Korzystanie z WordPressa, jako podstawowego narzędzia do budowania stron internetowych, stało się współczesnym standardem. To z kolei spowodowało, że jest on wykorzystywany do wielu podstawowych jak i zaawansowanych projektów, potrzebujących usług serwerowych o odpowiedniej jakości. Dlatego też w wielu firmach pojawił się osobny hosting dostosowany do WordPressa. Dlaczego warto z niego skorzystać? Jak dobrze wybrać hosting pod te oprogramowanie? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym tekście.
Czego potrzebuje WordPress? Wymagania sprzętowe
WordPress jest oprogramowaniem, które wymaga od hostingu konkretnych parametrów. Na szczęście nie są one szczególnie trudne do spełnienia. Praktycznie każdy hosting internetowy spełnia te oczekiwania. A prezentują się one następująco:
- Hosting powinien wspierać język PHP w wersji 7.4 lub wyższej.
- Serwer baz danych powinien być oparty na MySQL w wersji 8.0 lub wyższej, alternatywnie korzystać z silnika MariaDB 10.5 (lub wyższej).
- musi wspierać technologię Nginx lub Apache, wraz z modułem mod_rewrite.
- powinien oferować połączenie szyfrowane HTTPS.
Być może na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się skomplikowane pod kątem technicznym, tak w rzeczywistości są to dzisiaj podstawowe parametry hostingów, na których działają nie tylko strony internetowe oparte na WordPress, ale te stworzone także za pomocą innych rozwiązań CMS.
Zwykły hosting czy hosting pod WordPress – jakie są różnice?
Przed wyborem miejsca na stronę może pojawić się w Twojej głowie pytanie: czym w zasadzie różni się standardowy (zwykły) hosting od tego “dostosowanego” do WordPressa?
Obie usługi są do siebie podobne, ale diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. Przede wszystkim musisz wiedzieć, że na obu zainstalujesz, stworzysz i poprowadzisz stronę internetową za pomocą WordPressa. Z technologicznego punktu widzenia standardowy hosting współdzielony (gdzieniegdzie możesz trafić na nazwę “shared hosting”) ma w sobie praktycznie to samo, co znajdujący się w ofercie danej firmy również “hosting dla WordPress”. Czym więc się od siebie różnią?
Zwykły hosting wyróżnia się w ofertach najczęściej:
- Dużą pojemnością opartą na zwykłych dyskach twardych
- Optymalną wydajnością, na którą składają się również parametry bezpieczeństwa.
- Krótszym czasem przechowywania kopii zapasowej
- Większymi limitami w kontekście utrzymania liczby skrzynek email
Hostingi stworzone pod kątem WordPressa z kolei można nazwać usługami do zadań specjalnych, ponieważ:
- Posiadają mniejszą pojemność, wynikającą z obsługi szybkich dysków SSD
- O wiele wyższą wydajnością, przemyślaną pod kątem np. obsługi sklepów internetowych WooCommerce
- Dłuższym czasem kopii zapachowej
- Specjalnych funkcji dla użytkowników WordPressa np. autoinstalatorów z rekomendowanymi wtyczkami, a także obsługę WP-CLI
- Niestandardowe technologie zwiększające szybkość stron na WordPressie m.in. serwer LiteSpeed.
Co więc wybrać? Hosting współdzielony, czy hosting pod WordPressa gdy jest ku temu okazja?
Pierwszą opcję polecamy osobom, które chcą usługi uniwersalnej, dostosowanej pod pierwszą stronę WWW, stronę firmową (nawet stworzoną w WordPressie), a także wtedy, gdy potrzebują dużej liczby kont email pod własną domeną.
Hosting do WordPressa z kolei przyda się, gdy od razu masz w głowie plan uruchomienia sklepu internetowego, strony, która przynosi duży ruch (np. serwis z newsami, popularny blog etc.) lub po prostu jesteś entuzjastą bezkompromisowej wydajności.
Co powinien dodatkowo posiadać hosting pod WordPress?
Wyższe parametry wydajności czy dyski SSD to nie jedyne elementy, w które powinien być wyposażony dobry hosting pod stronę na WordPressie. Jeśli nie chcesz, aby taki hosting w jakikolwiek sposób ograniczał potencjał Twojej strony, upewnij się, że posiada on:
- Obsługę więcej niż jednej instancji oraz bazy danych – dobrze by było, gdyby dany pakiet obsługiwał więcej niż jedną stronę, ponieważ ułatwi Ci to wprowadzanie zmian (najpierw na środowisku testowym, a finalnie na środowisku produkcyjnym).
- Wbudowaną funkcję WP-CLI – to narzędzie do obsługi WordPressa bez konieczności logowania się na jego zaplecze przez przeglądarkę. Doświadczony administrator na pewno skorzysta z tej funkcji.
