Jeśli czytasz ten artykuł to prawdopodobnie z jednego z tych dwóch powodów: albo zastanawiasz się czy hosting ma wpływ na pozycjonowanie strony w Google, albo potrzebny jest Ci hosting SEO, czyli stworzenie zaplecza. W tym tekście opowiemy o obu tych potrzebach i możliwych rozwiązaniach.
Czy hosting ma znaczenie dla SEO
Przez kilka chwil postaw się w roli… wyszukiwarki internetowej. W Twoim interesie jest, żeby z Twoich usług korzystało jak najwięcej internautów. Jak to osiągnąć? To proste: musisz szybko dostarczać odpowiedzi dopasowane do ich zapytań, ale także – co jest nie mniej ważne – polecać strony, które działają bez zarzutu i są bezpieczne. Bo tego właśnie wszyscy oczekujemy od wyszukiwarek, prawda?
Dlatego właśnie świetne treści to za mało, żeby osiągnąć sukces w SEO. Jeśli Twoja strona zbyt wolno się otwiera, z opóźnieniem ładuje elementy, bywa niedostępna, to wyszukiwarka może polecić użytkownikom konkurencję, zamiast Ciebie. I dlatego jako właściciel lub właścicielka strony musisz zrobić wszystko, żeby pod kątem technologicznym była ona na tip-top.
Ważnym elementem tego technicznego dopieszczania strony internetowej pod kątem pozycjonowania jest dobry, pewny hosting SEO, czyli miejsce które przechowa całą witrynę i jej zawartość.
Nawet jeśli brzmi to skomplikowanie, to prawda jest taka że możesz mieć swój hosting w ciągu… 6 kliknięć. Możesz też jednak czytać dalej, żeby zrozumieć o co w tym tak naprawdę chodzi.
Hosting SEO. Na co zwrócić uwagę?
1. Szybkość ładowania strony internetowej, a pozycjonowanie
Jednym z ważniejszych czynników wpływających na SEO jest szybkość ładowania strony. Google i inne wyszukiwarki premiują strony, które ładują się szybko, ponieważ – po prostu – pozytywnie wpływa to na doświadczenia internautów.
Na te elementy, decydujące o szybkości, zwróć uwagę wybierając hosting SEO:
- Serwery SSD – dyski SSD są znacznie szybsze niż tradycyjne dyski HDD, co może znacznie przyspieszyć czas ładowania strony.
- Korzystanie z CDN (Content Delivery Network), które pozwala na szybsze dostarczanie treści do użytkowników poprzez połączenie z najbliżej połączonym serwerem.
- Lokalizacja serwera: Wybór lokalizacji serwera blisko odbiorców może skrócić czas odpowiedzi serwera. Jeśli kierujesz swoją stronę do polskich odbiorców, rozważ wybór dostawcy korzystającego z polskiego data center.
2. Bezpieczeństwo danych a hosting SEO
To obszar, w którym absolutnie nie można iść na kompromisy. Bezpieczne muszą być zarówno dane na Twojej stronie (przecież serwer służy do ich przechowywania), jak i osoby które z niej korzystają (łączą się ze stroną i czasem też wysyłają do niej informacje, np. poprzez formularze).
Dlatego, wybierając hosting pod SEO, weryfikuj usługodawcę pod kątem:
- Tworzenia kopii bezpieczeństwa (backupów) – jak często są tworzone i co obejmują (bazy danych, pliki, pocztę e-mail).
- Weryfikacji dwuetapowej, czyli tzw. 2FA, która pomaga zabezpieczyć dostęp przed nieautoryzowanym logowaniem.
- Ochrony antywirusowej – czy jest i co obejmuje.
- Obecności DNSSEC, która chroni przed modyfikacjami odpowiedzi otrzymywanych z internetu i zapewnia, że pochodzą one z właściwego źródła.
Ważne! Absolutnym standardem w zakresie bezpieczeństwa jest posiadanie przez stronę certyfikatu SSL, czyli charakterystycznej kłódki przy adresie. Jak go uzyskać dowiesz się tutaj.
3. Ciągłość usługi (dostępność) świadczonej przez hostingodawcę
Kolejnym ważnym czynnikiem jest ciągłość usługi. Im wyższa gwarancja dostępności usługi po stronie dostawcy hostingowego, tym mniejsze ryzyko niedostępności strony. Na przykład w home.pl oferujemy ją na poziomie 99 proc. w skali miesiąca kalendarzowego.
4. Wsparcie techniczne, jeśli potrzebujesz
Dobre wsparcie techniczne może być nieocenione, zwłaszcza gdy pojawią się problemy z serwerem. Szybka i kompetentna pomoc techniczna jest kluczowa dla utrzymania wysokiej dostępności i szybkości strony:
- 24/7 support: – wybierając dostawcę hostingu, warto upewnić się, że oferuje on wsparcie techniczne dostępne 24/7.
