Samodzielnie tworzenie strony internetowej to dobry sposób, aby zdobyć nowe lub rozwinąć dotychczasowe umiejętności związane z rozwijaniem biznesu w sieci. Firma posiadają własną stronę internetową jest postrzegana jako bardziej wiarygodna niż ta, która takiej strony nie posiada lub bazuje wyłącznie na mediach społecznościowych. Niemal 75% użytkowników ocenia profesjonalizm firmy na podstawie tego, jak dana witryna jest zbudowana oraz czy zawiera odpowiednie treści. Jak sprawić, aby odbiorca miał pozytywne skojarzenia z Twoją stroną, którą wykonałeś/aś samodzielnie? Kluczowy jest element, o którym wielu przedsiębiorców zapomina – plan działania.
Aby ułatwić pracę, przygotowaliśmy dla Ciebie spis wszystkich elementów, które są niezbędne na praktycznie każdej stronie internetowej. Samą witrynę zbudujesz za pomocą gotowego narzędzia (np. Kreatora stron WWW) lub popularnego CMSa (np. WordPressa na własnym hostingu) – wybór należy do Ciebie. Jeżeli jednak będziesz mieć dodatkowe pytania – zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami, którzy wesprą Cię na każdym etapie m.in. tworząc stronę internetową na zamówienie.
Dane firmy na stronie internetowej
Takie informacje jak nazwa, adres, numer telefonu oraz e-mail są niezbędne, aby klient wiedział, gdzie prowadzisz biznes i jak się z Tobą skontaktować. Dobrym pomysłem jest dodanie elementów unikalnych dla Twojej działalności – numeru NIP oraz REGON. Obok takich danych dodaj również linki do wszystkich profili Twojej firmy w serwisach społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Twitter, Youtube).
Opis firmy – co powinno się w nim znaleźć?
Opis to miejsce na kilka słów o Twojej firmie, marce oraz branży. Opisz, w jaki sposób
obecnie funkcjonuje Twoja działalność, jakie dostarczasz usługi lub produkty
i krótko scharakteryzuj swoich klientów oraz konkurentów rynkowych.
Aby zrobić to jak najlepiej – wykonasz szkicowy opis w oparciu o pytania:
- Jak duża jest firma i ilu zatrudniasz pracowników?
- Jaka jest misja i wizja Twojej firmy?
- Jaka jest historia firmy?
- Jakie są wartości Twojej firmy?
- Jakie są krótko i długoterminowe cele firmy?
- Kim jest Twoja konkurencja?
- Czym różnisz się od konkurencji?
- Kim są Twoi klienci?
Wskazanie grupy docelowej
Każdy biznes jest inny i ukierunkowany na konkretną grupę lub grupy odbiorców. Warto je przedstawić w swojej ofercie. Uwzględnij jak najwięcej szczegółów. Przykładowi odbiorcy:
- klienci biznesowi,
- profesjonaliści,
- klienci międzynarodowi,
- dzieci, młodzież, studenci,
- rodziny,
- kobiety/mężczyźni,
- klienci z wysokim dochodem/niskim dochodem,
- mieszkańcy regionu itp.
Rozpocznij od spisania wszystkich przewidywanych treści, które mają się znaleźć na stronie. Następnie pogrupuj je w działy (pozycje menu). Zastanów się, jakie nagłówki chcesz umieścić na poszczególnych podstronach. Nagłówki pomagają uporządkować treść i powodują, że teksty łatwiej się czyta.
PRZYKŁAD:
Strona główna – podstawowe informacje o Twojej działalności wraz z zachęceniem
do współpracy, wezwaniem do działania.
Oferta – możesz ją podzielić na dwie podkategorie:
- Oferta -› Usługi -› wypisane usługi świadczone przez moją firmę, takie jak…
- Oferta -› Gotowe Produkty -› gotowe produkty mojej firmy, które klient może zamówić
O nas – podstrona, na której opiszesz historię firmy lub marki i zamieścisz listę
pracowników wraz ze zdjęciami, zdjęcia biura lub pracę w terenie (przydatne, gdy pracujesz w branży budowlanej, architektonicznej lub rozrykowej)
Blog – miejsce, w którym będziesz publikować aktualności, ciekawostki, przydatne poradniki
Kontakt – podstrona, na której formularz kontaktowy i mapę dojazdu, telefon,
adres, e-mail
Co powinna zawierać strona główna?
W sieci znajdziesz bardzo dużo pomysłów, dotyczących tworzenia treści na stronie głównej. Często stosowaną praktyką jest umieszczanie na niej wszystkich najważniejszych informacji w pigułce, z uwzględnieniem kluczowych i podstawowych informacji. Dzięki temu użytkownik od razu zapozna się z esencją Twojej działalności – bez potrzeby szukania informacji na innych podstronach. Przykładowa zawartość strony głównej:
- Podstawowe informacje o firmie,
- Dlaczego klienci powinni wybrać właśnie Twoją firmę,
- Krótka charakterystyka działalności,
- Misja i wizja firmy lub marki,
- Aktualne promocje.
Design i wystrój strony internetowej
Najczęściej podczas tworzenia stron stosuje się schematy, które są w pewnym stopniu powtarzalne. Dlatego warto przejrzeć strony WWW związane z Twoją branżą. Ale nie tylko…
Nawet jeśli sprzedajesz części samochodowe, ciekawe inspiracje możesz znaleźć w serwisach z inną tematyką. Zastanów się, jakie elementy chcesz wykorzystać na swojej stronie. W tym miejscu warto też zastanowić się, czy strona internetowa powinna mieć docelowo charakter „one page” (sprawdź, czym jest strona One Page na WordPressie), czy może zależy Ci, aby użytkownik „podróżował” po witrynie i lepiej poznawał Twoją ofertę.
