Marketing

Optymalizacja grafiki pod SEO – czym jest i jak ją zrobić?

Pozycjonowanie strony internetowej to długotrwały proces, na który składa się wiele ważnych czynników. Jednym z nich, o którym najczęściej się zapomina, jest odpowiednia optymalizacja wszystkich zdjęć, które publikujesz w swoim serwisie. Jeżeli chcesz osiągnąć wysokie pozycje w Google, to musisz pamiętać, że każdy szczegół ma znaczenie.

Zdjęcia nie tylko skupiają uwagę użytkownika, ubarwiają tekst, przekazują informacje, ale potrafią wygenerować dodatkowy ruch z wyszukiwarki Google, z zakładki Grafika. Dobrze zoptymalizowane grafiki przyspieszają wczytywanie strony, a to również ważny punkt dla algorytmów wyszukiwarki. Im lepiej je przygotujesz tym więcej ruchu na swoją stronę przyciągniesz.

Skąd wziąć grafikę na stronę internetową? 

Każdy początkujący użytkownik, który chce samodzielnie pozycjonować stronę internetową, musi się zmierzyć z kilkoma pytaniami jeszcze przed rozpoczęciem całego procesu:

  • Jak i gdzie znaleźć zdjęcia na stronę?
  • Jak nazywać pliki graficzne?
  • Co to jest atrybut alt?
  • Czy waga i rozmiar naprawdę mają znaczenie?
  • W jakim formacie dodać grafikę na stronę?
  • Jak zastosować odpowiedni adres URL dla obrazków?

Treść jest ważna, ale sama w sobie nie sprawi, że czas spędzony przez użytkownika na stronie będzie przyjemny. Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość – dodaj do artykułu grafiki. Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie plików multimedialnych we własnym zakresie (własne zdjęcia produktowe, grafika w programie graficznym, grafika wykonana na zamówienie). To one sprawiają, że Twoja oferta wyróżnia się na tle konkurentów z tej samej branży.

Jeżeli jednak brakuje ci umiejętności lub budżetu na samodzielne przygotowanie takich obrazów, można wykorzystać darmowe banki zdjęć dostępne w sieci. Przykładem stron z płatnymi i darmowymi obrazami mogą być: 

Z pewnością wadą takiego rozwiązania jest brak unikalności i oryginalności. Duża liczba darmowych zdjęć może być powielana i wykorzystywana przez firmy sprzedające różne produkty.

Jak nazywać pliki graficzne?

Zanim prześlesz zdjęcie na serwer, nadaj mu odpowiednią nazwę. Unikaj nazewnictwa w stylu „2021_03_04.jpg”, ponieważ taka nazwa niewiele mówi algorytmom Google. Postaraj się w tym miejscu dodać hasła kluczowe, które są zgodne z tym, co jest na grafice np. buty-sportowe-biale.jpg.

W tytule grafiki nie umieszczaj polskich znaków oraz symboli, a jeżeli chcesz oddzielić słowa od siebie, to skorzystaj z myślnika (-). Pamiętaj jednak, aby nazwa pliku była krótka i konkretna, ponieważ zbyt długie sformułowania nie będą korzystne dla pozycji Twojej strony w wyszukiwarce. Sama nazwa pliku jest dla większości odwiedzających niewidoczna, ale pozwoli to wyszukiwarce uzyskać więcej informacji na temat tego, co się znajduje na stronie oraz jakie słowa kluczowe są z nią powiązane.

Atrybut alt – czym jest i jak z niego korzystać?

Z pewnością zdarzyło ci się zobaczyć na jakiejś stronie błąd w postaci braku załadowanego obrazka i jakiś tekst w jego miejscu. To właśnie tekst tekst alternatywny, czyli znacznik „alt”, który służy do opisania zawartości grafiki dla robotów indeksujących. Jest to jedna z najważniejszych rzeczy, jakie należy wykonać pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. Tekst możesz dodać praktycznie do każdego obrazu na stronie. Postaraj się, żeby opis nie przekraczał 125 znaków, był naturalnie napisany i zawierał chociaż jedno słowo kluczowe. Więcej informacji na ten temat poznasz z naszego poradnika o optymalizacji opisów alt do zdjęć.

