Planujesz założyć firmę i zastanawiasz się, jak wystartować ze swoim biznesem w Internecie? Masz duże szczęście, bo dziś każdy przedsiębiorca posiada wiele możliwości przedstawienia swojej oferty użytkownikom z całego świata. Wystarczy odrobina wysiłku, dobry pomysł i technologia. A ta otacza nas z każdej strony. Korzystamy z niej na co dzień np. wykonując zakupy w sklepie internetowym lub zamawiając jedzenie przez aplikację na smartfonie. Sytuacja zmienia się jednak z perspektywy przedsiębiorcy, który musi wybrać odpowiednie narzędzie do zaistnienia w sieci. Pierwszy krok jest bardzo ważny – co wybrać? Fanpage na Facebooku, stronę internetową opartą na WordPressie, czy może Kreatorze?
W tym artykule przedstawimy specyfikę działania strony na Facebooku (tzw. fanpage). Facebook jest jednym z najchętniej wybieranych rozwiązań przez nowych przedsiębiorców. Posiada on wiele zalet dla biznesu o różnej skali (od mikro do dużych firm), jednakże kryje w sobie również dużo elementów, mogących wpłynąć (pozytywnie jak i negatywnie) na rozwój firmy w przyszłości.
Fanpage firmy na Facebooku – dlaczego warto?
Brak kosztów na początek – Facebook nie wymaga od Ciebie na starcie ani złotówki. Strona na Facebooku jest w pełni darmowa, a jej założenie nie wiąże się z uiszczeniem jakiegokolwiek abonamentu. Założenie fanpage trwa maksymalnie kilka minut, podczas których konfigurujemy nazwę strony, typ strony oraz dodajemy podstawowe informacje o firmie.
Uruchomienie fanpage nie wymaga pomocy informatyka – Facebook jest na tyle intuicyjnym narzędziem, iż nie wymaga on znajomości języka programowania. Praktycznie przez cały czas serwis „trzyma” nas za rączkę, abyśmy się nie zgubili. Platforma dokonała dużych zmian dodając wskazówki i wyświetlając stosowne porady, które mają za zadanie pomóc użytkownikowi w ustawieniach wyglądu lub prowadzeniu biznesu za pomocą odpowiednich narzędzi.
Szeroki dostęp do bazy użytkowników, w Polsce i za granicą – Facebook to serwis globalny, co oznacza, że Twój fanpage może zostać znaleziony przez potencjalnych klientów z różnych zakątków kraju i świata. To bardzo duży atut serwisu, ale jednocześnie wymagający pewnej refleksji (o czym dowiesz się niżej).
Nowoczesność, dostępność na urządzeniach mobilnych – z Facebooka korzystamy na co dzień na smartfonie, rzadziej za pomocą urządzeń z większym ekranem (ale użytkownicy przeglądający FB na komputerze w domu nie są małą grupą!). Co więcej, Facebook tworzy trendy w użytkowaniu i przeglądaniu treści, wyznacza nowe sposoby na obecność w Internecie i jest w tym bezkonkurencyjny. Jeżeli Twoja firma ma fanpage na Facebooku, jest jednocześnie dostępna w nowoczesnym i najpopularniejszym serwisie społecznościowym na świecie i widoczna na każdym urządzeniu.
Elastyczność, łatwość w publikacji materiałów – za pomocą Facebooka można publikować filmy, zdjęcia, animowane GIF’y, transmisje na żywo, zdjęcia w technologii 360 stopni, a w przyszłości planowane są również interaktywne materiały powiązane z VR (wirtualną rzeczywistością). Możliwości jest dużo, a granicą jest tylko nasza kreatywność. Facebook w tej kategorii jest serwisem, w którym pojawia się najwięcej treści w rożnym formacie. Dzięki aplikacji na smartfonie możemy większość tego typu materiałów zamieścić bez specjalistycznej wiedzy.
