Case Study

Jak pozycjonować sklepy internetowe na silniku PrestaShop? Poradnik SEO dla e-commerce (case study)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Jak pozycjonować stronę internetową? W Internecie znajduje się setki, a nawet tysiące artykułów, kursów oraz darmowych poradników na temat pozycjonowania i SEO. Problem pojawia się jednak w chwili, gdy potrzebujemy wskazówek na to, jak przeprowadzić pozycjonowanie sklepu internetowego.  Pozycjonowanie sklepów zbudowanych na systemie PrestaShop wymaga nie tylko znajomości samej platformy i zasad jej działania, ale i umiejętnego wykorzystania stworzonych przez twórców platformy dodatków dla SEO.

Na podstawie współpracy z jednym z naszych klientów e-commerce przygotowaliśmy krótki poradnik zgłębiający temat pozycjonowania sklepów na platformie PrestaShop. Co udało nam się osiągnąć i jak na to pracowaliśmy?

Jak prowadzić pozycjonowanie PrestaShop? SEO dla sklepów internetowych

Firma decydująca się na stworzenie swojego sklepu na bazie platformy PrestaShop wybiera teoretycznie łatwą opcję – to trochę tak, jak wybierać WordPress dla standardowej strony internetowej. Przystępność opcji i intuicyjność obsługi są tu jednak pozorne, bo choć sama obsługa sklepu nie sprawia większych problemów, jego prawidłowe pozycjonowanie będzie wymagało kilku ważnych zabiegów technicznych eliminujących błędy samej platformy. Jak się okazuje, nie wystarczy tu użycie fraz kluczowych w opisach czy linkach do produktów – pozycjonowanie warto zlecić doświadczonym specjalistom marketingu internetowego.

Czym jest PrestaShop?

To łatwa w obsłudze i instalacji, bezpłatna platforma e-commerce umożliwiająca prowadzenie sklepu internetowego. Jej twórcy, dbając o przystępność platformy, pamiętali o umieszczeniu wielu dodatków umożliwiających między innymi integrację ze sklepem Allegro czy wygodne pozycjonowanie sklepu. Sukces Twojego SEO będzie jednak zależał nie tylko od ogólnie wdrożonych działań, ale wielu drobnych poprawek wybijających Twój sklep ponad konkurencję. Nawet szablon ma znacznie!

Przykładowy szablon dla sklepu internetowego PrestaShop ze zdrową żywnością.
Przykładowy szablon dla sklepu ze zdrową żywnością.

Jak rozpocząć pozycjonowanie PrestaShop?

Pozycjonowanie sklepu internetowego nie różni się znacznie od optymalizacji SEO i pozycjonowania stron internetowych. Biorąc pod uwagę fakt, że działamy jednak nie na standardowej stronie WWW, a funkcjonalnej platformie e-commerce, wprowadzenie niektórych działań optymalizacyjnych nie będzie tak łatwe, jak choćby w WordPressie.

Co może sprawiać trudności? Przede wszystkim: optymalizacja tagów title, description, nagłówków H1, czy też modyfikacja adresów URL. Wprowadzenie modyfikacji tych zmiennych będzie wymagało instalacji dedykowanych dodatków, które umożliwiają działania pod kątem SEO i dostosowywanie sklepu pod kątem pozycjonowania.

Jak pozycjonować PrestaShop – analiza działań z klientem

Podejmując się pracy z pozycjonowaniem sklepu internetowego zbudowanego w oparciu o PrestaShop, musieliśmy jak w każdym przypadku przeprowadzić dokładny audyt u Klienta i sprawdzić z kim mamy do czynienia. Budując krótką charakterystykę jego działalności, określiliśmy, że:

  • Klient prowadzi nowo powstały sklep internetowy ze zdrową żywnością,
  • Klient sprzedaje na cały kraj, ale działa też lokalnie ze sklepem we Wrocławiu,
  • PrestaShop to pierwsza platforma e-commerce, z jaką spotyka się nasz Klient,
  • Główne cele działań to zwiększenie sprzedaży, lepsza widoczność strony w sieci oraz stworzenie kampanii przyciągającej uwagę do sklepu i budującej konwersję,
  • Klient widzi potrzebę połączenia sklepu z bardziej tradycyjną formą strony WWW poprzez dodanie m.in. sekcji poradnika eksperckiego dotyczącego zdrowego odżywiania.

Dobór fraz kluczowych

Podstawowym etapem pozycjonowania sklepu na platformie PrestaShop jest dobrze przeprowadzony wybór słów kluczowych, który odbywa się tu tak samo, jak w przypadku każdej strony www. Skupiamy się zarówno na frazach zarówno produktowych, związanych z nazwą marki danego produktu, ale też informacyjnych, używanych przez osoby nie szukające konkretnego produktu, a raczej kategorii (np. chleby bezglutenowe). Bardzo ważne w SEO dla sklepu budowanego w PrestaShop będą frazy long tail, które umożliwiają doprecyzowanie wyszukiwania dla konkretnych produktów i kategorii, będą wyglądały naturalnie w optymalizacji technicznej SEO, ale też sprawdzą się w tekstach poradnikowych. Dla naszego klienta dodatkowym atutem będą frazy lokalne, które przekierują niezdecydowanych potencjalnych klientów do odwiedzenia sklepu stacjonarnego.