- Unikalny adres IP – posiadając odrębny adres IP to ty odpowiadasz wyłącznie za jego reputację w sieci. W przypadku zwykłego hostingu musisz liczyć się z faktem, iż wielu klientów będzie korzystać z tego samego adresu.
Ranking hostingów pod WordPress – o czym warto wiedzieć?
W internecie znajdziesz wiele rankingów hostingów, które są prowadzone przez freelancerów, twórców witryn lub blogerów. Takie zestawienia mogą być w kilku sytuacjach przydatne. Zbierają one w jednym miejscu oferty różnych operatorów, dając użytkownikowi praktycznie gotowe wskazówki odnośnie wyboru odpowiedniego hostingu.
Warto jednak pamiętać o kilku kwestiach podczas weryfikowania takich rankingów, TOP 10, rekomendacji etc.:
- Serwisy mogą posiadać nieaktualne informacje – oferty operatorów zmieniają się praktycznie w każdym roku, a mimo tego łatwo dzisiaj trafić na rankingi, które zawierają stare nazwy usług, stare parametry oraz inne, nieświeże już dane.
- Rankingi działają na linkach afiliacyjnych – twórcy takich zestawień zarabiają na tym, że klikniesz w dany link polecający i zarejestrujesz usługę. Nie jest to oczywiście nielegalna praktyka, aczkolwiek warto o tym wiedzieć, ponieważ pozycje w rankingu mogą być uzależnione np. od wysokości prowizji lub promocji u operatora hostingu.
- Subiektywne kryteria – pamiętaj, że każdy ranking to tak naprawdę subiektywna opinia danego autora. Może one mieć na tyle specyficzne wymagania, iż będzie on polecał serwery spełniające konkretny warunek. Taka sytuacja może nie mieć przełożenia na Twoje aktualne potrzeby.
Jak wybrać hosting na stronę z WordPressem? Kryteria, przydatne wskazówki
Wybór hostingu warto oprzeć na kilku jasnych kryteriach. Może to być np. cena, choć nie zawsze jest to decydujący argument. Opinie w internecie też nie muszą pochodzić od zweryfikowanych klientów danej firmy lub mogą być zamieszczone pod pretekstem otrzymania dodatkowego rabatu. Ich wartość przy etapie decyzyjnym może być więc niższa.
Poniżej znajdziesz przykładowe tematy, które warto przeanalizować przed zakupem usługi hostingu internetowego dla strony z WordPressem. Na co więc warto zwrócić uwagę?
Pojemność hostingu – wiele osób wyznaje zasadę, iż najlepiej zacząć od najniższych pakietów z przestrzenią pod jedną stronę WWW. Nie jest to oczywiście zły pomysł, ale warto mieć na uwadze, że mała firma (złożona z 5-6 osób) może mieć większe potrzeby. Hostingi pod WordPress oferujące zaledwie kilka GB przestrzeni mogą nie wystarczyć w dłuższej perspektywie, bo przestrzeń jest dzielona między stronę, a pocztę email. Przeciętna strona zajmuje dzisiaj ok. 1 GB przestrzeni, ale to właśnie poczta elektroniczna może pochłonąć znaczną część przestrzeni dyskowej.
Wiarygodność firmy – sprawdź, od jak dawna dana firma działa. Rynek hostingowy jest niezwykle wymagający. Jeśli operator funkcjonuje przynajmniej kilka lat, to ma on z pewnością odpowiednie doświadczenie oraz procedury, aby usuwać potencjalne awarie. Mniej doświadczona firma może być problematyczna przy pierwszym, większym kryzysie.
Kontakt z obsługą – sprawdź, jakie rodzaje kontaktu z obsługą oferuje operator. Podstawą jest infolinia oraz email, ale opcjonalnie powinien być dostępny także chat. Niektóre firmy (m.in. home.pl) posiadają także wsparcie przez Messengera.
Bezpieczeństwo – czy firma, w której zamierzasz uruchomić stronę na WordPressie dba o bezpieczeństwo? To bardzo ważne pytanie, ponieważ prowadząc biznes w sieci musisz korzystać z nowoczesnych, aktualizowanych technologii. Dlatego upewnij się, że hosting posiada najnowsze, wspierane wersje PHP lub bezpieczne bazy danych.
Odpowiedź na Twoje bieżące potrzeby – firmy hostingowe oferują głównie hosting oraz rejestrację domen. Co jednak zrobić, gdy Twój biznes rośnie i pojawiają się inne potrzeby wykraczające poza obsługę strony internetowej? Warto wtedy wybrać firmę, która potrafi dostosować się do Twojej rzeczywistości i posiada elastyczną ofertę z usługami dla e-biznesu. Bo nigdy nie wiesz, kiedy będzie potrzebna Ci reklama w Google lub dodatkowe zabezpieczenia cyfrowe dla pracowników. Oszczędzisz dzięki temu czas i finanse.