Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Dedykowany czy współdzielony adres IP na hostingu – który jest lepszy?

Dedykowany czy współdzielony adres IP na hostingu – który jest lepszy?

Kiedy zamawiasz hosting do uruchomienia strony internetowej lub skrzynek email we własnej domenie, jednym z jego elementów jest adres IP. Operatorzy serwerów (tj. home.pl) oferują najczęściej współdzielony adres IP, aczkolwiek w niektórych przypadkach dostępny jest również dedykowany (m.in. w ofercie hostingu dla WordPress). Kiedy warto skorzystać z opcji własnego IP na hostingu i jakie korzyści przynosi takie rozwiązanie?

Czym jest adres IP i do czego jest używany?

Adres IP (skrót od angielskiego Internet Protocol, protokół internetowy) to unikalny adres, za pomocą którego komputery użytkowników oraz serwery identyfikują się w sieci. W pewnych aspektach można porównać go do numeru PESEL lub tablic rejestracyjnych naszych samochodów. Różni się on od nich tym, że może się dynamicznie zmieniać, a także jest używany przez więcej niż jedno urządzenie. Ma on postać cyfr oddzielonych od siebie kropkami. Przykładowy adres IP może wyglądać tak: 192.168.0.1.

Adres IP – dedykowany czy współdzielony?

W przeciwieństwie do indywidualnych numerów znanych nam z życia codziennego, taki sam adres IP może zostać nadany dla kilku a nawet kilkudziesięciu serwerów. W takim wypadku mówimy o adresie IP współdzielonym. Wskazane rozwiązanie jest najczęściej stosowane w pakietach hostingowych, aby spełnić podstawowe wymagania techniczne (związane z funkcjonowaniem strony WWW lub poczty email).

Współdzielone IP jest w 99% przypadków w pełni wystarczającym elementem usług i początkujący przedsiębiorca lub bloger nie będzie widział potrzeby skorzystania z dedykowanego adresu. Ten jednak może okazać się przydatny w nieokreślonej przyszłości.

Czym charakteryzuje się dedykowany adres IP? To adres przypisany wyłącznie do jednego, konkretnego użytkownika (w tym przypadku – hostingu). Dzięki temu masz pewność, że nikt inny nie używa tego samego IP w ramach swojego hostingu. Ma to szczególne znaczenie w pewnych sytuacjach, o których napisaliśmy poniżej.

Jakie są zalety dedykowanego adresu IP?

Pomimo, że z technicznego punktu widzenia oba adresy działają na takiej samej zasadzie (przypisywane są do usług hostingowych), współdzielenie jak i posiadanie własnego IP niesie za sobą zalety i wady.

Lepsza reputacja adresu

W przypadku posiadania dedykowanego IP bardzo dużą zaletą jest możliwość samodzielnego dbania o jego reputację w sieci np. na listach RBL, odpowiadających za weryfikację i bezpieczeństwo nazw domen i adresów IP wysyłających pocztę email. Przy IP współdzielonym na reputację adresu mają wpływ wszyscy jego posiadacze. Nawet jeżeli tylko jeden z nich zacząłby prowadzić wysyłkę spamu – na tzw. czarnej liście pojawi się cały adres IP, co utrudni pracę reszcie użytkowników.

Pamiętaj, że w przypadku usług home.pl administratorzy dbają o wysoką reputację adresów IP, a dla klientów są dostępne zarówno rozwiązania współdzielone, jak i dedykowane.

Bezpośredni dostęp do serwera poprzez IP

Posiadając dedykowany adres IP możesz się połączyć ze swoim serwerem bez wykorzystania z nazwy domeny. Nawet jeżeli prowadzisz prace związane z konfiguracją adresu (np. za pomocą rekordów na serwerze DNS) – zachowujesz ciągły dostęp do zasobów serwera.

Przekierowanie domen zewnętrznych

Jeżeli na Twoim serwerze znajdują się strony WWW to w przypadku IP współdzielonego możesz przyłączyć do nich domeny jedynie poprzez fizyczne przypisanie ich do serwera w Panelu Klienta. Posiadając adres dedykowany wystarczy skonfigurować przekierowanie na dany adres IP poprzez rekord A.

Adres dedykowany umożliwia również ustawienie rekordu PTR, który służy do obsługi protokołu revDNS. W przypadku IP współdzielonego ta funkcjonalność jest niedostępna.

Wyższa skuteczność mailingów

Jeżeli prowadzisz mały sklep internetowy lub zbierasz adresy email za pomocą newslettera i korzystasz ze skryptów lub rozwiązań do wysyłki mailingów – dedykowany adres IP będzie dla Ciebie lepszym rozwiązaniem niż współdzielony. Wynika to z przytoczonego powyżej argumentu odnośnie reputacji domeny.

Wykonana przez jednego użytkownika masowa wysyłka wiadomości z danego adresu IP będzie postrzegana inaczej przez filtry antyspamowe lub listy RBL, niż podobne działania wykonane przez 10 użytkowników korzystających ze współdzielonego adresu IP. Jeżeli więc zależy Ci na zwiększeniu skuteczności dostarczania wiadomości email (np. ofert handlowych) na skrzynki pocztowe to warto wybrać dedykowane IP.

Jeżeli prowadzisz wysyłkę mailingów i Twój hosting korzysta ze współdzielonego adresu IP – sprawdź, jak taka wysyłka może być oceniana przez zewnętrzne filtry antyspamowe.

Czy dedykowany adres IP wpływa na pozycjonowanie?

Pozycjonując witrynę nie sposób pomiąć kwestii adresu IP. Czy wykupienie takiej usługi wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Odpowiadając sobie na to pytanie należy pamiętać o kilkuset innych parametrach i czynnikach, które wpływają na samą pozycję w Google. Biorąc to pod uwagę, nie da się jednoznacznie określić efektu dedykowanego IP dla strony internetowej. Już w 2018 roku inżynier z Google, John Mueller za pomocą Twittera jednoznacznie stwierdził, że korzystanie ze współdzielonego adresu IP nie jest „karane” gorszą pozycją w wyszukiwarce:

https://twitter.com/JohnMu/status/997012818368057344

Kiedy warto skorzystać z dedykowanego i współdzielonego adresu IP na hostingu?

Poniższe scenariusze nie są oczywiście ostateczne, ponieważ posiadanie dedykowanego IP ma w branży IT szerokie zastosowanie. Nie mniej warto wybrać hosting z własnym adresem IP w momencie, gdy:

  • prowadzisz rozbudowany sklep internetowy,
  • używasz oprogramowania CMS z obsługą mailingów i wysyłasz masowo wiadomości kilka razy w miesiącu,
  • jesteś webmasterem, który na jednym hostingu obsługuje wiele stron internetowych klientów, a domeny przekierowuje z zewnątrz
  • bez względu na rodzaj prowadzonego biznesu online chcesz samodzielnie dbać o reputację adresu IP.

Kiedy współdzielony adres IP jest wystarczający?

  • gdy dopiero zaczynasz swoją działalność online i prowadzisz prostą stronę WWW oraz posiadasz jedną do kilku skrzynek email,
  • jeżeli prowadzisz bloga,
  • Jeżeli zdecydowana większość komunikacji mailowej dotyczy wymiany informacji między pracownikami, a nie pracownikami i klientami,
  • jeżeli posiadasz mały sklep internetowy z nieskomplikowanymi rozwiązaniami typu marketing automation,
  • jeżeli używasz poczty tylko do wysyłki pojedynczych wiadomości do swoich klientów.