Skuteczna reklama internetowa to nie tylko odpowiedni dobór słów, barw i stylu komunikacji o usługach lub produktach. To również odpowiednio dobrana grupa docelowa, a w przypadku marketingu lokalnego – działania skupione na konkretnym obszarze. Jeszcze bardziej zaawansowaną formą promocji jest marketing hiperlokalny, dzięki któremu w świadomości odbiorców firma zacznie być kojarzona z określonym miejscem, dobrem regionalnym. Od czego zacząć intensywne promowanie usług na małym obszarze i jakie zalety przynosi ten rodzaj marketingu?
Czym jest marketing lokalny i hiperlokalny?
Marketing lokalny kojarzony jest zazwyczaj z działaniami promocyjnymi, zawężonymi do województwa i miasta. Lokalność reklamy najłatwiej sprawdzić wpisując w Google frazę „najlepszy/najlepsza X Y” gdzie X to nazwa produktu lub usługi, a Y to nazwa miasta – wyniki wyszukiwania z pewnością wskażą Ci marki lub firmy, które skutecznie realizują tę strategię.
Marketing hiperlokalny z kolei stanowi szereg działań, mających na celu promocję usługi, produktu bądź marki w ściśle zawężonym obszarze – już nie tylko samego miasta, ale nawet konkretnej dzielnicy. Koncentruje się na docieraniu do klientów w przestrzeni ograniczonej do kilku ulic. Sam przekaz zaś ma trafiać do odbiorców w ich domach czy też miejscach pracy znajdujących się w sąsiedztwie promowanej firmy. Marketing hiperlokalny wykorzystuje bowiem jako główny atut niedużą odległość. Wartość tego czynnika nieustannie wzrasta, do czego w dużej mierze przyczyniła się pandemia koronawirusa i np. związane z nią obawy przed korzystaniem ze środków transportu publicznego wśród użytkowników.
Przykładowo, osoby szukające karmy dla psa i jednocześnie ograniczające swój kontakt z transportem publicznym, poszukiwały sklepów zoologicznych dostępnych w niedużej odległości od miejsca zamieszkania bądź decydowały się na zamawianie produktów przez sklepy internetowe z dostawą do domu. Korzyści z takiego rozwiązania, odkryte podczas pandemii, z dużym prawdopodobieństwem zostaną już z nami na zawsze, bo uczucie komfortu i wygody kojarzy się zawsze pozytywnie bez względu na okoliczności.
Warto mieć to na uwadze projektując działania promocyjne dla swojej firmy.
Jaki jest cel marketingu hiperlokalnego?
Głównym celem marketingu hiperlokalnego jest skierowanie pieszego ruchu do punktów sprzedaży czy usługowych oraz pozyskiwanie zapytań typu “blisko mnie” (ang. near me). Największą korzyścią wynikającą z tych działań jest pozyskiwanie klientów faktycznie zainteresowanych usługą bądź produktem, najczęściej w trybie “tu i teraz”.
Przekierowanie ruchu z wyszukiwarki do stacjonarnych punktów sprzedaży czy obsługi stanowi realną korzyść dla małych i średnich przedsiębiorców, a także tworzy przewagę w walce o zainteresowanie klientów w czasie rzeczywistym, gdy użytkownik szuka konkretnego rozwiązania w pobliżu miejsca, gdzie właśnie się znajduje.
Od czego zacząć marketing hiperlokalny?
Kluczowe znaczenie w marketingu hiperlokalnym w walce o uwagę użytkowników ma zrozumienie ich potrzeb. Determinują one charakter i rodzaj podejmowanych w sieci działań. Miej na uwadze, że użytkownicy coraz bardziej liczą na “inteligentny” charakter wyszukiwań, a więc taki, w którym algorytmy będą w stanie rozpoznać ich intencje po wprowadzeniu zapytania w języku naturalnym – tak, jakby rozmawiali ze znajomym czy prosili o pomoc w informacji turystycznej. Przykładowo, wpisując w pasek wyszukiwarki: “Gdzie zjem pizzę”, użytkownik liczy na wyniki, które zasugerują mu restauracje z pizzą w menu w pobliżu.
