktu, usługi lub większej zmiany w już istniejącym biznesie.

Analiza może być bardzo szeroka i objąć nie tylko cenę lub testy jakościowe (co wiąże się z zakupem rzeczy u konkurencji), ale też obsługę klienta oraz monitoring profili w social media, aby wyłapywać bolączki podobnych firm.

Jakie są wady i wyzwania dotyczące analizy konkurencji? Krótka i powierzchowna może wprowadzić Cię w błąd lub źle oszacować potencjał rynku. Długa i szczegółowa z kolei wymaga poniesienia kosztów finansowych oraz poświęcenia czasu. A czas w biznesie nie jest walutą, którą odzyskamy.

Stworzenie prototypu lub krótki projekt

Prototypy usług lub aplikacji pozwalają na przetestowanie pomysłu w rzeczywistych warunkach na pewnej grupie odbiorców. Dzięki temu uzyskasz od razu opinie od prawdziwych osób, co z kolei może przełożyć się udoskonalenie projektu w kolejnej wersji. Skonstruowanie prototypu redukuje ryzyko wprowadzenia w biznesie produktu, który nie trafi w gusta użytkowników.

Wady budowania prototypów do testowania pomysłu? Taka czynność zarezerwowana jest raczej dla firmy z branży IT, produkującej e-usługi, aplikacje oraz inne technologie. Po drugie, sama idea prototypu może znacząco odbiegać od pełnej wersji produktu, co z kolei może wpłynąć na odczucia użytkowników końcowych.

Crowdfunding

Zbiórka publiczna jako pomysł na weryfikację biznesu w praktyce? To wbrew pozorom nie jest nowość, bo już lat niektóre firmy oraz startupy wybierają portale do zbiórki publicznej, aby zachęcić do inwestycji w projekt.

Odzew społeczności bywa oczywiście różny, ale to właśnie na crowdfundingu powstało wiele kryptowalut, gier planszowych, gier video oraz urządzeń z kategorii “smart”.

Crowdfunding jest jednak bardzo wymagający i nie każdy pomysł na biznes jest tu mile widziany. Potencjalni inwestorzy, w tym zwykli użytkownicy, chcą dokładnie wiedzieć za co płacą. Oczekują nie tylko wersji demonstracyjnej produktu, ale też całego planu na rozwój. Oczywistym jest również dostęp do pełnego produktu, gdy ten pojawi się już w ofercie.

Analizy finansowe i badania rynku

Zlecanie agencjom, konsultantom lub specjalistom zbadanie sytuacji rynkowej jest często stosowanym rozwiązaniem w dużych firmach. Cel takiego badania jest różny – może to być zwykła analiza trendów, warunki finansowe wynikające z popytu, sprawdzanie potrzeb odbiorców i wiele innych. Tego typu działa są przeprowadzone z wykorzystaniem sond, ankiet a nawet ośrodków akademickich.

Tak specyficzna metoda wymaga jednak poniesienia dużych kosztów, przez co nie jest ona dostępna dla nowych, raczkujących biznesów.

Testowanie cen

Eksperymentowanie z ceną może być jednym z ciekawszym pomysłów na zbadanie rynku pod kątem zainteresowania nowym produktem. Warunkiem jest oczywiście mądre zarządzanie jego wartością i sprzedawanie go w racjonalnych, rynkowych warunkach. Jeśli na przykład aktualna średnia cena u konkurencji to 50 zł, a Ty nagle zaczniesz oferować podobny produkt za 1 zł, to takie badanie będzie obarczone manipulacją.

Za pomocą eksperymentowania z ceną możesz sprawdzić, jak klienci reagują na prototyp (wspomniałem o nim wyżej) usługi, jakie są bolączki pierwszej wersji i co warto poprawić. Potraktuj to jako sposób na uzyskanie wstępnego feedbacku na udoskonalenie i dalszą sprzedaż.

Ta metoda ma oczywistą wadę – jeśli użytkownik wybierze Twój produkt kierując się wyłącznie ceną, to będzie w stanie wybaczyć niższą jakość. To może z kolei wpłynąć na wyniki badania satysfakcji.

