Opłata abonamentowa czy rozliczenie za efekt? Są to dwa najczęściej spotykane modele płatności za reklamę w internecie. Czym się różnią i czy sprawdzą się w każdej sytuacji? Wyjaśniamy w tym artykule.
Rozliczenie reklamy za efekt – kiedy skorzystać?
Na pierwszy rzut oka rozliczenie reklamy za efekt wydaje się bardzo korzystne. Na czym polega ten model? Klient płaci agencji marketingowej za osiągnięcie konkretnego celu marketingowego – np. wprowadzenie witryny po danych frazach na pierwszą stronę wyników w Google lub za zwiększenie ruchu na witrynie o 30% i utrzymanie go na takim poziomie.
Brzmi zachęcająco – w takiej sytuacji płacimy za konkretne wyniki prowadzonych działań. Taka umowa z pewnością wpływa motywująco na osoby, które zajmują się prowadzeniem działań marketingowych. To rozwiązanie ma jednak również swoje wady.
Zalety i wady płatności zależnej od efektu
Wśród opinii o tej metodzie rozliczenia można wyróżnić dwa obozy. Pierwsza z nich mówi, że płatność za efekt jest lepsza z perspektywy klienta – przynajmniej wiadomo, za co się płaci. To opinia często podnoszona przez samych klientów, dla których realizacja celów marketingowych powinna trwać krótko i przynosić trwałe, wyraźne rezultaty.
Rzeczywistość nie jest jednak tak przewidywalna. W przypadku niektórych typów promocji np. pozycjonowanie stron, na efekty trzeba poczekać nawet kilka lub kilkanaście miesięcy.
Nie oznacza to, że zespół odpowiedzialny za działania marketingowe nic nie robi. Wręcz przeciwnie – to właśnie początkowy okres pozycjonowania jest czasem najintensywniej prowadzonych działań. Wtedy wykonywana jest optymalizacja strony internetowej, często konieczny jest audyt dotychczasowych odnośników (linków) i przygotowanie nowej strategii tzw. link buildingu.
Czasem pierwsze efekty są widoczne natychmiast po wykonaniu optymalizacji, a kolejne działania wiążą się ze stopniowym poprawianiem się pozycji danej strony. Najczęściej jednak oczekiwanie na efekty trwa dłużej.
Kiedy zaplanowane efekty będą widoczne?
Efekty pozycjonowania czy innych działań marketingowych można przyspieszyć, stosując różne techniki. Trzeba jednak liczyć się z tym, że wiele z tych praktyk jest negatywnie oceniana przez Google i w dalszej perspektywie może skutkować karami nałożonymi na witrynę.
Konsekwencje działań obliczonych tylko na efekt mogą być więc niekorzystne. Tak jak nie da się zbudować pozycji lidera na rynku w ciągu miesiąca, tak samo potrzeba czasu, aby zdobyć i utrwalić pozycję witryny w internetowym rankingu.
- Sprawdź: Jak reklamować się na Facebooku
Czy to oznacza, że płatność za efekt to model skrajnie niekorzystny? Niekoniecznie, jednak powinien być stosowany tylko w niektórych przypadkach. np. wyłącznie za te dni w miesiącu, kiedy pozycjonowane frazy osiągnęły założony wynik lub gdy uzyskano zamierzone konwersje. To korzystne rozwiązanie raczej w przypadku krótkich, intensywnych kampanii reklamowych. Trwałe efekty, które przełożą się na wymierne korzyści w kolejnych miesiącach, a nawet latach wymagają jednak więcej pracy i więcej czasu.
Wraz z przedłużającym się oczekiwaniem na odpowiednie wyniki irytacja udziela się nie tylko klientowi (co zrozumiałe), ale także po stronie zespołu zajmującego się marketingiem. Za swoje działania nie otrzymuje on zapłaty.