Działania Google systematycznie, z każdą aktualizacją algorytmu, zmierzają w kierunku, aby uczynić korzystanie z wyszukiwarki jak najbardziej naturalnym oraz intuicyjnym. Dlatego też w odpowiedziach na zapytania szczególnie wysoko uwzględniane są wyniki wyszukiwania lokalnego oraz hiperlokalnego. Pokazuje to wygląd wyników wyszukiwania, w którym pojawia się między innymi widok z Map Google czy opcja „Odkryj więcej miejsc” u dołu strony, dzięki której wyświetlają się podpowiedzi miejsc, wartych odwiedzenia w danej lokalizacji i związanych z zapytaniem.
Co może zrobić przedsiębiorca, aby jego strona internetowa była lepiej widoczna na zapytania o charakterze hiperlokalnym?
Analiza strony internetowej – audyt SEO
Audyt SEO powinien być zawsze pierwszym krokiem, gdy planujesz podjęcie nowych działań lub pracujesz nad nową strategią promowania strony w sieci. Dostarcza on podstawowych informacji o kondycji Twojej witryny, na podstawie których podejmiesz właściwe działania w obszarze optymalizacji treści i struktury strony internetowej. Do przykładowych wyników audytu należą:
- czas wczytywania witryny (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych),
- raport UX, czyli jak łatwo korzysta się ze strony WWW,
- jakość opublikowanej treści.
Audyt SEO przygotowuje do procesu pozycjonowania, wskazuje na elementy witryny wymagające poprawy. W jego przebiegu weryfikowane są poszczególne aspekty strony pod kątem dostosowania do wymagań wyszukiwarek internetowych. Podstawowy audyt strony internetowej zrealizujesz za darmo w home.pl. Wystarczy, że skorzystasz z naszego dedykowanego narzędzia, wpiszesz adres swojej strony WWW i poczekasz 90 sekund na wyniki audytu.
Na podstawie wyników ocenisz, jakie działania z zakresu pozycjonowania wykorzystasz do wsparcia budowania widoczności strony internetowej na zapytania hiperlokalne.
Optymalizacja strony pod kątem zapytań hiperlokalnych
Po wykonaniu audytu SEO rozważ podjęcie konkretnych działań w obszarze pozycjonowania on-site (na stronie) i off-site (poza stroną). Warto bowiem do zagadnienia podejść kompleksowo, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty.
Niewątpliwie istotne znaczenie będzie miała optymalizacja całej witryny pod odpowiednio dobrane słowa kluczowe, a więc zawierające frazy związane z daną lokalizacją. Chcąc wypromować witrynę na zapytania hiperlokalne, konieczne jest uwzględnienie w treściach na stronie słów związanych nie tylko z miastem, ale daną okolicą, dzielnicą, a także charakterystycznymi punktami infrastruktury w konkretnym obszarze np. znany pomnik, park, itp.
Ponadto już na podstawie wyników audytu SEO zorientujesz się, czy witryna nie potrzebuje dodatkowej rozbudowy tj. nowej, wartościowej treści (content) zawierającej wspominane słowa kluczowe o charakterze geolokalizowanym o wymiarze użytkowym. Zawartość serwisu powinna być nie tylko dostosowana do wymagań Google, ale przede wszystkim musi odpowiadać na potrzeby użytkowników. Pamiętaj – Twoim odbiorcą jest człowiek, a nie komputerowy bot. Pisz zrozumiale i prawidłowo pod kątem stylistycznym i gramatycznym.
Budowa profilu w Google Moja Firma
W marketingu hiperlokalnym ważnym elementem, wspierającym pozycjonowanie off-site jest kompletny i szczegółowo uzupełniony profil firmowy w Google Moja Firma. Z tego miejsca Google pozyskuje informacje, które w dalszej kolejności “przekazuje” użytkownikom w wynikach wyszukiwań lokalnych oraz na Mapach Google.
