Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak dostać się na pierwszą stronę w Google? – optymalizacja treści w kilku krokach

Jak dostać się na pierwszą stronę w Google? – optymalizacja treści w kilku krokach

Zdobycie pierwszej pozycji w Google na frazę związaną z prowadzonym biznesem, sprzedawanym produktem lub usługą to ogromne wyzwanie, z którym mierzą się najlepsi eksperci od pozycjonowania. Ale pierwsza strona w wynikach wyszukiwania posiada już nieco więcej miejsca i pojawienie się w tym zestawieniu jest wciąż możliwe. Nowa aktualizacja algorytmów Google (w maju 2021 roku) może sporo namieszać w wyścigu o czołowe pozycje. Sprawdź, jak przygotować swoją stronę internetową już teraz na nadchodzące zmiany.

Jeśli chcesz, aby Twoja witryna znalazła się na najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania w Google lub też zachowała już wypracowaną pozycję zapoznaj się z poniższymi praktykami, które pomogą osiągnąć ten cel. Pamiętaj – pozycja w Google nie jest nigdy przypisana na stałe, a wyniki wyszukiwania zmieniają się praktycznie każdego dnia. Dlatego warto aktualizować swój serwis i optymalizować treść regularnie.

Jak optymalizować stronę internetową, aby osiągnąć wyższą pozycję w Google?

Nie jest tajemnicą, że podstawowe czynniki wpływające na ranking stron w wynikach wyszukiwania związane są bezpośrednio z jakością samej witryny. To, jak będzie ona funkcjonalna i przyjazna dla użytkowników, będzie tak samo odbierane przez Google. Nie bez powodu „robocza” nazwa aktualizacji algorytmu brzmi Google Page Experience – doświadczenie użytkowników w korzystaniu z zasobów strony internetowej będzie priorytetowe.

Co zrobić, aby Twoja strona internetowa spełniała ten warunek?

  • Szybkość działania i łatwość w użytkowaniu potraktuj jako priorytet. Jeśli strona jest uporządkowana, z przejrzystą nawigacją, nie jest przeładowana reklamami, wyskakującymi i trudnymi do zamknięcia okienkami i do tego została wykonana w technologii RWD (Responsive Web Design – ułatwia korzystanie, dostosowuje się do rozmiaru ekranu np. smartfonów, tabletów) – algorytmy Google ocenią ją zdecydowanie lepiej niż strony konkurencyjne. Pomocne w tym względzie będą nie tylko wszelkiego rodzaju optymalizacje grafik na stronie. Warto skorzystać w tym momencie z nowoczesnych technologii tj. protokół HTTP/3 oraz PHP 8 (dostępne na hostingu home.pl), które skracają czas ładowania witryny.
  • Twórz unikalne treści, rozwiązujące problemy Twoich klientów. Prowadź bloga, opracuj poradniki lub instrukcje dla swoich produktów lub usług, pokazuj wymierne korzyści i przykłady zastosowań. Klienci bardzo często szukają odpowiedzi na podstawowe pytania związane z użytkowaniem. Opracowując takie treści zwiększasz widoczność swojej firmy w sieci, a to z kolei wiąże się z lepszą pozycją w Google. Nawet jeśli prowadzisz sklep internetowy nie odpuszczaj prowadzenia bloga, opisuj porównania produktów, przeprowadzaj testy, zamieszczaj recenzje. W każdej branży można znaleźć inspiracje do opracowania takiej treści. Jeśli nie masz pomysłu jaki temat poruszyć, skorzystaj z zewnętrznych źródeł tj. https://answerthepublic.com/, gdzie możesz sprawdzić jakie frazy interesują Twoich klientów.
  • Zadbaj o odpowiednie opisywanie zdjęć. Słowa kluczowe które użyjesz w atrybucie ALT (alternatywny opis obrazka) pomogą odnaleźć Twoje produkty czy usługi także w zakładce GRAFIKA w Google, a to jest dodatkowy czynnik rankingujący strony w wynikach wyszukiwania.
Przykład działania answerthepublic.com
Przykład działania answerthepublic.com

Które elementy strony WWW wpływają na pozycję w Google?

