Autorami wpisu są eksperci pozycjonowania z firmy Performance Media. Artykuł jest czwartym z cyklu wpisów na temat korzyści, jakie pozycjonowanie daje firmom o różnym profilu działalności.
W poprzednim artykule przedstawiliśmy sposoby wykorzystania pozycjonowania do promocji sklepu internetowego. Pierwsza część wpisu o pozycjonowaniu portalu informacyjnego znajduje się tutaj.
Wydarzenia
Portale informacyjne mogą publikować zapowiedzi i harmonogramy nadchodzących wydarzeń. Taka sytuacja ma choćby miejsce w przypadku portali sportowych lub muzycznych.
Oznaczenie na stronie internetowej nadchodzących wydarzeń odpowiednimi metadanymi pozwala wyszukiwarce Google na ich rozpoznanie i wyświetlenie w wynikach wyszukiwania szczegółowych danych, takich jak nazwa, data i miejsce zdarzenia.
![Fragmenty rozszerzone - wydarzenia](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/wydarzenia-seo-pozycjonowanie.png)
Szczegółowe informacje na temat oznaczania wydarzeń na stronach internetowych można znaleźć w artykule pomocy Google: Zdarzenia.
Autorstwo artykułów
Wraz z uruchomieniem usługi Google+ wyszukiwarka Google umożliwiła „podpisywanie” artykułów swoim profilem Google+. Cały system nazywany jest przypisywaniem autorstwa, które ma zmniejszyć poziom anonimowości dokumentów internetowych.
Treści publikowane w portalach informacyjnych składają się głównie z artykułów pisanych przez konkretne osoby, inaczej niż jest to w przypadku stron firmowych, czy sklepów internetowych. Znaczniki autorstwa mogą więc być wykorzystane w sposób jak najbardziej naturalny i zgodny z zaleceniami Google. Daje to duży potencjał przyciągania uwagi użytkowników w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page).
Wzajemne powiązanie profilu Google+ autora i strony artykułu pozwala na wyświetlenie w wynikach wyszukiwania opisu rozszerzonego o zdjęcie profilowe oraz imię i nazwisko autora.
![Autor artykułu w wynikach wyszukiwania](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/jak-ustawic-autora-publikacji-w-google.png)
Poza samym wizualnym wzbogaceniem wyniku wyszukiwania, pewną rolę w podejmowaniu decyzji o kliknięciu strony może odgrywać rozpoznawalność i autorytet autora.
Dodatkową korzyścią jest przygotowanie serwisu na czynnik rankingu stron w wynikach wyszukiwania, który prawdopodobnie będzie odgrywał w przyszłości coraz większą rolę, a mianowicie autorytet autora, tzw. AuthorRank.
![Przykład jak AuthorRank może wpływać na kolejność wyników wyszukiwania](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/author-rank-google-seo.jpg)
Autorytet autora może być oceniany na przykład na podstawie liczby śledzących go osób oraz interakcji w postaci komentarzy czy kliknięć przycisku +1. Strona z przypisanym autorem o wysokiej reputacji będzie miała szanse pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Do tego dochodzi element personalizacji. Użytkownikom zalogowanym w Google na wyższych pozycjach wyników wyszukiwania wyświetlane są artykuły napisane przez autorów, których obserwują. Dlatego, poza samym wykorzystaniem mechanizmu przypisywania autorstwa, ważne jest budowanie rozpoznawalności i reputacji poszczególnych autorów artykułów.
Uniwersalne wyniki wyszukiwania
W 2007 roku w wyszukiwarce Google zaimplementowano uniwersalne wyniki wyszukiwania – rozwiązanie polegające na wyświetlaniu w wynikach nie tylko stron internetowych, ale także newsów, obrazków, czy filmów wideo. Obecność portalu informacyjnego w poszczególnych rodzajach wyników wyszukiwania pozwala na docieranie do użytkowników z różnymi oczekiwaniami i preferencjami.
Google News
Sekcja z wynikami wyszukiwania wiadomości w usłudze Google News pojawia się, kiedy algorytm wyszukiwarki „uzna”, że dla danego zapytania użytkownicy mogą oczekiwać jak najświeższych informacji.
![Artykuły z Google News w uniwersalnych wynikach wyszukiwania](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/google-news-wyniki-wyszukiwania-seo.png)
W przypadku informacji, które nagle zaczynają być intensywnie wyszukiwane przez użytkowników, pojawienie się w sekcji z wynikami wyszukiwania wiadomości może generować dla serwisu znaczącą liczbę nowych odwiedzin.