Wybór dodatków do PrestaShop

Nawet jako specjaliści, dla których problemem nie byłaby zabawa z kodem strony, przygotowując się do pozycjonowania sklepu naszego Klienta już na wstępie wybraliśmy narzędzia, z którymi przyjdzie nam pracować. Dodatki i rozszerzenia dla sklepów PrestaShop, zarówno darmowe jak i płatne, pozwalają skutecznie i szybko wdrażać zmiany w SEO. W działaniach wykorzystaliśmy przede wszystkim „SEO Expert”, umożliwiający automatyczne generowanie znaczników meta title, meta description i meta keywords. Narzędzie pozwala też na pracę nad znacznikami alt dla zdjęć i optymalizację przyjaznych adresów URL.

Obok SEO Expert, do działań wykorzystaliśmy sprawny SEO Internal Linking, tworzący zoptymalizowane linki wewnętrzne, a także generator mapy witryny dla SEO, poprawiający widoczność struktury strony dla robotów wyszukiwarek.

Pozycjonowanie w PrestaShop – o tym warto pamiętać

Wspomniane wcześniej narzędzia, z jakimi pracujemy najczęściej przy pozycjonowaniu są wyjątkowo istotne, jeśli mamy na uwadze błędy SEO wbudowane automatycznie w samą platformę. Ich dobrym przykładem jest tu choćby automatyczne powielanie opisu kategorii, jeśli ta składa się z kilku stron. Dlaczego jest to niekorzystne? Google lubi treści unikalne i jeśli każda z podstron strony kategorii będzie widoczna dla robotów z tym samym opisem, ich pozycja w wyszukiwarce nie będzie zbyt wysoka. Co więcej, PrestaShop automatycznie powiela zadany opis kategorii jako atrybut title=”” na linkach do tej kategorii w menu bocznym. Zwrócenie na to uwagi przy projektowaniu kolejnych stron kategorii i produktowych będzie kluczowe w budowaniu dobrej pozycji.

Ciekawą kwestią sklepu PrestaShop, na którą warto zwrócić uwagę w kwestii SEO jest także indeksowanie stron. Jako że na naszej platformie, oprócz podstron kategorii, pojawią się też te indywidualne dla każdego klienta (np. strona koszyka czy płatności), warto zadbać by nie wyświetlały się one w wyszukiwarce jako podstrony docelowe. Zastosowanie metatagu noindex powinno jednak rozwiązać skutecznie ich problem.

Opisy produktowe są dla pozycjonowania sklepu internetowego kluczowe, dlatego warto zadbać by były widoczne na jednej stronie, a nie otwierane dopiero po kliknięciu w „czytaj więcej” czy inne przyciski rozwijania. Wszystkie elementy danej strony powinny być widoczne zarówno dla użytkownika, jak i robotów Google, bez konieczności wykonywania dodatkowej pracy.

Efekty pozycjonowania sklepu PrestaShop ze zdrową żywnością

Sklepy internetowe ze zdrową żywnością są w sieci dość konkurencyjną kategorią, jednak dopracowanie działań SEO dla naszego klienta i zbudowanie solidnych podstaw dla dalszego rozwoju sklepu pozwoliło nam osiągnąć wyższe pozycje w wyszukiwarkach już po pierwszych kilku miesiącach działania. Obecnie skupiamy się na przygotowywaniu działu eksperckiego i podwyższaniu widoczności strony dla fraz długiego ogona i fraz lokalnych, jednak już teraz możemy pochwalić się wzrostem widoczności strony w TOP 3 o 64,3% i wzrostem widoczności dla fraz w TOP 10 o 87% w pierwszych miesiącach działania.

Widoczność strony zaprezentowana na poniższym wykresie ukazuje efekty na przestrzeni ostatniego 1,5 roku – po pierwszym bardzo wyraźnym skoku widoczności dla fraz kluczowych zanotowaliśmy spadek typowy dla wielu działań SEO i dopiero od września 2018 rozpoczęliśmy faktyczną budowę pozycji strony w sieci, ostatecznie podnosząc widoczność strony trzykrotnie w stosunku do wyniku z listopada 2018. 

Widoczność strony nie zawsze stanowi realny wyznacznik wyników, jakie ta osiąga, dlatego zawsze badamy także liczbę użytkowników odwiedzających stronę w danym okresie. Znaczącą poprawę odnotowaliśmy w kwestii samych wyświetleń strony i liczbie użytkowników ją odwiedzających. Jak widać na załączonym wykresie z Google Analytics, wzrost w porównaniu z czerwcem 2018 wynosi tu ponad 200%.

Pozycjonowanie PrestaShop ze specjalistami home.pl

Efekty współpracy naszego zespołu SEO z klientem prowadzącym sklep ze zdrową żywnością są jedynie namiastką tego, co w rzeczywistości możemy zaoferować. Do dyspozycji każdego naszego Klienta oddajemy dedykowany zespół specjalistów, którzy pomogą nie tylko z instalacją i przygotowaniem sklepu, ale i jego obsługą na każdym etapie prowadzenia działalności sprzedażowej w sieci.

Choć PrestaShop jest platformą intuicyjną, pomoc specjalistów potrafi zaważyć na końcowym sukcesie sklepu i zdobyciu przewagi nad konkurencją. Pozycjonowanie pod kątem możliwości PrestaShop z pewnością odegra tu ważną rolę. Zaufaj ekipie home.pl i sprawdź, jak możemy udoskonalić Twój sklep internetowy. Wejdź na https://home.pl/reklama-internetowa/pozycjonowanie/ i wyślij formularz. Skontaktujemy się z Tobą i przeprowadzimy darmową wycenę pozycjonowania Twojego sklepu.

Sprawdź inne historie sukcesów naszych klientów: