Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Dlaczego warto posiadać podpis elektroniczny? Poznaj ważne zmiany dla firm

Dlaczego warto posiadać podpis elektroniczny? Poznaj ważne zmiany dla firm

Podpis elektroniczny to usługa, która jest na wyposażeniu w coraz większej liczbie przedsiębiorstw. Wciąż jednak tysiące firm w całej Polsce waha się nad wprowadzeniem tej technologii w codziennym obiegu dokumentów m.in. przez niską świadomość prawną. Sytuacja ta zmieni się diametralnie w ciągu kilku najbliższych lat. Sprawdź, w których branżach e-podpis stanie się niezbędny już w 2022 roku.

Kto korzysta z podpisu elektronicznego?

Według danych z 2021 roku, kwalifikowanego podpisu elektronicznego aktualnie używa 22% przedstawicieli sektora MŚP:

  • 22% średnich firm,
  • 18% małych firm,
  • 29% mikroprzedsiębiorców.

Sprawdź, dlaczego warto dysponować mobilnym podpisem elektronicznym.

Powyższe statystyki będą rosnąć. Już w tym roku co czwarta, a do roku 2025 co trzecia firma planuje wdrożenie podpisu elektronicznego. Co jest tego powodem? Głównym czynnikiem tej zmiany jest regularne zasilanie rynku młodymi przedsiębiorcami, którzy w znacznej mierze opierają swoją działalność o cyfryzację.

Zgodnie z raportem EFL (Europejski Fundusz Leasingowy) w najbliższych latach cyfrowy podpis zamierza wprowadzić:

  • 31% firm zarządzanych przez pokolenia Z i Y,
  • 25% firm zarządzanych przez pokolenie X,
  • 22% firm zarządzanych przez pokolenie BB.

Wdrażanie cyfrowych rozwiązań w biznesie nie dotyczy tylko młodych przedsiębiorców. W ciągu 3 lat 48% przedstawicieli pokolenia Baby Boomers planuje zainwestować w e-podpis. Jest to uwarunkowane potrzebami klientów, którym zależy na:

  • szybkiej obsłudze,
  • należytemu poziomowi zabezpieczeń,
  • współpracy online.
Podpis elektroniczny w firmie i przykład zastosowania.
Przykład jak może wyglądać firmowy podpis elektroniczny

Jakie zmiany wprowadzi Ministerstwo Finansów w 2024 roku?

Kolejne miesiące będą dla wielu firm bardzo ważne. Wynika to bowiem z wprowadzanych systematycznie zmian przez Ministerstwo Finansów, zwłaszcza w zakresie fakturowania. Do końca 2023 roku przedsiębiorcy mogą korzystać z trzech metod:

  • klasycznie – papierowo,
  • elektronicznie,
  • za pomocą Krajowego Systemu e-Faktury (nowość od 1 stycznia 2022).

Od 1 stycznia 2024 roku e-fakturowanie przez e-Faktury stanie się obligatoryjne. Oznacza to, że podpisywanie faktur będzie odbywać się jedynie drogą elektroniczną.

Ministerstwo Finansów podkreśla zalety takiego rozwiązania, m. in:

  • szybszy zwrot VAT,
  • szybsza obsługa dokumentacji,
  • gwarancja najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

Czym jest platforma e-Doręczenia?

Oprócz działających już e-Faktur Ministerstwo Finansów szykuje usługę e-Doręczeń. Sprawdź, kto będzie miał obowiązek korzystania z nowej platformy:

Podmioty publiczne

  • organy administracji rządowej i jednostki budżetowe obsługujące zawody zaufania publicznego (od 5 lipca 2022),
  • NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i ochrony prawa (od 5 lipca 2022),
  • uczelnie wyższe (od 1 stycznia 2023),
  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki (od 1 stycznia 2024),
  • wszystkie podmioty publiczne (od 1 stycznia 2025),
  • sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania (od 1 października 2029).

Podmioty niepubliczne

  • podmioty mające wpis w KRS (od 5 lipca 2022),
  • podmioty mające wpis w CEIDG (od 30 września 2026),

Jeśli podmiot niepubliczny uzyskał wpis w KRS przed 5 lipca 2022, to ma obowiązek utworzyć adres do e-Doręczeń do 1 października 2022.

Kiedy kupić podpis elektroniczny dla firmy?

Na 2022 rok jest zaplanowanych wiele zmian. Niektóre z nich już mają miejsce, inne z kolei planowane są na kolejne miesiące. Mimo, że w niektórych obszarach e-podpis jeszcze przez jakiś czas nie będzie obowiązkowy, to warto już teraz przemyśleć tę inwestycję. Dzięki temu przyzwyczaisz się do nowej metody podpisywania dokumentów i przejdziesz przez transformację cyfrową bez dodatkowych zmartwień. Pamiętaj, że coraz więcej klientów oczekuje najwyższego poziomu zabezpieczenia dokumentów i ceni sobie szybkość obsługi. A e-podpis gwarantuje i jedno i drugie.

Kwalifikowany podpis elektroniczny SimplySign. Ważne zmiany dla firm od 2022 roku.

Gdzie kupić podpis elektroniczny?

Jeśli szukasz bezpiecznego i wygodnego podpisu elektronicznego, wybierz Mobilny Podpis Elektroniczny SimplySign w home.pl. Do podpisywania dokumentów nie potrzebujesz dodatkowego czytnika, ani karty kryptograficznej. Wystarczy mobilna aplikacja na smartfonie lub program zainstalowany na komputerze.

Aby kupić e-podpis SimplySign:

  1. Wejdź na stronę home.pl i zamów oraz opłać SimplySign: Mobilny Podpis Elektroniczny;
  2. Po zaksięgowaniu środków otrzymasz elektroniczny kod aktywacyjny wraz z instrukcją dalszego postępowania;
  3. Zdecyduj, czy potrzebujesz certyfikatu podstawowego czy z rozszerzonymi danymi np. informacją o firmie/ instytucji publicznej i wygeneruj potrzebne dokumenty;
  4. Skontaktuj się z Punktem Potwierdzania Tożsamości, np. eSIGN i umów się na wizytę, zabierz wygenerowane dokumenty i dowód tożsamości lub inny, równoważny dokument (oraz fakturę zakupu certyfikatu w home.pl, aby uzyskać specjalną zniżkę na weryfikację tożsamości w eSIGN);
  5. Potwierdź tożsamość w punkcie i otrzymaj certyfikat podpisu kwalifikowanego.