Wyniki z wyszukiwarki wiadomości mogą być dodatkowo wzbogacone o miniaturkę graficzną, datę publikacji i nazwę wydawcy, co zwiększa ich klikalność względem pozostałych wyników.
![Artykuł z Google News z miniaturką graficzną](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/wyniki-wyszukiwania-miniatura-graficzna.png)
Informacje o czasie lub dacie publikacji artykułu mogą się również pojawiać obok standardowych wyników wyszukiwania.
![Informacja o czasie jaki upłynął od publikacji artykułu](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/czas-publikacji-seo-google-news.png)
Informacja o czasie jaki upłynął od publikacji artykułu ma szczególne znaczenie w przypadku, gdy intencją użytkownika jest znalezienie jak najświeższych informacji na dany temat.
Wyszukiwarka grafik
Artykuły są zwykle ilustrowane zdjęciami. Częstym rodzajem zawartości w portalach informacyjnych są również galerie zdjęć. Obecność materiałów graficznych w serwisie informacyjnym, często unikalnych i wysokiej jakości, stwarza potencjał generowania dodatkowego ruchu z wyników wyszukiwarki grafik.
Wyszukiwarka grafik jest dostępna jako odrębna wyszukiwarka, ale wyniki wyszukiwania grafik są dla wybranych zapytań prezentowane w uniwersalnych wynikach wyszukiwania.
![Obrazki z wyszukiwarki grafik w uniwersalnych wynikach wyszukiwania](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/wyszukiwarka-grafik-seo.png)
Grafiki to kolejny wizualny element wyników wyszukiwania, który może zachęcić użytkowników do odwiedzenia witryny internetowej.
Wyszukiwarka filmów
Multimedialność uniwersalnych wyników wyszukiwania dopełniają wyniki w postaci linków do materiałów wideo.
![wyszukiwarka-filmow-google](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/wyszukiwarka-filmow-google.png)
W wynikach wyszukiwania pojawiają się zarówno filmy ze znanych serwisów wideo, w szczególności YouTube, ale także filmy osadzone w portalach informacyjnych.
![Film wideo z serwisu YouTube w wynikach wyszukiwania](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/video-wyniki-google.png)
![Film wideo z portalu informacyjnego w wynikach wyszukiwania](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/serwis-informacyjny-google-video.png)
Niezależnie od tego czy portal informacyjny posiada kanał w serwisie z filmami wideo, czy publikuje materiały wideo wewnątrz własnej witryny, wskazana jest optymalizacja SEO on-site.
Artykuły zgłębiające temat
W sierpniu ubiegłego roku w anglojęzycznych uniwersalnych wynikach wyszukiwania Google.com został udostępniony nowy rodzaj wyników wyszukiwania – artykuły zgłębiające zagadnienie (ang. in-depth articles). Ich celem jest dostarczenie użytkownikom wyników wyszukiwania, które dogłębnie przedstawiają zagadnienie zawarte w zapytaniu przesłanym do wyszukiwarki. Pojawienie się w sekcji artykułów „in-depth” z dodatkowymi informacjami, takimi jak miniatura oraz nazwa i logo wydawcy, będzie pozytywnie wpływało na CTR oraz budowanie autorytetu.
Dlatego, mimo że ten typ wyników nie pojawił się jeszcze w wyszukiwarce Google.pl, już teraz w optymalizacji portali informacyjnych należy wykorzystywać wskazówki optymalizacyjne dotyczące artykułów zgłębiających temat. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule: Artykuły zgłębiające temat (in-depth articles) w wynikach wyszukiwania.
Branding za pomocą Google+
Wyszukiwarki internetowe stwarzają także możliwość zwiększenia rozpoznawalności portalu informacyjnego jako marki, między innymi przez wzbogacenie wyników wyszukiwania o dodatkowe elementy i wyróżnienie się na tle konkurencji.
Stworzenie i aktywne prowadzenie oficjalnej strony Google+ dla portalu informacyjnego pozwala na dodatkowe wyeksponowanie witryny dla zapytań brandowych (zawierających nazwę portalu). Obok standardowego wyniku wyszukiwania pojawia się wizytówka strony Google+ z logo, linkiem do strony Google+ oraz najnowszych wpisów w strumieniu.
![Wizytówka strony Google+ obok wyników wyszukiwania](https://blog.home.pl/wp-content/uploads/2014/05/wizytowka-google-plus.png)
Podsumowanie
Pozycjonując portal informacyjny, docierasz do osób zainteresowanych konsumpcją informacji, które tworzysz. W kolejnym artykule dowiecie się o korzyściach, jakie pozycjonowanie stron przynosi oficjalnym serwisom znanych marek.