Rozbudowana interakcja z klientami – to, co odróżnia Facebooka od innych sposobów na e-biznes to bardzo duże możliwości w kontaktach z klientami. Klienci są źródłem Twoich dochodów, ale są również coraz bardziej wymagający i chętnie korzystają z Facebooka, aby dowiedzieć się więcej o sklepie, firmie oraz produkcie. Relacje z użytkownikami nie ograniczają się już wyłącznie do komentarzy pod postami, recenzji, czy opinii w zakładce Posty Gości. Coraz większe znaczenie ma dostępność firmy w komunikatorze Messenger, który jest dodatkiem do naszego fanpage’a (aczkolwiek pod względem technologicznym to osobna platforma). Im mocniej postawisz na ten kanał kontaktu, tym większe szanse na rozwój Twojej firmy.
Ogromny potencjał reklamowy – Facebook jest coraz częściej wybieranym kanałem reklamowym ze względu na ogromną bazę użytkowników – jest ich ponad 2 miliardy! W ten sposób możesz pozyskać wielu klientów, którzy wcześniej nie słyszeli o Twojej firmie, a nawet nie myśleli o zakupie produktu, który oferujesz. Co najważniejsze, dzięki narzędziom reklamowym możesz dotrzeć ze swoją ofertą praktycznie do każdego typu użytkownika np. seniora w wieku 70 lat albo informatyka, który niedawno ukończył studia. Możliwości jest naprawdę bardzo dużo. W dłuższej perspektywie – jeżeli nie mamy czasu lub wiedzy w tworzeniu reklam – warto rozważyć nawiązanie współpracy ze specjalistą, który poprowadzi nasze kampanie reklamowe oraz zoptymalizuje je, aby przynosiły jak największy zysk.
Fanpage na Facebooku – o czym powinieneś wiedzieć
Facebook jest darmowy, ale tylko do pewnego poziomu – założenie i uruchomienie fanpage, a także jego prowadzenie nie wymaga od nas ani złotówki, a lokalny sukces można odnieść bez dodatkowych inwestycji (wystarczy pomoc znajomych, perfekcyjna obsługa, kreatywność i zaangażowanie – trzeba to czuć!). Jednak w pewnym momencie (przy coraz większym rozwoju firmy) dojdziesz do ściany, przy której będziesz musiał/a odpowiedzieć na kilka pytań – czy fanpage to jedyne narzędzie którego potrzebuję? Jak pozyskać klientów spoza mojego miasta? Jak dotrzeć do użytkowników z innej grupy wiekowej? Tak, jak biznes skaluje się wraz ze wzrostem liczby klientów, tak skalować się również powinny Twoje narzędzia i możliwości. Przykład – otwierasz mały lokal gastronomiczny, a na swoim fanpage publikujesz zdjęcia z apetycznie wyglądającymi potrawami. Na początku decydujesz się wyłącznie na stacjonarne działanie. Po kilku miesiącach Twój fanpage gromadzi kilkuset lub kilka tysięcy fanów, którzy zaczną oczekiwać od Ciebie przyjmowania zleceń na dowóz przez Messengera, a w kolejnym kroku możliwości opłacenia większego zamówienia kartą, a nawet opcji personalizacji np. pudełka z jedzeniem. W takich przypadkach fanpage może okazać się niewystarczający i opieranie na nim swojej strategii sprzedażowej może szybko doprowadzić do zahamowania rozwoju firmy.
Brak pełnej kontroli nad treściami – Facebook jest (tylko i aż) serwisem, który posiada własny regulamin świadczenia usługi, a także zasady przetwarzania danych (możesz się z nimi zapoznać pod adresem https://www.facebook.com/about/privacy/). Warto pamiętać o tym, że publikowane przez nas treści (zdjęcia, filmy itd.) na fanpage będą de facto w posiadaniu Facebooka, a nie naszym. Dotyczy to również ogółu fanpage, który może zostać z dnia na dzień usunięty. Jest to oczywiście ekstremalna sytuacja, jednakże liczne przypadki skasowania stron w wyniku pojawienia się np. wrażliwej frazy każą czuwać nad publikowanymi postami. Dlatego administrator fanpage musi być odpowiedzialny i powinien unikać za wszelką cenę radykalnych działań.