Jeśli spodoba Ci się np. galeria zdjęć na stronie sklepu zoologicznego, może warto zastosować podobne rozwiązanie na swojej witrynie? Inspiruj się rozłożeniem sekcji, kolorystyką oraz umiejscowieniem przycisków. Testy przeprowadzaj zwłaszcza na wersji mobilnej strony – pamiętaj o rosnącej liczbie wizyt na stronach internetowych za pomocą smartfonów.
Kolorystyka strony internetowej
Odpowiednie dobranie kolorystki witryny wbrew pozorom potrafi zdziałać cuda. Aby uniknąć podstawowych błędów, wybierz maksymalnie 4 podstawowe barwy charakteryzujące stronę:
- kolor główny (kojarzący się z Twoją marką),
- kolor dodatkowy (najlepiej, aby główny i dodatkowy ze sobą kontrastowały),
- kolor akcentujący (często ustawiany jako barwa przycisków lub tła)
- kolor przejściowy (najczęściej wykorzystywany jako tło sekcji i kolor ozdobników).
Przy komponowaniu i dobieraniu barw pomocne będą darmowe narzędzia
dostępne online:
- https://www.colourlovers.com/
- https://coolors.co/generate
- https://flatuicolors.com/
- https://colorhunt.co/
Czy kolory mają znaczenie na stronie internetowej? Jak najbardziej tak! Kolorom przypisuje się zestaw pewnych cech, działających na zmysły użytkownika i jego komfort. Poniżej przedstawiamy przykładowe znaczenie najpopularniejszych kolorów stosowanych na stronach internetowych:
- Czarny: autorytet, moc, siła, inteligencja
- Biały: niewinność, czystość, przestrzeń, neutralność
- Szary: neutralność, ponadczasowość, praktyczność, funkcjonalność
- Czerwony: miłość, ciepło, energia, intensywność, krew
- Pomarańczowy: radość, podniecenie, entuzjazm, ciepło, pobudzenie, dobrobyt
- Żółty: śmiech, optymizm, ciepło, głód, przyciąganie uwagi
- Zielony: naturalność, wzrost, pieniądze, zdrowie, spokój, płodność
- Niebieski: spokój, zimno, mądrość, lojalność, prawda, skupienie
- Fioletowy: bogactwo, wyrafinowanie, egzotyczność, duchowość, kreatywność, tajemnica
- Brązowy: stabilność, przyjaźń, smutek, bezpieczeństwo, organiczność
- Różowy: romantyczność, delikatność, spokój, kobiecość, miłość
Logo firmowe na stronie internetowej
Logo jest bardzo istotnym elementem w działalności każdej firmy i marki. Ważne, żeby jego kolorystyka była spójna z tą, którą zamierzasz prezentować na stronie internetowej. Dobre logo to takie, które wyraża ideę firmy lub przedsiębiorstwa i przyciąga uwagę.
Masz już logo?
Jeśli posiadasz już logo lub kilka jego wariantów, umieść je w folderze, w którym będą gromadzone wszystkie zdjęcia i grafiki wykorzystywane na stronie.
Nie masz jeszcze logo?
Dobrą praktyką jest zlecenie zaprojektowania logo profesjonalnemu grafikowi. Tak stworzone logo będzie miało odpowiedni format, rozmiar i proporcje. Dzięki temu będzie Ci łatwiej wkomponować je w stronę i wykorzystywać w materiałach promocyjnych.
Pamiętaj, że logo będzie elementem, które będzie budować wizerunek firmy. Sprawdź, w jaki sposób zamówić wykonanie profesjonalnego logo marki.
Skąd pobrać grafiki i zdjęcia na stronę?
Własne zdjęcia związane ze działalnością np. fotografie siedziby, wnętrz, pracowników czy przykładowych realizacji to ogromny atut. Nie każdy jednak dysponuje dobrym aparatem fotograficznym lub nie posiada wystarczających umiejętności robienia fotografii. Oczywiście wstawienie kilku zdjęć wykonanych smartfonem nie musi być złym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że zdjęcia na stronie muszą być odpowiedniej jakości, a także dobrane tematycznie do danej sekcji i podstrony.
W tym celu możesz posiłkować się zasobami z darmowych banków obrazów dostępnych online. Strony z darmowymi zdjęciami i grafikami:
- https://pixabay.com/
- https://unsplash.com/
- http://thestocks.im/
- https://www.freepik.com/
- https://www.toptal.com/designers/subtlepatterns/
Strony z darmowymi ikonami:
Jak zaplanować rozmieszczenie elementów na stronie?
Podczas tworzenia strony WWW zaplanuj orientacyjne rozmieszczenie takich elementów jak: teksty, obrazy, przyciski, formularze itp. Możesz to zrobić przy pomocy kartki i długopisu, ale pomocne będą także narzędzia dostępne online:
I to wszystko! No prawie – zostało Ci jeszcze zbudowanie samej strony, ale ten plan z pewnością ułatwi Ci samą pracę. Inwestycja w przygotowanie do budowania witryny ma ogromną zaletę – zmniejsza ilość czasu, jaki poświęcisz na poprawki lub „wieczne” dodawanie różnych elementów. Spis wszystkich działań przyśpieszy start Twojej strony w Internecie.
Jeżeli zaczynasz pracę nad własną stroną internetową i szukasz odpowiednich rozwiązań – zapoznaj się z naszymi poradnikami, dzięki którym dowiesz się
- Dlaczego darmowa strona internetowa to zły pomysł
- Jak powinna wyglądać strona internetowa w branży nieruchomości
- Dlaczego warto i jak dostosować stronę internetową dla osób niepełnosprawnych