Chcąc wesprzeć swoją firmę w promocji pod kątem zapytań hiperlokalnych należy uzupełnić we wspomnianym profilu opis (uwzględniając w nim słowa kluczowe o charakterze geolokalizowanym), adres, dane kontaktowe, godziny otwarcia, a także wybrać odpowiednią kategorię prowadzonej działalności oraz dodać zdjęcia o wysokiej rozdzielczości. Warto zadbać także o opinie – w marketingu hiperlokalnym recenzje, polecenia, opinie użytkowników mogą być bardzo skutecznymi narzędziami do pozyskiwania klientów.
Zaangażowanie w kompletne uzupełnienie profilu firmowego w Google Moja Firma jest warte poświęcenia czasu i uwagi. Korzystnie wpływa bowiem na pozycjonowanie takiej wizytówki w Google Maps, czyli na to jak wysoko wyświetli się profil Twojej firmy w wyszukiwaniach na Mapach Google. Oczywiście mają na to wpływ także inne czynniki np. odległość użytkownika prowadzącego poszukiwania od Twojej firmy. Jednak dokładnie uzupełniony profil to podstawa.
Ustawienia lokalne w reklamach PPC
Elementem promocji firmy w sieci, który dobrze uzupełnia pozycjonowanie, jest płatna kampania w systemie Google Ads oraz Facebook Ads. Dzięki rozwiązaniom, które posiadają, możliwe jest zrealizowanie głównego celu marketingu hiperlokalnego, czyli dotarcie do konkretnej grupy osób w danej lokalizacji.
Ustawienia Google Ads zawierają opcje do określania obszaru, na jakim Twoja reklama będzie wyświetlana użytkownikom. Dzięki niej zawęzisz swoje pole działania np. do konkretnej dzielnicy lub części miasta (idealne rozwiązanie dla branży gastronomicznej, motoryzacyjnej lub usługowej).
Facebook Ads może również wspierać marketing hiperlokalny przez kierowanie reklam z uwzględnieniem konkretnego adresu i wyznaczenie promienia zasięgu od danego punktu (np. siedziby Twojej firmy). System reklamowy Facebooka umożliwia także określenie typu odbiorców, którym reklama w danej lokalizacji będzie się wyświetlać (np. wszystkim w wyznaczonym obszarze; osobom tam mieszkającym; osobom, które niedawno do danego obszaru przybyły bądź po nim podróżują).
Jak marketing lokalny i hiperlokalny wpływa na rozwój firmy?
Koncentracja w działaniach promocyjnych online na dotarciu do klientów, którzy znajdują się blisko pozwala:
- budować wizerunek firmy jako marki lokalnej,
- skierować ruch wirtualny do punktu stacjonarnego firmy,
- pozyskać klientów faktycznie zainteresowanych ofertą w czasie rzeczywistym,
- zdobyć klientów zainteresowanych możliwością odbioru produktu w pobliskim punkcie,
- przyciągnąć klientów pragnących skorzystać z usługi w pobliżu domu, pracy, aktualnego miejsca, w którym się znajdują.
Dzięki strategii marketingu hiperlokalnego firma może być jeszcze bliżej swoich klientów, odpowiadając na ich potrzeby natychmiast. To idealny sposób na przyciągnięcie uwagi użytkowników, którzy zmagają się z wszelakimi problemami technicznymi (samochód, rower, sprzęt elektroniczny), szukają zakładów usługowych (fryzjer, kosmetyczka) lub propozycji na dobry obiad w swojej okolicy. Promowanie firmy w sieci na zapytania związane z konkretnym, ograniczonym obszarem ułatwia dotarcie do nowych klientów o bardziej zawężonych wymaganiach, a jednocześnie bardziej zdeterminowanych do podjęcia konkretnych działań.
.