Kampanie marketingowe

Masz pomysł na nowy produkt, usługę lub otwierasz firmę w nietypowej branży? Sprawdź najpierw założenia biznesowe uruchamiając kampanię reklamową. Zainteresowanie odpowiednimi komunikatami lub rosnąca liczba zgłoszeń przesyłanych przez formularz na stronie internetowej z reklam może być dla Ciebie sygnałem, że gra jest warta świeczki.

WSKAZÓWKA: Wykorzystaj możliwości social media i reklamuj się za pomocą Meta Ads na Facebooku oraz Instagramie. Sprawdź, jak zacząć przygodę z promocją biznesu w mediach społecznościowych.

Firmy bardzo często wybierają reklamę do sprawdzania pomysłów biznesowych, bo chcą przetestować różne formy komunikacji lub usługi. Jeśli widzisz w Google lub social media treści sponsorowane zachęcające do wzięcia udziału w przedsprzedaży lub uzyskania czegoś limitowanego – to może być sygnał, iż chodzi o jakiś testowy produkt, który będzie rozwijany w przyszłości.

Aby jednak sprawdzić zainteresowanie poprzez reklamę musisz mieć na nią odpowiednie środki. Ile może to kosztować? To oczywiście zależy od skali, bo im więcej potrzebujesz danych rynkowych, tym więcej musisz wydać na promocję.

Warsztaty i konferencje

Czy pomysł na biznes może być oceniony przez ekspertów? Zdecydowanie tak, ale wymaga to podjęcia niezobowiązującej rozmowy w dogodnym środowisku. Wybierz się na branżowe wydarzenia, które gromadzą dziesiątki specjalistów w danej dziedzinie. Bądź otwarty na rozmowy i networking, wymieniaj się podglądami. Ludzie, którzy prowadzą swoje firmy od lat mogą z chęcią dzielić się własnymi doświadczeniami, omówić popełniane błędy, a nawet odrzucone projekty. Potraktuj to jako skarbnicę wiedzy i szansę na mniejsze ryzyko falstartu.

Wyjazd na taką konferencję nie jest zawsze tani, choć zdarzają się wydarzenia branżowe dostępne za darmo (wszelkiego rodzaju meetupy, webinary online będą mile widziane).

Jakie narzędzia ułatwią sprawdzanie pomysłów na biznes?

Jak zabrać się za sprawdzanie pomysłów biznesowych? Przede wszystkim warto wyposażyć się w narzędzia, które umożliwią Ci realizacje przynajmniej kilku powyższych sposobów.

Podstawowym elementem, który spaja większość kroków, jest domena. To adres internetowy, pod którym wyświetlona zostanie tymczasowa strona internetowa. Możesz zarejestrować ją w niskiej cenie na pierwszy rok i w ten sposób błyskawicznie zbadać potencjał produktu lub usługi.

Własna domena może być również użyta w adresie firmowej poczty email. Spersonalizowana, biznesowa skrzynka do przyjmowania zapytań od klientów na pewno wzmocni wiarygodność Twojego pomysłu, ponieważ nie będzie to generyczny adres poczty założonej w popularnych serwisach.

Jeśli chcesz sprawdzić się w roli sprzedawcy, warto postawić na narzędzia, które ułatwią Ci założenie sklepu w niskiej cenie lub nawet za darmo. Po prostu im szybciej zweryfikujesz założenia biznesowe, tym lepiej. Budowa sklepu od podstaw np. za pomocą zewnętrznego wykonawcy może trwać miesiącami bez satysfakcjonujących efektów.

Podobnie możesz postąpić w przypadku zakładania strony firmowej w internecie. Jeśli zależy Ci na czasie lub nie dysponujesz po prostu wystarczającymi środkami na projekt w agencji – skorzystaj z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja. Na hostingu WordPress w home.pl znajdziesz Asystenta AI, który stworzy dla Ciebie stronę WWW w kilka minut.