Nieprzewidywalność – Facebook istnieje już ponad 13 lat i przez ten czas stał się mocno nieprzewidywalnym serwisem, podobnie jak całe social media. Aby zachować równowagę, Facebook zaczął modyfikować algorytmy tzw. newsfeeda i systematycznie ograniczał zasięgi dla treści pochodzących ze stron. Polityka serwisu w ostatnim czasie stała się klarowna – aby posty z naszego fanpage’a były lepiej widoczne, muszą być opłacane. Aktualnie zasięg postów został ucięty do zaledwie kilku procent fanów lubiących fanpage, co oznacza, że wysyłane przez nas zdjęcie zostanie odnotowane zaledwie przez garstkę użytkowników. Jest to spore utrudnienie dla biznesów stawiających na organiczne (bezpłatne) udostępnianie treści, aczkolwiek specjaliści od marketingu prześcigają się w metodach na ominięcie opisanych ograniczeń. Rok 2018 może być jednak rewolucyjny dla polityki Facebooka, ze względu na stanowisko Marka Zuckerberga w sprawie dalszego ograniczania zasięgów postów z fanpage.
Uważaj na kryzysy – działając w social media musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że każda wpadka może przyczynić się do kryzysu, który może wpłynąć na renomę Twojej firmy. Facebook jest pod tym względem szczególny, gdyż działa na zasadzie sieci społeczności, przekazującej sobie informację poprzez udostępnienia. Musisz przygotować się na ewentualne pytania klientów i opracować strategię wychodzenia z trudnej sytuacji. Nie bój się jednak krytyki ze strony użytkowników, ponieważ odpowiednia reakcja z Twojej strony przyniesie Ci więcej korzyści niż aroganckie zachowanie lub kontrowersyjny post. Pamiętaj, że zła reakcja może doprowadzić do efektu „kuli śnieżnej”, polegającej na rozpowszechnianiu kryzysu poza Facebookiem. A wtedy próba ugaszenia zjawiska jest praktycznie niemożliwa. Dlatego bądź pokorny, reaguj mądrze i pamiętaj, że Twoim szefem jest klient 🙂 Jeżeli nie wiesz, czy Twój pomysł na fanpage jest ryzykowny, zapytaj specjalistów zajmujących się profesjonalnym prowadzeniem profili na co dzień.
Brak poczty email i dodatkowego dysku na pliki – nie wszyscy są skorzy do używania Facebooka w celach biznesowych. Dlatego wciąż najpopularniejszym narzędziem jest poczta email, za pomocą której korespondujemy z klientami. Facebook takiej funkcjonalności jednak nie umożliwia (choć Messenger jest podobny w kwestii zasad działania). Dodatkowo, nie uświadczysz na nim przestrzeni na własne pliki PDF, dokumenty itd. Dlatego też musisz się liczyć z tym, iż choć Twój fanpage będzie dostępny dla wielu osób korzystających z serwisu, to będzie on niewidoczny dla klientów preferujących bardziej tradycyjne formy kontaktu.
Ograniczone możliwości wyglądu – Facebook nie posiada praktycznie żadnych opcji zmiany szablonu fanpage’a (poza drobnymi szczegółami), dlatego też nie zmienisz położenia logo, cover photo i przycisków z wezwaniem do działania. Nie oznacza to jednak, że nie da się uzyskać ciekawych efektów. Wymaga to jednak dużych nakładów na wysokiej jakości grafikę, w odpowiednim rozmiarze.
=====
Zapraszamy do drugiej części cyklu, w której poznasz cechy biznesu opartego na Kreatorze Stron WWW.