Opisanie wszystkich parametrów wpływających na ranking stron nie jest możliwe. Google nie informuje o nich publicznie, choć w miarę możliwości stara się podpowiedzieć webmasterom jak zadbać o odpowiednią jakość strony. M.in. dlatego największa wyszukiwarka na świecie uruchomiła serwis Google for Webmasters. Pamiętaj jednak, że żaden poradnik (ani tym bardziej Google) nie wskaże Ci gotowych rozwiązań, szytych na Twoją miarę.

Optymalizacja to poprawienie szeregu elementów w samej stronie według podstawowych wytycznych Google. Część z nich została już wskazana wyżej tj. technologia RWD, czy dodawanie atrybutów ALT do zdjęć. Ale to nie wszystko. Dużo pracy związanej z poprawą jakości wiąże się już z treścią, którą publikujesz. Co zrobić, aby Google wyżej oceniło Twoją stronę?

  • Nadaj odpowiedni tytuł i opis stronie głównej jak i podstronom. Pamiętaj, aby każdy opis był unikatowy. Google nie lubi zduplikowanej treści. Jeśli posiadasz sklep internetowy – unikaj kopiowania opisów produktów, które są dostarczane najczęściej w pliku XML/XLS lub podobnym. Postaw na unikatowe, własne teksty. Jest to duże wyzwanie, ale jak najbardziej opłacalne. Konfigurując opcje SEO (dostępne są np. we wtyczkach do WordPressa) pamiętaj o 3 kwestiach:
  1. Nie przekraczaj 65 znaków w tytule – reszta znaków nie zostanie wyświetlona w wynikach.
  2. Nie przekraczaj 155 znaków w opisie – dłuższy opis zostanie ucięty i nie będzie widoczny.
  3. Słowa kluczowe używaj w miarę możliwości na początku tytułów/opisów – jest to ważne z punktu widzenia użytkownika, ponieważ widzą dopasowaną do ich zapytania treść od razu.
  • Pamiętaj, aby wykorzystywać nagłówki H1-H6. Nagłówki ustalają hierarchię i porządkują zawartość, a dodatkowo wskazują najistotniejsze treści. Nagłówek H1 jest najważniejszy, powinien być tylko jeden na danej podstronie i zawierać najważniejsze słowo kluczowe. Nagłówki H2-H6 pełnią role śródtytułów i mają mniejszą rangę niż H1.
  • Dbaj o prędkość ładowania się witryny. Szybko ładująca się strona ma sporą wartość nie tylko dla użytkowników, ale także dla algorytmów Google. Jeśli zależy Ci na dobrej pozycji zadbaj o krótszy czas ładowania strony jak i zdjęć. Jest to ważne, ponieważ wraz ze zmianami w Google przy adresach stron pojawią się etykiety wskazujące na szybkość ładowania witryny. Będzie to wyglądać podobnie jak komunikat „Niezabezpieczona” dla stron bez certyfikatu SSL.
  • Zadbaj o certyfikat SSL. Strony chronione certyfikatem SSL nie tylko budują zaufanie w oczach klientów, ale także dają wartość w postaci pozytywnej oceny przez Google. W przypadku sklepów internetowych jest to temat bezdyskusyjny, ponieważ żaden sklep nie powinien funkcjonować bez aktywnego protokołu HTTPS chroniącego przesyłane dane w formularzach. Brak certyfikatu SSL uniemożliwia również start kampanii produktowej w Google Ads.
Optymalizacja opisu grafiki w wynikach Google
Efekty przykładowego opisu ALT dla grafiki.

Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest zoptymalizowana?

Praca nad optymalizacją strony praktycznie nigdy się nie kończy. Zawsze jest jakieś pole do poprawy lub element, który mógłby działać/funkcjonować lepiej. Bieżący stan witryny sprawdzić np. w darmowym audycie SEO. Narzędzie w ciągu 90 sekund przeskanuje Twoją stronę i przedstawi listę zalecanych działań, które warto podjąć w celu zwiększenia widoczności w sieci.

Audyt SEO strony internetowej

Jakich błędów nie popełniać podczas pozycjonowania strony?