- Wsparcie w języku polskim – jeśli preferujesz komunikację w języku polskim, upewnij się, że dostawca oferuje taką opcję.
Hosting pod WordPressa – a co to takiego jest i czy daje radę w SEO?
Jeśli masz już za sobą przeglądanie ofert firm hostingowych, to wiesz że oferują one zazwyczaj więcej niż jeden typ hostingu. Który hosting zatem wybrać, jeśli tabele ze specyfikacjami technicznymi niewiele nam mówią?
Odpowiedz sobie na te pytania:
- Czy Twoja strona będzie oparta o system WordPress?
Podpowiedź! WordPress to niezwykle popularny system do zarządzania treścią na stronach internetowych. To technologia, która jest bardzo przyjazna pozycjonowaniu, a jednocześnie oferuje sporo ułatwień (wtyczek), które wspierają właścicieli w walce o jak najlepsze pozycje. Więcej o tym możesz przeczytać np. tutaj: WordPress czy HTML – co wybrać do budowy strony WWW?.
- Czy chcesz stworzyć stronę którą będziesz rozwijać i promować np. poprzez reklamy i social media?
Podpowiedź! Jeśli Twoja strona dopiero się rozwija, ale ma na celu przyciąganie coraz większej liczby osób – zainwestuj w wyższy pakiet hostingowy niż ten podstawowy. Szczególnie, jeśli uruchamiasz sklep internetowy. W tym kontekście zwrot „hosting SEO” nabiera dodatkowego znaczenia.
- Czy zależy Ci na ruchu z wyszukiwarek?
Podpowiedź! Ruch z wyszukiwarek, czyli tzw. organiczny powszechnie uważany jest za najtańszy i jednocześnie bardzo wartościowy. Dlaczego? Optymalizacja strony i przygotowanie tekstów oczywiście kosztują, ale jeśli zrobimy to dobrze, jest szansa że będziemy czerpać korzyści przez długi czas – wejścia z Google i pozycje organiczne są przecież bezpłatne. Co więcej, dzięki obecności w wyszukiwarce, pojawiamy się klientowi dokładnie wtedy, kiedy nas potrzebuje (wpisuje zapytanie) – to nie niechciana oferta, tylko odpowiedź na bieżącą potrzebę.
Jeśli przynajmniej raz odpowiedziałeś albo odpowiedziałaś na te pytania twierdząco, rozważ zakup hostingu dostosowanego do systemu WordPress. Taki hosting oferuje specjalne funkcje i narzędzia, które mogą znacząco poprawić jej wydajność i tym samym wpłynąć na pozycjonowanie.
Hosting pod zaplecze SEO. Czym się kierować w wyborze?
Zaplecze (ang. PBN – Private Blog Network) to sieć stron internetowych, które są tworzone i zarządzane w celu wspierania głównej strony poprzez linkowanie do niej. Tzw. strony zapleczowe mogą poprawić pozycję głównej strony w wynikach wyszukiwania, jeśli są dobrze zarządzane i optymalizowane.
Warto jednak wiedzieć, że Google oficjalnie odradza tworzenie stron zapleczowych jako strategii SEO. Uważane jest to za próbę manipulacji wynikami wyszukiwania. Wytyczne Google jasno określają, że linki powinny być naturalne i pochodzić z wiarygodnych źródeł, a nie być manipulowane za pomocą sztucznie stworzonych stron.
Znacznie lepszym, rekomendowanym rozwiązaniem jest zainwestowanie w dobre treści wysokiej jakości, jeśli jednak z jakichś względów potrzebujesz stworzyć sieć stron zapleczowych, szukając hostingu pod SEO, zwróć uwagę na te aspekty:
- Unikalne adresy IP – kiedy wybierasz hosting pod zaplecze SEO, ważne jest, aby każda strona w zapleczu miała unikalny adres IP.
- Rozproszenie geograficzne serwerów
- Ukrywanie informacji WHOIS – więcej na ten temat piszemy w tym artykule: Jak ukryć dane domeny globalnej w Panelu klienta home.pl.
- Zarządzanie wieloma stronami – hosting pod zaplecze powinien oferować funkcje takie jak automatyczne aktualizacje, instalatory CMS jednym kliknięciem, narzędzia do monitorowania i zarządzania zasobami serwera.
- Bezpieczeństwo i ochrona – zwróć uwagę na oferowane zabezpieczenia, takie jak regularne kopie zapasowe, ochrona przed atakami DDoS oraz firewalle.