Opisywanie atrybutu alt na zdjęciach

Jaki format zdjęć jest najlepszy dla strony internetowej?

Waga plików graficznych wpływa na szybkość wczytywania strony, co jednocześnie przekłada się na pozycjonowanie. Jaki rozmiar pliku jest najlepszy? Odpowiedź jest prosta – jak najmniejszy, który jednocześnie zapewnia dobrą jakość.

Z reguły waga plików graficznych nie powinna przekraczać 200 kilobajtów, aczkolwiek w niektórych przypadkach warto pokusić się o jak największą optymalizację np. przy dodawaniu kilkudziesięciu zdjęć do galerii. Wagę pliku zmniejszysz konwertując zdjęcie do innego formatu, alternatywnie zmniejsz jego rozdzielczość. Pamiętaj, że coraz więcej użytkowników przegląda strony za pomocą smartfona, a więc stosowanie zdjęć z wysoką rozdzielczością nie jest dobrym pomysłem.

Obrazy na stronach internetowych mogą mieć różne formaty. Najczęściej spotykany typ pliku graficznego to JPG i PNG. Te pierwsze zachowują wysoką jakość przy mniejszym rozmiarze pliku. Te drugie zazwyczaj zajmują więcej miejsca, ale umożliwiają zapis obrazka bez tła. Jeżeli nie potrzebujesz przezroczystej grafiki – lepiej sprawdzi się JPG. 

W 2010 roku Google stworzyło jednak własną alternatywę dla powyższych rozwiązań – WebP. Firma korzysta z tego formatu m.in. w YouTube i Google Play. Największa zaletą korzystania z tego typu pliku, jest o wiele szybsze wczytywanie strony. Witryna jest zdecydowanie lżejsza i przyjemniejsza dla odwiedzającego, a to z kolei przekłada się na pozycjonowanie. PageSpeed Insights to narzędzie, w którym sprawdzisz m.in. wydajność oraz prędkość wczytywania strony. Algorytmy Google znajdują wolniejsze witryny i biorą je pod uwagę w wynikach wyszukiwania. Stosowanie formatu WebP na pewno pomoże w osiągnięciu lepszej punktacji w wyżej wymienionym narzędzu. 

Jaki adres URL powinna posiadać grafika?

Adres URL powinien być przyjazdy dla robotów Google oraz samych użytkowników. To dotyczy nie tylko grafik, ale również samych podstron. Adres URL prezentuje się ładniej w samym pasku adresu, ale również w postach na portalach społecznościowych. 

W przypadku grafiki również warto zadbać o przyjazdy adres, który do niej prowadzi. Jest to kolejna okazja, w której możemy wykorzystać słowa kluczowe, które skategoryzują witrynę i uznają ją za wartościową. Pamiętaj! Tworząc przyjazny adres URL unikaj polskich znaków, a do oddzielenia słów używaj myślnika. 

Przykład przyjaznego adresu URL dla optymalizacji zdjęć pod SEO

Przesłanie grafiki na serwer i wykorzystanie jej w serwisie to nie wszystko. Jeżeli chcesz zwiększyć swoje szansę w pozyskaniu wartościowego ruchu lub pojawić się wysoko w wynikach Google Grafika, to musisz zoptymalizować swoją stronę i stosować powyższe techniki dla każdego pliku multimedialnego, zwłaszcza takiego, który pełni ważną rolę w artykule. Inspirację do działania zaczerpnij z tego tekstu – każda dodana grafika ma dodany parametr alt.

Dodając dobrej jakości obrazki na pewno lepiej przedstawisz swoją firmę oraz ofertę, ponieważ Twoja strona będzie bardziej atrakcyjna. Jedyne o czym musisz pamięć to uzupełnianie atrybutów alt, nazewnictwo oraz rozmiar zdjęć! Niech Twoja strona będzie czytelna dla ludzi i jednocześnie dla robotów Google cyklicznie odwiedzających witrynę.

home.pl wspiera rozwój firm w Internecie

home.pl jest największym w Polsce dostawcą usług internetowych dla klientów biznesowych i indywidualnych. Jako członek globalnej grupy United Internet firma jest liderem branży również w Europie.

#wspieramyrozwójfirm