Prowadząc małą firmę lub biznes nastawiony na niszową grupę odbiorców możesz stanąć przed pokusą „gwarancji pierwszej pozycji w Google”, oferowaną przez różnych specjalistów od SEO. Pamiętaj, że pozycjonowanie to długi proces i inwestycja, a wyniki pracy mogą przyjść dopiero za kilka miesięcy (a nawet później!). Mimo, że w sieci nie brakuje usług SEO z szybkimi efektami, to jednak nie warto iść na skróty. Niektóre działania są bowiem przez Google zabronione, a część z nich – mimo dobrych efektów – nie przełoży się na Twój biznes. W jakich obszarach łatwo popełnić błędy?

  • Pozyskiwanie linków zewnętrznych. Roboty Google przeszukują Internet 24/7 sprawdzając, czy do Twojej strony internetowej prowadzą również inne strony. Działają one jak swego rodzaju polecenia. Każdy napotkany link prowadzący do Twojej witryny w teorii podnosi jej wartość. W praktyce – z tzw. backlinkami trzeba uważać, ponieważ może się zdarzyć, że otrzymasz bardzo dużo linków zewnętrznych z serwisów o niskiej jakości lub – co gorsze – kontrowersyjnej treści. Dlatego stawiaj na jakość takich linków, a nie ilość. Jest to o tyle ważne, iż w sieci pojawiają się oferty z „farm SEO”, które pełnią formę zaplecza dla takich odnośników. Google systematycznie obniża wartość backlinków pochodzących z takich źródeł.
  • Działaj systematycznie i nie spamuj. Działania wykonywane na dużą skalę, bez planu, bez analizy nie mają sensu, a wręcz mogą przynieść odwrotny skutek. Jeżeli w ciągu jednego dnia Google odnotuje gigantyczny skok w liczbie linków prowadzących do Twojej strony, to może to zakwalifikować jako działanie spamowe. W efekcie Twoja strona zamiast być wyżej w wynikach wyszukiwania, zostanie ukarana niższą pozycją. Zdecydowanie bardziej efektywne będzie pozyskanie 5-10 linków wysokiej jakości przez cały miesiąc, niż 200-300 w ciągu 2-3 dni ze stron przygotowanych pod typowe zaplecze SEO. Podobnie działaj z publikacją treści – zaplanuj sobie kolejne tygodnie na pracę przy takich materiałach i publikuj regularnie. Każdy dodatkowy tekst odpowiadający na pytania potencjalnych klientów będzie na wagę złota.
  • Bądź cierpliwy i traktuj SEO jak inwestycję. Algorytmy Google lubią regularność, tak samo Twoi klienci chcieliby widzieć cykliczne publikacje, do których z chęcią będą wracać. Dlatego nie rezygnuj ze swojej strategii w tworzeniu treści i optymalizacji, nawet jeśli pierwsze miesiące nie będą dla Ciebie owocne. Jeśli zaprzestaniesz lub będziesz sporadycznie działać w tym zakresie, konkurencyjne strony szybko to wykorzystają i zajmą Twoje miejsce w czołówce wyników wyszukiwania.

Poznaj 3 błędy SEO na Twojej stronie internetowej

Stosowanie się do powyższych punktów może przynieść Tobie wiele korzyści. Wiemy doskonale, że na początku drogi związanej z optymalizacją strony pojawi się wiele pytań. Na część z nich pomożemy Ci odpowiedzieć i ułatwimy cały proces pozycjonowania! Klikając na poniższy przycisk i wypełniając prosty formularz otrzymasz od nas 3 darmowe wskazówki dotyczące Twojej witryny. Wśród nich znajdziesz krytyczne błędy na Twojej stronie internetowej oraz przykłady jak zacząć pozycjonowanie.

Chcesz skorzystać z doświadczenia naszych ekspertów? W home.pl znajdziesz kompleksową ofertę pozycjonowania stron i sklepów internetowych. Po kontakcie otrzymasz bezpłatną wycenę usługi wraz z propozycją działań, które sprawią, że Twoja strona internetowa będzie wyżej w wynikach wyszukiwania.