Może to prowadzić albo do sięgania po mniej bezpieczne techniki (byle zapewnić klientowi oczekiwany efekt, szczególnie w sytuacji, gdy klient zaczyna grozić zerwaniem umowy) albo do zniechęcenia i pogorszenia kontaktów z klientem. Dla żadnej ze stron nie jest to wówczas sytuacja łatwa.
Rozliczenie abonamentowe reklamy w internecie
Płatność abonamentowa to drogie i niekorzystne rozwiązanie – z takimi opiniami na temat tego modelu można spotkać się w internecie dość często. Skąd tak negatywy obraz?
Być może bierze się on z tego, że klienci są zachęcani do wybrania oferty ukierunkowanej na wyjątkowy efekt w krótkim czasie i „praktycznie za darmo”. Z tej perspektywy model abonamentowy jawi się jako propozycja niekorzystna i mało atrakcyjna biznesowo. Zakłada konieczność płacenia ustalonej kwoty bez względu na efekty. To z kolei generuje po stronie klienta koszty. Czy jednak taki model rozliczeń jest rzeczywiście „studnią bez dna”, do której wrzuca się pieniądze?
Rozliczanie abonamentowe polega na wprowadzeniu stałej opłaty za prowadzone działania. Z perspektywy agencji, przygotowującej strategię i realizującej usługę, jest to opcja korzystna i motywująca. Dlaczego? Specjalista musi działać maksymalnie efektywnie w krótkich przedziałach czasowych (np. w miesiącu), aby zapewnić klientowi realny efekt swojej pracy.
Jest to na swój sposób paradoksalne, ponieważ rozliczenie abonamentowe wymaga od agencji wyjątkowego wręcz nastawienia na efekt, nieustannego dbania o aspekty związane z optymalizacją strony czy prowadzonymi kampaniami reklamowymi.
Plusy i minusy opłaty abonamentowej
Warto pamiętać, że niektóre działania marketingowe wymagają czasu. Może zdarzyć się tak, że pierwsze miesiące (mimo wnoszonych opłat) nie przyniosą widocznych efektów w postaci wzrostu konwersji czy poprawy pozycji w wyszukiwarce. Nie oznacza to, że mamy do czynienia z zupełnym brakiem rezultatów. Po prostu efekty nie sięgają zamierzonego pułapu tak szybko, jakby oczekiwał tego klient.
Inną zaletą płatności abonamentowej jest możliwość „inwestowania”. Agencja otrzymująca regularne opłaty za prowadzone działania może lepiej planować koszty ponoszone w związku z wykonywaniem usługi, a także precyzyjnie dopasowywać przyjętą strategię do założeń kampanii.
W przypadku wielomiesięcznej współpracy specjalista może zaproponować klientowi dodatkowe działania na rzecz realizacji usługi – narzędzia, programy lub kolejne domeny do zwiększenia skuteczności działań. W przypadku płatności za efekt trudniej jest mówić o podobnym inwestowaniu środków, bo agencja pracuje początkowo niejako na własny rachunek.
Reklama przyniosła oczekiwane efekty? Działaj dalej
Wielu klientów nie widzi sensu płacenia za efekt, który został już osiągnięty. Podobnie bywa w przypadku abonamentu – po uzyskaniu efektów możesz zastanawiać się, czy warto nadal ponosić koszty za zrealizowaną usługę.
Zwróć uwagę, że utrzymanie efektów wymaga dodatkowej pracy specjalisty:
- monitorowania wyników,
- optymalizowania witryny,
- reagowania na spadki pozycji,
- naprawiania błędów.
Istotne jest również reagowanie na ruchy konkurencji, która może swoimi działaniami „ukraść” naszą pozycję. Prowadzenie marketingu w internecie to także umiejętne zarządzanie osiągniętym sukcesem, aby nie zmarnować zdobytego potencjału.
Zastanawiasz się nad uruchomieniem kampanii reklamowej w internecie dla swojej firmy? Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej o reklamie internetowej. Nasi specjaliści przygotują dla Ciebie bezpłatną wycenę i odpowiedzą na każde pytanie.